Tinka71 Skrevet 23. april 2022 Forfatter #21 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som om legen faktisk gjør jobben sin. Du har tydeligvis et problem. Anonymkode: 55be1...95d Jeg må be deg lese det jeg skrev en gang til, slik at du kan stå for det du skriver! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #22 Del Skrevet 23. april 2022 Men var du ikke klar over hva kravet ville være mtp. en slik helseattest før du begynte prosessen? Eller hadde du ikke satt deg inn i hvordan en PEth-test fungerer og slår ut? Anonymkode: bc456...f68 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #23 Del Skrevet 23. april 2022 Det er bare 2 måneder igjen, ikke sant? 2 måneder går kjempefort! Bare å drikke 0 alkohol og ta testene på første mulige dag, så er du snart ferdig. Anonymkode: 7164b...530 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinka71 Skrevet 23. april 2022 Forfatter #24 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bytt fastlege. Dropp å overfør journal. Pass på å ta et par timer der for filleting slik at legen blir kjent med deg, før du etterhvert kommer og ber om attest. Anonymkode: cd14e...2a8 Takker for saklig svar. Jeg tror normalt sett en lege vil gi meg en attest lettere om jeg viser han journalen og resultatene. Jo, å bytte lege er kanskje ingen dum ide, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinka71 Skrevet 23. april 2022 Forfatter #25 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så hold deg totalt unna alkohol da for pokker. Vil du ha førerkortet tilbake og alkoholproblemer ikke finnes lenger, så klarer du å la all alkohol være i 6 mnd. Jeg trur det er ting som ikke er nevnt fra din side og lege er i sin fulle rett til å være streng. Jeg er veldig glad du har en streng lege, for jeg vil ikke møte på deg langs veien og kanskje bli drept. Det er ikke synd på deg. Anonymkode: d4254...119 Jeg må be deg faktisk om å lese hva jeg skriver, FØR du svarer! Du fikk jo ikke en gang med deg at jeg har hatt et normalt forhold til alkohol i årevis, så stiller meg dermed et stort spørsmål til kommandoen din: 'Hold deg totalt unna alkohol da, for pokker' Les da, for pokker! Jeg har skrevet det akkurat slik det er, så må spør deg hva du tror jeg ikke nevner? (Om jeg hadde unnlatt å nevne noe som kunne vært vesentlig ift legens avgjørelse, hadde jeg ikke kunnet gått ut i fra noen av svarene jeg fikk) Endret 23. april 2022 av Tinka71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #26 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trur du neste lege er dum eller? Journalen vil bli etterspurt og dessuten er det bare en rask tlf for å undersøke tidligere førerkort og årsak til hvorfor det er inndratt. Anonymkode: d4254...119 Man er da ikke pålagt å ta med journalen til ny lege. Å finne ut hvorfor førerkortet er inndratt er kanskje noe de finner ut ja, men om legen kun har edru-inntrykk av TS så skal vel ikke det være noe problem. Anonymkode: cd14e...2a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinka71 Skrevet 23. april 2022 Forfatter #27 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men var du ikke klar over hva kravet ville være mtp. en slik helseattest før du begynte prosessen? Eller hadde du ikke satt deg inn i hvordan en PEth-test fungerer og slår ut? Anonymkode: bc456...f68 Som jeg skrev, så var jeg altså ikke klar over at jeg måtte ta noen tester, da det kun er politiet som har myndighet til å kreve det - noe de IKKE har gjort i mitt tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #28 Del Skrevet 23. april 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Man er da ikke pålagt å ta med journalen til ny lege. Å finne ut hvorfor førerkortet er inndratt er kanskje noe de finner ut ja, men om legen kun har edru-inntrykk av TS så skal vel ikke det være noe problem. Anonymkode: cd14e...2a8 Men legen kan kreve journal for å behandle Anonymkode: bb96d...f69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 23. april 2022 #29 Del Skrevet 23. april 2022 (endret) Tinka71 skrev (2 timer siden): Skrev ikke jeg at jeg nå levde et sunt og normalt liv?? Håper du ser det urimelige i at jeg skal planlegger å gå tilbake til et usunt liv nå så lenge etterpå og ETTER at jeg får lappen tilbake... Grunnen for at behovet for lappen har eskalert veldig de siste uken er - som jeg skrev, at begge mine foreldre nettopp ble utsatt for noe som gjør at ingen av de pr i dag kan kjøre bil og min sønn ønsker å være hos meg mesteparten av tiden siden hans far overlater han altfor mye til seg selv. Jeg ga nettopp ut en barnebok og nå er det flere barneskoler rundt forbi i landet som vil jeg skal holde foredrag om mobbing, men ser ikke hvordan jeg skal klare det uten å kunne kjøre så jeg har ikke gitt de noen tilsvar enda. Men….. Du trengte jo bare holde deg edru i 6 mnd? Jeg har ikke drukket alkohol på sikkert 15 år, det går helt fint. Med mindre man sliter med å holde seg avholds. Skjønner det er kjipt - men om du kun har levd «annerledes» i 4 år i voksen alder og enda ikke klarer levere gode nok resultater tross et stort behov for sertifikat så ligger jo svaret der. Om legen motarbeider politiets retningslinjer kan du jo be om skriftlig bekreftelse derfra? Endret 23. april 2022 av Fløff 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinka71 Skrevet 23. april 2022 Forfatter #30 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er bare 2 måneder igjen, ikke sant? 2 måneder går kjempefort! Bare å drikke 0 alkohol og ta testene på første mulige dag, så er du snart ferdig. Anonymkode: 7164b...530 Jo, det er det, men mitt behov har altså eskalert både ift min sønn og mine syke foreldre nå helt de siste få ukene og jeg ser overhode ingen grunn til ikke å gi meg en helseattest. Hadde jeg ikke trengt å ta månedlige tester med både blod og urin månedlig i hele to år etterpå, hadde saken vært en annen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #31 Del Skrevet 23. april 2022 Hvis du har lest førerkortveilederen på helsedirektoratet.no så står det vel at helsekrav er oppfylt etter seks mnd der månedlig oppfølging viser avholdenhet. Hvis du ikke greier å holde deg avholdende fra alkohol i 6 mnd så har du fortsatt et stort problem. Du høres ut som et trassig barn. Synes du har rett til å ta deg en fest med alkohol en gang i blant. Så fint for deg da. At du ikke kan kose deg på en fest uten rusmidler sier vel sitt. Heldigvis for oss oss som ikke ønsker at en verdiløs fyllekjører skal ta livet av barna våre langs veien, så er ikke førerkort en menneskerett! Og heldigvis for oss så gjør legene jobben sin og holder sånne som deg langt unna vegen. Anonymkode: 87b55...2c4 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #32 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man er da ikke pålagt å ta med journalen til ny lege. Å finne ut hvorfor førerkortet er inndratt er kanskje noe de finner ut ja, men om legen kun har edru-inntrykk av TS så skal vel ikke det være noe problem. Anonymkode: cd14e...2a8 Legen skriver ikke ut en helseattest for å få tilbake førerkortet uten å kreve innsyn i fastlegejournalen. Det er samme med pasienter som bytter fastlege for å så spørre etter smertestillende første legetime. Leger er ikke dumme. Anonymkode: c1702...803 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #33 Del Skrevet 23. april 2022 Det lyser gjennom alt du skriver at du fremdeles har et alkoholproblem. Jeg håper og tror legen ser det samme. Klarer du ikke 2 mnd helt uten alkohol? Hvorfor skal du ha andre regler enn andre som har kjørt i ruspåvirket tilstand? Du kan sette deg selv, barn og andre mennesker i stor fare. Uansett hva din grunn for å ha lappen er, så gjelder de samme reglene for deg, som for alle andre. Legen setter ditt og andres liv i fare, dersom du får en helseattest før du er helt frisk og trygg. Anonymkode: 2cf28...59b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #34 Del Skrevet 23. april 2022 Har du klart å holde deg unna alkohol helt da? Hvis du går utslag på tester så har du vel ikke det. Hvis sertifikatet er så viktig burde det være null problem å holde seg avholds i en lengre periode. Anonymkode: 6b98f...acb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #35 Del Skrevet 23. april 2022 Førerkortforskriften er veldig klar på at man må vise totalavhold i seks måneder, i form av Peth prøver ved mistanke om skadelig bruk av alkohol. Hvis du tidligere har mistet førerkortet på grunn av kjøring i alkoholpåvirket tilstand, så er det derfor helt vanlig praksis med seks måneders oppfølging med Peth før helsekrav til førerkort er oppfylt (og en lege kan attesterte for det i en helseattest). Det er altså ikke legen din som er vrang, men regelverket som er slik. Jeg ser du har fått et råd her inne om å bytte fastlege, og nekte å overføre journal til ny fastlege. Dersom du gjør det er det stor sannsynlighet for at nåværende fastlege sender melding til statsforvalteren/fylkeslegen om at helsekrav til førerkort ikke er oppfylt fordi du ikke har gjennomført de seks månedene med Peth prøver og nå har skiftet fastlege. Statsforvalteren kan sende videre melding om dette til politiet. Jeg vil sterkt anbefale deg å gjennomføre de siste to måneden med avhold og Peth prøver; fordi da vil helsekrav til førerkort være oppfylt, og du får helseattesten din Anonymkode: a3f02...c3c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinka71 Skrevet 23. april 2022 Forfatter #36 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Man er da ikke pålagt å ta med journalen til ny lege. Å finne ut hvorfor førerkortet er inndratt er kanskje noe de finner ut ja, men om legen kun har edru-inntrykk av TS så skal vel ikke det være noe problem. Anonymkode: cd14e...2a8 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Legen skriver ikke ut en helseattest for å få tilbake førerkortet uten å kreve innsyn i fastlegejournalen. Det er samme med pasienter som bytter fastlege for å så spørre etter smertestillende første legetime. Leger er ikke dumme. Anonymkode: c1702...803 Tror du har helt rett der, men mener bestemt jeg burde fått en attest ut i fra hva det står der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #37 Del Skrevet 23. april 2022 Tinka71 skrev (1 minutt siden): Tror du har helt rett der, men mener bestemt jeg burde fått en attest ut i fra hva det står der. Men du har jo hatt utslag på testen i løpet av testperioden og du har 2 mnd igjen. Hvis du ikke fullførte testperioden sist pga vrang sjef (?), så er det helt riktig at du må ha 6 mnd uten utslag på tester. Det er heldigvis ikke opp til deg å bestemme hva vilkårene er. Anonymkode: 6b98f...acb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #38 Del Skrevet 23. april 2022 Tinka71 skrev (7 minutter siden): Tror du har helt rett der, men mener bestemt jeg burde fått en attest ut i fra hva det står der. Du oppfyller ikke kravet og et en fare for samfunnet. Når du oppfyller kravet så får du helseattesten. Hvis du ikke skjønner det så burde du aldri få førerkortet tilbake. Det er ingen rettighet å kunne kjøre bil. Anonymkode: c1702...803 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinka71 Skrevet 23. april 2022 Forfatter #39 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det lyser gjennom alt du skriver at du fremdeles har et alkoholproblem. Jeg håper og tror legen ser det samme. Klarer du ikke 2 mnd helt uten alkohol? Hvorfor skal du ha andre regler enn andre som har kjørt i ruspåvirket tilstand? Du kan sette deg selv, barn og andre mennesker i stor fare. Uansett hva din grunn for å ha lappen er, så gjelder de samme reglene for deg, som for alle andre. Legen setter ditt og andres liv i fare, dersom du får en helseattest før du er helt frisk og trygg. Anonymkode: 2cf28...59b Rart du synes det 'skinner igjennom' at jeg har et alkoholproblem nå, men virker ikke som om at du har lest alt for da hadde du fått det med deg at det var et forbilagt kapittel. Ja, nettopp der sier du det; 'Hvorfor skal jeg ha andre regler enn alle andre??' Hvorfor må jeg da ta begge testene i 6 mnd, da det ikke foreligger noen krav fra politiet? Da jeg snakket med de sa de at jeg for lengst hadde tilfredsstilt deres krav og at det 'bare' var å ta en synstest hos legen for å få attesten. Det som er vanlig, i følge Fylkeslegen, er å teste seg for det som utgjorde at en mistet lappen, i 6 mnd ETTER at jeg har fått lappen tilbake og deretter kvartalsvis. Igjen får jeg ikke samme alts ikke samme behandling som andre - men verre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #40 Del Skrevet 23. april 2022 Tinka71 skrev (4 minutter siden): Rart du synes det 'skinner igjennom' at jeg har et alkoholproblem nå, men virker ikke som om at du har lest alt for da hadde du fått det med deg at det var et forbilagt kapittel. Ja, nettopp der sier du det; 'Hvorfor skal jeg ha andre regler enn alle andre??' Hvorfor må jeg da ta begge testene i 6 mnd, da det ikke foreligger noen krav fra politiet? Da jeg snakket med de sa de at jeg for lengst hadde tilfredsstilt deres krav og at det 'bare' var å ta en synstest hos legen for å få attesten. Det som er vanlig, i følge Fylkeslegen, er å teste seg for det som utgjorde at en mistet lappen, i 6 mnd ETTER at jeg har fått lappen tilbake og deretter kvartalsvis. Igjen får jeg ikke samme alts ikke samme behandling som andre - men verre... Politiet og helsekrav til førerkort er to litt ulike systemer, jeg skjønner veldig godt at det kan være forvirrende. Det at politiet fratar noen førerkortet pga kjøring i alkoholpåvirket tilstand, er noe ANNET enn om helsekrav til førerkort er oppfylt (som et helsevesenet sitt ansvar å vurdere). Det er om helsekrav til førerkort er oppfylt som legen din skal attesterte for i helseattesten, og for at helsekrav til førerkort skal være oppfylt etter å ha kjørt i alkoholpåvirket tilstand så må man vise totalavhold i seks måneder. Du kan nekte å ta prøvene, og legen kan ikke KREVE det, men da kan heller ikke legen skrive ut helseattest. Det er heller ikke slik at man kan kjøre bil i den perioden man utfører disse testene, fordi helsekrav da nettopp ikke er oppfylt før perioden med testing er gjennomført. Anonymkode: a3f02...c3c 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå