Gå til innhold

Prorussisk demonstrasjon i Oslo: − Jeg mener det er en riktig krig


Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Purple Basil skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er de sinte for alt det hatet de blir utsatt for. Skal jeg som nordmann da tåle hets og jævelskap dersom den norske regjeringen finner på noe dritt mot en annen nasjon? Den slags finner jeg meg faktisk ikke i når jeg selv er imot vold. Hadde jeg blitt sanksjonert for noe som var utenfor min kontroll så ville jeg mildt sagt blitt forbannet. Så jeg forstår russerne veldig godt her! Og ikke sitt her på din høye hest og påstå at du aldri ville blitt opprørt dersom du hadde blitt straffet for noe andre personer har gjort. For det tror jeg ingenting på. 

Vet du hvordan de hadde forebygget russofobi? Ved å arrangere demonstrasjon til støtte for Ukraina. Dersom de hadde tatt klar avtand fra nazisten og løgneren Putin og stil seg ved Ukrainas side så hadde de fjernet mye russofobi.

Men så valgte de å vise at det er riktig å være "russofob" i den forstand at man må passe godt på så man ikke har med en russo-nazist-elsker å gjøre.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det det.

Hvorfor skulle det ikke tillates? Det er et privilegium å bli krenket og å kunne krenke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (13 timer siden):

Vet du hvordan de hadde forebygget russofobi? Ved å arrangere demonstrasjon til støtte for Ukraina. Dersom de hadde tatt klar avtand fra nazisten og løgneren Putin og stil seg ved Ukrainas side så hadde de fjernet mye russofobi.

Men så valgte de å vise at det er riktig å være "russofob" i den forstand at man må passe godt på så man ikke har med en russo-nazist-elsker å gjøre.

Problemet for den jevne russer i norge, ved å aktivt ta avstand fra " spesial operasjon, krig" i Ukraina, så risikerer de at familie som bor i Russland blir utsatt, ikke nødvendigvis fengslet men utsatt for trakassering av myndighetene, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2022 at 9:17 AM, Tvist said:

En del av de som demonstrerte, var ikke nødvendigvis for krigen, men mot utestengelse og diskriminering av russere. 

Ja, men det er problematisk at demonstrasjonen blander to ting.

Det ene er å protestere mot mobbing av russere i Norge (hvis det har skjedd) for det Putin har gjort og kanskje mot at enkelte sanksjoner går for langt, feks innen idrett. Det andre er noen av demonstrantenes støtte til invasjonen av Ukraina.

Hvis man møter opp i en demonstrasjon fordi man støtter bare de mildeste slagordene, men ikke de mer ekstreme, så blir man likevel automatisk tatt til inntekt for de ekstreme! Ekstremister bruker det trikset for å få det til å se ut som støtten er større enn den egentlig er (feks i TV og avisbilder etterpå) og de forteller ikke nødvendigvis om alle plakater og slagord i forkant. Derfor best å holde seg unna hvis man selv ikke er blant ekstremistene. Jeg forlot et 8. mars-tog en gang fordi en del gikk bak plakater om at motvillige leger skal kunne tvinges til å bistå med abort og at prester skal kunne tvinges til å vie homofile, selv om jeg er for at kvinner skal kunne velge abort før 12. uke og at homoer skal få gifte seg i både kirker og moskeer sålenge det finnes villige prester og imamer. Vi så det samme også under demonstrasjoner mot covid-tiltak. Jeg mener at enkelte kommuner gikk for langt da de nektet folk å kjøre til hytta i mars/april 2020 og kunne godt demonstrert mot det. Men når mange i samme demonstrasjon brenner munnbind og roper ut uvitenskapelig guffe fra de mørkeste krokene av nettet ble det vanskelig å delta der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (4 timer siden):

Ja, men det er problematisk at demonstrasjonen blander to ting.

Det ene er å protestere mot mobbing av russere i Norge (hvis det har skjedd) for det Putin har gjort og kanskje mot at enkelte sanksjoner går for langt, feks innen idrett. Det andre er noen av demonstrantenes støtte til invasjonen av Ukraina.

Hvis man møter opp i en demonstrasjon fordi man støtter bare de mildeste slagordene, men ikke de mer ekstreme, så blir man likevel automatisk tatt til inntekt for de ekstreme! Ekstremister bruker det trikset for å få det til å se ut som støtten er større enn den egentlig er (feks i TV og avisbilder etterpå) og de forteller ikke nødvendigvis om alle plakater og slagord i forkant. Derfor best å holde seg unna hvis man selv ikke er blant ekstremistene. Jeg forlot et 8. mars-tog en gang fordi en del gikk bak plakater om at motvillige leger skal kunne tvinges til å bistå med abort og at prester skal kunne tvinges til å vie homofile, selv om jeg er for at kvinner skal kunne velge abort før 12. uke og at homoer skal få gifte seg i både kirker og moskeer sålenge det finnes villige prester og imamer. Vi så det samme også under demonstrasjoner mot covid-tiltak. Jeg mener at enkelte kommuner gikk for langt da de nektet folk å kjøre til hytta i mars/april 2020 og kunne godt demonstrert mot det. Men når mange i samme demonstrasjon brenner munnbind og roper ut uvitenskapelig guffe fra de mørkeste krokene av nettet ble det vanskelig å delta der.

Det har skjedd

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (6 timer siden):

Problemet for den jevne russer i norge, ved å aktivt ta avstand fra " spesial operasjon, krig" i Ukraina, så risikerer de at familie som bor i Russland blir utsatt, ikke nødvendigvis fengslet men utsatt for trakassering av myndighetene, 

Samt hvis hele den russiske befolkning på overkant av 144 millioner ikke skal uttale seg noe om hva de mener så vinner de eneste som ytrer meningene sine, de som skriker høyest. Kreml kan ikke gå i mot 144 millioner mennesker som ikke er enige med de. Det er my makt i befolkningen. Befolkningen kan faktisk gjøre noe av betydning om de står sammen. De som ikke aktivt ytrer meningene sine, og det er mot hva kreml holder på med tillater dette i større grad. Synd, fordi jeg forstår godt at mange ikke vil ytre meninger pga. fare for fengsel, vold osv. med da blir heller ingenting gjort. Det er en passiv støtte. Tror folk glemmer hvor mye makt en har når en står sammen. Med en gang mennesker begynner å tenke at de er for mye undertrykt og ikke kan gjøre noe, så mister de all makt til i det hele tatt å gjøre noe. Samt mister de makt til å hjelpe andre mennesker som står i verre posisjoner enn dem selv under denne maktundertrykkelsen. Hvis de som er i mot bare er stille dannes aldri et større sterkere fellesskap i det hele tatt. Da fungerer undertrykkelsesmekanismene.

Litt som på samme måte at du ser en person angripe en annen og banke ham opp. Du kan velge å hjelpe, du ser på alle menneskene som går forbi deg ser tilbake på deg - alle lurer på om de skal gripe inn. Folk griper ikke inn fordi han som banker truer menneskene forbi. Menneskene får en bystander-effekt og bare går forbi. "jeg vil ikke inn å stoppe bankingen fordi jeg er redd jeg ikke får med meg nok folk "- så kan det være alle som går forbi tenker det samme. Gutten blir fortsatt banket opp, og siden fyren ikke fikk sanksjoner så vil det fortsette. Og neste gang vil det være andre som blir undertrykt.

tenk på alle de sterke russerne som har protestert og blitt fengslet. Så tørr ikke resten å være med, fordi de ikke vil bli trakkasert. Når det faktum er at Russland behandler egen befolkning forferdelig, og om ikke befolkningen står sammen så blir det heller ingen endring. Det er begrensninger hvor mye Russland faktisk kan undertrykke egen befolkning om mange av de står sammen.

Endret av Stressedoutgurl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (1 time siden):

Samt hvis hele den russiske befolkning på overkant av 144 millioner ikke skal uttale seg noe om hva de mener så vinner de eneste som ytrer meningene sine, de som skriker høyest. Kreml kan ikke gå i mot 144 millioner mennesker som ikke er enige med de. Det er my makt i befolkningen. Befolkningen kan faktisk gjøre noe av betydning om de står sammen. De som ikke aktivt ytrer meningene sine, og det er mot hva kreml holder på med tillater dette i større grad. Synd, fordi jeg forstår godt at mange ikke vil ytre meninger pga. fare for fengsel, vold osv. med da blir heller ingenting gjort. Det er en passiv støtte. Tror folk glemmer hvor mye makt en har når en står sammen. Med en gang mennesker begynner å tenke at de er for mye undertrykt og ikke kan gjøre noe, så mister de all makt til i det hele tatt å gjøre noe. Samt mister de makt til å hjelpe andre mennesker som står i verre posisjoner enn dem selv under denne maktundertrykkelsen. Hvis de som er i mot bare er stille dannes aldri et større sterkere fellesskap i det hele tatt. Da fungerer undertrykkelsesmekanismene.

Litt som på samme måte at du ser en person angripe en annen og banke ham opp. Du kan velge å hjelpe, du ser på alle menneskene som går forbi deg ser tilbake på deg - alle lurer på om de skal gripe inn. Folk griper ikke inn fordi han som banker truer menneskene forbi. Menneskene får en bystander-effekt og bare går forbi. "jeg vil ikke inn å stoppe bankingen fordi jeg er redd jeg ikke får med meg nok folk "- så kan det være alle som går forbi tenker det samme. Gutten blir fortsatt banket opp, og siden fyren ikke fikk sanksjoner så vil det fortsette. Og neste gang vil det være andre som blir undertrykt.

tenk på alle de sterke russerne som har protestert og blitt fengslet. Så tørr ikke resten å være med, fordi de ikke vil bli trakkasert. Når det faktum er at Russland behandler egen befolkning forferdelig, og om ikke befolkningen står sammen så blir det heller ingen endring. Det er begrensninger hvor mye Russland faktisk kan undertrykke egen befolkning om mange av de står sammen.

Det er helt riktig det du skriver her. Dessverre er det russiske regimets framferd brutalt.

Under Ceaușescus styre i Romania kom det til opprør i slutten av 1980-årene. Opprøret toppet seg da Ceaușescu ga militæret ordre om å skyte ubevæpnede demonstranter. Da snudde militæret og rettet våpnene mot Ceaușescu isteden. Han ble senere dømt til døden av en militærdomstol. 

Den kan hende at dersom det kommer til opptøyer i Russland vil det samme skje der. Men når man ser russernes framferd i Ukraina virker det ikke som at det er menneskelige hensyn som settes høyest. Men så spørs det da, dersom våpnene var rettet mot deres egne.

Endret av CrossRoad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (1 time siden):

Samt hvis hele den russiske befolkning på overkant av 144 millioner ikke skal uttale seg noe om hva de mener så vinner de eneste som ytrer meningene sine, de som skriker høyest. Kreml kan ikke gå i mot 144 millioner mennesker som ikke er enige med de. Det er my makt i befolkningen. Befolkningen kan faktisk gjøre noe av betydning om de står sammen. De som ikke aktivt ytrer meningene sine, og det er mot hva kreml holder på med tillater dette i større grad. Synd, fordi jeg forstår godt at mange ikke vil ytre meninger pga. fare for fengsel, vold osv. med da blir heller ingenting gjort. Det er en passiv støtte. Tror folk glemmer hvor mye makt en har når en står sammen. Med en gang mennesker begynner å tenke at de er for mye undertrykt og ikke kan gjøre noe, så mister de all makt til i det hele tatt å gjøre noe. Samt mister de makt til å hjelpe andre mennesker som står i verre posisjoner enn dem selv under denne maktundertrykkelsen. Hvis de som er i mot bare er stille dannes aldri et større sterkere fellesskap i det hele tatt. Da fungerer undertrykkelsesmekanismene.

Litt som på samme måte at du ser en person angripe en annen og banke ham opp. Du kan velge å hjelpe, du ser på alle menneskene som går forbi deg ser tilbake på deg - alle lurer på om de skal gripe inn. Folk griper ikke inn fordi han som banker truer menneskene forbi. Menneskene får en bystander-effekt og bare går forbi. "jeg vil ikke inn å stoppe bankingen fordi jeg er redd jeg ikke får med meg nok folk "- så kan det være alle som går forbi tenker det samme. Gutten blir fortsatt banket opp, og siden fyren ikke fikk sanksjoner så vil det fortsette. Og neste gang vil det være andre som blir undertrykt.

tenk på alle de sterke russerne som har protestert og blitt fengslet. Så tørr ikke resten å være med, fordi de ikke vil bli trakkasert. Når det faktum er at Russland behandler egen befolkning forferdelig, og om ikke befolkningen står sammen så blir det heller ingen endring. Det er begrensninger hvor mye Russland faktisk kan undertrykke egen befolkning om mange av de står sammen.

Det du sier her så vi i stor grad bla under Glastnos i Russland og solidarity bevegelsen i Polen på slutten av 80 tallet, når store nok grupper begynner å bevege seg og stå sammen så kan det bli forandringer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (6 minutter siden):

Det er helt riktig det du skriver her. Dessverre er det russiske regimets framferd brutalt.

Under Ceaușescus styre i Romania kom det til opprør i slutten av 1980-årene. Opprøret toppet seg da Ceaușescu ga militæret ordre om å skyte ubevæpnede demonstranter. Da snudde militæret og rettet våpnene mot Ceaușescu isteden. Han ble senere dømt til døden av en militærdomstol. 

Den kan hende at dersom det kommer til opptøyer i Russland vil det samme skje der. Men når man ser russernes framferd i Ukraina virker det ikke som at det er menneskelige hensyn som settes høyest. Men så spørs det da, dersom våpnene var rettet mot deres egne.

La oss nå bare slutte å late som om russere er som oss. De er ikke redde for regimet. De er flasket opp på propaganda, nasjonalisme og storhetsfølelse. De har en ektremt dum befolkning med stort selvbedrag og de har et ekstremt nasjonalpragmatisk verdensbilde. Det er en grunn til at dumme unge idrettsutøvere fra Russland kan støtte et folkemord på nabolandet og samtidig ha en belærende tone om tonen til vestlige utøvere og deres tanker om hva som skjer, som vi ser med det der russiske ski-neket og hennes kommentarer til Klæbo på twitter, og andre flåsete kommentarer om at "Russland er sterkere, og resten av verden har problemer med det". Dette er folk som er oppdratt på en måte som vil og bør vekke avsky hos en hver vestlige borger som kun vil leve i fred og harmoni i demokrati og bør ikke forstås som vestligsinnede men som lever i frykt. Disse folkenes tanker er stort sett så langt fra noe som er akseptert i vestlige samfunn, og på toppen av det hele går brorparten av dem med et latterlig offerkompleks om at hele verden er ute etter å ta dem. Disse overmenneskene, som paradoksalt nok blir holdt nede av hele verden fordi alle bare ville russere vondt. Russere lever på en annen planet og det er liten vilje til å gjøre noe med regimet og den bedritne og alternative-virkelighets kulturen de har i Russland. De omfavner den, og tror den gjør dem spesielle.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (47 minutter siden):

La oss nå bare slutte å late som om russere er som oss. De er ikke redde for regimet. De er flasket opp på propaganda, nasjonalisme og storhetsfølelse. De har en ektremt dum befolkning med stort selvbedrag og de har et ekstremt nasjonalpragmatisk verdensbilde. Det er en grunn til at dumme unge idrettsutøvere fra Russland kan støtte et folkemord på nabolandet og samtidig ha en belærende tone om tonen til vestlige utøvere og deres tanker om hva som skjer, som vi ser med det der russiske ski-neket og hennes kommentarer til Klæbo på twitter, og andre flåsete kommentarer om at "Russland er sterkere, og resten av verden har problemer med det". Dette er folk som er oppdratt på en måte som vil og bør vekke avsky hos en hver vestlige borger som kun vil leve i fred og harmoni i demokrati og bør ikke forstås som vestligsinnede men som lever i frykt. Disse folkenes tanker er stort sett så langt fra noe som er akseptert i vestlige samfunn, og på toppen av det hele går brorparten av dem med et latterlig offerkompleks om at hele verden er ute etter å ta dem. Disse overmenneskene, som paradoksalt nok blir holdt nede av hele verden fordi alle bare ville russere vondt. Russere lever på en annen planet og det er liten vilje til å gjøre noe med regimet og den bedritne og alternative-virkelighets kulturen de har i Russland. De omfavner den, og tror den gjør dem spesielle.

Nå består den russiske befolkningen av 144 millioner unike individer. Jeg tror ikke på noen måte at alle disse tror, føler, mener og tenker det samme til enhver tid. Jeg tror disse 144 millionene er like forskjellige som det vi er, og dette til tross for at det har vært forsøk på ensretting av befolkningen. 

Fram til 2014 var det ganske utstrakt samarbeid mellom for eksempel norske og russiske forskere. I tiden etter annekteringen av Krim og Donbass ble samarbeidet gradvis vanskeligere for så å stoppe opp nå. Fram til invasjonen av Ukraina hadde også den jevne russiske befolkningen tilgang på usensurert informasjon utenfra, som for eksempel Facebook, Twitter, utenlandske medier osv. Legg til alle de russiske ungdommene som spiller med og derfor har digitale "møter" med ungdom i vestlige land på nettet. Legg der til alle russerne som har slekt og venner i, og som selv har besøkt eller kanskje til og med bodd i, vestlige land. 

Disse glemte på ingen måte alt de hadde lært i løpet av natten til 24. februar 2022. Det er vanskeligere å sensurere informasjonssamfunnet enn det det russiske regimet tror. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (12 timer siden):

Problemet for den jevne russer i norge, ved å aktivt ta avstand fra " spesial operasjon, krig" i Ukraina, så risikerer de at familie som bor i Russland blir utsatt, ikke nødvendigvis fengslet men utsatt for trakassering av myndighetene, 

Da er løsningen å ikke uttale seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (6 timer siden):

Da er løsningen å ikke uttale seg.

Det er også det de gjør, ingen kommentar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/25/2022 at 9:17 AM, Tvist said:

En del av de som demonstrerte, var ikke nødvendigvis for krigen, men mot utestengelse og diskriminering av russere. 

Det er en umulig kunst å støtte de mildeste parolene og slagordene i en demonstrasjon uten å også bli tatt til inntekt for de mer ekstreme i samme demonstrasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Apis said:

Det du sier her så vi i stor grad bla under Glastnos i Russland og solidarity bevegelsen i Polen på slutten av 80 tallet, når store nok grupper begynner å bevege seg og stå sammen så kan det bli forandringer.

Ja, det har skjedd omveltninger i Russland før og kan skje igjen. Men jeg tror dessverre det er lite sannsynlig nå. Så jeg tror egentlig noen av sanksjonene er mer til skade enn til nytte, feks den mot idrett, slik de bidrar til å samle folket rundt Putin heller enn å ville styrte ham. Han sees også fortsatt av mange som en redningsmann etter det økonomiske kaoset på 90-tallet, han fikk f eks noen av oligarkene til å begynne å betale skatt selv om de fortsatt beholdt for mye hvis de støttet han politisk.

I 1917-revolusjonen så sultet folket og de var krigstrette og staten var sterkt svekket av første verdenskrig. Og i 1991 da Sovjet ble nedlagt så kom det i samme bølge som at en rekke kommunistiske regimer og folk i Øst-Europa innså hvor tåpelig den ideologien var når de sammenlignet seg med Vest-Europas fremgang. Putin selv har kalt det et 70 år langt eksperiment som måtte avsluttes fordi det ikke virket. Jeg tror han elsket imperiet Sovjet, men ikke ideologien.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (På 25.4.2022 den 11.30):

Russere bagatelliserer det som skjer i Ukraina, og syns det er viktigere at russere ikke blir rammet av sanksjoner enn hva deres regime gjør mot Ukraina og ukrainere. Å ta det standpunktet er en indirekte støtterklæring til det som skjer. Det er tross alt Europa, europeere og ukrainere som påtar seg de store kostnadene her, ved å få sine hjem ødelagt og det å måtte starte humanitære mobilisering for å forsøke å berge så mange som mulig. SÅnn sett bort i fra at flere av disse uttaler at de mener at krigen er riktig, så er selv de som ikke går så langt en del av krigsstøtten, da det for dem er viktigere at russere ikke rammes av konsekvensene av invasjonen, enn at ukrainere gjør det.

En hendelse i Sibir (tror det var i Burjatia) illustrere det russiske folkets syn på krigen. Ei dame sa til Bussjåføren at han måtte ta bort "z" merket på bussen. Bussjåføren ble rasende og nektet å kjøre videre før hun kom seg av bussen. Hun nektet, og hadde støtte av halve bussen, mens to aggressive damer og bussjåføren var veldig sinte på henne. Halve bussen ble også sinte fordi de ville hjem. Til slutt ble dama arrestert, bussjåføren reiste hjem og busselskapeieren som ikke hadde vært der ble vitne. Han foklarte at hun hadde slått bussjåføren (skjedde ikke) og hun ble tatt for hooliganisme og fikk 15 dagers fengsel + bot.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/25/2022 at 10:23 PM, kar90 said:

Du har ikke skjønt noen ting. Russland blir sanksjonert for handlingene sine. At russiske borgere tar konsekvensene av det er ikke noe mer urimelig enn at Ukrainere og Europeere tar konsekvensene av det Russland gjør. De kan atpåtil bruke våre land til å bo trygt og fredelig og demonstrere og spre propagandavåset sitt i trygghet, mens resten av verden er opptatt av hvordan de skal hjelpe flyktninger i livsfare og ukrainere til å forsvare hjemmene sine. At du forstår russere veldig godt her, er noe du bør reflektere mer over.

Ja, de eier ingen skam

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2022 at 8:16 PM, Kågebruker said:

Bjørn Nistad er ikke helt god. 

Har lest det han poster på facebook-han fyren der befinner seg i en annen dimensjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskegrateng skrev (7 minutter siden):

Har lest det han poster på facebook-han fyren der befinner seg i en annen dimensjon

Han var Crazy i 2014 og han har tydeligvis ikke blitt bedre. Litt som Kari Jaquesson. Samtidig så er han jo en velutdannet person og egentlig en ekspert på Russland. Ganske trist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (På 5.5.2022 den 10.59):

Han var Crazy i 2014 og han har tydeligvis ikke blitt bedre. Litt som Kari Jaquesson. Samtidig så er han jo en velutdannet person og egentlig en ekspert på Russland. Ganske trist.

Terskelen for tvangsinnleggelse på psykiatisk avdeling må åpenbart senkes drastisk. Disse burde vært beskyttet mot seg selv.

Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...