Gå til innhold

Lystette og lysdempende gardiner.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er alle lystette og lysdempende gardiner regnjakke stoff lignende? Sånne stive gardiner?

Anonymkode: 63ef4...9bf

AnonymBruker
Skrevet

Er det fint å ha lysdempende/ lystette gardiner i stua? Eller blir dette helt rart?

AnonymBruker
Skrevet

Er stoffet litt som dusjforheng stoff? Vanskelig å forklare.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er heldigvis ikke som dusjforheng-stoff. Men de er tykkere og stivere enn vanlige gardiner. På soverommet hadde jeg tidligere noen fra Kid i et stoff som minnet om tykk, matt filt. Jeg likte godt stoffet, men gardinene hang ikke så fint og føltes tyngende. Som om de stjal mye rom og lys også når de var trukket fra. Jeg har derfor 80% lysdempende på soverommet nå, mens jeg har vanlige gardiner i stua. De beskytter mot sola, men slipper lys gjennom. 

Jeg kjøpte gardinene mine hos en gardinspesialist denne gangen, og de sa at de aldri anbefaler lystette gardiner i stua. Vanlige gardiner vil gi et lettere og luftigere inntrykk. Men alt som handler om estetikk blir jo en smakssak da. 

Jeg anbefaler å ta turen innom Kid eller en annen gardinbutikk og kjenne på de ulike stoffene. Jeg har forresten god erfaring med Ellos. De har fine gardiner i ulike prisklasser, med gode bilder og informasjon om lystetthet. 

Anonymkode: 70d0a...664

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig stor forskjell på lystette og lysdempende. De lysdempende gardinene kan være i nokså tynt stoff. Mens lystette gardiner naturlig nok må være betydelig tykkere. 
Er ikke unormalt å ha lystette gardiner i stuen, særlig når man har vinduer mot sydvest og solen står inn hele dagen. 

Anonymkode: b96fc...94b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt mine på Ikea, og er veldig fornøyd. Tykke, myke og helt lystette. Ikke dyre heller.

På Ikea har de også noen som er mer som "silke". De kan brukes alene eller innenfor andre gardiner. Sikkert for å gi mulighet til å ha noen tynnere ut mot rommet.

I stuen hadde jeg heller gått for lameller. De kan og være ganske så lystette,men du kan regulere lysinnslippet med hvor tett du regulerer de.

Anonymkode: 9f212...347

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...