Gå til innhold

Blir oppringt hver eneste dag fra Norske tlf nummer som ikke er reklame eller bedrifter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir oppringt hver eneste dag sikkert 5-10 ganger fra helt vanlige mobil nummer som er knyttet til privatpersoner i Norge. Når jeg søker opp nummerne er det vanlige personer som kommer opp på 1881.no med adresse etc. Aldri en bedrift eller reklame som ringer. Jeg kjøpte klær på en nettside for 3 uker siden, og begynner å lure på om det er noe svindel jeg er utsatt for. Men samtidig er det merkelig at det er "vanlige" folk som ringer. Jeg tar selvsagt ikke tlf fra ukjente som ringer. Er dette vanlig, eller bør jeg foreta meg noe?

Anonymkode: d8330...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nummeret ditt er nok oppgitt feil et sted. Hos en bedrift eller noe. Eller noen som skal selge noe populært.

Bare ta telefonen og hør hvor de har fått nummeret ditt fra, så får du ryddet. Det er ikke mulig å bli svindlet når de ringer deg, bare andre veien. 

 

Anonymkode: b7f7d...21d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tlf og sjekk hva det er da vel. Ikke noe farlig ved det. Om det er noen som ber om penger, så er det bare å legge på. Kan være noen har skrevet nr sitt feil, og dermed er det ditt nr som står på dem på en nettside eller liknende. Det er jo helt klart ikke vanlig å bli oppringt såpass mange ganger fra ulike private nr, men det er helt sikkert en forklaring på det. Og første naturlige steg er å ta tlf og spørre hva de vil. 

Anonymkode: ff009...4da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppringt flere ganger idag av norsk mobilnummer og det var Microsoft svindlere som skal lure deg til å gi fra dag bank informasjon. 

Anonymkode: 06684...fae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være spoofing(nummerkapring). Er blitt veldig vanlig, særlig fra såkalte microsoftsvindlere. Har blitt oppringt to ganger selv i dag og flere ganger den siste tiden.

Anonymkode: fc53f...73e

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig, jeg synes det er veldig rart å ikke ta tlf når noen ringer, det er ikke en selvfølgelighet å ikke ta tlf bare fordi du ikke kjenner den som ringer. Det er ikke værre enn å svare med "Hei, det er <ditt navn>" og se hvorfor de ringer. Så lenge man vet at man ikke skal oppgi personlig informasjon over tlf så er det ikke farlig å ta tlf. 

Anonymkode: ff009...4da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scammere klarer å få det til å se ut som de ringer fra norske nummere, selv om de sitter i Nigeria etc.

Det er helt vanlig, skjer meg også.

Anonymkode: 5a8d0...259

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at mitt nummer ble brukt av svindlere til å ringe opp folk. Fikk stadig telefoner fra ukjente som lurte på hvorfor de hadde et tapt anrop fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedd med meg også. Når jeg tar tlf er det bare helt stille og så legges det på. Forstår ikke hvordan man kan svindles av denne metoden?

Anonymkode: 38288...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det kan være spoofing(nummerkapring). Er blitt veldig vanlig, særlig fra såkalte microsoftsvindlere. Har blitt oppringt to ganger selv i dag og flere ganger den siste tiden.

Anonymkode: fc53f...73e

Ja...eller sms om "pakke som er på vei" fra helt vanlige norske numre 😕

Anonymkode: 5c320...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skjedd med meg også. Når jeg tar tlf er det bare helt stille og så legges det på. Forstår ikke hvordan man kan svindles av denne metoden?

Anonymkode: 38288...021

Helt stille? Da ville jeg tenkt at det var eksen min som ville høre stemmen min 😁😁

Anonymkode: 5c320...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke godt å si hva det kan være. Jeg tar ikke tlf når det er nummer jeg ikke kjenner til av prinsipp. Er det folk som vil ha tak i meg, kan dem evnt sende sms etter dem forsøkte å ringe. Men skal forsøke å ta et anrop i morgen å høre. Ser det er alt fra unge til gamle som ringer. Søker opp navnet deres på facebook, og ser det er "ekte" personer

Anonymkode: d8330...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Scammere klarer å få det til å se ut som de ringer fra norske nummere, selv om de sitter i Nigeria etc.

Det er helt vanlig, skjer meg også.

Anonymkode: 5a8d0...259

blir du oppringt 5-10 ganger hver dag fra ulike Norske nummer? Er det noe man kan gjøre for å skjerme seg fra det?

Anonymkode: d8330...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skjedd med meg også. Når jeg tar tlf er det bare helt stille og så legges det på. Forstår ikke hvordan man kan svindles av denne metoden?

Anonymkode: 38288...021

Det er ofte PC som ringer opp flere nummer, så er det jo meningen at et menneske skal se når noen tar telefonen og si hei til dem, men jeg føler ikke det alltid går helt smooth. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

blir du oppringt 5-10 ganger hver dag fra ulike Norske nummer? Er det noe man kan gjøre for å skjerme seg fra det?

Anonymkode: d8330...ee7

Nei, ikke 5-10 ganger hver dag nei! Kanskje 2-3 ganger i uka.

Du har ikke vurdert å bare ta telefonen da? Kan jo være noen som faktisk skal ha tak i deg. 

Det er ikke noe selvsagt i å ikke ta telefonen når det er ukjent nummer, det er ikke som om du blir scammet bare du sier hei liksom. Som oftest rekker ikke svindlerne å si hallo før jeg har skjønt det og lagt på, jeg hører ofte det beskrevet over hvor det er helt stille i andre enden av røret, eller man hører et slags callsenter i bakgrunnen, men det er ingen som snakker til deg.

Anonymkode: 5a8d0...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke vurdert å bare ta telefonen da? Kan jo være noen som faktisk skal ha tak i deg. 

Når det er 10 ulike personer bosatt forskjellige plasser i landet så tviler jeg på det er noen som må ha tak i meg :) Lukter svindel lang vei, eller at noen bruker mitt mobil nummer til svindel... vet ikke

Anonymkode: d8330...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle likt å se fjeset på sjefen min om jeg bare sluttet å ta telefonen når ukjente nummer ringer. Jeg tar til og med telefonen når det er UTENLANDSKE numre som ringer 😨

Ta telefonen neste gang det ringer, så spør du eventuelt hvor de har fått nummeret fra. Du blir ikke svindlet av å svare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (4 minutter siden):

Skulle likt å se fjeset på sjefen min om jeg bare sluttet å ta telefonen når ukjente nummer ringer. Jeg tar til og med telefonen når det er UTENLANDSKE numre som ringer 😨

Ta telefonen neste gang det ringer, så spør du eventuelt hvor de har fått nummeret fra. Du blir ikke svindlet av å svare.

Forskjell på jobb og privat da. Unødvendig å få det til å høres ut som de andre her ødelegger for sjefen sin. 

jeg har også blitt oppringt av norsk privat nummer, som er stjålet eller hacket av utenlandsk svindel. Prøvde å følge opp og hjelpe en av dem, men tror hun endte med å bytte nummer. 

Anonymkode: 6766a...018

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (1 time siden):

Skulle likt å se fjeset på sjefen min om jeg bare sluttet å ta telefonen når ukjente nummer ringer. Jeg tar til og med telefonen når det er UTENLANDSKE numre som ringer 😨

 

Hva prater du om? Altså skal noen jeg kjenner ha tak i meg, og jeg ikke svarer, så sender man en sms. Ofte sender man en sms og hører om det er ok at man ringer. Men når jeg får 10 ulike norske nummer hver dag, så er det noe som er ugler i mosen

Anonymkode: d8330...ee7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg telefonen fra 1, og da var det en utlening som pratet engelsk som ringte.....og søker jeg opp nummeret er det en norsk person sitt

Anonymkode: d8330...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...