Gå til innhold

Hva syns dere om PKK (EU-kontroll)

Anbefalte innlegg

Skrevet
PetterKanin skrev (1 time siden):

At noen ikke utfører servicen betyr ikke at det ikke er en del av servicen.

Service på elbiler er i realiteten unødvendig så lenge vi har EU-kontroll...

Tenker service er bare et minne om kun få år...Tesla krever ikke at du har bilen på service for å opprettholde garantien.....Og det er like greitt fordi det eneste de gjør der er å fylle overpriset spylervæseke...

Skrevet
ABM skrev (2 minutter siden):

Tenker service er bare et minne om kun få år...Tesla krever ikke at du har bilen på service for å opprettholde garantien.....Og det er like greitt fordi det eneste de gjør der er å fylle overpriset spylervæseke...

Hadde det ikke vært for at elbiler som andre biler har slitedeler, bare andre slitedeler så hadde du hatt rett. Slik er det imidlertid ikke. 

Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

*Trafikkforsikringsavgift  

Touché 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (3 timer siden):

Nettopp derfor Tesla ligger på jumboplass når det kommer til slitedeler som er modne for å skiftes. Du brilljere fortsatt med dine elendige kunnskaper om å vedlikeholde bil!

Anonymkode: c1534...f27

Skrevet
PetterKanin skrev (4 timer siden):

Hadde det ikke vært for at elbiler som andre biler har slitedeler, bare andre slitedeler så hadde du hatt rett. Slik er det imidlertid ikke. 

Så elbiler har "andre slitedeler" enn fossile...? 🙈😂...Kunne jo vært morsomt å få høre hvilke det er da?

Skrevet (endret)
ABM skrev (14 minutter siden):

Så elbiler har "andre slitedeler" enn fossile...? 🙈😂...Kunne jo vært morsomt å få høre hvilke det er da?

Elmotorer bl.a. Og ja, de slites.

Og ikke minst batteripakken, selv om den ikke utsettes for mekanisk slitasje.

Endret av PetterKanin
Skrevet

Det er et dyrt tiltak som i hovedsak er effektivt med tanke på miljø. Trafikksikkerhetsmessig har det lite å si.

Folk dør stort sett ikke fordi bilen er ødelagt, et nevneverdig unntak er dårlige dekk, men de blir i liten grad fanget opp av periodisk kontroll. Det hjelper heller ikke at lysene fungerer når folk kjører uten dem...

Å innføre PKK på motorsykler vil koste mye, men ha lite å si for trafikksikkerheten. Det er holdninger som dreper, ikke dårlige kjøretøy. Dekkene varer også så kort at de ikke vil fanges opp.

I dag så jeg en pickup som hadde kjørt seg fast på snø, med sommerdekk... Dette fanges ikke opp av PKK, og pengene vi bruker på det kunne med fordel blitt brukt på kontroll av lys og dekk på veien. 

Skrevet
PetterKanin skrev (8 timer siden):

Elmotorer bl.a. Og ja, de slites.

Og ikke minst batteripakken, selv om den ikke utsettes for mekanisk slitasje.

Og hva gjør de på service med batteripakken og elmotoren da?

AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (11 minutter siden):

Og hva med resten av det som holder bilen oppe? Er det bare å drite i mener du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva tror du foregår på en service da? En mekaniker som løper rundt med fettpresse og oljekanne?..

Service er bytte av olje/ filter/drivstoffilter/ luftfilter og på storservice i tillegg reimer...Alt en fossilbil har og elbiler ikke har...

De eneste reelle "servicepunktene" en EL og fossilbil har er bytte av papirfilteret til kupeluften og fylling av spylervæske...

Jeg har hatt elbil siden 2012..aldri hatt de på service..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er egentlig " resten av det som holder bilen oppe"? 🙈😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor sier folk fremdeles eu - kontroll da? 

Anonymkode: 9d047...549

Det får du nesten spørre folk om.

Skrevet
ABM skrev (1 time siden):

Sjekker tilstand og virkemåte.

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du foregår på en service da? En mekaniker som løper rundt med fettpresse og oljekanne?..

Jeg vet ikke hva andre gjør, men min mekaniker går grundig gjennom hele bilen og gir meg beskjed om det er noe som bør repareres.

Anonymkode: d55c4...f0c

AnonymBruker
Skrevet

Service er bytte av olje/ filter/drivstoffilter/ luftfilter og på storservice i tillegg reimer...Alt en fossilbil har og elbiler ikke har...

De eneste reelle "servicepunktene" en EL og fossilbil har er bytte av papirfilteret til kupeluften og fylling av spylervæske...

Jeg har hatt elbil siden 2012..aldri hatt de på service..

Og du jobber innen bilbransjen? Detter reinspikka tøv! Fra ende til annen, av hva du kommer med. Tror de som har overtatt dine biler har hatt en grusom tid, med de delene som må skiftes som du har slitt ut og ikke gidda å skifte ut. De er nøyaktig de samme uansett drivlinje! Men det forstår du ikke!

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig " resten av det som holder bilen oppe"? 🙈😂

Der ga du jo svar til deg selv, hvor lite du vet....

Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Sjekker tilstand og virkemåte.

🤩😂..."Tilstand" og "virkemåte" 🤩😂😂...Hvor mange virkemåter har en elmotor da?🙈 Dette er reinhakka sprøyt og ord uten innhold.. Og det vet du!

De fleste sjekker ikke feilkoder engang uten at du klager på noe du mener er feil eller ber de lese..

Jeg tror service som vi kjenner det snart er historie men at EU kontrollen vil bestå... en stund iallefall...

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å krangle nå. Det er lørdag og party

Anonymkode: 6ee38...578

Skrevet
ABM skrev (8 timer siden):

🤩😂..."Tilstand" og "virkemåte" 🤩😂😂...Hvor mange virkemåter har en elmotor da?🙈 Dette er reinhakka sprøyt og ord uten innhold.. Og det vet du!

De fleste sjekker ikke feilkoder engang uten at du klager på noe du mener er feil eller ber de lese..

Jeg tror service som vi kjenner det snart er historie men at EU kontrollen vil bestå... en stund iallefall...

Hvor mange virkemåten har en bensin- eller dieselmotor? En bremsecaliper? Osv. 

Man sjekker at ting fungerer som de skal, og at det ikke er fare for følgeskader. Det jeg ser for meg er mest aktuelt på elmotorer er lagerhavari og skader som følge av dette.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/29/2022 at 8:22 AM, AnonymBruker said:

Når man ikke får godkjent bilen pga skiltlys da er det hull i hodet. Har ingenting med sikkerhet å gjøre. Men er det pga bremsene så har det noe for seg. 

Anonymkode: 6ee38...578

Jeg er faktisk enig. At skiltlys er en feil som gjør at man må vise bilen på nytt er helt på trynet. Selvfølgelig bør man fikse det så fort som mulig og i hvert fall før eu-kontroll, men ærlig talt. Skiltet er som en refleks og lyset til bilen bak lyser opp skiltet mer enn den lille pæra klarer. 

Anonymkode: 04419...c0e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...