AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #1 Skrevet 29. april 2022 Hvilke råd ville dere gitt til dere selv før tenårene inntraff? Jeg har tre gutter men gruer meg til tenårene, mensen, influencer-påvirkning osv når det gjelder jenta. Alle tips og råd er velkommen. Hva kan jeg forvente? Anonymkode: cc630...687
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #2 Skrevet 29. april 2022 Vanskelig å gi generelle råd, tidsånden er annerledes, alle tenåringer er ulike så det som passer for et barn passer ikke nødvendigvis for alle. Anonymkode: 2d50a...d07
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #3 Skrevet 29. april 2022 Min min ungdom (før sosiale medier) var det populært med sånne kvinnemagasinet som MAG og inside, men min lifehack var vel at jeg fortsatt abonnerte på Donald og kunne ikke brydd meg mindre 😎 Anonymkode: bc02c...c8c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #4 Skrevet 29. april 2022 Mine råd, uavhengig av kjønn: * å sørge for at barna har gode sosiale evner og at de har flere vennegrupper i ulike miljø. Slik at de ikke er avhengige av å være venn med de på skolen som kanskje er i et litt dårlig miljø, fordi de har flere venner å spille på. * å sørge for at barnas refleksjonsevne er godt trent. Vi bruker mye tid på å lære dem kritisk tenkning, å tenke gjennom hvilke konsekvenser en handling kan få og å reflektere over hvordan "motparten" i en krangel tenker og føler. * og alltid legge til rette for god kommunikasjon med barnet. At vi foreldre er fordomsfri og kjeft-fri og tillater samtaler om alle mulige tema. Samt å skape muligheter for kommunikasjon ved å tilbringe tid sammen med barnet. Anonymkode: 84704...54a 3
Pillarguri Skrevet 29. april 2022 #5 Skrevet 29. april 2022 Mitt beste råd til deg som forelder er å velge dine kamper med omhu. Ikke gå til full krig hver gang tenåringen din gjør noe dumt. Så lenge det ikke er noe farlig så ikke lag noe stort ut av det. Er det derimot noe som er farlig og kan påvirke resten av livet, da må du bruke alle de ressursene du har for å stoppe det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #6 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvilke råd ville dere gitt til dere selv før tenårene inntraff? Jeg har tre gutter men gruer meg til tenårene, mensen, influencer-påvirkning osv når det gjelder jenta. Alle tips og råd er velkommen. Hva kan jeg forvente? Anonymkode: cc630...687 For det første vil jeg si vær på de. Nesten like mye som i småbarnsoerioden. Se de hver dag, spør hver dag uansett hvilke type svar du får, hvordan dagen har vært Begynn aldri diskusjoner basert på hormon ubalanse. Hvordan vite at det er det? Jo ca en gang i mnd, med ulogisk reaksjonsmøbster iht krisen. Obs gjelder også gutter, selv om de ikke har mensen, kan de være sure en uke pr mnd. Tenårene er en tid man skal prøve å feile. Så ikke dikter. Drøft heller alternativer og løsninger. Helst la de komne med ideen selv og finn ut sammen om det er en god eller dårlig løsning sammen. Konflikter vil de helst løse selv, så uansett hvor mye du vil blande deg å begynne å kontakte. Så la være, med mindre det er alvorlig. Forbyggende styrk selvtillit godt på forhånd, den kommer fort til å rase nedover. Slipp til iht hvor moden. Inse at du ofte må si ja til ting du egentlig vil si nei til. Fordi du tenker de er mindre enn de er. Ikke si nei, så de havner ut av vennegjeng. Da går det galt. Spesielt hos jenter. Slutt å drikk noen år, vær klar til henting. Drammen din kan du ta tirsdags kveld når alle er i seng/hus. Ikke gi straff, men lær de å håndtere kriser og konsekvenser. Og for all del ikke la de tro penger vokser på trær.. Ikke sikkert du trenger alt. Men iallefall noe å forberede seg på. Dropp husarrest osv det skaper bare avstand. Lærte mine tidlig, at du får ikke ugjort det som er gjort. Men man kan iallfall gjøre en god ting for å rette opp og be om unnskyld. Og vær nøye på grenser iht legging. Og at de spiser noe ila dagen Anonymkode: 16af4...ce2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For det første vil jeg si vær på de. Nesten like mye som i småbarnsoerioden. Se de hver dag, spør hver dag uansett hvilke type svar du får, hvordan dagen har vært Begynn aldri diskusjoner basert på hormon ubalanse. Hvordan vite at det er det? Jo ca en gang i mnd, med ulogisk reaksjonsmøbster iht krisen. Obs gjelder også gutter, selv om de ikke har mensen, kan de være sure en uke pr mnd. Tenårene er en tid man skal prøve å feile. Så ikke dikter. Drøft heller alternativer og løsninger. Helst la de komne med ideen selv og finn ut sammen om det er en god eller dårlig løsning sammen. Konflikter vil de helst løse selv, så uansett hvor mye du vil blande deg å begynne å kontakte. Så la være, med mindre det er alvorlig. Forbyggende styrk selvtillit godt på forhånd, den kommer fort til å rase nedover. Slipp til iht hvor moden. Inse at du ofte må si ja til ting du egentlig vil si nei til. Fordi du tenker de er mindre enn de er. Ikke si nei, så de havner ut av vennegjeng. Da går det galt. Spesielt hos jenter. Slutt å drikk noen år, vær klar til henting. Drammen din kan du ta tirsdags kveld når alle er i seng/hus. Ikke gi straff, men lær de å håndtere kriser og konsekvenser. Og for all del ikke la de tro penger vokser på trær.. Ikke sikkert du trenger alt. Men iallefall noe å forberede seg på. Dropp husarrest osv det skaper bare avstand. Lærte mine tidlig, at du får ikke ugjort det som er gjort. Men man kan iallfall gjøre en god ting for å rette opp og be om unnskyld. Og vær nøye på grenser iht legging. Og at de spiser noe ila dagen Anonymkode: 16af4...ce2 Det med selvtillit er jeg kjemperedd for. Hun har bein i nasen å sier ifra om det er noe. Men det snur sikkert veldig fort. Jeg har ikke drukket alkohol på 10 år så har ikke tenkt å begynne nå. Sønnen har null problemer med at jeg kjører på han og kompisene i fylla men er redd for at det blir annerledes med de andre barna. Legging er jeg sløv på allerede nå 😳 Bør vel skjerpe meg allerede nå. Skulle gjort for lenge siden. Det med husarrest skal jeg huske på. Hvordan styrke selvtilliten? Hvis vi snakker om utseende så har jeg alltid sagt at alle er perfekt som de er. Vi er alle forskjellig. Det vet hun og er veldig enig i, men det snur sikkert det også 🥵 Anonymkode: cc630...687
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #8 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vanskelig å gi generelle råd, tidsånden er annerledes, alle tenåringer er ulike så det som passer for et barn passer ikke nødvendigvis for alle. Anonymkode: 2d50a...d07 Jeg skjønner at alle er forskjellig, men noen råd må vel folk ha. Anonymkode: cc630...687
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mine råd, uavhengig av kjønn: * å sørge for at barna har gode sosiale evner og at de har flere vennegrupper i ulike miljø. Slik at de ikke er avhengige av å være venn med de på skolen som kanskje er i et litt dårlig miljø, fordi de har flere venner å spille på. * å sørge for at barnas refleksjonsevne er godt trent. Vi bruker mye tid på å lære dem kritisk tenkning, å tenke gjennom hvilke konsekvenser en handling kan få og å reflektere over hvordan "motparten" i en krangel tenker og føler. * og alltid legge til rette for god kommunikasjon med barnet. At vi foreldre er fordomsfri og kjeft-fri og tillater samtaler om alle mulige tema. Samt å skape muligheter for kommunikasjon ved å tilbringe tid sammen med barnet. Anonymkode: 84704...54a Tips til å skaffe andre vennegjenger? Vi bor på en liten plass utenfor en litt større by. Venninnene mine har små barn. Anonymkode: cc630...687
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå