Gå til innhold

Tannskader i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har sønnen min gått i barnehagen litt over 2 år, og har allerde hatt 3 alvorlige tannskader i barnehagen.  Løse tenner, biter som er slått av flere tenner osv. Jeg blir så lei og oppgitt!!! 

Hvor mye såpass alvorlige tannskader er det vanlig å få i løpet av barnehageårene egentlig?

Skal ringe tannlegen i morgen og få sjekket den siste skaden som skjedde i dag, og da vet jeg av erfaring at det blir 3 runder med røntgen for å sjekke om det er skader på voksentennene. Totalt blir det da 10 turer til tannlegen før gutten er 4 år gammel! 

Han er flink motorisk, så det er liksom ingen grunn til at dette skal skje så ofte.

Skriver selvfølgelig skademelding i barnehagen og melder inn til forsikringsselskapet. 

Anonymkode: bf4c5...efc

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn er mer utsatt for skade på tennene enn andre.  Ene sønnen min har måttet fikset på tennene sine utallige ganger. Han har god motorikk og godt syn, men skikkelig vims i leken. Min eldste har aldri skadet tennene sine,  enda han er mer aktiv og utfordrer seg selv. Regner med du får fortalt om hendelsene, og så lenge det er uhell så er det ikke så mye man får gjort for å forebygge. Men skjønner det er frustrerende.

Anonymkode: c9032...721

• Liker 5
Skrevet

Syntes jo dette høres ganske alvorlig ut. Barnet er liten og tannskade anses som en alvorlig skade, da det skal mye til for å slå ut en tann/knekke tann o.l .. 

Hvor er de ansatte i disse situasjonene? Dette har skjedd flere ganger, er det flere barn i denne barnehagen som skader seg ekstra mye også? Jeg ville faktisk meldt inn til kommunen/statsforvalteren, for sikkerhetsskyld. Da kan de ta en avgjørelse på om det er noe kritikkverdig eller ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn skadet tennene i barnehagen men vi skrev skademelding om barnet skulle få varige mèn

Anonymkode: 8ce03...f24

AnonymBruker
Skrevet
kraftwerk skrev (19 minutter siden):

Syntes jo dette høres ganske alvorlig ut. Barnet er liten og tannskade anses som en alvorlig skade, da det skal mye til for å slå ut en tann/knekke tann o.l .. 

Hvor er de ansatte i disse situasjonene? Dette har skjedd flere ganger, er det flere barn i denne barnehagen som skader seg ekstra mye også? Jeg ville faktisk meldt inn til kommunen/statsforvalteren, for sikkerhetsskyld. Da kan de ta en avgjørelse på om det er noe kritikkverdig eller ikke. 

I dag fikk jeg ikke beskjed engang, sønnen min fortalte det da vi kom hjem, og sa at en av assistentene hadde trøstet ham. 

En bit av tanna er knekt av, og det er rødt og hovent i tannkjøttet.

Sendte en skarp mail til ped leder, men kjenner at det koker inni meg nå. Skal be om møte med styrer i morgen, og eventuelt melde inn til barnehagesjefen i bydelen hvis jeg ikke blir hørt ordentlig.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min skadet seg to ganger på 3 mnd i barnehgen, uhell skjer og aldri i verden om jeg tenker det er noe å lage styr av.  Skademelding ble skrevet og nav har godkjent skadene.

Anonymkode: 74c27...133

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånt som skjer.. og uansett om den ansatte så hadde holdt sønnen din i hånda kunne skaden likevel ha skjedd. Selv om sønnen din er flink motorisk, er det likevel mange som blir ekstra gira under lek. Det hender også at for noen kommer det litt sent det at man automatisk tar seg for når de faller. Men at ingen har sagt ifra, det kan jeg forstå og det er viktig å ta opp med barnehagen. Slikt skal ikke en 2-åring måtte fortelle selv.

Anonymkode: b1de8...24a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Min skadet seg to ganger på 3 mnd i barnehgen, uhell skjer og aldri i verden om jeg tenker det er noe å lage styr av.  Skademelding ble skrevet og nav har godkjent skadene.

Skal skademeldingen sendes til NAV etter tann-uhell? Spør fordi jeg selv har et barn som har hatt flere tannskader i bhg :) 

Anonymkode: e6597...aef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal skademeldingen sendes til NAV etter tann-uhell? Spør fordi jeg selv har et barn som har hatt flere tannskader i bhg :) 

Ja, i tilfelle det blir skader på nye tenner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slike skader er dessverre noe som skjer iblant. Min ene sønn slo munnen nedi sklia i barnehagen og slo løs fortennene. Den andre sønnen min har aldri skadet tennene. 

Det jeg reagerer mest på her er at du ikke fikk beskjed? Jeg tenker at noen fra avdelingen burde ha ringt og informert deg. Minimum tatt det opp ved henting. 

Anonymkode: f5057...586

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, i tilfelle det blir skader på nye tenner.

Takk for svar :) Er det foreldrene som skal sende dette til NAV eller er det barnehagen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar :) Er det foreldrene som skal sende dette til NAV eller er det barnehagen?

Barnehagen ordnet alt for oss

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn et mer uheldige/aktive enn andre. Vet ikke om det gjelder ditt barn da. Men tenker du vet det selv?

Har en meget aktiv gutt, og har hatt minst 5 turer på legevakta som følge av uhell på 8 år. Hvor den ene skaden er et kne som må følges opp. Hatt 3 eller 4 tannskader, ett av tilfellene hjemme. Pappaen var lik når han ble litt eldre, har forsåvidt ikke vokst det i fra seg. Men er sjeldent til legen da.

Anonymkode: 17b7e...4f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen barn et mer uheldige/aktive enn andre. Vet ikke om det gjelder ditt barn da. Men tenker du vet det selv?

Har en meget aktiv gutt, og har hatt minst 5 turer på legevakta som følge av uhell på 8 år. Hvor den ene skaden er et kne som må følges opp. Hatt 3 eller 4 tannskader, ett av tilfellene hjemme. Pappaen var lik når han ble litt eldre, har forsåvidt ikke vokst det i fra seg. Men er sjeldent til legen da.

Har ikke tall på alle gangene vi har fått beskjed om at han har slått seg og vi må følge med hjemme. I perioder virker det å være ukentlig.

• Liker 3
Skrevet

Har du snakket med barnehagen og hvordan han er i lek? Noen barn eier ikke frykt og leker skikkelig. Vil kanskje si 3 tannskader på 2 år ikke er så I'lle da barn skader seg ofte i barnehagen. De faller,blir bitt, slår hode etc.

Dette er jo ikke barnehagen som skyld

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes voldsomt ut. Men er det ikke også forskjell på hvor mye tennene tåler fra person til person? Jeg har en venninne som knekker av biter på tennene sine bare hun sneier et drikkeglass borti de omtrent. Hun har fått beskjed av tannlegen at hun har tynne tenner. Har du spurt tannlegen til sønnen din om han kanskje har litt dårlige tenner fra naturens side?

Anonymkode: 8d636...c85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette hørtes voldsomt ut. Men er det ikke også forskjell på hvor mye tennene tåler fra person til person? Jeg har en venninne som knekker av biter på tennene sine bare hun sneier et drikkeglass borti de omtrent. Hun har fått beskjed av tannlegen at hun har tynne tenner. Har du spurt tannlegen til sønnen din om han kanskje har litt dårlige tenner fra naturens side?

Anonymkode: 8d636...c85

Skal ikke så mye til med barnetenner, altså. Faller, snubler eller tryner de i noe hardt, så ryker fort melketennene. 

Anonymkode: 61814...6ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke dette hørtes normalt ut at det skal forekomme så ofte. Virker ekstremt sløvt av de ansatte mtp at du ikke har fått beskjed heller. 

Når det er sagt, så jobber jeg på tannlegekontor, og det anbefales sterkt at man får barn inn på en akuttime samme dag som traumen skjer. Fint at du ringer å får time i morgen, men jeg ville tatt et kraftig oppgjør med barnehagen om dette for hvis du hadde fått beskjed kunne barnet faktisk blitt sjekket i dag. 

Anonymkode: 0e31a...1ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I dag fikk jeg ikke beskjed engang, sønnen min fortalte det da vi kom hjem, og sa at en av assistentene hadde trøstet ham. 

En bit av tanna er knekt av, og det er rødt og hovent i tannkjøttet.

Sendte en skarp mail til ped leder, men kjenner at det koker inni meg nå. Skal be om møte med styrer i morgen, og eventuelt melde inn til barnehagesjefen i bydelen hvis jeg ikke blir hørt ordentlig.  

Åh, enda en sånn forelder.

Barn leker i barnehagen, ting skjer. Ikke bli vær heks.

Anonymkode: a2e32...7a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Åh, enda en sånn forelder.

Barn leker i barnehagen, ting skjer. Ikke bli vær heks.

Anonymkode: a2e32...7a1

Så man er en heks når man forventer å få vite at ungen har skadet tenne i løpet av en dag i bhg? 

har du samme innstilling i arbeidslivet? 

Anonymkode: 99c8b...e1b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...