Gå til innhold

Hva var nøkkelen for DEG for varig treningslivsstil (uten treningssenter)

Tarantella

Anbefalte innlegg

Bor laaangt unna nærmeste treningssenter, så det er uaktuelt...

Har mange runder startet egentrening, gå tur, jogging, løping, styrketrening foran TVen, styrketreningsapp, motivasjons-apper..

Det har gjerne gått bra i noen måneder...formen føles bedre...så kommer kanskje vinteren, eller travle perioder, og det dabber av...og treningen kuttes ut... Regner med andre også kjenner seg igjen..😅

Nå kjenner jeg terskelen blir høyere for hver gang for å sette i gang...

Derfor spør jeg...du som kjenner deg igjen...men som endelig har klart det...hva var det som gjorde forskjellen for deg? Hva var nøkkelen som gjorde det til en livsstil fremfor prosjekt...? 

Endret av Tarantella
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med to små barn så kjenner jeg veldig på at det kan bli vanskelig av og til. Nå sier jeg ikke at dette er nøkkelen for alle, men for meg var det så enkelt som å bestemme seg for å skjerpe seg. Så jeg laget en "SKJERPDEGKALENDER" der jeg krysser av hver dag om jeg har hatt noen form for aktivitet, om jeg har spist greit med protein, om jeg har spist greit med frukt og grønt og om jeg har kontrollert porsjonsstørrelsene og ikke snacket på ting gjennom dagen.

Det har vist seg å funke så langt! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne aktiviteter som funker sommer og vinter. Sommer: sykle, gå på fjellet, jogge osv. Er egentlig ikke så glad i vinteren, men har kjøpt meg langrennski. så nå er det skiturer, går turer osv

Kan jo feks også kjøpe truge, ski til topptur osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nøkkelen for meg var å lage et treningsrom hjemme. Sparer utrolig mye tid. Jeg får ikke samme tilgang til utstyr som på et senter, det gjør jeg ikke, men jeg dekker det meste med de baseøvelsene jeg kan utføre. Jeg går også glipp av all den gode kåte energien det gir å se damekropper i tights på et treningssenter. Men alt i alt blir det likevel mye mer og bedre trening. Anbefales!

Anonymkode: 3cfe8...273

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (3 timer siden):

Med to små barn så kjenner jeg veldig på at det kan bli vanskelig av og til. Nå sier jeg ikke at dette er nøkkelen for alle, men for meg var det så enkelt som å bestemme seg for å skjerpe seg. Så jeg laget en "SKJERPDEGKALENDER" der jeg krysser av hver dag om jeg har hatt noen form for aktivitet, om jeg har spist greit med protein, om jeg har spist greit med frukt og grønt og om jeg har kontrollert porsjonsstørrelsene og ikke snacket på ting gjennom dagen.

Det har vist seg å funke så langt! :) 

Dette er noe som jeg også fort kan finne på å starte med...klinger bra i mine system-ører... Problemet mitt er at mistenker at jeg en dag bare slutter å krysse av...🙈 

Hvor henger du denne? Har du en måte som tvinger deg til å forholde deg til kalenderen enten du vil eller ei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarantella skrev (2 minutter siden):

Dette er noe som jeg også fort kan finne på å starte med...klinger bra i mine system-ører... Problemet mitt er at mistenker at jeg en dag bare slutter å krysse av...🙈 

Hvor henger du denne? Har du en måte som tvinger deg til å forholde deg til kalenderen enten du vil eller ei? 

Henger i oppholdsrom kjøkken/stue på pipa, og der prøver jeg virkelig å huke av når jeg skal. Noen dager blir det dagen etter. Men man må bare endre litt mentalitet. Jeg kan liksom lett bare "drite i å dra på jobb" eller bare "slutte å hente i barnehagen", men mentaliteten er der at det står mye på spill om jeg gjør det. Så om man klarer å vri hodet sitt til at trening og aktivitet er en veldig viktig ting å gjøre, fordi alternativet er å leve kortere med dårligere livskvalitet, så kanskje det lyser en pære for mange.

Men av en eller annen merkelig grunn så føler man ikke like sterkt på det. Lettere og bedre å ligge på sofaen liksom. Har det sånn selv, men jobber med det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sandum.PT skrev (1 minutt siden):

Henger i oppholdsrom kjøkken/stue på pipa, og der prøver jeg virkelig å huke av når jeg skal. Noen dager blir det dagen etter. Men man må bare endre litt mentalitet. Jeg kan liksom lett bare "drite i å dra på jobb" eller bare "slutte å hente i barnehagen", men mentaliteten er der at det står mye på spill om jeg gjør det. Så om man klarer å vri hodet sitt til at trening og aktivitet er en veldig viktig ting å gjøre, fordi alternativet er å leve kortere med dårligere livskvalitet, så kanskje det lyser en pære for mange.

Men av en eller annen merkelig grunn så føler man ikke like sterkt på det. Lettere og bedre å ligge på sofaen liksom. Har det sånn selv, men jobber med det! :) 

Likte spesielt godt den å bare "slutte å hente i barnehagen" 👏👏 🤣🤣 Takk for tips! Skal øve meg på å endre den mentaliteten, ja... Har også hørt andre tips om å tenke om seg selv som "en som trener" osv...

Jeg har vel lett for å tenke om meg selv som "en som alltid gir opp", og da blir det vel deretter også 😆😆

Andre gode mentalitetsendringstips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarantella skrev (7 minutter siden):

Likte spesielt godt den å bare "slutte å hente i barnehagen" 👏👏 🤣🤣 Takk for tips! Skal øve meg på å endre den mentaliteten, ja... Har også hørt andre tips om å tenke om seg selv som "en som trener" osv...

Jeg har vel lett for å tenke om meg selv som "en som alltid gir opp", og da blir det vel deretter også 😆😆

Andre gode mentalitetsendringstips? :)

😂

Mentaliteten er det mest utfordrende for meg også, men helt enig i den der "jeg er en som trener" og "jeg er en som passer på porsjonsstørrelsene" og "jeg er en som klarer å kose meg uten å spise hele posen potetgull". Har god erfaring med å gjenta slike ting ofte - så sklir man av og til litt ut, men da må man være "en som kommer seg opp på hesten igjen uten dårlig samvittighet". Dette er jo noe som skal vare hele livet :) 

Før jeg fikk jobb og barn og da jeg studerte idrett var jeg jo bare en som trente. Det var det jeg var. Nå er jeg en tobarnsfar med masse ansvar og masse jobb, og jeg er ikke immun mot å bli sliten og ikke orke å trene. Så da har det liksom vært en identitet som sakte men sikkert har tatt over. Så det er bare å jobbe mot å være en tobarnspappa som også klarer å prioritere trening. Og som sagt så går det ganske bra etter at jeg først har bestemt meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når treningen ikke skjer "av seg selv". (har normalt treningsglede), så legger jeg det inn i kalenderen. Akkurat som alle andre avtaler jeg har gjennom uka. Og forholder meg til den akkurat som det - en bindene avtale.

Jeg legger også klar bunken med treningsklær på badet, eller legger bagen i bilen, slik at det er en påminnelse om at: i dag. 

Og for er mine beste timer om morgenen. Altså gjør jeg det som krever mentalt akkurat i løpet disse timene, for da vet jeg det blir gjort. Er du motsatt, at du har energien på kvelden, nytter det lite å legge inn en intervalløkt kl 7 slik jeg ofte gjør når jeg er treningslei. 

Anonymkode: 78376...8c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må i hvert fall ikke tenke at du har "feilet", hvis du skipper trening noen ganger. For det er normalt å ha dager der man er mer umotivert enn vanlig, eller å ha en så travel uke at man ikke får prioritert det. Men det går helt fint det, og det er bare å fortsette igjen😄 Og ikke tenk at du alltid må ha en perfekt treningsøkt liksom, som allerede er nøye planlagt.. Det viktigste er at du får bevegd deg på en eller annen måte, fordi det er bra for deg. Så lenge du gjør et eller annet, så er det godt nok. 

I fjor høst/vinter, så hadde jeg en periode der jeg koste meg skikkelig med treningen, og alltid gledet meg til å trene igjen. Men nå er jeg inne i en periode der jeg ofte synes at det er litt pes, og egentlig bare gjør det fordi det er bra for meg. Så det svinger jo litt. Og noen ganger så kommer jeg inn i en skikkelig flyt med det, mens andre ganger så tenker jeg at jeg bare må fortsette å "møte opp".

Anonymkode: ad66e...0f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en treningsplan - for eksempel hver søndag. Forplikt deg til den, samtidig som du er forberedt på å måtte gjøre endringer underveis.

Finn en treningsform du liker.

Dropp dårlige unnskyldninger for å ikke trene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rutiner. Ikke noe "kjenne etter om jeg orker" eller "trene hvis jeg har tid". Mandag kl 19 skal jeg trene, uansett om jeg er sliten eller ei, og da kan jeg heller ikke legge andre planer til dette tidspunktet. 

Jeg syntes løping ble mye gøyere da jeg begynte med det litt mer systematisk. Skikkelig treningsklokke med masse fine data, så jeg kunne følge progresjon. Gjerne følge et program. Lese om løping, og følge løpe-blogger og instaere.

Løping med god musikk eller lydbok på øret er gull. 

Enda bedre ble det da jeg fikk mølle, og kunne løpe inne på dagene med drittvær - og de dagene mannen skal være ute hele kvelden og jeg må være inne for å passe sovende barn. 

Jeg har også fullt styrkerom hjemme. Også der er logging, programmer, og å aktivt følge andre som trener det samme viktig for meg. 

Anonymkode: ce001...6ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På søndager setter jeg meg ned og planlegger treningsuka, ut fra vær og tilstrekkelig tid til restitusjon og evt ansvar for barn eller andre ting. Skal MYE til å endre plan, da jeg har bestemt meg. Jeg løper tre ganger i uka og trener frem mot et årlig terrengløp. Trener styrke for å forebygge skader.

Livet er så mye bedre når man trener, mer overskudd og gladere og får gode opplevelser,  typ solnedgangen fra fjelltoppen på løpetur, å se en ørn sitte på en stein og betrakte saueflokken samt et jamnlig sjokk når rypa hopper opp fra stien rett foran meg 😅 

Og hvis jeg skal klare å løpe på fjellet, så MÅ grunnformen være på plass. Det motiverer meg på vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...