Gå til innhold

Ny jobb, ny status, ny bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kanskje et dumt spørsmål, dette, men jeg har ikke noe overskudd til å gruble så mye på det selv og kan lite om bil. Jeg har fått meg ny jobb, veldig godt betalt, og det vil involvere en del befaringer med min ledelse og klienter.

Arbeidsplassen har tatt et valg om at de ansatte må bruke egen bil. Jeg kjører fortsatt rundt i en Volvo 940 jeg kjøpte ny ved første graviditet i 1997, så den er ikke representativ i det hele tatt.

Nå trenger jeg en bil som har høy status, men den skal ikke være glorete. BMW og Tesla er ut. Jeg kan tenke meg en elbil, men bilen  også ha like stort bagasjerom - bruker plassen hele tiden (hund+hageglad). Altså småfin og praktisk?

Jeg har sett på Volvo V90, som er utrolig lekker, men bagasjerommet virker trangere enn i min mye mindre 940. Dessuten fins den ikke som elbil. Mine kollegaer i nåværende jobb har alle foreslått SUV, men jeg har ikke lyst på en slik koloss heller. Aldri sett en fin SUV. Hva gjør jeg da?

Anonymkode: 6a57b...4f8

Statusbil 🤣🤣 Du framsto jo som et tenkende menneske som faktisk hadde slitt ut en bil, men statusbil.. jeg dauer. Fikk umiddelbare vibber til at du har samme jobb som Belinda Blumenthal🤣

Anonymkode: cb013...c5d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis man skal kjøpe statusbil så kjøper man ikke Tesla.

Anonymkode: 2fbb9...3d4

Oslo vest og Bærum er uenige med deg.... Blir ikke mer status enn de stedene der.

Anonymkode: 8277f...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok også ut aksjer for å kjøpe bil. Lån bør man virkelig unngå så sant man har mulighet til det.

Anonymkode: fc6a9...5ae

Med den mentaliteten vil du aldri ha særlig med penger, men ok. 

Jeg ville aldri i livet brukt oppsparte midler til å kjøpe bil, når det finnes svært gunstige billån med svært lav rente. 

Jeg ville investert pengene jeg hadde spart opp på noe smartere enn en bil, da de forøvrig synker 30% i verdi fra den kjøres ut av forhandler.

Alternativkostnaden til å kjøpe bil med oppsparte midler er høy, da det kunne vært inntekter. 

Anonymkode: 50534...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med den mentaliteten vil du aldri ha særlig med penger, men ok. 

Jeg har penger så det holder, men ok.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville aldri i livet brukt oppsparte midler til å kjøpe bil, når det finnes svært gunstige billån med svært lav rente. 

Lånet kan være så gunstig det bare vil, men det er nå en gang sånn at pant i bil mer eller mindre dobler forsikringspremien. Det vil dermed aldri lønne seg å ha lån på bil.

Anonymkode: fc6a9...5ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at noen her finner grunnlag til å le av meg, vær så god. For min del har det vært deilig å aldri måtte tenke på bil. Volvoen starter alltid, går på service en gang i året, og har vært en stille følgesvenn gjennom et liv der jeg har brukt mitt hode og mitt overskudd på annet enn bil. Plutselig stilles det helt andre krav, og det er nytt for meg. Takker for hjelpen her!

Så på Mercedes sin nettside etter råd. Også en "butt" og smålubben, van-aktig bil. De har en stasjonsvogn jeg kunne ha likt, "E-klasse", men den kommer ikke som elbil heller. Hvorfor ikke? Så frustrerende! Kanskje jeg bare kjøper den V90en som verkstedet viste meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at noen her finner grunnlag til å le av meg, vær så god. For min del har det vært deilig å aldri måtte tenke på bil. Volvoen starter alltid, går på service en gang i året, og har vært en stille følgesvenn gjennom et liv der jeg har brukt mitt hode og mitt overskudd på annet enn bil. Plutselig stilles det helt andre krav, og det er nytt for meg. Takker for hjelpen her!

Så på Mercedes sin nettside etter råd. Også en "butt" og smålubben, van-aktig bil. De har en stasjonsvogn jeg kunne ha likt, "E-klasse", men den kommer ikke som elbil heller. Hvorfor ikke? Så frustrerende! Kanskje jeg bare kjøper den V90en som verkstedet viste meg...

Etter hva jeg overhørte hos en Volvoforhandler i fjor, er visst V90 en solid bil. Den har visst ikke noe tull eller innkallinger for å rette opp feil.

Anonymkode: 13a5c...e31

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt Volvo i så mange år, vil jeg råde deg til å kjøpe Volvo igjen. Ingen andre biler som kan måle seg med Volvo, bare synd de ikke har så mange el-modeller. Si fra når du legger ut 940'n for salg 🤩

Anonymkode: e1ac5...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Audi e-tron er svaret. Da har du oppgradert skikkelig. Vi bor på Oslo vest, og ingen kjører Volvo. «Gir-blaffen-bilene» er gamle bmw’er. 

Anonymkode: f290b...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har du kjørt Volvo i så mange år, vil jeg råde deg til å kjøpe Volvo igjen. Ingen andre biler som kan måle seg med Volvo, bare synd de ikke har så mange el-modeller. Si fra når du legger ut 940'n for salg 🤩

Kanskje jeg skal gjøre det...virker enklest. Men - hvilke signaler sender man, når man kjøper en bensinbil i dag, og ikke el? Skal ta det opp med kommentariatet i lunsjpausen i dag.

En kamerat av min datter har bydd veldig mye mer penger enn jeg ser jeg kan få på FINN for bilen. Jeg har mer eller mindre sagt ja til det - én av grunnene til at jeg ikke vil trekke meg fra nybilkjøp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kanskje er på tide med ny bil når du kjører rundt i en bil fra 1997, men i mine øyner er det status å ta vare på ting og bruke de til de er oppbrukt. Kult at du har kjørt samme bil så lenge. Hva med en VW ID5? God rekkevidde, god plass og en pen bil, eller en VW ID4 viss du har hastverk og trenger bilen snarlig. 

Endret av tøydokka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kanskje jeg skal gjøre det...virker enklest. Men - hvilke signaler sender man, når man kjøper en bensinbil i dag, og ikke el? Skal ta det opp med kommentariatet i lunsjpausen i dag.

En kamerat av min datter har bydd veldig mye mer penger enn jeg ser jeg kan få på FINN for bilen. Jeg har mer eller mindre sagt ja til det - én av grunnene til at jeg ikke vil trekke meg fra nybilkjøp nå.

Får du ikke den som ladbar hybrid også? Det gjør man i hvert fall med nye V60. Det sender kanskje litt "bedre" signaler.
(Det har vi, og er kjempefornøyd 🤩 Bruker kun elektrisitet i det daglige og slipper å tenke på ladestasjoner på langturer)

En velholdt 940 er mye verdt, så lurt av deg å selge til en som tydeligvis vet å sette pris på ordentlig biler 🙂
Lykke til med bilsalg og bilkjøp 🚗

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2022 den 16.21):

Kanskje et dumt spørsmål, dette, men jeg har ikke noe overskudd til å gruble så mye på det selv og kan lite om bil. Jeg har fått meg ny jobb, veldig godt betalt, og det vil involvere en del befaringer med min ledelse og klienter.

Arbeidsplassen har tatt et valg om at de ansatte må bruke egen bil. Jeg kjører fortsatt rundt i en Volvo 940 jeg kjøpte ny ved første graviditet i 1997, så den er ikke representativ i det hele tatt.

Nå trenger jeg en bil som har høy status, men den skal ikke være glorete. BMW og Tesla er ut. Jeg kan tenke meg en elbil, men bilen  også ha like stort bagasjerom - bruker plassen hele tiden (hund+hageglad). Altså småfin og praktisk?

Jeg har sett på Volvo V90, som er utrolig lekker, men bagasjerommet virker trangere enn i min mye mindre 940. Dessuten fins den ikke som elbil. Mine kollegaer i nåværende jobb har alle foreslått SUV, men jeg har ikke lyst på en slik koloss heller. Aldri sett en fin SUV. Hva gjør jeg da?

Hva er veldig høy lønn? Jeg tjener 1.5 mill klarer meg med en en 5 år gammel sykkel 🤷‍♀️

Anonymkode: 1396b...151

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok søstra og mannen meg med til ulike bilforhandlere i dag, men den bilen jeg likte best, var den de akkurat hadde fått. En stor Kia elbil. Så da bestiller jeg bare den, jeg også. Ferdig med den saken. Takk for gode råd! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
newman01 skrev (På 29.4.2022 den 11.21):

Hongqi E-HS9. Status, stort bagasjerom. 

Hongqi E-HS9 - Motor Forum Stavanger - Autorisert Hongqi-forhandler og  verksted i Sandnes

Den der så jeg i går! Måtte smu meg etter den faktisk. Den er kjempesvær og klumpete men passe sjeldent syn å se. 

Jeg tror jeg hadde valgt Kia soul, TS. eller noe sånt.

Anonymkode: 6b310...42c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde valgt Kia soul, TS. eller noe sånt.

Anonymkode: 6b310...42c

EV6 heter den jeg skal bestille. Vi rakk ikke å dra innom forhandleren, men jeg likte den mye bedre enn Audi og de andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

EV6 heter den jeg skal bestille. Vi rakk ikke å dra innom forhandleren, men jeg likte den mye bedre enn Audi og de andre.

Har booket prøvekjøring av ev6 til uken. Er spent på den.

Anonymkode: a0daa...aaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2022 den 16.23):

Vel, Volvo er ikke status. Gå for Tesla Model y/X, eller hva med Audi E-tron?

Anonymkode: 8277f...7f7

Tesla er i hvert fall ikke status🤣

Anonymkode: 7ca26...d0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...