Gå til innhold

Vedlikehold: 2 ganger i uka Forbedring: 3 ganger i uka

Embla Othea

Anbefalte innlegg

Er det sant at hvis man skal holde noe ved like (styrke, kondisjon osv.) så trener man det 2 ganger i løpet av uka, skal man ha forbedring\ progresjon så trener man det minst 3 ganger i uka?

Eller er det en sannhet med moderasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De fleste vil slite med å se forbedring om man trener bare 2 ganger i uken. Som nybegynner kan man ha progresjon på et så lite volum, men når man har trent en stund, vil man trenge større mengde for å få fremgang. 

Jeg har etter at jeg fikk barn måttet kutte ned på treningsmengden (tidsklemma...), og nå har jeg null fremgang, med 2 styrkeøkter og 2 løpeøkter i uken. Knapt så jeg vedlikeholder formen. 

Anonymkode: c85f2...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (6 minutter siden):

Er det sant at hvis man skal holde noe ved like (styrke, kondisjon osv.) så trener man det 2 ganger i løpet av uka, skal man ha forbedring\ progresjon så trener man det minst 3 ganger i uka?

Eller er det en sannhet med moderasjon?

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det kan stemme greit for kondisjon, men du kan fint få fremgang på to styrkeøkter per uke. Det vil si to styrkeøkter per muskelgruppe per uke. Du må bare passe på at volumet blir passelig.

Jeg fikk for eksempel veldig god fremgang med 6 sett per muskelgruppe per økt gjennomført 2 ganger per uke med fokus på progresjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vil få fremgang på kondisjon også, opp til et visst punkt. Det er nok litt som du sier at i starten er det lite som skal til for å få fremgang, og så må du trene mer og mer etter hvert som du blir bedre trent. Er nok ikke noen magisk grense mellom 2 og 3 økter i uka. Du når en maksgrense for hva kroppen tåler av totalbelastning (hverdagen, trening, søvn osv) etter hvert, slik at det er viktig å øke mengde og intensitet gradvis. Se på toppidrettsutøvere. De balanserer på den grensen - så mye som mulig, men ikke mer enn kroppen tåler for da går det motsatt vei igjen.

Anonymkode: e4adf...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer vel an på økta? Jeg har to løpeøkter i uka i et program og har kontinuerlig progresjon.

Anonymkode: 43697...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det kan stemme greit for kondisjon, men du kan fint få fremgang på to styrkeøkter per uke. Det vil si to styrkeøkter per muskelgruppe per uke. Du må bare passe på at volumet blir passelig.

Jeg fikk for eksempel veldig god fremgang med 6 sett per muskelgruppe per økt gjennomført 2 ganger per uke med fokus på progresjon.

Vil det ikke være litt lite med "bare" to fullkroppsøkter i uka hvis man ikke trener "tungt"? Tenker da kroppsvekt kontra knebøy med vekt, markløft, flyes osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (2 minutter siden):

Vil det ikke være litt lite med "bare" to fullkroppsøkter i uka hvis man ikke trener "tungt"? Tenker da kroppsvekt kontra knebøy med vekt, markløft, flyes osv.

På fullkropp med kroppsvekt vil du nok slite med å komme opp i nok stimulerende volum med bare to økter per uke ja :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...