AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #21 Skrevet 24. april 2022 Fødsel nr to var så vond at fødsel nr en knapt teller lenger. Men det var raskt overstått da. Hadde jeg visst at det skulle gå så fort hadde jeg kanskje hatt mindre selvmordstanker underveis. Anonymkode: f95d7...74f 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #22 Skrevet 24. april 2022 Nummer to var 20 ganger vondere, og fire ganger så lang. Kan tro jeg hadde lyst til ta en alvorsprat med ALLE jordmødrene som sa at det kom til å gå så ekstremt fort med nummer to……. Anonymkode: 4b558...e4f 1
Arkana Skrevet 24. april 2022 #23 Skrevet 24. april 2022 Nei, jeg vil ikke si at nr 2 var vondere. Det var en styrtfødsel på 2 timer, mot 16 timer med førstemann. Jeg hadde stormrier omtrent uten pause under alle tre fødsler, så da var det uendelig mye verre når det varte så lenge med nr 1 kontra "bare" to timer med nr 2. Styrtfødslene var mer intense, men ikke vondere og man rekker ikke bli så sliten som etter en lang fødsel. De aller fleste flergangsfødende har uansett lettere fødsler uansett hvor lang eller kort tid det tar, så det kan du trøste deg med.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #24 Skrevet 24. april 2022 Her var ikke fødsel nr. to vondere selv om den gikk raskere. Vel, det var ca 5 minutter rett før jeg kunne begynne å presse, som var noe helt unevnelig fæle, men da visste jeg også at jeg nesten var ferdig. Både første og andre fødsel var styrtfødsler, to timer første gang en time andre gang. Det var fryktelig vondt, men det var overkommelig. Jeg syns egentlig det var smertelindrende at jordmoren sa at det gikk fort første gang. Og andre gang fikk jeg med meg lite av hva folk eventuelt sa, men jeg skjønte selv at det gikk fort. Anonymkode: c50d1...912
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #25 Skrevet 24. april 2022 Ja, den var mye vondere. Begge var styrtfødsler, men med andre barnet varte pressingen mye lenger. Første glei liksom bare ut etter to trykk, mens andre måtte jeg virkelig presse ut. Helt grusomt og jeg skal aldri føde igjen. Anonymkode: 68f9e...4e0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #26 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Statistisk setter fødsel nummer to halvparten så kort som fødsel nummer en. Men da lurer jeg på om kortere fødsel skyldes mer effektive rier=vondere? Jeg har kun født en gang og det var dyrisk vondt, nå ønsker mannen seg en til men jeg er redd fødsel nummer to er vondere fordi det går fortere? Hva er din erfaring? Gikk andre fødsel fortere? Var den vondere eller mindre vond? Anonymkode: 88b2b...0ec Nei, både nr 2 og 3 var mye mindre smertefull. Anonymkode: 4e8c0...92d
Guddla Skrevet 24. april 2022 #27 Skrevet 24. april 2022 X-oh skrev (7 timer siden): Jeg har tre barn og følte det ble vondere for hver fødsel. Samme her.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #28 Skrevet 24. april 2022 Nei, fødsel nr. 1 var et rent helvete og jeg vurderte å aldri gjøre det igjen. Fødsel nr. 2 var rask og veldig lite vond. Anonymkode: 52cb3...ed4
Anonymous 91 Skrevet 24. april 2022 #29 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan vel planlegge noe smertestillende da... ? Anonymkode: d62ba...98f Ikke alltid man rekker det. Jeg rakk en paracett og 4trekk lystgass så var ungen ute
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #31 Skrevet 24. april 2022 Synes det var ganske likt med fødsel 1og fødsel 2. Grusomt vondt begge deler. 🤪 Har hatt to styrtfødsler, men siste gikk raskere enn første. Revnet ganske likt, også. Anonymkode: b4fc8...a08
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #32 Skrevet 24. april 2022 Anonymous 91 skrev (31 minutter siden): Ikke alltid man rekker det. Jeg rakk en paracett og 4trekk lystgass så var ungen ute I tillegg er det visstnok begrenset hva som kan gies på slutten av fødselen. Min siste fødsel varte ikke veldig lenge, men ettersom jordmor ikke visste om det tok 30 min eller mer kunne hun kun gi paracet, lystgass og noe hun kalte vepsestikk (små sprøyter med vann visstnok som ble stukket i ryggen). Jeg ble kvalm av lystgass, så spurte om hun hadde noe annet. Anonymkode: 0123b...129 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #33 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I tillegg er det visstnok begrenset hva som kan gies på slutten av fødselen. Min siste fødsel varte ikke veldig lenge, men ettersom jordmor ikke visste om det tok 30 min eller mer kunne hun kun gi paracet, lystgass og noe hun kalte vepsestikk (små sprøyter med vann visstnok som ble stukket i ryggen). Jeg ble kvalm av lystgass, så spurte om hun hadde noe annet. Anonymkode: 0123b...129 Vann? Why? Anonymkode: a1e32...490
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #34 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vann? Why? Anonymkode: a1e32...490 Måtte google det. Det injiseres små mengder sterilt vann rett under huden nederst i rygg eller mage. Det kan gi god smertelindring, men aner egentlig ikke hvorfor. Funket for min del, men prøvde egentlig kun fordi jeg var desperat etter noe som kunne lindre. Og sia lystgass ikke funket var det visstnok det eneste hun kunne tilby. Kalles visst vepsestikk ettersom det kjennes slik ut, svir i noen minutter etter de er satt. Funket ganske bra, men ikke like bra som epidural da. Anonymkode: 0123b...129
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #35 Skrevet 25. april 2022 Fødsel nummer to kan ikke sammenlignes med første gang. Med nr 1 var det 20 timer intenst jævlige rier med lite pause. Fikk epidural to timer før ungen ble født og måtte bli sendt med ambulansefly til nytt sykehus etter 15 timer. Med nummer to hadde jeg rier ca. Like lenge, men de var mye mildere og lettere å håndtere. Lå alene på pasienthotellet, ble lagt på fødestue to timer før babyen ble født. De to siste timene var riene like intense som sist, men fullt overkommelig da det var over så kort tidsperiode. Anonymkode: 37719...e96
Vera Vinge Skrevet 25. april 2022 #36 Skrevet 25. april 2022 (endret) Nå var min første fødsel veldig ulik mine to neste, siden første fødsel var setefødsel og de andre var hodefødsler. Men min erfaring var at raskere fødsler var vondere, ja. Med den første var jeg fem timer i aktiv fødsel, nr to var 1,5 time og nr tre var 1 time. Den vondeste var helt klart nr to, og det skyldtes nok to ting: de tok vannet og da gikk det fra null til hundre med utrolig intense rier og det var så å si ikke pause. Siden jeg hadde født før, skjønte jeg at det kom til å gå fort siden det var så forderdelig vondt, og det gjorde at jeg klarte å holde ut. Fødsel nr tre var nok like vond, men da hadde jeg noen korte pauser imellom, pluss at det bygde seg opp mer gradvis slik at jeg følte kontroll over situasjonen. For meg tror jeg følelsen av kontrolltap ved fødsel nr to gjorde smertene mye verre (derfor var jeg også ved tredje fødsel veldig opptatt av at de ikke skulle ta vannet med mindre det var en medisinsk grunn til det, da jeg tydeligvis var en av de som får stormrier av at vannet tas). Men jeg ville heller tatt en rask og vond fødsel enn en langdryg en, helt klart. Så lenge man skjønner at det går fort, tror jeg de fleste takler det. Pluss at man ikke blir så utmattet. Men jeg kan legge til at jeg hadde lystgass ved tredje fødsel, og for meg hjalp det veldig mye. Det var jo fortsatt veldig vondt, men det tok likevel toppen av det verste. Endret 25. april 2022 av Vera Vinge 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #37 Skrevet 25. april 2022 Andre var styrtfødsel med ingen pause mellom riene, så ja den var vondere. Men så var jeg ikke sliten etterpå i det hele tatt, måtte heller ikke sy. Gikk fra føden og til barsel selv, med første måtte jeg ligge i seng fordi jeg holdt på å besvime når jeg stod oppreist. Selv om jeg ikke mistet noe blod og hadde en kjapp og grei fødsel da også. Min tredje fødsel tok mye lenger tid enn andre og var en kjempefin fødsel til tross for at det var risikofødsel. Det vondeste var vel nesten da jordmor tøyde meg, da holdt jeg på å sparke henne Anonymkode: 5580e...666
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå