AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #81 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Folk bestemmer selv hvem de vil være med på fritiden rett og slett, de andre har ingen forpliktelse til å invitere deg med. I min litt større gjeng er det helt ærlig to stykker vi ikke inviterer så ofte, fordi de er fryktelig slitsomme å omgås, krever en del plass i forsamlingen (ikke på en god måte), og har en egen evne til å stjele energien fra folk. De er også de som maser mest om å møtes, finne på noe ect. Kanskje du er en sånn en uten å vite det selv? Jeg har ikke flust med fritid, og den fritiden jeg har ønsker jeg å tilbringe med mennesker jeg liker å være med, ikke de som trenger "støttekontakt" eller som vi må ta med fordi "de har ingen andre stakkars". Det høres utrolig kynisk ut, men fordelen med å ha blitt voksen er rett og slett at man kan velge vekk folk som ikke gi en noe. Det er ikke utestenging, det er å velge noe annet. Hvis du føler de ofte gjør ting uten deg så har du tre valg. Du kan spørre om det er en grunn til at de velger å droppe å ta deg med, du kan finne deg andre mennesker å gjøre ting sammen med, eller du kan bare la ting være som nå og så tenke at du blir utestengt (det er faktisk helt lov å gjøre noe sammen med andre uten å ta deg med). Anonymkode: da150...0d9 Utrolig bra innlegg, de fleste som klager over å ikke bli "inkludert" er nesten alltid problemet selv. Svært få forstår inkludering. Som voksen bestemmer man selv hvem man skal omgås. Mens i på barneskolen/barnehagen blir vi tvunget til å omgås... Anonymkode: 49512...9cf 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #82 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Noen mennesker passer bare ikke så godt sammen, eller de vil ikke passe sammen med deg 🤷♀️ Har selv noen som jeg har forsøkt å bli venner med i 4 år nå (fordi det er praktisk siden barna våre er venner, og vi omgås ukentlig) men mannen og jeg har måttet konkludere med at denne dama nok rett og slett ikke liker meg 🤷♀️ Hvorfor aner jeg ikke, men sånn er det nå en gang. Og slik får det bare være, det er ikke hensiktsmessig å henge seg opp i ting man ikke evner å endre på Anonymkode: 42a7e...1c2 Hvorfor gjør du dette? Du mener hun ikke liker deg? Nå er du i gang å overanalyserer. Typisk kvinnfolk. Man trenger ikke misslike noen fordi man ikke ønsker å være venner eller omgås mye. Trist å se hvor få her inne som forstår sosialisering. Men det er jo typisk Norsk, de farligste vi har i samfunnet er jo pedagoger/sosionomer. Anonymkode: 49512...9cf 1
AllahBallah Skrevet 24. april 2022 #83 Skrevet 24. april 2022 Mjeh, jeg har i voksen alder innsett at man ikke skal være så veldig «annerledes», dvs avvike fra normal/standard oppførsel, for at folk ikke gidder inkludere en til samme grad som resten. Med annerledes mener jeg væremåte i forhold til andre. Det kan være småting som gjør at en oppfattes som slitsom, rar, nærtakende, masete, avvisende osv. Måten man spør og svarer på, bidrar eller ikke bidrar til samtaler, lager god stemning eller ubehagelig/«klein» stemning. Skal folk fortsatt gidde inkludere en, må det enten være fordi man er veldig nære venner fra før, og andre har valgt å akseptere en slik man er. Eller at man selv om man er litt rar, også har flere spennende sider ved seg. Som gjør folk nysgjerrige. Man ser det jo på studier ofte, når mange nye halv-voksne skal møtes på første gang og bli kjent. De første dagene er alle nye for hverandre, alle er på en måte «inkludert» på samme bakgrunn - ingen kjenner hverandre fra før. Men etter hvert blir de fleste godt kjent (tar ofte bare noen dager/uker), mens en del ikke klarer knytte relasjoner til noen, hvis de er heldige bare noen få. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #84 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Noen mennesker passer bare ikke så godt sammen, eller de vil ikke passe sammen med deg 🤷♀️ Har selv noen som jeg har forsøkt å bli venner med i 4 år nå (fordi det er praktisk siden barna våre er venner, og vi omgås ukentlig) men mannen og jeg har måttet konkludere med at denne dama nok rett og slett ikke liker meg 🤷♀️ Hvorfor aner jeg ikke, men sånn er det nå en gang. Og slik får det bare være, det er ikke hensiktsmessig å henge seg opp i ting man ikke evner å endre på Anonymkode: 42a7e...1c2 Jeg kan innrømme at jeg hadde mislikt deg dersom du hadde forsøkt å bli vennen min i fire år. For meg kommer vennskap naturlig, ikke fordi den ene parten ønsker det. Jeg har vært borti noen sånne som absolutt skal bli vennen min og det er de mest needy og slitsomme folka jeg vet om. Anonymkode: 42e9b...76b 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #85 Skrevet 24. april 2022 Tja. Noen ganger har man en kollega som man ikke orker å henge så mye med. Personen kan være altfor passiv, altfor plasskrevende, bli altfor full, eller bare skikkelig vanskelig å holde en samtale med, etc. Disse kollegaene blir naturligvis ikke invitert med på ting utenom jobb like ofte som resten. Man orker da ikke være støttekontakt for kollegaer på fritiden. Anonymkode: 5c55e...e1a 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #86 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja. Noen ganger har man en kollega som man ikke orker å henge så mye med. Personen kan være altfor passiv, altfor plasskrevende, bli altfor full, eller bare skikkelig vanskelig å holde en samtale med, etc. Disse kollegaene blir naturligvis ikke invitert med på ting utenom jobb like ofte som resten. Man orker da ikke være støttekontakt for kollegaer på fritiden. Anonymkode: 5c55e...e1a Ja, men hvis man er sammen en hel gruppe, unntatt en person, så trenger man jo ikke å legge det ut på sosiale medier. Det blir litt dumt.. Anonymkode: bd672...23a 9
sucasamicasa Skrevet 24. april 2022 Forfatter #87 Skrevet 24. april 2022 Takk for meninger og synspunkter. Jeg forstår at det var feil av meg å reagere. Selvfølgelig vil de ikke være sammen med en som meg. Så jeg fant ut det på en i manges øyne grei måte. Heldigvis kan man takle det slik man ønsker. Jeg endte med å nyte hele helgen på fjelltur uten disse så kalte kollegiane mine ( som hver gang jeg er ute på byen med de er den som blir sittende med regningen.) men det går helt fint. Da er jeg god nok venn når de ikke trenger å betale selv. Men som sagt. Takk for svar. Godt man ikke trenger venner. 1 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #88 Skrevet 24. april 2022 sucasamicasa skrev (3 minutter siden): Takk for meninger og synspunkter. Jeg forstår at det var feil av meg å reagere. Selvfølgelig vil de ikke være sammen med en som meg. Så jeg fant ut det på en i manges øyne grei måte. Heldigvis kan man takle det slik man ønsker. Jeg endte med å nyte hele helgen på fjelltur uten disse så kalte kollegiane mine ( som hver gang jeg er ute på byen med de er den som blir sittende med regningen.) men det går helt fint. Da er jeg god nok venn når de ikke trenger å betale selv. Men som sagt. Takk for svar. Godt man ikke trenger venner. ❤️ Skjønner godt at du blir såret jeg! Jeg ble helt overrasket over hvor mange ekle svar du fikk her..😟 Anonymkode: bd672...23a 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #89 Skrevet 24. april 2022 sucasamicasa skrev (38 minutter siden): Jeg endte med å nyte hele helgen på fjelltur uten disse så kalte kollegiane mine ( som hver gang jeg er ute på byen med de er den som blir sittende med regningen.) men det går helt fint. Da er jeg god nok venn når de ikke trenger å betale selv. Hvorfor betaler du for dem? Anonymkode: 80967...338 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #90 Skrevet 24. april 2022 Så utrolig mange trasige og ekle svar fra folk her. Jeg tipper at de som ikke ser problemet og kommer med kommentarer som "voksne må få leke med hvem de vil" ikke har opplevd utfrysning og eksludering. De har sine venner og derfor er det ikke så viktig med andre sine følelser og at noen kan være ensom. Jeg støtter TS og ville følt på det samme. Det er eksludering når hun spør om tur og får nei, så drar de på tur dagen etterpå. Har vanskelig for å tro at ikke en eneste av dem hadde TS i tankene når de dro på tur dagen etterpå og at de viste at de skulle på tur når hun spurte. De kunne invitert henne med. TS, En annen ting: Ikke betal for mennesker ute på byen (eller uansett) hvis du ikke har lyst. Si ifra for din egen del. Anonymkode: 15f86...4ff 10 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #91 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 15.15): Dette må du takle i voksenlivet, de er ikke forpliktet til å ta deg med på fjelltur. I voksenlivet tar man egne valg om hvem man vil bruke tid på, når og hvor. Det er du som lager problemer ut av dette pga dine tidligere opplevelser. Så her må du jobbe med deg selv psykisk. Punktum Anonymkode: 49512...9cf Nei er man en gjeng så hår det utrolig fint å invitere alle. Når man er voksen så bør ikke det være så sjukt vanskelig å få til faktisk. Tenårene er over, og man kan oppføre seg mer voksent enn som så Anonymkode: 72bff...5bf 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #92 Skrevet 24. april 2022 AllahBallah skrev (7 timer siden): Mjeh, jeg har i voksen alder innsett at man ikke skal være så veldig «annerledes», dvs avvike fra normal/standard oppførsel, for at folk ikke gidder inkludere en til samme grad som resten. Med annerledes mener jeg væremåte i forhold til andre. Det kan være småting som gjør at en oppfattes som slitsom, rar, nærtakende, masete, avvisende osv. Måten man spør og svarer på, bidrar eller ikke bidrar til samtaler, lager god stemning eller ubehagelig/«klein» stemning. Skal folk fortsatt gidde inkludere en, må det enten være fordi man er veldig nære venner fra før, og andre har valgt å akseptere en slik man er. Eller at man selv om man er litt rar, også har flere spennende sider ved seg. Som gjør folk nysgjerrige. Man ser det jo på studier ofte, når mange nye halv-voksne skal møtes på første gang og bli kjent. De første dagene er alle nye for hverandre, alle er på en måte «inkludert» på samme bakgrunn - ingen kjenner hverandre fra før. Men etter hvert blir de fleste godt kjent (tar ofte bare noen dager/uker), mens en del ikke klarer knytte relasjoner til noen, hvis de er heldige bare noen få. Har opplevd dette selv og hørt flere klage på andre om filleting som grunn til å kutte ut venner/bekjente og ikke bruke tid på å bli kjent. Folk er veldig dømmende. Anonymkode: 15f86...4ff 5
AllahBallah Skrevet 24. april 2022 #93 Skrevet 24. april 2022 sucasamicasa skrev (1 time siden): Takk for meninger og synspunkter. Jeg forstår at det var feil av meg å reagere. Selvfølgelig vil de ikke være sammen med en som meg. Så jeg fant ut det på en i manges øyne grei måte. Heldigvis kan man takle det slik man ønsker. Jeg endte med å nyte hele helgen på fjelltur uten disse så kalte kollegiane mine ( som hver gang jeg er ute på byen med de er den som blir sittende med regningen.) men det går helt fint. Da er jeg god nok venn når de ikke trenger å betale selv. Men som sagt. Takk for svar. Godt man ikke trenger venner. Du har i hvertfall bra med selvmedlidenhet. Slike mennesker er ofte slitsomme på flere måter.. 3 4
Gjest loveli Skrevet 24. april 2022 #94 Skrevet 24. april 2022 fruenfrafjellet skrev (22 timer siden): Jeg har en følelse av hvordan du har det TS. Jeg har selv opplev at jeg har invitert folk, de oser seg , sitter til langt utover natta og sier at de har det super koselig, jeg får sms om at de takker for en hyggelig kveld, hvor jeg helgen etter hører at de har vært samlet og jeg var den eneste som ikke har blitt spurt med. Jeg syntes kanskje det er det verste med sosiale media hvor man kan se at folk velger å utelukke en person, ja kun en person. Jeg vet godt hvordan det er å være den som står på jobb og hører at folk ha vært på hytteturer osv hvor jeg gang på gang aldri blir spurt. Jeg har gjentatte ganger blitt spurt om jeg vil være med på gave til folk som gifter seg, eller fyller år, men når jeg selv giftet meg eller fyller år at jeg verken får en hilsen eller en oppmerksomhet. Jeg har vel kommet til den slutningen at jeg da velger å ikke invitere folk lengre og drar på fjellturer alene. Jeg har vel sakte men sikkert lært meg til at jeg er den jenta ingen vil være sammen med. Dette var skikkelig vondt å lese, den siste setningen din stakk i hjertet! 💔 Synes det er synd at du har gitt opp, for jeg er sikker på at det finnes flere der ute som hadde elsket å være vennen din. Samtidig skjønner jeg jo at man gir opp for å beskytte seg selv. Tenk at folk er så slemme mot hverandre! 🥺
Silva Pluvialis Skrevet 24. april 2022 #95 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Medmenneskelighet kan du i hvertfall ingenting om. Når TS spør vennene sine om de ønsker å være med på tur, og de sier nei. Også drar de på tur uten henne, er det utestenging - definitivt. Hun velger ikke selv å bli utestengt. Hun tok initativ til å finne på noe med dem, men fikk ikke en gang lov til å være med på det de skulle. Du har enda ikke klart å komme med et argument, om hvorfor det ikke er utestenging. I sosialpsykologi er dette et eksempel på utestenging. Anonymkode: 2b52b...eed Nettopp. Det er utestenging. Det er utrolig dårlig gjort å si nei til å finne på noe, og så heller finne på noe med noen andre istedenfor. Jeg trodde det var slik man lærte allerede på barneskolen, at man ikke sier "ja" til noen og "nei" til noen andre samtidig. Tåpelig å si at TS velger å bli ekskludert. Hun har jo forsøkt å ta initiativ og inkludere seg selv, men blir fortsatt utstøtt. Og da er det lov å bli lei seg. Man kan ikke alltid velge hva man skal føle. Om det var slik hadde det jo ikke vært noen som hadde kjent på noen vonde følelser noen gang. 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #96 Skrevet 24. april 2022 Tvillingsjel skrev (4 minutter siden): Nettopp. Det er utestenging. Det er utrolig dårlig gjort å si nei til å finne på noe, og så heller finne på noe med noen andre istedenfor. Jeg trodde det var slik man lærte allerede på barneskolen, at man ikke sier "ja" til noen og "nei" til noen andre samtidig. Tåpelig å si at TS velger å bli ekskludert. Hun har jo forsøkt å ta initiativ og inkludere seg selv, men blir fortsatt utstøtt. Og da er det lov å bli lei seg. Man kan ikke alltid velge hva man skal føle. Om det var slik hadde det jo ikke vært noen som hadde kjent på noen vonde følelser noen gang. Er jo akkurat det som er problemet her, du og ts lever etter barneskolepedagogikk. Det går ikke i voksenlivet, da klarer man å ta egne valg. Er jo det hele greia handler om, voksne bestemmer selv de. TS må ta hint. Du kan ikke inkludere deg selv. Voks opp. Anonymkode: 49512...9cf 6
Gjest loveli Skrevet 24. april 2022 #97 Skrevet 24. april 2022 AllahBallah skrev (7 timer siden): Mjeh, jeg har i voksen alder innsett at man ikke skal være så veldig «annerledes», dvs avvike fra normal/standard oppførsel, for at folk ikke gidder inkludere en til samme grad som resten. Med annerledes mener jeg væremåte i forhold til andre. Det kan være småting som gjør at en oppfattes som slitsom, rar, nærtakende, masete, avvisende osv. Måten man spør og svarer på, bidrar eller ikke bidrar til samtaler, lager god stemning eller ubehagelig/«klein» stemning. Skal folk fortsatt gidde inkludere en, må det enten være fordi man er veldig nære venner fra før, og andre har valgt å akseptere en slik man er. Eller at man selv om man er litt rar, også har flere spennende sider ved seg. Som gjør folk nysgjerrige. Man ser det jo på studier ofte, når mange nye halv-voksne skal møtes på første gang og bli kjent. De første dagene er alle nye for hverandre, alle er på en måte «inkludert» på samme bakgrunn - ingen kjenner hverandre fra før. Men etter hvert blir de fleste godt kjent (tar ofte bare noen dager/uker), mens en del ikke klarer knytte relasjoner til noen, hvis de er heldige bare noen få. Det kan være. Det kan også være at man bare ikke passer inn på en eller annen måte, eller tør å ta kontakt. Der jeg bodde før var naboen min ensom. Jeg trodde hun var sosial og hadde masse venner, men det viste seg at da hun fortalte om ting hun gjorde så var det ting hun hadde gjort alene. Hun hadde flyttet hit fra andre siden av landet men ikke fått seg et nytt nettverk her. Det hun hadde fått var barn og følte ikke hun kunne flytte vekk fra far til barna. Vi ble venner. Vi fant på nye ting sammen og hun sa hele tiden at hun var så glad for å ha møtt meg. Jeg klarer ikke se hvorfor hun ikke har venner. Men hun har ekstremt dårlig selvtillit og hadde ikke jeg tatt så mye kontakt hadde hun ikke turt å bli kjent med meg heller. Det trenger faktisk ikke være noe galt med ensomme folk. Jeg har sjeldent møtt en person som er like opptatt av hvordan jeg har det som å prate om seg selv. De fleste jeg kjenner kan snakke i evigheter om seg selv, noe jeg orker mindre og mindre av som voksen. Jeg vil nesten anbefale å bli kjent med noen som er ensom, man kan fort bli belønnet med et godt og gjensidig vennskap.
Gjest loveli Skrevet 24. april 2022 #98 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er jo akkurat det som er problemet her, du og ts lever etter barneskolepedagogikk. Det går ikke i voksenlivet, da klarer man å ta egne valg. Er jo det hele greia handler om, voksne bestemmer selv de. TS må ta hint. Du kan ikke inkludere deg selv. Voks opp. Anonymkode: 49512...9cf Tenk om verden hadde vært en sted der alle levde etter barneskolepedagogikk! 😍
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #99 Skrevet 24. april 2022 AllahBallah skrev (55 minutter siden): Du har i hvertfall bra med selvmedlidenhet. Slike mennesker er ofte slitsomme på flere måter.. Så godt at du mener at du kjenner henne.Så godt at du hevder dette. Jeg er ganske overrasket er at det virker som om det er greit for alle at man dropper å inkludere folk. Leste du innlegget hennes som var nå på slutten? Leste du at de anser henne som gode nok for å betale og når hun inviterer men at de ikke gjør det samme tilbake. Jeg syntes det er en Haug med mennesker her inne som kanskje burde tenke seg om en gang eller 2 Anonymkode: bb3a3...c18 4 1
sucasamicasa Skrevet 24. april 2022 Forfatter #100 Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor betaler du for dem? Anonymkode: 80967...338 Fordi de som regel når de et ute med meg ikke kan betale selv eller at de skal vipse meg tilbake men det skjer aldri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå