Gå til innhold

Selge bil uten Eu godkjenning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har en bil som står hjemme hos meg og den har ikke vært EU godkjent siden 2020. Har så klart ikke brukt den med unntak av prøvekjøring og kjøre den til etterkontroll, har heldigvis en annen bil hjemme og.  Det har vært mange feil med den noen dukket opp før etterkontroll, men de har min far klart å fikse i de to åra. Den eneste feilen som er igjen er defekt toppakning og det gjør at den mister sinnsykt mye kjølevæske. Men nå har jeg kommet til en punkt der jeg ikke gidder mer. Jeg vil bare få den vekk i og med at jeg uansett ikke kjører den samt så brukte jeg opp mye penger de siste to åra for å få det fikset. Jeg syns det er litt for trist å selge den i og med at den egentlig kjører bra hvis toppakningen hadde blitt fikset, og det har vært min aller første bil og faktisk det første jeg klarte å spare penger til. Jeg har en ganske emosjonal tilknytning til bilen min.  Men jeg har ikke mer penger for å fikse den samt så orker jeg ikke å dra til etterkontroll igjen. Jeg vet at den blir verdt ganske lite, men det driter jeg i. Går det an å selge den på finn når den ikke er eu godkjent? Må jeg avregistrere den først og levere inn skilt? Jeg kommer jo og til å opplyse om den feilen samt at den ikke er eu godkjent. Hvis det ikke går an, kan jeg bare vrake bilen? Blir så trist da.

Anonymkode: d650c...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja  du kan selge den, det kommer jo opp at den ikke er eu godkjent.

Anonymkode: 76720...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig kan du selge men du bør absolutt opplyse om alt som du vet er galt med den, selv om du selger den for vrakpant og selger den som delebil så kan selger reklamere hvis det oppdages feil som du burde ha visst om.   

Anonymkode: 819a0...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kan du selge men du bør absolutt opplyse om alt som du vet er galt med den, selv om du selger den for vrakpant og selger den som delebil så kan selger reklamere hvis det oppdages feil som du burde ha visst om.   

Anonymkode: 819a0...4e9

*kjøper*

Anonymkode: 819a0...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt! Skal selfølgelig opplyse om alt som har blitt fikset samt det som må fikses. Det er egentlig "bare" toppakning som må fikses også er etterkontroll good to go. Men det tar et par dager å fikse og på verksted blir det dyrt. Vet noen ca. Hvilken verdi jeg kunne selge den for? Kjøpte den for 21000 og det har jo utover de siste åra kommet skraper, merker + de feilene som jeg har nevnt. Høres 9000 rimelig ut eller er det for mye? Har aldri selget bil før så det er ganske nytt for meg 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor mye koster det å få bilen eu-godkjent? 

Har du dokumentasjon på at alt annet er i orden?

Se på finn hva tilsvarende biler går for, men det høres ikke ut som en bil jeg ville betalt 9000 for. Vanskelig å si da vi har fått lite info da.

Anonymkode: 381df...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvor mye koster det å få bilen eu-godkjent? 

Har du dokumentasjon på at alt annet er i orden?

Se på finn hva tilsvarende biler går for, men det høres ikke ut som en bil jeg ville betalt 9000 for. Vanskelig å si da vi har fått lite info da.

Anonymkode: 381df...313

Etterkontroll koster ca. 590 der jeg bor og EU kontroll får man for 1500,- der jeg bor. Har fått en liste hva som måtte fikses og med unntak av toppakning har alt annet blitt fikset. Har ikke dokumentasjon på st det har blitt fikset, men tenkte å ta en time hos verkstedet for å få bekreftelse at det har blitt fikset. Ellers har jeg og skrevet ned det som har blitt fikset i en loggbok som tilhører til bilen. Bilen er en 18 år gammel Hyundai Sonata  og går på bensin. Min far hjalp meg heldigvis å fikse mye, bla fikse servostyring, skifte bremseklosser, bremseskiver, sette inn nye tennplugg, fikset bensintanken da det lekket bensin, erstattet mange deler ved hjulene under som har rustet ut komplett osv. Listen er lang så kommer ikke på alt 😅 håper at det hjelper litt til med ekstra informasjonen. Skal ikke sette den til salgs før jeg har fått bekreftelse angående de feilene. Tenkte ellers å bare selger den som delebil, blir sikkert ikke så mye, men bedre enn at det må vrakes, for som sagt, den fungerer helt fint ellers og jeg syns der er litt dumt å få 3000 når jeg egentlig brukte 30.000 de siste to åra på bilen. Jeg vil i hvertfall få litt til, men jeg vil ikke kreve for mye. Det er derfor jeg spør etter mening 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du må også legge til prisen for å skifte toppakning, regner med det blir over 10 000 til sammen?

I så fall vil kjøper ende opp med å betale ca samme pris sin du gjorde for flere (?) år og flere riper siden. Det tenker jeg ikke er rimelig.

Anonymkode: 381df...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsLadybug skrev (12 minutter siden):

Etterkontroll koster ca. 590 der jeg bor og EU kontroll får man for 1500,- der jeg bor. Har fått en liste hva som måtte fikses og med unntak av toppakning har alt annet blitt fikset. Har ikke dokumentasjon på st det har blitt fikset, men tenkte å ta en time hos verkstedet for å få bekreftelse at det har blitt fikset. Ellers har jeg og skrevet ned det som har blitt fikset i en loggbok som tilhører til bilen. Bilen er en 18 år gammel Hyundai Sonata  og går på bensin. Min far hjalp meg heldigvis å fikse mye, bla fikse servostyring, skifte bremseklosser, bremseskiver, sette inn nye tennplugg, fikset bensintanken da det lekket bensin, erstattet mange deler ved hjulene under som har rustet ut komplett osv. Listen er lang så kommer ikke på alt 😅 håper at det hjelper litt til med ekstra informasjonen. Skal ikke sette den til salgs før jeg har fått bekreftelse angående de feilene. Tenkte ellers å bare selger den som delebil, blir sikkert ikke så mye, men bedre enn at det må vrakes, for som sagt, den fungerer helt fint ellers og jeg syns der er litt dumt å få 3000 når jeg egentlig brukte 30.000 de siste to åra på bilen. Jeg vil i hvertfall få litt til, men jeg vil ikke kreve for mye. Det er derfor jeg spør etter mening 😊 

Det kommer an på kostnaden med bytte av toppakning.  La oss si at bilen koster 20 000 - eu 1500 uten nye feil - toppakning på verksted eks. 8500 så kan du forlange 10 000 + registrering.

Som delebil vil nok den lista med deler dra opp litt så da høres ikke 9000 så galt ut, ville ellers sagt 6 til 8 tusen som delebil. Spørs selvfølglig hvordan den ser ut da.

Dette er min subjektive mening, kanskje du kan få en bilselger til å gi en pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg solgte nylig bilen min uten EU godkjenning. Var så mye feil og mangler at jeg solgte den som reperasjonsobjekt. Kjenner til det med at det er trist. En bil jeg har hatt i mange år, og gråt faktisk da den dro. Glad ikke kjøperen så det😬

Anonymkode: 1d0e1...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2022 den 21.41):

Men du må også legge til prisen for å skifte toppakning, regner med det blir over 10 000 til sammen?

I så fall vil kjøper ende opp med å betale ca samme pris sin du gjorde for flere (?) år og flere riper siden. Det tenker jeg ikke er rimelig.

Anonymkode: 381df...313

Kan tenkes at toppen må slipes også ved skifte av toppakning.  Det koster en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...