Gå til innhold

Hjelp, legen vil ikke gi meg helseattest!

Tinka71

Anbefalte innlegg

For snart 6 år siden hadde jeg et usunt alkoholforbruk og gjorde noe jeg normalt sett er veldig imot, altså kjørte i påvirket tilstand og blir da tatt av politiet. 

For noen år siden gjennomgikk jeg et promilleprogram før jeg sone etter §B12 (rusbehandling for å få avskrevet boten) og har for lengst gått ut den tiden jeg fikk i straff.

Jeg har levd et sunt og fornuftig liv i flere år nå, men står fullstendig fastlåst på flere livsområder fordi jeg mangler lappen. 

Da jeg kom for å få helseattesten for ca 9 mnd siden, fikk jeg nærmest sjokk da legen min sa jeg måtte ta månedlige tester i 6 mnd  (uten at dett var et krav fra politiet) BÅDE av blod OG urin, før hun utskrev en helseattest. Ingen informasjon om dette var gitt meg i forkant og det var 'KUN' alkohol jeg var påvirket av da jeg ble stoppet og har aldri hatt noen utfordring til narkotiske midler.

Jeg hadde først noen mnd med 'moderat bruk' (noe det blir kalt om en ila en hel måned tester over 0,03%!!) men det var altså ikke godt nok fordi jeg fikk ikke ha NOE utslag... Jeg holdt meg da helt unna % i 4 mnd og synes nå jeg bør få attesten. Det er altså ca 9 mnd siden jeg hadde EN test med 'høyt forbruk' (definer 'høyt!') og kun 0 eller så vidt innforbi 'moderat' frem til nå og jeg er da over 18!  

Jeg, min sønn, mine syke foreldre og flere andre rundt meg har nå et skrikende behov for at jeg skal kunne kjøre bil, men fordi jeg hadde 0,02% for mye for 4 mnd siden må jeg altså vente ytterlige to måneder til før hun skriver ut en attest. 

Jeg har prøvd Volvat to ganger og den siste gangen hadde jeg med hele journalen på 45 sider inkl. testresultatene. Jeg tok så negative blod- og urinprøver, samt synstest, men ble allikevel henvist tilbake til fastlegen.  

Jeg skjønner bedre og bedre hvorfor hun  ikke er særlig populær på legekontoret, der hun vikarierer for en langt mer likt lege og har grunner til å tro at hun motarbeider meg.  Jeg har en dialog med hun på Helsenorge der hun unngår å svare på direkte spørsmål, ikke kan dokumenterer det hun påstår (en løgn kan aldri dokumenteres...) og kommenterer ikke mine dokumentasjoner når jeg har gjennomskuet hun.

Lurer nå på om det er noen som har noen forslag til meg?? Privat lege? Fylkeslegen? Tur til Sverige, eller hva som helst bare jeg slipper vente lengre?? Vil sette stor pris på saklige svar! :)

Hilsen fortvilt mor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en vanskelig situasjon, men jeg tenker at her MÅ det være noe legen er veldig bekymret for...

Og at det er for å sikre seg at barnet ditt, foreldre og andre rundt er helt trygg på at dette ikke skjer igjen. 

Det å gå rundt legen høres ikke ut som en ideell vei å gå. Og du har jo klart deg uten, så 2 måneder er vel ikke verdens undergang? Det går fort 😊

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er årsaken til at du ikke klarer å holde deg unna alkohol? Legen er fornuftig her og legen må selvsagt vite at  det er forsvarlig å gi deg attesten. Du skriver at det er svært viktig for deg å få lappen tilbake, men du vil ikke gjøre det som kreves. 
Slutt å skyld på legen og gjør det du må for å oppnå det du vil ha! 

Anonymkode: 70a62...fca

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har man først mistet billappen for fyllekjøring så er det godt det ikke er så enkelt å få den tilbake.

Du får ligge unna alkohol et år da, så har du nok fastlegen mer på din side. Fastlegen er tross alt bare bekymret for din, dine passasjerer og andre i samfunnets sikkerhet. 

Anonymkode: c1702...803

• Liker 29
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må kutte ut alkohol helt eller innfinne deg med at du ikke får førerkort, valget er jo enkelt hvis du ikke er alkoholiker eller rusmisbruker.

Anonymkode: a3696...672

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og- om du får test et annet sted er hin likevel pliktet til å melde deg inn og den legen du har lurt til å skrive får tilsynssak - det et en grunn til at volvat sendte deg tilbake. Slik du spør defineres som typisk rusadferd og det vil ringe bjeller de fleste steder..

Anonymkode: 0374c...19a

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har tydeligvis vært uten sertifikat lenge, så jeg kan ikke fatte at et par måneder fra eller til før du kan ta ny oppkjøring kan spille så stor rolle for deg, med mindre du har store planer om å trappe opp alkoholbruken så snart du har fått helseattest, og at du derfor er utålmodig?

Anonymkode: bc456...f68

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke evner å holde deg unna alkohol i en periode, når du sier det er sååå viktig for familien din at du får lappen... så er det kanskje riktig at du ikke får den helseattesten. Du har jo tydelig et problem når du ikke evner å gå helt ren for noe du mener du har behov for. Høres ut som at du har en lege som kan jobben sin. Det å ikke være i stand til å teste negativt for noe så lite som alkohol, når du selv påstår at du ikke har et alkoholproblem, så sier det seg selv at du har et problem. Når du i tillegg kommer hit for å få råd for hvordan du skal snike deg unna noe så lite som et par måneder med tester... så er det et stort varseltegn på at noe er alvorlig galt. 

Det er fult mulig å leve et godt liv uten noen form for rus og alkohol. 6 år siden jeg drakk alkohol, fordi jeg setter min psykiske helse først. Er ikke en gang et valg eller et tap, men en selvfølge. 

Anonymkode: 51d2e...491

Om du ikke 'evner' å lese det jeg skriver og i tillegg går ut ifa antakelser det ikke er grunnlag for, burde du holdt deg for god til å svare! Det er nå over 4 år siden jeg endret livsstil totalt og mener jeg kan ta meg en fest i godt lag jeg som alle andre, innimellom uten at det burde satt en stopper for å kunne kjøre bil. 'Hvis jeg ikke evner...' Skrev ikke jeg at jeg tok tester nettopp fordi jeg 'evner' å holde meg unna %?? Jeg ser nå at jeg skulle fortsatt med testing etter at jeg for ett par år siden begynte i full jobb også, men da jeg hadde en streng sjef ble det vanskelig, derfor har jeg hatt en pause med testene.

Det er jo nettopp pga helsen min (både fysisk og psykisk) jeg endret livsstil for 4 år siden, men ut i fra måten du formulerer deg på virker det som om du oppfordrer meg til å slutte å drikke NÅ og da har du virkelig ikke lest hva jeg skrev!

'Snike meg unna??' De fleste som kjenner denne saken mener jeg har hatt rett på en legeattest i snart 1 år nå, så mye tyder på at du svarer meg fordi du har et behov for å kritisere meg og prøver samtidig å ydmyke meg... Gir du meg flere 'svar' håper jeg du klarer å gi meg noe saklig! 

Endret av Tinka71
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som om legen faktisk gjør jobben sin. Du har tydeligvis et problem. 

Anonymkode: 55be1...95d

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til legen er så defensiv er pga du har kjørt i fylla tidligere og legen vil forsikre seg om at det er et tilbakelagt kapittel. At du ikke gjentar dette. Hva skjer neste gang du kjører i fylla. Kjører på noen, skader deg selv eller andre. Er bra legen er så tilbakeholden. Burde ikke være så vanskelig å holde seg unna alkohol, om du virkelig ønsker førerkortet tilbake.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er så vanvittig viktig for alle rundt deg st du får tilbake lappen igjen, så får du holde deg unna alkohol da. Det virker ikke helt som du er villig til å la være å drikke på fest. 
Syns det er kjempe bra at legen er streng. Hen føler tydligvis ikke det er tiden for at du skal få komme ut bak rattet i trafikken igjen.

Anonymkode: 7b878...1a4

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tinka71 skrev (2 timer siden):

For snart 6 år siden hadde jeg et usunt alkoholforbruk og gjorde noe jeg normalt sett er veldig imot, altså kjørte i påvirket tilstand og blir da tatt av politiet. 

For noen år siden gjennomgikk jeg et promilleprogram før jeg sone etter §B12 (rusbehandling for å få avskrevet boten) og har for lengst gått ut den tiden jeg fikk i straff.

Jeg har levd et sunt og fornuftig liv i flere år nå, men står fullstendig fastlåst på flere livsområder fordi jeg mangler lappen. 

Da jeg kom for å få helseattesten for ca 9 mnd siden, fikk jeg nærmest sjokk da legen min sa jeg måtte ta månedlige tester i 6 mnd  (uten at dett var et krav fra politiet) BÅDE av blod OG urin, før hun utskrev en helseattest. Ingen informasjon om dette var gitt meg i forkant og det var 'KUN' alkohol jeg var påvirket av da jeg ble stoppet og har aldri hatt noen utfordring til narkotiske midler.

Jeg hadde først noen mnd med 'moderat bruk' (noe det blir kalt om en ila en hel måned tester over 0,03%!!) men det var altså ikke godt nok fordi jeg fikk ikke ha NOE utslag... Jeg holdt meg da helt unna % i 4 mnd og synes nå jeg bør få attesten. Det er altså ca 9 mnd siden jeg hadde EN test med 'høyt forbruk' (definer 'høyt!') og kun 0 eller så vidt innforbi 'moderat' frem til nå og jeg er da over 18!  

Jeg, min sønn, mine syke foreldre og flere andre rundt meg har nå et skrikende behov for at jeg skal kunne kjøre bil, men fordi jeg hadde 0,02% for mye for 4 mnd siden må jeg altså vente ytterlige to måneder til før hun skriver ut en attest. 

Jeg har prøvd Volvat to ganger og den siste gangen hadde jeg med hele journalen på 45 sider inkl. testresultatene. Jeg tok så negative blod- og urinprøver, samt synstest, men ble allikevel henvist tilbake til fastlegen.  

Jeg skjønner bedre og bedre hvorfor hun  ikke er særlig populær på legekontoret, der hun vikarierer for en langt mer likt lege og har grunner til å tro at hun motarbeider meg.  Jeg har en dialog med hun på Helsenorge der hun unngår å svare på direkte spørsmål, ikke kan dokumenterer det hun påstår (en løgn kan aldri dokumenteres...) og kommenterer ikke mine dokumentasjoner når jeg har gjennomskuet hun.

Lurer nå på om det er noen som har noen forslag til meg?? Privat lege? Fylkeslegen? Tur til Sverige, eller hva som helst bare jeg slipper vente lengre?? Vil sette stor pris på saklige svar! :)

Hilsen fortvilt mor.

Så hold deg totalt unna alkohol da for pokker. Vil du ha førerkortet tilbake og alkoholproblemer ikke finnes lenger, så klarer du å la all alkohol være i 6 mnd.

Jeg trur det er ting som ikke er nevnt fra din side og lege er i sin fulle rett til å være streng. Jeg er veldig glad du har en streng lege, for jeg vil ikke møte på deg langs veien og kanskje bli drept.

Det er ikke synd på deg.

Anonymkode: d4254...119

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bytt fastlege. Dropp å overfør journal. Pass på å ta et par timer der for filleting slik at legen blir kjent med deg, før du etterhvert kommer og ber om attest. 

Anonymkode: cd14e...2a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bytt fastlege. Dropp å overfør journal. Pass på å ta et par timer der for filleting slik at legen blir kjent med deg, før du etterhvert kommer og ber om attest. 

Trur du neste lege er dum eller? Journalen vil bli etterspurt og dessuten er det bare en rask tlf for å undersøke tidligere førerkort og årsak til hvorfor det er inndratt.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tinka71 skrev (48 minutter siden):

Om du ikke 'evner' å lese det jeg skriver og i tillegg går ut ifa antakelser det ikke er grunnlag for, burde du holdt deg for god til å svare! Det er nå over 4 år siden jeg endret livsstil totalt og mener jeg kan ta meg en fest i godt lag jeg som alle andre, innimellom uten at det burde satt en stopper for å kunne kjøre bil. 'Hvis jeg ikke evner...' Skrev ikke jeg at jeg tok tester nettopp fordi jeg 'evner' å holde meg unna %?? Jeg ser nå at jeg skulle fortsatt med testing etter at jeg for ett par år siden begynte i full jobb også, men da jeg hadde en streng sjef ble det vanskelig, derfor har jeg hatt en pause med testene.

Det er jo nettopp pga helsen min (både fysisk og psykisk) jeg endret livsstil for 4 år siden, men ut i fra måten du formulerer deg på virker det som om du oppfordrer meg til å slutte å drikke - noe jeg ikke gjør, eller som gav meg svar på det jeg spør om. Virker dessverre som du heller ikke evnet å få med deg deg!

Hvis du ikke klarer å holde deg edru i 6 mnd i strekk, så har du et problem. Er jo tydelig at du ikke evner å holde deg unna, når du kommer hit for å få tips til hvordan du skal vri deg unna en lege som gjør jobben sin. 2 måneder alkoholfri, og du får helseattest. Hvor vanskelig er det?

Pause med testene? Det tar ikke all verden å levere en urinprøve og å ta en blodprøve. Det å skylde på en streng sjef blir for dumt. Du hadde funnet en løsning om du ønsket det. Avspasering uten lønn. Legeattest fra fastlege. Søke om behandlingsdager dersom legekontoret er så himla langt unna jobben at du ikke kan jobbe hele dagen. Det finnes løsninger annen enn å skylde på sjefen. 

Så klart oppfordrer jeg deg til å slutte, når du tydeligvis har pådratt deg en dom og bot for ruspåvirket kjøring. Pluss du er ikke i stand til å levere ren rustest i usle 6 måneder. Ser du ikke selv hvor dumt det høres ut? Det er ikke normalt og sunt forhold til alkohol i det hele tatt. Og alkohol og førerkort hører ikke sammen og det er nettopp derfor du må ta disse testene for å få tilbake førerretten. Legen gjør det ikke fordi det er morsomt. Når selv volvat, som er en snikete og desperat vei å gå avviser deg, 2 ganger!, så burde du ta hintet. 

Du ønsker svar på hvordan du kan snike deg unna de to siste månedene. Sorry mac, men du må levere godkjente rustester og takk gud for det! Du er et godt eksempel på hvorfor helse helseattest-systemet trengs, og det burde styrkes. 1 år totalt rusfri, ingenting annet over 0% er godkjent i et helt år, det hadde luket ut svært mange farlige bilførere på norske veier. 3 år hadde vært enda bedre.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvilket vil ta mye lenger tid enn å bare holde ut de to alkoholfrie månedene som TS mangler på å få attesten...

Å prøve å vri seg unna testing, å skylde på at legen er vanskelig og sjefen er vanskelig og faktisk ikke klare seg uten alkohol den tiden det tar å ordne noe som visstnok er så viktig for så mange - det er jo ganske mye som ikke er veldig tillitsvekkende i denne historien. Tenker jeg heier på legen her...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har tydeligvis vært uten sertifikat lenge, så jeg kan ikke fatte at et par måneder fra eller til før du kan ta ny oppkjøring kan spille så stor rolle for deg, med mindre du har store planer om å trappe opp alkoholbruken så snart du har fått helseattest, og at du derfor er utålmodig?

Anonymkode: bc456...f68

Skrev ikke jeg at jeg nå levde et sunt og normalt liv?? Håper du ser det urimelige i at jeg skal planlegger å gå tilbake til et usunt liv nå så lenge etterpå og ETTER at jeg får lappen tilbake... 

Grunnen for at behovet for lappen har eskalert veldig de siste uken er - som jeg skrev, at begge mine foreldre nettopp ble utsatt for noe som gjør at ingen av de pr i dag kan kjøre bil og min sønn ønsker å være hos meg mesteparten av tiden siden hans far overlater han altfor mye til seg selv. 

Jeg ga nettopp ut en barnebok og nå er det flere barneskoler rundt forbi i landet som vil jeg skal holde foredrag om mobbing, men ser ikke hvordan jeg skal klare det uten å kunne kjøre så jeg har ikke gitt de noen tilsvar enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du ikke evner å holde deg unna alkohol i en periode, når du sier det er sååå vi

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hold deg totalt unna alkohol da for pokker. Vil du ha førerkortet tilbake og alkoholproblemer ikke finnes lenger, så klarer du å la all alkohol være i 6 mnd.

Jeg trur det er ting som ikke er nevnt fra din side og lege er i sin fulle rett til å være streng. Jeg er veldig glad du har en streng lege, for jeg vil ikke møte på deg langs veien og kanskje bli drept.

Det er ikke synd på deg.

ktig for familien din at du får lappen... så er det kanskje riktig at du ikke får den helseattesten. Du har jo tydelig et problem når du ikke evner å gå helt ren for noe du mener du har behov for. Høres ut som at du har en lege som kan jobben sin. Det å ikke være i stand til å teste negativt for noe så lite som alkohol, når du selv påstår at du ikke har et alkoholproblem, så sier det seg selv at du har et problem. Når du i tillegg kommer hit for å få råd for hvordan du skal snike deg unna noe så lite som et par måneder med tester... så er det et stort varseltegn på at noe er alvorlig galt. 

Det er fult mulig å leve et godt liv uten noen form for rus og alkohol. 6 år siden jeg drakk alkohol, fordi jeg setter min psykiske helse først. Er ikke en gang et valg eller et tap, men en selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er vel kravet nettopp seks måneder, med måndlige null-prøver.
Dette er ikke ett krav legen har bestemt, det er forankret i forskrift.

Det å mene at legen skal bryte forskrifter, slik at du skal kunne kjøre tidligere enn tillatt viser øitt holdninger. Du kan jo alltids gå til politet å klage, å si at legen nekter bryte forskrifter, og at du har behov for å kjøre selv om du ikke har klart holde deg edru i seks måneder, så om dem kan gi ett unntak?

Anonymkode: f0336...e1d

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...