Gå til innhold

USA: Stor sannsynlighet for at retten til abort forsvinner.


Tanuki

Anbefalte innlegg

Vinterjenta skrev (1 time siden):

Louisiana stemmer allerede over kriminalisering av bruk av spiral, med å stevne kvinner for mord ved bruk. 

Så der er konsekvensene.

Herregud 🥺 kriminalisere spiral …. Det høres bare for sykt ut , litt sånn Gilliad i Handmaidstale følelse … Jeg har spiral fordi jeg trenger hormonbehandlingen og ikke bruker det som prevensjon men grøsser med tanken på at det skulle bli ulovlig å bruke …. For å si det sånn menn burde hvertfall ikke få lov til å stemme over om kvinner skal få bruke spiral … 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thanos skrev (2 timer siden):

Jeg kan garantere deg med 500% sikkerhet at 14.000 aborter i året ikke skyldes voldtekter eller ufrivillig sex.

Jeg syntes ikke "ja men tenk om noen bruker strikkepinner fordi abort blir ulovlig" er et gyldig argument. Hvorfor har vi da forbud mot så mye annet? Må vi fjerne alle forbud da i tilfelle noen vil ty til farligheter for å omgå lovverket?

Seksualundervisningen i skolen må bli langt bedre! Dediker mye tid på å lære ungdommen konsekvensene av et seksualliv uten kontroll. Alle vet hva en graviditet medfører for en ung jente. Jeg har selv vært tenåring og steinkåt. Men vi har evne til å ta beslutninger tross alt.

Du svarte fremdeles ikke på argumentet mitt . For oss barn som ble født til foreldre som ikke ville ha oss eller ikke evnet å ta seg av oss av ulike årsaker , vi lide. . Hvordan tenker du dette skal løses ? Jeg ville helt klart sagt at det var bedre for både meg og moren min hvis hun abortert meg . Helt alvorlig .

 

Em det er ikke så mange andre forbud som ville ført like mange alvorlige skader som et abortforbud vil gjøre ,i form av ulovelig aborter . Hvis du da legger til tragiske skjebner til mødre og barn som blir presset inn i en situasjon de ikke ønsker å være i så har du jævlig my skade der og . 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (28 minutter siden):

Herregud 🥺 kriminalisere spiral …. Det høres bare for sykt ut , litt sånn Gilliad i Handmaidstale følelse … Jeg har spiral fordi jeg trenger hormonbehandlingen og ikke bruker det som prevensjon men grøsser med tanken på at det skulle bli ulovlig å bruke …. For å si det sånn menn burde hvertfall ikke få lov til å stemme over om kvinner skal få bruke spiral … 

Giliad virker skremmende nære virkeligheten nå

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (På 5.5.2022 den 18.56):

Forbud mot abort er absurd, og det samme er de mest liberale lovene i USA der abort tillates til og med tredje trimester. Jeg synes norsk lov er god på dette. 12 uker og 18 uker med nemnd er greit.

Absurd er vel kanskje det siste det er. Det er mange gode argumenter for retten til abort, men at det å definere barnet i mors mage som så viktig at en ikke får ta livet av det skulle være absurd er nok ikke et av dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (2 timer siden):

Du svarte fremdeles ikke på argumentet mitt . For oss barn som ble født til foreldre som ikke ville ha oss eller ikke evnet å ta seg av oss av ulike årsaker , vi lide. . Hvordan tenker du dette skal løses ? Jeg ville helt klart sagt at det var bedre for både meg og moren min hvis hun abortert meg . Helt alvorlig .

 

Em det er ikke så mange andre forbud som ville ført like mange alvorlige skader som et abortforbud vil gjøre ,i form av ulovelig aborter . Hvis du da legger til tragiske skjebner til mødre og barn som blir presset inn i en situasjon de ikke ønsker å være i så har du jævlig my skade der og . 

 

De aller, aller fleste som ikke i utgangspunktet var planlagt virker å velge og ønske livet, og om foreldre er så dårlig skikket at de ikke er i stand til å ta seg av barnet har vi en velferdsstat som vil gå inn. Hensyn til barnet er ytterst sjeldent noe godt argument for å ta livet av det før fødsel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (37 minutter siden):

De aller, aller fleste som ikke i utgangspunktet var planlagt virker å velge og ønske livet, og om foreldre er så dårlig skikket at de ikke er i stand til å ta seg av barnet har vi en velferdsstat som vil gå inn. Hensyn til barnet er ytterst sjeldent noe godt argument for å ta livet av det før fødsel. 

Barnevernet fanger opp en brøkdel av sakene de burde og som regel alt for sent i mitt tilfelle så ville de ikke hatt mye å slå i borde med heller 

 

… jeg bare viste at jeg ikke var ønsket og ikke var elsket ( uten at jeg trengte å bli fortalt dette men fikk lite kjærlighet fra foreldre og de klarte naturligvis ikke samarbeide og jeg merket veldig godt at ingen av de ville ha meg.
 

Og det var mangel på Kjærlighet, forståelse , god veiledning og omsorg som merket som barn men som barnevernet ville sett hadde de gått inn for å observere . Foreldrene mine var for unge , for preget av traume .De var ikke onde ei heller spesielt dumme eller late eller noe sånt.. tvert i mot…

Jeg tror det er mange sånne eksempler . Far stikker av mor prøver kanskje så godt hu kan men økonomien strekker kanskje ikke til, hun skal sjonglere alenemorrollen og jobb , barnet merker at det ikke var ønsket …. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (2 minutter siden):

Barnevernet fanger opp en brøkdel av sakene de burde og som regel alt for sent i mitt tilfelle så ville de ikke hatt mye å slå i borde med heller 

 

… jeg bare viste at jeg ikke var ønsket og ikke var elsket ( uten at jeg trengte å bli fortalt dette men fikk lite kjærlighet fra foreldre og de klarte naturligvis ikke samarbeide og jeg merket veldig godt at ingen av de ville ha meg.
 

Og det var mangel på Kjærlighet, forståelse , god veiledning og omsorg som merket som barn men som barnevernet ville sett hadde de gått inn for å observere . Foreldrene mine var for unge , for preget av traume .De var ikke onde ei heller spesielt dumme eller late eller noe sånt.. tvert i mot…

Jeg tror det er mange sånne eksempler . Far stikker av mor prøver kanskje så godt hu kan men økonomien strekker kanskje ikke til, hun skal sjonglere alenemorrollen og jobb , barnet merker at det ikke var ønsket …. 

Og likevel velger de aller, aller fleste å leve. Det demonstrerer kanskje at med mindre vi mener å vite bedre enn individene selv hva som er best for dem vil argumentet om å ta liv for "barnets beste" falle sammen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (5 minutter siden):

Og likevel velger de aller, aller fleste å leve. Det demonstrerer kanskje at med mindre vi mener å vite bedre enn individene selv hva som er best for dem vil argumentet om å ta liv for "barnets beste" falle sammen. 

Et embryo vet ingen ting og er ikke i stand til å velge å leve i betydningen å ta et bevisst valg angående det…. Det er et valg vi må ta for dem ja…

Endret av FruR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (1 minutt siden):

Et embryo vet ingen ting og er ikke i stand til å velge å leve i betydningen å ta et bevisst valg angående det…. Det er et valg vi må ta for dem ja…

Og som jeg prøver å forklare deg, hensyn til barnet vil trolig ekstremt sjeldent være et vektig argument om en faktisk ser på at de aller fleste som blir født, også uønskede, velger å leve, med mindre vi mener å vite bedre enn individene selv hva som er best for dem. Abort for "barnets beste" fremstår dermed veldig sjeldent rasjonelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (5 minutter siden):

Og som jeg prøver å forklare deg, hensyn til barnet vil trolig ekstremt sjeldent være et vektig argument om en faktisk ser på at de aller fleste som blir født, også uønskede, velger å leve, med mindre vi mener å vite bedre enn individene selv hva som er best for dem. Abort for "barnets beste" fremstår dermed veldig sjeldent rasjonelt. 
 

Vis meg data / forskningen på dette . Jeg kan bare snakke av egen erfaring som uønsket. 
 

Det er faktisk et veldig godt argument at barn skal slippe fødes inn i fattigdom til foreldre som ikke vil ha dem! 

Endret av FruR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (1 minutt siden):

Vis meg data / forskningen på dette . Jeg kan bare snakke av egen erfaring som uønsket. 
 

Det er faktisk et veldig godt argument at barn skal slippe fødes inn i fattigdom til foreldre som ikke vil ha dem! 

Er du uenig i at de aller fleste som ikke aborteres velger å leve? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Er du uenig i at de aller fleste som ikke aborteres velger å leve? 

Det er ikke et aktivt bevist valg et foster tar …. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

matsats skrev (På 3.5.2022 den 9.43):

Jepp. Det handler om maktfordeling mellom statene og det føderale nivået.

Det fæle er at delstatene skal selv få bestemme om abort er lovlig eller ikke. Flere delstater har allerede "trigger laws" som umiddelbart kommer til å gjøre abort ulovlig.

Endret av Laycee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (27 minutter siden):

Et embryo vet ingen ting og er ikke i stand til å velge å leve i betydningen å ta et bevisst valg angående det…. Det er et valg vi må ta for dem ja…

Han snakker vel om at barnet velger og er glad for å leve når de blir gamle nok til å forstå det selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (15 minutter siden):

Det er ikke et aktivt bevist valg et foster tar …. 

Jeg prøvde å forklare deg dette over. Jeg snakker om menneskene som blir født og som velger livet. Dette trodde jeg var ganske klart da jeg i innlegg over skrev "de aller fleste som blir født". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FruR skrev (17 minutter siden):

Det er ikke et aktivt bevist valg et foster tar …. 

Fostre er ikke så veldig bevisste på noe som helst. Om jeg hadde vært et foster, hadde det ikke hatt så mye å si fra eller til. Om jeg hadde vært den som trengte abort derimot, ville det betydd svært mye. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Jeg prøvde å forklare deg dette over. Jeg snakker om menneskene som blir født og som velger livet. Dette trodde jeg var ganske klart da jeg i innlegg over skrev "de aller fleste som blir født". 

Hersketeknikk. Slutt. 
 

Og Forøvrig hadde det vært interessant å se statistikk på mental helse hos barn som blir tvunget fram i forhold til ønskede barn 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (3 timer siden):

Du svarte fremdeles ikke på argumentet mitt . For oss barn som ble født til foreldre som ikke ville ha oss eller ikke evnet å ta seg av oss av ulike årsaker , vi lide. . Hvordan tenker du dette skal løses ? Jeg ville helt klart sagt at det var bedre for både meg og moren min hvis hun abortert meg . Helt alvorlig .

 

Em det er ikke så mange andre forbud som ville ført like mange alvorlige skader som et abortforbud vil gjøre ,i form av ulovelig aborter . Hvis du da legger til tragiske skjebner til mødre og barn som blir presset inn i en situasjon de ikke ønsker å være i så har du jævlig my skade der og . 

 

Jeg tenker det skal løses med at det individet skal vokse opp og kunne ta de valgene vedkomne selv ønsker. Værre er det ikke.

Man er sin egen lykkes smed! At man blir født inn i en dysfunksjonell familie uten kjærlighet, uten å være ønsket, eller med foreldre som slår barna osv, betyr ikke at du har arvet et dårlig liv. Du kan snu alt. Bare du vil. Du kan få deg kjæreste som elsker deg for den du er. Du kan få barn som elsker deg betingelsesløst! God jobb, nære gode venner. Et verdifullt liv! Jeg kjenner mennesker med traumatisk oppvekst som jobbet seg utav det. Oppsøkte hjelp og fikk støtte av venner. Som lever gode liv. Det går an dersom man slutter å se på seg selv som forutbestemt til ødeleggelse og begynner å fokusere på forsoning og egen utvikling. Når man som voksne skaper et liv sammen har man et ansvar. Det er den ansvarsfraskrivelsen som er roten til hele problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (9 minutter siden):

Han snakker vel om at barnet velger og er glad for å leve når de blir gamle nok til å forstå det selv.

Hvordan vet du det? 
 

Kanskje de havner i en familie med rusmisbruk. Kanskje mor døde etter fødselen. Kanskje vil mor alltid se voldtekstmannen i barnas øyne. Kanskje barnet havner på barnehjem eller fosterhjem. 
 

Du snakker så simplistisk. "De bruker det som prevansjon". Ja, og så da? Livet er komplisert. Hvis de trenger en abort, så la de få lov. La de få lov til å få et barn som er ønsket.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...