AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Jeg var i et raskt møte, var vel vekke i en times tid. Vi bor i blokk, og det er veldig lydt her. Ungene som var på besøk sa: nå er det ingen her, nå kan vi hyle og rope så mye vi vil! Besøket satte i å hyle og rope. Datteren hadde bedt de tie, og en nabo hadde smelt ei dør… Jeg kom hjem til helt bomba skap på badet, hvor sminken min var rotet til og der var fingermerker oppi øyenskygge og pudder etc. Qtips var helt ut overalt, og alle linsene mine er vekke… Jeg har igjen ett par linser og har for tiden ikke briller, og optikeren har ikke så sterke linser inne i butikken, de må bestilles… I verste fall får jeg ikke nye linser før om ei uke. Er helt håpløst hva jeg skal gjøre i mellomtiden. Hva i all verden får tolvåringer til å STJELE linser?!? De har lekt med vanndispenseren på kjøleskapet, fylt i og sølt vann og holdt på. Dette oppdaga jeg ikke før etterpå, da jeg oppdaga vannet på pergogulvet… Da jeg var der, drev de to besøkende og kastet leker på hverandre (besøket) selv om datteren ba de om å la være, og ødela er par leker av henne. Og de begynte å tulle med å si «oj, *navnpådenenebesøkende* ødela den og den tingen og de tulla og apa seg til, mot min datter. De fikk servert middag, da oppførte de seg fint… Men jeg hørte alt som foregikk på rommet, og bortsett fra middagen, oppførte de seg som apekatter, og datteren min ble lei seg. Lettere sjokkert over at linsene mine har forsvunnet, og alt de har klart å rote til på bare en time. Dette er tolvåringer. Andre venner har vært på besøk men hatt oppdragelse og respekt. Aldri hylt eller vært slemme sånn. Nå er jeg redd for å få klager fra borettslaget, og jeg forstår ikke hvorfor de måtte oppføre seg sånn, de er venner men oppfører seg ikke som venner av datteren… Foran foreldrene og voksne er de «engler»… Anonymkode: cc2fb...ef1 1 1 1
ops2 Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Jeg synes du skal kreve at foreldrene erstatter linsene dine. Hvis ingen forteller foreldrene hvordan barna oppfører seg når de er hos andre, tror foreldrene det ikke er noen problemer. Og når barna ikke blir bedt til andre igjen, så sier foreldrene at det er mobbing og utestenging. Du skulle ha tatt bilder av hvordan det så ut, men jeg skjønner du ble helt satt ut og bare ryddet fortest mulig. 29
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 ops2 skrev (1 minutt siden): Jeg synes du skal kreve at foreldrene erstatter linsene dine. Hvis ingen forteller foreldrene hvordan barna oppfører seg når de er hos andre, tror foreldrene det ikke er noen problemer. Og når barna ikke blir bedt til andre igjen, så sier foreldrene at det er mobbing og utestenging. Du skulle ha tatt bilder av hvordan det så ut, men jeg skjønner du ble helt satt ut og bare ryddet fortest mulig. Jeg bruker å ha det helt shina. Så ikke ut her i går. Vil ikke komme på kant med foreldrene. Men, har et problem om optikeren ikke får inn linser i styrken jeg har fordi de er så sterke at de ikke bruker å ha de liggende inne. Er helt katastrofe… Anonymkode: cc2fb...ef1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 Etter at de trashet hele leiligheten din og terroriserte datteren dun, så serverte du dem middag, i stedet for å kjeppjage dem ut av huset eller ringe foreldrene? …. 😶 Altså, why? Anonymkode: c83a4...515 41 2 1
ops2 Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 (endret) Hva slags overtak har foreldrene deres på deg, siden du er for redd til å kreve at de skal erstatte det ungene deres har ødelagt? Skadeerstatningslovens § 1-1 lyder som følger: Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. Hvis du ikke tør å ta det opp med foreldrene, så har du bare to valg: 1: Bite sinnet i deg, og fortsette å invitere de, fordi du vil ikke komme med kant på foreldrene. Ta nye kostnader på dine eiendeler selv. Ved mulige klager fra borettslaget, ber du om unnskyldning. 2: Slutt å invitere barna, og lyv om at det er fordi det ikke passer. Er barna allerede der når du kommer hjem, lyv om at dere skal på noe, og send de hjem. Gjenta helt til de skjønner at de ikke skal til dere mer. Endret 4. mai 2022 av ops2 la til et par ord på slutten 9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg var i et raskt møte, var vel vekke i en times tid. Vi bor i blokk, og det er veldig lydt her. Ungene som var på besøk sa: nå er det ingen her, nå kan vi hyle og rope så mye vi vil! Besøket satte i å hyle og rope. Datteren hadde bedt de tie, og en nabo hadde smelt ei dør… Jeg kom hjem til helt bomba skap på badet, hvor sminken min var rotet til og der var fingermerker oppi øyenskygge og pudder etc. Qtips var helt ut overalt, og alle linsene mine er vekke… Jeg har igjen ett par linser og har for tiden ikke briller, og optikeren har ikke så sterke linser inne i butikken, de må bestilles… I verste fall får jeg ikke nye linser før om ei uke. Er helt håpløst hva jeg skal gjøre i mellomtiden. Hva i all verden får tolvåringer til å STJELE linser?!? De har lekt med vanndispenseren på kjøleskapet, fylt i og sølt vann og holdt på. Dette oppdaga jeg ikke før etterpå, da jeg oppdaga vannet på pergogulvet… Da jeg var der, drev de to besøkende og kastet leker på hverandre (besøket) selv om datteren ba de om å la være, og ødela er par leker av henne. Og de begynte å tulle med å si «oj, *navnpådenenebesøkende* ødela den og den tingen og de tulla og apa seg til, mot min datter. De fikk servert middag, da oppførte de seg fint… Men jeg hørte alt som foregikk på rommet, og bortsett fra middagen, oppførte de seg som apekatter, og datteren min ble lei seg. Lettere sjokkert over at linsene mine har forsvunnet, og alt de har klart å rote til på bare en time. Dette er tolvåringer. Andre venner har vært på besøk men hatt oppdragelse og respekt. Aldri hylt eller vært slemme sånn. Nå er jeg redd for å få klager fra borettslaget, og jeg forstår ikke hvorfor de måtte oppføre seg sånn, de er venner men oppfører seg ikke som venner av datteren… Foran foreldrene og voksne er de «engler»… Anonymkode: cc2fb...ef1 Ville tatt bilder av badet og sendt til foreldrene med teksten : Fint om dere kan ta en prst med barna deres om hvordan man oppfører seg hos andre. Dette og hyling og skriking er ikke ok! Anonymkode: 49ecb...72d 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 Klart du må varsle foreldrene. Jeg ville ønsket å få beskjed om mine var apekatt på besøk. Anonymkode: ad2f0...dc0 16
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 Jeg hadde blitt rasende. Totalt uakseptabelt. Hva slags drittunger er dette? Skulle tro det var treåringer!!! Anonymkode: 5cc4b...eea 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 Herlighet, du må jo si ifra til foreldrene om at barna er et mareritt å ha på besøk. De hadde heller ikke fått komme tilbake før de hadde lært å oppføre seg. Anonymkode: a3a4f...df4 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Jeg vil virkelig ikke komme på kant med foreldrene… AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg hadde blitt rasende. Totalt uakseptabelt. Hva slags drittunger er dette? Skulle tro det var treåringer!!! Anonymkode: 5cc4b...eea Ja, de er ikke mye modne når de oppfører seg sånn. Jeg har ikke opplevd lignende før. Anonymkode: cc2fb...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ville tatt bilder av badet og sendt til foreldrene med teksten : Fint om dere kan ta en prst med barna deres om hvordan man oppfører seg hos andre. Dette og hyling og skriking er ikke ok! Anonymkode: 49ecb...72d Gud, så kleint 😂 Man skal si i fra, men som voksne mennesker. Ved å informere om hva som har skjedd, en videre plan (ved fremtidige besøk skal de oppføre seg eller så blir det ikke mer besøk) og avslutte med at man ønsker stjelt og eller ødelagt utstyr erstattet. Det er slik voksne prater sammen. Anonymkode: d2c1b...13d 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 ops2 skrev (1 time siden): Hva slags overtak har foreldrene deres på deg, siden du er for redd til å kreve at de skal erstatte det ungene deres har ødelagt? Skadeerstatningslovens § 1-1 lyder som følger: Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. Hvis du ikke tør å ta det opp med foreldrene, så har du bare to valg: 1: Bite sinnet i deg, og fortsette å invitere de, fordi du vil ikke komme med kant på foreldrene. Ta nye kostnader på dine eiendeler selv. Ved mulige klager fra borettslaget, ber du om unnskyldning. 2: Slutt å invitere barna, og lyv om at det er fordi det ikke passer. Er barna allerede der når du kommer hjem, lyv om at dere skal på noe, og send de hjem. Gjenta helt til de skjønner at de ikke skal til dere mer. Hvorfor lyve? Er det ikke bare å være ærlig å si at ungene ikke kan komme på besøk siden de ikke oppfører seg? Hvis man begynner å lyve for å slippe å ha de over må man støtt og stadig finne på nye ting til hvorfor de ikke kan komme. Anonymkode: 48d00...b75 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vil virkelig ikke komme på kant med foreldrene… Anonymkode: cc2fb...ef1 Er de farlige eller noe? Stå opp for hjemmet ditt menneske Anonymkode: a3a4f...df4 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 De får møtes utendørs fremover, eller mens jeg er hjemme og kan ha oversikt over hva som foregår. Det jeg har oppdaget, er det jeg oppdaget ved tilfeldighet. Hva MER har blitt gjort, aner jeg ikke enda. Jeg trodde ikke de drev og hylte og ropte innendørs når de er tolv år gamle. Er noe som heter innestemme, og det lærte min unge da hun gikk i barnehagen. Hvorfor har enkelte så lite respekt for andre? AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville tatt bilder av badet og sendt til foreldrene med teksten : Fint om dere kan ta en prst med barna deres om hvordan man oppfører seg hos andre. Dette og hyling og skriking er ikke ok! Anonymkode: 49ecb...72d Nei, å sende bilder og slikt blir for dumt. Anonymkode: cc2fb...ef1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De får møtes utendørs fremover, eller mens jeg er hjemme og kan ha oversikt over hva som foregår. Det jeg har oppdaget, er det jeg oppdaget ved tilfeldighet. Hva MER har blitt gjort, aner jeg ikke enda. Jeg trodde ikke de drev og hylte og ropte innendørs når de er tolv år gamle. Er noe som heter innestemme, og det lærte min unge da hun gikk i barnehagen. Hvorfor har enkelte så lite respekt for andre? Anonymkode: cc2fb...ef1 Det er jo antagelig fordi man ikke setter seg i respekt. Hvordan skal disse ungene lære å respektere deg, når du tillater denne oppførselen i ditt eget hus? For det gjør du, når du verken setter grenser for barna eller foreldrene. Du må enten ta tak i det, eller gi slipp. Du kan ikke sitte og klage uten å ta tak i det, det er ganske meningsløst. Anonymkode: ad2f0...dc0 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): .....Hvorfor har enkelte så lite respekt for andre? Anonymkode: cc2fb...ef1 Fordi enkelte ikke sier i fra, verken der og da, eller etterpå. Hvordan skal foreldrene be dem respektere andre, når de ikke vet hva som har foregått og hvordan de er? Hvis det var min 12-åring, hadde du kommet adskillig mer på kant med meg hvis det kom for en dag at mitt barn oppførte seg slik, og jeg IKKE fikk vite det. Og barna selv, hvorfor sier du ikke strengt i fra til dem selv, og gjør det krystallklart at linser må erstattes, og de får ikke komme på besøk mer før de har sagt unnskyld og lover å oppføre seg bedre? Anonymkode: 6196a...d60 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil virkelig ikke komme på kant med foreldrene… Anonymkode: cc2fb...ef1 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, å sende bilder og slikt blir for dumt. Anonymkode: cc2fb...ef1 Så du ønsker egentlig ikke å ordne opp i saken? Hvorfor skulle du kommet på kant med foreldrene, normale foreldre vil bli sjokkert over barna sine og straks erstatte det du har mistet. I motsatt fall vet du hvor barna har lært oppførselen sin. Anonymkode: 7a45e...e35 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #18 Skrevet 4. mai 2022 Dette har jeg aldri opplevd, og jeg har tre barn der yngste er 11 år. Hadde de oppført seg slik hadde jeg sendt de rett hjem, og de hadde ikke blitt invitert noe mer. Anonymkode: 351fa...056 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #19 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er jo antagelig fordi man ikke setter seg i respekt. Hvordan skal disse ungene lære å respektere deg, når du tillater denne oppførselen i ditt eget hus? For det gjør du, når du verken setter grenser for barna eller foreldrene. Du må enten ta tak i det, eller gi slipp. Du kan ikke sitte og klage uten å ta tak i det, det er ganske meningsløst. Anonymkode: ad2f0...dc0 Nei, jeg tillater ikke sånn oppførsel. Herregud. Jeg visste ikke at de drev og kasta leker før de dro hjem og datteren fortalte det etterpå til meg. Jeg var der, men i stua. Ungene var på soverommet til datteren. De er tolv år gamle. Forventer jo ikke at de oppfører seg helt rabiate! Og det som kan høres ut som lek og moro, er ikke alltid det. Den ene ungen har oppført seg som et praktseksemplar på besøk tidligere, så trodde jo ikke at de skulle være sånn. Anonymkode: cc2fb...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #20 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg visste ikke at de drev og kasta leker før de dro hjem og datteren fortalte det etterpå til meg. Jeg var der, men i stua. Ungene var på soverommet til datteren. De er tolv år gamle. Forventer jo ikke at de oppfører seg helt rabiate! Og det som kan høres ut som lek og moro, er ikke alltid det. Den ene ungen har oppført seg som et praktseksemplar på besøk tidligere, så trodde jo ikke at de skulle være sånn. Anonymkode: cc2fb...ef1 Da er det bare å la være og invitere de noe mer. Anonymkode: 351fa...056 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå