Gå til innhold

Hva gjør man når sukker er det beste man vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig viktig svar i denne tråden. Det er flaut med alle her som sammenlikner sukker med heroin(!!!). For et priviligert samfunn vi lever i.. 

De aller fleste craver søtt, det er helt unødvendig å patologisere det på denne måten. Noen trives med å kutte det helt, men for de fleste er moderasjon nøkkelen. De fleste trøstespiser i blant, og nesten alle snacker når de kjeder seg eller føler seg dritt. Det er ikke en psykdom! Jeg har også hatt spiseforstyrrelse, og blir egentlig provosert over hvor enkelt den diagnosen slenges rundt her inne. Det er en alvorlig psykisk lidelse. Handler ikke om å kjøpe med seg smågodt etter jobb.

Anonymkode: 57452...012

Rotter velger faktisk sukker ovenfor sex og kokain. Det sier vell sitt… 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig viktig svar i denne tråden. Det er flaut med alle her som sammenlikner sukker med heroin(!!!). For et priviligert samfunn vi lever i.. 

De aller fleste craver søtt, det er helt unødvendig å patologisere det på denne måten. Noen trives med å kutte det helt, men for de fleste er moderasjon nøkkelen. De fleste trøstespiser i blant, og nesten alle snacker når de kjeder seg eller føler seg dritt. Det er ikke en psykdom! Jeg har også hatt spiseforstyrrelse, og blir egentlig provosert over hvor enkelt den diagnosen slenges rundt her inne. Det er en alvorlig psykisk lidelse. Handler ikke om å kjøpe med seg smågodt etter jobb.

Anonymkode: 57452...012

Unskyld meg - overspising er også en spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: 88338...17e

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (37 minutter siden):

Rotter velger faktisk sukker ovenfor sex og kokain. Det sier vell sitt… 

Fortsatt er ikke abstinenser fra sukker potensielt like farlig og alvorlig som abstinenser fra enkelte rusmidler. Ei heller er det ulovlig, noe som gjør at man blir sett på som samfunnets bunnslam osv. 

Jeg har hatt/har avhengighet til både mat og rusmidler og begge deler er hardt, men det er jo ikke tvil om hva som har ødelagt livet mest. 

Men man skal så klart ta en overspisingslidelse alvorlig. Jeg for min del reagerer bare litt på sammenligningen. Jeg har sett SÅ mange grusomme skjebner pga rusmidler og min er jo en av de. Så for meg blir det merkelig. Én person sitt rusmisbruk kan ødelegge en hel familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2022 at 9:41 AM, AnonymBruker said:

Jeg elsker sukker, og spesielt i form av smågodt. Jeg kunne levd av kun smågodt og spiser store mengder hver eneste dag. Vi snakker mange kilo i uken. Erstatter gjerne måltider med godteri. Skjønner egentlig ikke at kroppen ikke har kollapset.  

Men jeg ønsker ikke dette, jeg ønsker å spise mat. Være sunn og frisk. Men jeg klarer jo ikke kutte ned på eller kutte ut godteriet.

Sier til meg selv hver kveld at nå må jeg gjøre noe. Men neste dag kjøper jeg smågodt igjen. 

Jeg føler at det er som å slutte å røyke, eller annen avhengighet. Jeg vil slutte, men samtidig ikke for det er jo så godt! Vet at det ikke er bra for meg, men det er jo så godt. 

Hva gjør man med dette? Hvordan går jeg frem? Har noen vært i samme situasjon, hva gjorde dere? 

Anonymkode: 5309c...00e

Det jeg gjorde var rett og slett å dra på en månedslang ferie. 
Jeg dro til karibien og hadde noe jeg skulle hver eneste dag egentlig. Fryktelig mye gåing, mye fint å se på, masse spennende mat.

Jeg var mer interessert i å få i meg mat og vann enn noe annet i de dagene. Jeg gikk tilogmed ned noen kiloer (sikkert på grunn av væsketap, men det telles i min bok 🤣).

Da jeg kom hjem igjen, så holdt jeg meg  unna godteri og brus. Jeg viet heller lengre tid på å lage ordentlig gode måltider. Brødskive med brunost til frokost? Nei nei, friske bær med fetaost og greier (kan jo si at jeg har begynt å spise mer bær og frukt istedenfor godteri).

Det var nå slikt jeg gjorde det og klarte det.

Anonymkode: 00bb8...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får kontakte Kreftforeningen og be dem oppdatere nettsidene sine da, i og med at du har bedre greie på det enn dem.

Anonymkode: ee70e...7ac

Det er fullt mulig å drøfte dette i en saklig tone uten å gå på meg som person….

Anonymkode: abddb...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedproblemet ditt er at du spiser tomme kalorier som ikke gir deg noe annet en høyt blodsukker. Tomme kalorier i dette tilfellet vil si at kroppen ikke får noe særlig utbytte av det du spiser, og kalori nivået er skyhøyt.

Det som skjer I kroppen når man spiser raske karbohydrater er at blodsukkeret stiger raskt, og man får en liten stund med mer energi. Derimot er mot effekten at blodsukkeret synker like raskt igjen, og man får lyst på enda mer sukker. Og slik går det hele dagen omtrent hos deg, siden du erstatter måltidene med usunne ting i steden.

Ved å holde på sånn du gjør vil kiloene komme etterhvert (om de ikke har allerede) og du kan få diabetes 2.

Første bud for deg burde være å aldri erstatte et måltid med godteri, og spise jevnlig. Spis hver 3-4 time for å ha et jevnt blodsukker. Et jevnt og normalt bs betyr mindre lyst på usunne matvarer. Feks kan en dag se slik ut:

0800: Frokost 

1030: en frukt 

1230: lunsj

1500: mellom måltid

1800: middag 

2100: kveldsmat

Det du burde spise er protein kilder som kjøtt/fugl/fisk/egg, og fett (mest av det flerumettede fettet). I tillegg bør du på Grove karbohydrater gjerne med fiber som grovt brød og grønnsaker. 

Det som er raske karbohydrater som du bør være forsiktig med er: hvitt brød, pasta, ris, sjokolade, potetgull, kaker, desserter osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det jeg gjorde var rett og slett å dra på en månedslang ferie. 
Jeg dro til karibien og hadde noe jeg skulle hver eneste dag egentlig. Fryktelig mye gåing, mye fint å se på, masse spennende mat.

Jeg var mer interessert i å få i meg mat og vann enn noe annet i de dagene. Jeg gikk tilogmed ned noen kiloer (sikkert på grunn av væsketap, men det telles i min bok 🤣).

Da jeg kom hjem igjen, så holdt jeg meg  unna godteri og brus. Jeg viet heller lengre tid på å lage ordentlig gode måltider. Brødskive med brunost til frokost? Nei nei, friske bær med fetaost og greier (kan jo si at jeg har begynt å spise mer bær og frukt istedenfor godteri).

Det var nå slikt jeg gjorde det og klarte det.

Anonymkode: 00bb8...03b

Reise til karibien høres jo fantastisk ut🥰 Har du klart å fortsette livet uten godteri og brus? 

Det er lørdag, og jeg har holdt meg i aktivitet og ikke kjøpt noe lørdagsgodt😊

13 dager uten godteri
 

-TS 

Anonymkode: 5309c...00e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Reise til karibien høres jo fantastisk ut🥰 Har du klart å fortsette livet uten godteri og brus? 

Det er lørdag, og jeg har holdt meg i aktivitet og ikke kjøpt noe lørdagsgodt😊

13 dager uten godteri
 

-TS 

Anonymkode: 5309c...00e

Ja, jeg har klart å holde meg unna godteri og brus siden høsten 2018. 
Men jeg spiser desto mer frukt enn jeg gjorde før 😅

Anonymkode: 00bb8...03b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Reise til karibien høres jo fantastisk ut🥰 Har du klart å fortsette livet uten godteri og brus? 

Det er lørdag, og jeg har holdt meg i aktivitet og ikke kjøpt noe lørdagsgodt😊

13 dager uten godteri
 

-TS 

Anonymkode: 5309c...00e

13 dager er bra. Stå på TS! 🤞

Anonymkode: 00bb8...03b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre noe med dine avhengighetsproblemer.
Easier said than done, men du må nok bare innse det 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heydayotheinterweb skrev (45 minutter siden):

Du må gjøre noe med dine avhengighetsproblemer.
Easier said than done, men du må nok bare innse det 

Jada har innsett det. Nærmer meg 14 dager uten godteri nå :) 

Anonymkode: 5309c...00e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Å overspise og spise veldig usunt er også, i de fleste tilfeller, en spiseforstyrrelse. Den største dødsårsaken i Norge kommer av blant annet dårlig kosthold og for mye mat. Så det er på tide at vi tar dette like alvorlig som andre spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 27e87...0a6

Spiseforstyrret atferd er noe annet enn spiseforstyrrelse. Å overspise eller spise usunt er absolutt ikke en spiseforstyrrelse i de fleste tilfeller som du skriver. Overspisingslidelse er en spiseforstyrrelse ja, men alle overvektige har ikke dette. 

Anonymkode: 57452...012

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spiseforstyrret atferd er noe annet enn spiseforstyrrelse. Å overspise eller spise usunt er absolutt ikke en spiseforstyrrelse i de fleste tilfeller som du skriver. Overspisingslidelse er en spiseforstyrrelse ja, men alle overvektige har ikke dette. 

Anonymkode: 57452...012

Overspisingslidelse er tre ganger så vanlig som alle de andre spiseforstyrrelsene tilsammen. Det anslås at minst 1/3 av de med bmi over 30 har det, og en enda større prosent jo høyere på bmiskalaen du er etter dette. Det antas også at det er store mørketall så det er nok mer vanlig enn folk tror. 

Anonymkode: fed4a...1d5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helgen gikk fint, og jeg har vært 2 uker uten godteri

Jeg kommer nok alltid til å ha lyst på godteri, og håper at jeg en dag klarer å spise bare litt innimellom. Men det skjer ikke enda. Har foreløpig funnet erstatninger som jeg er ok fornøyd med. 

Har gått ned 1,5 kilo :) 

Trenger forsåvidt ikke oppdatere mer her. Men kan jo klage til dere dersom jeg havner på godtekjøret igjen. 
 

-TS

Anonymkode: 5309c...00e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med deg, Ts?

Anonymkode: 04f2b...222

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...