Gå til innhold

Kan ikke reise til Nord Amerika som uvaksinert?


elskermenn

Anbefalte innlegg

Har jeg fostått det rett at man kan ikke reise til USA eller Canada uten å være fullvaksinert eller nettopp gjennomgått sykdom? Har lest på regjeringen i Norge og Canada sine sider. Det ser mørkt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet noe om dette? Kan jeg kontakte en embassade? Har virkelig ikke lyst å vaksinere meg tre ganger for å kunne dra til Canada eller USA.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskermenn skrev (5 timer siden):

Noen som vet noe om dette? Kan jeg kontakte en embassade? Har virkelig ikke lyst å vaksinere meg tre ganger for å kunne dra til Canada eller USA.

Ser ut som du slipper inn i USA om du tilfeldigvis oppfyller noen av disse kriteriene:
 

  • The presidential proclamation and CDC order include a very limited set of exceptions from the vaccination requirement for foreign nationals.
  • These include exceptions for children, certain COVID-19 vaccine clinical trial participants, those with rare medical contraindications to the vaccines, those who need to travel for emergency or humanitarian reasons, those who are traveling on non-tourist visas from countries with low-vaccine availability, members of the armed forces and their immediate families, airline crew, ship crew, and diplomats.

Haster det? Restriksjonene er temmelig  upopulære i store deler av landet så det kan jo komme endringer.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du får vaksinepass av 1 dose. Og etter andre dose er du fullvaksinert👌

Booster-dose må man ta 9mnd etter 2.dose. (Hvis man skal reise i hvert fall). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Går an å vente og se an om de dropper kravet. Men det kanskje ikke før midterms i november. Jeg boikotter landet inntil de dropper kravet.

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer og på regel om sitater. Lomvi, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis til Mexico og ta deg inn i USA som flyktning. Flyktninger er unntatt kravet om corona-vaksine.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (På 18.5.2022 den 20.04):

Går an å vente og se an om de dropper kravet. Men det kanskje ikke før midterms i november. Jeg boikotter landet inntil de dropper kravet.

Mange som boikotter usa for tiden. Blir jo deres tap med færre turister 😊

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Feks. Thailand var ekstremt strenge med vaksinekrav men nå tror jeg de har sluppet opp på det. Så får se om USA også gjør det. Den hindrer ikke smitte uansett så det virker som at man skal ta den bare for å ta den, et slags apartheid. Tenk på alle de som har tatt den og har hatt covid  2-3 ganger etterpå. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fresiaa skrev (På 2.5.2022 den 0.38):

Jeg tror du får vaksinepass av 1 dose. Og etter andre dose er du fullvaksinert👌

Booster-dose må man ta 9mnd etter 2.dose. (Hvis man skal reise i hvert fall). 

Man regnes som fullvaksinert etter 2 doser. Man trenger ikke en 3 dose.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Annonse

[1] Category widget

https://www.travelinglifestyle.net/us-reopening-borders-to-tourism-who-can-enter/
«U.S. Government (TSA) extends the vaccine mandate for international traveling into the USA until at least April 10, 2023.»

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/proof-of-vaccination.html
«Noncitizens who are nonimmigrants and seeking to enter the United States by air are required to show proof of being fully vaccinated against COVID-19 before boarding a flight to the United States from a foreign country.

If you are not fully vaccinated against COVID-19, you will NOT be allowed to board a flight to the United States, unless you meet the criteria for an exception under the Proclamation and CDC’s Amended Order. A booster dose is not needed to meet this requirement.

Categories of noncitizen nonimmigrants that meet the criteria for an exception under the Proclamation and CDC’s Amended Order include:

• Persons on diplomatic or official foreign government travel

• Children under 18 years of age

• Persons with documented medical contraindications to receiving a COVID-19 vaccine

• Participants in certain COVID-19 vaccine trials

• Persons issued a humanitarian or emergency exception

• Persons with valid visas [excluding B-1 (business) or B-2 (tourism) visas] who are citizens of a foreign country with limited COVID-19 vaccine availability

• Members of the U.S. Armed Forces or their spouses or children (under 18 years of age)

• Sea crew members traveling with to a C-1 and D nonimmigrant visa

• Persons whose entry would be in the national interest, as determined by the Secretary of State, Secretary of Transportation, or Secretary of Homeland Security (or their designees)

If you travel by air to the United States under one of these exceptions, you will be required to attest that you are excepted from the requirement to present Proof of Being Fully Vaccinated Against COVID-19 based on one of the exceptions listed above. Based on the category of the exception, you may further be required to attest that:

You will be tested with a COVID-19 viral test 3–5 days after arrival in the United States, unless you have documentation of having recovered from COVID-19 in the past 90 days; and

You will self-isolate if the result of the post-arrival test is positive or if you develop COVID-19 symptoms.

Depending on the category of the exception, if you intend to stay in the United States for longer than 60 days you may additionally be required to attest that

You agree to be vaccinated against COVID-19; and

You have arranged to become fully vaccinated against COVID-19 within 60 days of arriving in the United States, or as soon thereafter as is medically appropriate.»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, elskermenn said:

Er det mulig å få vaksinekort uten å ta vaksinen?

Koronasertifikat? Ikke som jeg vet nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskermenn skrev (På 1.3.2023 den 21.47):

Er det noen som vet når USA ikke krever vaksinepass? 
 

 

Umulig å vite. Men det er vel åpent i de (aller) fleste land og før eller senere åpner vel de også skulle man tro. Om de vil ha turister da. Alle vet jo nå at vaksinen ikke gjør noen forskjell  når det gjelder smitte/sykdom - så litt merkelig er det at de er så trege. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskermenn skrev (På 1.3.2023 den 22.06):

Er det mulig å få vaksinekort uten å ta vaksinen?

Selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...