Gå til innhold

Utestengt/ utelukket i voksen alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
sucasamicasa skrev (1 minutt siden):

Denne turen ble planlagt i går. Jeg spurte om vi skulle ta en tur i helgen men de sa nei. Så plutselig drar de på tur uten en gang å sende en sms om jeg vil være med.

Hvorfor skal de sende sms til deg om det? Har du krav på å være med på alt som andre gjør?

Du må skjerpe deg.

Anonymkode: 49512...9cf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Greit å vite at det tilsynelatende er ok å gi blaffen i folk rundt seg og deres følelser. Er bare å bitche i vei når det tross alt bare er mottakerens egen feil om hun tar det ille opp. Trekke offerrolle-kortet om man avsløres.

Seriøst, tror grunnleggende sosialpsykologi burde vært grunnskolepensum.

Anonymkode: 82fe6...651

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal de sende sms til deg om det? Har du krav på å være med på alt som andre gjør?

Du må skjerpe deg.

Når alle på kurset drar utenom meg så skal jeg ikke får muligheten til å bli spurt engang? Når jeg spør om vi skal dra jg de sier nei for å så bevisst la meg bli utenfor. 
Beklager ordet mitt nå men Faen heller. Jeg har aldri bedt om at jeg skal være med på alt de gjør. Faktisk er det sjelden jeg blir med på alt de gjør fordi jeg har stort sett måtte si nei av 3/10 ganger men når jeg spør de da om fjelltur og de takker nei men velger å reise uten en gang å sende en mld om jeg vil være med. 
men klart jeg skulle visst aldri skrevet innlegg for alt jeg ba om var råd om hvordan takle dette på en ok måte og så blir jeg omtalt som en som tar offerrollen.

• Liker 8
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Greit å vite at det tilsynelatende er ok å gi blaffen i folk rundt seg og deres følelser. Er bare å bitche i vei når det tross alt bare er mottakerens egen feil om hun tar det ille opp. Trekke offerrolle-kortet om man avsløres.

Seriøst, tror grunnleggende sosialpsykologi burde vært grunnskolepensum.

Anonymkode: 82fe6...651

Hvordan tenker du at man skal løse en sånn situasjon, da? Skal den som blir utelatt mase seg med? Skal man invitere med alle man har hatt en eller annen forbindelse med en eller annen gang, i tilfelle noen føler seg utelatt? 

Anonymkode: 2302e...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Har en ung, voksen datter som har det slikt. Hatt det sånn siden barneskolen, hun inviterer, og  «vennene» kommer. Men hun blir aldri invitert med noen plass. Ekstra gøy at de alle er på snapkartet, som viser at mange er samlet, på fest o.l. men ikke henne. Selv om hun sier hun er alene og har lyst til å finne på noe. Hun er 23 år gammel nå, har fått noen venner, men er alltid usikker og forventer å bli avvist og utestengt, derfor sliter hun voldsomt de gangene hun ikke blir invitert med på ett eller annet. Går nesten på en liten smell. Det er ikke bare, som noen over her sier, å bare tenke at «pytt pytt, denne gangen ble jeg ikke invitert med, neste gang er jeg med» Tidligere erfaringer gjør folk ekstra sårbare.

Stor klem til deg❤️ D uer ikke alene, skjønner ikke hvoran voksne folk får seg til å gjøre slikt.

Anonymkode: 8d0e7...700

• Liker 5
  • Hjerte 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan tenker du at man skal løse en sånn situasjon, da? Skal den som blir utelatt mase seg med? Skal man invitere med alle man har hatt en eller annen forbindelse med en eller annen gang, i tilfelle noen føler seg utelatt? 

Helt enig, skremmende å se de som ikke forstår sosiale ting.

Man kan ikke tvinge seg på andre mennesker, det er asosialt.

AnonymBruker
Skrevet
sucasamicasa skrev (5 minutter siden):

Når alle på kurset drar utenom meg så skal jeg ikke får muligheten til å bli spurt engang? Når jeg spør om vi skal dra jg de sier nei for å så bevisst la meg bli utenfor. 
Beklager ordet mitt nå men Faen heller. Jeg har aldri bedt om at jeg skal være med på alt de gjør. Faktisk er det sjelden jeg blir med på alt de gjør fordi jeg har stort sett måtte si nei av 3/10 ganger men når jeg spør de da om fjelltur og de takker nei men velger å reise uten en gang å sende en mld om jeg vil være med. 
men klart jeg skulle visst aldri skrevet innlegg for alt jeg ba om var råd om hvordan takle dette på en ok måte og så blir jeg omtalt som en som tar offerrollen.

DU krever å bli spurt, se hva du skriver.

DU har ingen krav til å bli med på noe som helst. Andre kan dra på tur uten deg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

DU krever å bli spurt, se hva du skriver.

DU har ingen krav til å bli med på noe som helst. Andre kan dra på tur uten deg.

Jeg ser hva hun skriver men jeg tolker ikke at hun krever. Det jeg leser er en person som ber oss om råd til å håndtere smerten hun føler med å ikke bli spurt. Hun spurte jo selv om de skulle ta en fjelltur hvor de svarte nei for å så reise på tur. Og hun sitter igjen alene.

Anonymkode: bb3a3...c18

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt enig, skremmende å se de som ikke forstår sosiale ting.

Man kan ikke tvinge seg på andre mennesker, det er asosialt.

Jeg har ingen problemer med å forstå at det føles vondt og vanskelig å aldri føle seg inkludert, at man blir ensom og alene. Samtidig så er det jo en gang sånn at når vi blir voksne, velger vi hvem vi ønsker å være sosiale sammen med. Å aldri bli valgt er selvfølgelig vondt og sårt, men ønsker man å bli valgt med av medlidenhet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen problemer med å forstå at det føles vondt og vanskelig å aldri føle seg inkludert, at man blir ensom og alene. Samtidig så er det jo en gang sånn at når vi blir voksne, velger vi hvem vi ønsker å være sosiale sammen med. Å aldri bli valgt er selvfølgelig vondt og sårt, men ønsker man å bli valgt med av medlidenhet?

Poenget er at man må jo gjøre noe med ting selv. TS krever jo å bli spurt, hun må selv jobbe psykologisk med hvordan hun skal håndtere dette. Som voksen må man klare å bli avvist, uansett grunn. Barneskolepedagogikk fungerer ikke i voksenlivet, der tenker man på inkludering/utenforskap som at mennesker skal tvinges sammen.

Det er jo nedbrytende å bli valgt bare for å være grei ja.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er jo du selv som velger dette da, å føle deg som en taper. Slutt å spill offer.

Du høres både kynisk og lite empatisk ut. Kan det kanskje være slik at du selv bidrar i stor grad til slike miljøer hvor man synes det er helt naturlig å ekskludere folk? Det er lov å forsøke være et godt medmenneske også, sånn til opplysning.

Anonymkode: bd166...228

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet
sucasamicasa skrev (17 minutter siden):

Forstår jeg deg riktig om du har blitt invitert på alt annet og takket ofte nei? 

Kan det være så enkelt som at de har misforstått noe og tenkte du ikke ønsket å være med? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du høres både kynisk og lite empatisk ut. Kan det kanskje være slik at du selv bidrar i stor grad til slike miljøer hvor man synes det er helt naturlig å ekskludere folk? Det er lov å forsøke være et godt medmenneske også, sånn til opplysning.

Jeg tror det er trygt å anta det ja :P 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ekstremt med empati, derfor klarer jeg å analysere dette. :) 

Man ekskluderer ikke mennesker ved å dra på tur uten å få dette godkjent av andre. Man må ikke ha med ALLE på tur :) 

Selv klarer jeg å bestemme selv hvem jeg vil dra på tur med, må ikke sjekke med andre at jeg får lov 😅

• Liker 2
Skrevet
Fløff skrev (16 minutter siden):

Forstår jeg deg riktig om du har blitt invitert på alt annet og takket ofte nei? 

Kan det være så enkelt som at de har misforstått noe og tenkte du ikke ønsket å være med? 

Jeg har takket nei fordi jeg har måtte jobbe. Jeg sa jo både på kurset og i går at jeg lurte på om vi skulle tatt en tur på fjellet og om de ville være med. Nei sa de. Så reise de på tur likevel.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har ekstremt med empati, derfor klarer jeg å analysere dette. :) 

Man ekskluderer ikke mennesker ved å dra på tur uten å få dette godkjent av andre. Man må ikke ha med ALLE på tur :) 

Selv klarer jeg å bestemme selv hvem jeg vil dra på tur med, må ikke sjekke med andre at jeg får lov 😅

Så hvis du har en gjeng med kollegier og en blir ikke bedt med på noe som andre blir invitert med på , men bevisst hopper du over den ene kollegian, eller at det et en person som invitert til fest, mange er samlet og du inviterer alle tilbake men ikke den som dere var hos helgen før?

Anonymkode: bb3a3...c18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker passer bare ikke så godt sammen, eller de vil ikke passe sammen med deg 🤷‍♀️

Har selv noen som jeg har forsøkt å bli venner med i 4 år nå (fordi det er praktisk siden barna våre er venner, og vi omgås ukentlig) men mannen og jeg har måttet konkludere med at denne dama nok rett og slett ikke liker meg 🤷‍♀️ Hvorfor aner jeg ikke, men sånn er det nå en gang. Og slik får det bare være, det er ikke hensiktsmessig å henge seg opp i ting man ikke evner å endre på :) 

Anonymkode: 42a7e...1c2

AnonymBruker
Skrevet

Folk bestemmer selv hvem de vil være med på fritiden rett og slett, de andre har ingen forpliktelse til å invitere deg med. I min litt større gjeng er det helt ærlig to stykker vi ikke inviterer så ofte, fordi de er fryktelig slitsomme å omgås, krever en del plass i forsamlingen (ikke på en god måte), og har en egen evne til å stjele energien fra folk. De er også de som maser mest om å møtes, finne på noe ect. Kanskje du er en sånn en uten å vite det selv? Jeg har ikke flust med fritid, og den fritiden jeg har ønsker jeg å tilbringe med mennesker jeg liker å være med, ikke de som trenger "støttekontakt" eller som vi må ta med fordi "de har ingen andre stakkars". Det høres utrolig kynisk ut, men fordelen med å ha blitt voksen er rett og slett at man kan velge vekk folk som ikke gi en noe. Det er ikke utestenging, det er å velge noe annet. 

Hvis du føler de ofte gjør ting uten deg så har du tre valg. Du kan spørre om det er en grunn til at de velger å droppe å ta deg med, du kan finne deg andre mennesker å gjøre ting sammen med, eller du kan bare la ting være som nå og så tenke at du blir utestengt (det er faktisk helt lov å gjøre noe sammen med andre uten å ta deg med). 

Anonymkode: da150...0d9

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
sucasamicasa skrev (7 minutter siden):

Jeg har takket nei fordi jeg har måtte jobbe. Jeg sa jo både på kurset og i går at jeg lurte på om vi skulle tatt en tur på fjellet og om de ville være med. Nei sa de. Så reise de på tur likevel.

Hm…..

Det jeg ikke får taket på angående ekskludering er hvorfor du da har blitt invitert til andre ting.

Det gir jo ikke helt mening om tanken var å bevisst ekskludere deg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du reagerer. Om du har spurt om dere skulle dra på tur, og de har sagt nei og gjort det uten deg, så er det helt klart ekskludering. Det er utestengelse rett og slett. Jeg har selv vært med på å ekskludere noen i ungdomstiden, og er det en ting jeg anger på i livet mitt, så er det det. I voksen alder er jeg veldig bevisst på dette, både når det gjelder meg selv og barna mine. Å ikke bli inkludert er faktisk noe av det vondeste vi opplever som mennesker, Det ligger litt i genene, i steinalderen var det kanskje en dødsdom å bli "utstøtt". Noen ganger blir andre eksludert rett og slett av ubetenksomhet fra andre, men jeg tenker at det derfor er viktig at man er veldig bevisst på dette. Har selv også følt på det å ikke helt passe inn og finne sin plass, og jeg tenker ikke at man alltid kan forvente å være med på alt. Men er det noen det er naturlig å inkludere med på noe, så spør! Jeg skal f eks selv på en langweekend tur i juni med noen venner. Vi hadde egentlig sett frem til å være sammen kun vi en liten gjeng, som har gått i klasse sammen og har veldig mye felles. Mye intern humor osv. Men i løpet av årene har det kommet noen "tilskudd" i gjengen, noen kjenner noen av oss bedre enn de andre, mens noen kjenner alle litt. Vi har gjerne ikke alle de felles opplevelsene å mimre over som vi i den opprinnelige "kjernen" har, men går fint sammen likevel. Selv om vi "gamle" vennene kunne tenkt oss en tur med bare oss og liksom være litt som i gamle dager, ville det vært helt utenkelig å ikke spørre de "nye" vennene om de vil bli med. Jeg mener at behovet vårt for å være bare oss er mye mindre viktig enn andres behov for å bli inkludert! Å si at en som blir eksludert er et offer er å legge skylden over på den ekskluderte. Man kan selfølgelig velge hvordan man håndterer det, men følelsen av å bli eksludert vil være den samme. Jeg syns ikke det er grei oppførsel fra de andres side!

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...