Gå til innhold

Hva gjør man når sukker er det beste man vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er jeg på 5. dagen uten godteri, og nå blir det ekstra vanskelig ettersom det er fredag og helg.

Helg har forsåvidt ikke vært noe anderledes fra ukedager ettersom jeg har spist mye smågodt hver dag. Men likevel, helg betyr ekstra mye kos, og det er en tanke jeg må avvenne meg. Så de neste par dagene blir spennende å se om jeg klarer å holde meg til planen. 

-TS 

Anonymkode: 5309c...00e

Da er vi kommet akkurat like langt. Fredagskosen min blir popcorn (lagd i kasserolle), Fruitero ispinne (55 kalorier) og eplebiter med kanel👍🏻 Høres muligens trasig ut, hadde egentlig planlagt å unne meg noe siden det er helg, men kjenner at sukkerbehovet er redusert så jeg holder meg likesågodt til planen. God helg😆

Anonymkode: 13628...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 2.19):

Lykkelig UTEN restriksjoner og MED smågodt. Lover deg at det er det beste. Du lever bare en gang...Hvorfor ta vekk noe så deilig? Mat og gode kaker, godteri, bakst...Det er mye om hva livet handler om. Moderasjon er nøkkelen, ikke å kutte ut. Det er bare trist.....

Anonymkode: 46a85...9e5

Men det er jo dette som er umulig for oss som er sukkeravhengige. Spiser jeg sukker så er jeg på kjøret igjen.

Sukker er mye mer avhengighetsskapende enn heroin og man sier ikke til en narkoman at han skal ta seg et skudd innimellom for å kose seg. Total avhold er nøkkelen ved avhengighet.

Det som er kjipt med å ha en spiseforstyrrelse eller et problematisk forhold til mat er jo at man må ha mat. Man må spise, ellers dør man. Og da er det lettere å være helt uten sukker enn å pine seg gjennom suget som aldri gir seg fordi man spiser sukker.

Jeg har kuttet sukker i to uker nå. Hadde en slip i går og spiste en pose med Smash. En liten fra Normal som jeg hadde liggende. Overraskende hvor lite sug jeg har hatt i dag, men jeg tror det er fordi jeg er så drittlei av sukker. Jeg VIL virkelig klare dette!

 

Anonymkode: 6aa0c...7d0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo dette som er umulig for oss som er sukkeravhengige. Spiser jeg sukker så er jeg på kjøret igjen.

Sukker er mye mer avhengighetsskapende enn heroin og man sier ikke til en narkoman at han skal ta seg et skudd innimellom for å kose seg. Total avhold er nøkkelen ved avhengighet.

Det som er kjipt med å ha en spiseforstyrrelse eller et problematisk forhold til mat er jo at man må ha mat. Man må spise, ellers dør man. Og da er det lettere å være helt uten sukker enn å pine seg gjennom suget som aldri gir seg fordi man spiser sukker.

Jeg har kuttet sukker i to uker nå. Hadde en slip i går og spiste en pose med Smash. En liten fra Normal som jeg hadde liggende. Overraskende hvor lite sug jeg har hatt i dag, men jeg tror det er fordi jeg er så drittlei av sukker. Jeg VIL virkelig klare dette!

 

Anonymkode: 6aa0c...7d0

Glemte å si at mitt sukkersug alltid har kommet etter middag spesielt. Håper ikke kvelden i dag blir for ille. 😬 Var fint å finne denne tråden akkurat nå.

Anonymkode: 6aa0c...7d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Glemte å si at mitt sukkersug alltid har kommet etter middag spesielt. Håper ikke kvelden i dag blir for ille. 😬 Var fint å finne denne tråden akkurat nå.

Anonymkode: 6aa0c...7d0

Du bør finne på noe annet enn internett/TV. Er dere glad i å spille brettspill? Puslespill? Gå en lang kveldstur? 

Ta en telefon til familie/venner.

Til og med jobbe litt, om du har fleks 🙈 Kan heller ta fri mandag morgen, da søtsuget ikke er der.

Hva som helst som du vanligvis ikke gjør en fredags kveld. 

Anonymkode: 6e807...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

 

Men hvorfor fortsetter dere som aldri har hatt et avhengighetsforhold til dette å svare i tråden?

Kosthold hjelper ikke - man stapper i seg 200+ gram sjokolade, også etter tre sunne og solide måltider gjennom dagen, tross magnesiumtilskudd.

Litt godt i blant = sug nesten hver time av hver dag, de neste dagene. 

Om TS fortsatt tenker på godteri som "unne seg", og "kos" om to måneders tid, da får vi diskutere andre løsninger. Men akkurat nå er det eneste riktige at hun prøver å gjennomføre totalkutt.

 

Anonymkode: 6e807...d12

Jeg har faktisk vært ganske avhengig selv da. Pleide å stappe i meg sjokolade, selv om det egentlig var lenge siden jeg først hadde blitt mett. Og ble som regel veldig kvalm hver gang, fordi jeg spiste så mye av det. Tenkte på sjokolade hver dag. 

For meg har det i hvert fall hjulpet å tenke at jeg skal spise mer av det sunne, og prøve ut nye ting som er sunt, og veldig godt. 
 

Det er lettere for meg å spise mindre,  når jeg vet at jeg kan spise sjokolade når jeg vil uansett, så da trenger jeg ikke å stappe i meg der og da. 

Anonymkode: 6b578...e3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte denne tråden nå, har det likedan TS. Jeg havner på sukkerkjøret støtt og stadig. Som voksen kvinne i min beste alder skammer jeg meg. For det er så store mengder. Og så mye penger jeg har brukt.💸 Moderasjon funker ikke, for det nærer suget. Det må fullstendig kutt til. Hvis jeg feks kjøper en kvikklunsj for å ha lørdagen, kan du banne på jeg må ut søndagen og finne noe mer, så kommer mandagen og vi er i gang. For meg var det barnemat å både slutte å røyke og bite negler (🙈). Men å kutte sukker har vært nærmest umulig. På jobb ligger det twist rundt om, tar jeg 2-3 må jeg innom butikken på vei hjem og kjøpe smågodt feks. For det utløser et enormt kick. Spiser jeg ikke twist på jobb den dagen er det omtrent 0 sannsynlighet for at jeg kjøper med godteri hjem.  Så vi er mange i denne båten og det nytter ikke å snakke om moderasjon. . Men føler det hjelper og ikke tenke så mye over det.  Nytter ikke si til meg selv at jeg skal ALDRI ha mer godteri igjen. Da må jeg jo bare ha. Hater når det er kake på jobb.. og kollegaene pusher på «du kan vel ta deg et lite stykke? Trenger vel ikke være helt hysterisk!?» Jeg hadde aldri sagt til en narkoman; « men kjære vene.. du kan da vel unne deg et lite skudd?!» 🤪 Skulle virkelig ønske det fantes mer forståelse og respekt, for det er en reell avhengighet selv om det «bare» er sukker. Uff.. det ble langt dette… men vi er flere som sliter.  Så heier på deg TS, stå på. 👏

Anonymkode: d1580...594

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 10.49):

Det er en avhengighet. Det er nok ikke godteriet som smaker så godt, men hva sukkeret gjør med kroppen når du spiser det. Slik som f.eks røyking. Har man gått lenge uten godteri og sukker smaker ikke godteri så veldig godt lengre og man har ikke samme behovet. 

Lureste trikset er å spise mat som holder blodsukkeret stabilt igjennom dagen og spise ofte nok. Ingen raske karbohydrater, nok proteiner og nok fett. I begynnelsen får du selvsagt reaksjoner på endringen som hodepine, slapphet osv, men det går over. 

Anonymkode: 27e87...0a6

Du vet at vi har smaksløker som registrerer søtsmak, og at vi er programmert til å like søtsmak fordi sukker er lettvint brensel for kroppen? Selvsagt smaker det godt. Det er nettopp det som trigger hjernen i første omgang.

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 11.34):

Spis næringsrik mat først. Da vil du mest sannsynlig kutte ned på godis helt naturlig. 

Anonymkode: fed4a...1d5

Dette gjelder slett ikke alle. Det fungerer for noen, men mange godteri-avhengige kan godt spise næringsrik mat til man er så mett at man spyr, men likevel ha intenst søtsug.

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 13.51):

Vi er, så langt, to AB i denne tråden som er dypt uenig i det. For moderasjon eskalerer igjen - der var jeg i 5+ år, av og på. Før jeg kuttet helt, noe jeg har levd med i 10+ år. 

Det blir som å si til en som røyker 20 om dagen at kutt ikke fungerer, men å røyke fem, kun lørdag, det går fint. 

(litt sjokolade lørdag fører til et enormt sug etter mer lørdag. Og deretter hele søndag, mandag, tirsdag, onsdag....) 

Jeg håper TS går inn for det hun skriver - fullt kutt. 

Anonymkode: 6e807...d12

Mens denne ABen er enig i at moderasjon faktisk fungerer. Jeg er helt ekstremt søtsugen av meg og har alltid cravet søtt, og da spesielt sjokolade. For meg fungerer moderasjon utmerket, og jeg har klart å gå ned i vekt uten å kutte bort søtt helt.

Embla Othea skrev (På 17.4.2022 den 14.25):

Jeg opplever at søtsuget er større med FORBUD.

Jeg er slankere og lykkeligere med færre restriksjoner, men vi er forskjellige.

Enig!

Hvis jeg f.eks. bestemmer at godteri kun er lov på lørdag, ender jeg opp med å innta enorme mengder snop på lørdag, fordi jeg føler jeg må spise mens jeg har lov. Innfører jeg totalforbud, holder jeg ut ei stund, før jeg bryter sammen og hiver i meg søtt igjen. Med moderasjon, spiser jeg i det lange løp mye mindre snop, fordi jeg ikke tar helt av. En liten sjokoladebit nå og da er lov, og da trenger jeg ikke binge.

AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 17.09):

Men det er jo dette som er umulig for oss som er sukkeravhengige. Spiser jeg sukker så er jeg på kjøret igjen.

Anonymkode: 6aa0c...7d0

"Oss sukkeravhengige" er faktisk ikke en ensartet gruppe som fungerer helt likt.

Mine tips til TS er å finne ut hva som passer best for TS, og lage sin egen plan ut i fra dette. I tillegg anbefaler jeg å kjøpe sukkerfri tyggis med god smak. Når jeg blir sukkersjuk på jobb, tygger jeg jordbær-Extra. De smaker helt nydelig og tilfredsstiller både søthungeren og trangen til å putte noe i munnen.

Anonymkode: bcf44...a9a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 17.09):

Men det er jo dette som er umulig for oss som er sukkeravhengige. Spiser jeg sukker så er jeg på kjøret igjen.

Sukker er mye mer avhengighetsskapende enn heroin og man sier ikke til en narkoman at han skal ta seg et skudd innimellom for å kose seg. Total avhold er nøkkelen ved avhengighet.

Det som er kjipt med å ha en spiseforstyrrelse eller et problematisk forhold til mat er jo at man må ha mat. Man må spise, ellers dør man. Og da er det lettere å være helt uten sukker enn å pine seg gjennom suget som aldri gir seg fordi man spiser sukker.

Jeg har kuttet sukker i to uker nå. Hadde en slip i går og spiste en pose med Smash. En liten fra Normal som jeg hadde liggende. Overraskende hvor lite sug jeg har hatt i dag, men jeg tror det er fordi jeg er så drittlei av sukker. Jeg VIL virkelig klare dette!

 

Anonymkode: 6aa0c...7d0

Dette er en myte.

Det du beskriver minner mer om overspisingslidelse eller matavhengighet og da er nettopp restriksjoner en trigger. Det krever enorm jobb å bli frisk, men alt med måte er faktisk løsningen til slutt. Dette handler mer om psyke enn fysiologi. 

Anonymkode: fed4a...1d5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er en myte.

Det du beskriver minner mer om overspisingslidelse eller matavhengighet og da er nettopp restriksjoner en trigger. Det krever enorm jobb å bli frisk, men alt med måte er faktisk løsningen til slutt. Dette handler mer om psyke enn fysiologi. 

Anonymkode: fed4a...1d5

Om det er fysisk eller psykisk avhengighet spiller egentlig ikke så stor rolle, men vi er flere her som har erfaring med at det er søtsakene i seg selv som er problemet. Jeg skrev tidligere i tråden om min erfaring med å slutte helt og at det ga meg mer energi. Om jeg ikke hadde prøvd totalavhold hadde jeg ikke sett hvilken virkning det har på kroppen. Da jeg spiste godteri kom jeg i en negativ spiral der jeg ble trøtt og følte meg dårlig -> spiste godteri for rask energi -> fortsetter å føle meg dårlig osv. Å spise litt godteri av og til opprettholdt denne spiralen. Nå ser jeg veldig tydelig hva det gjør med kroppen min og får motivasjon til å la være.

Vi er forskjellige og det er lurt å prøve seg frem for å se hva som hjelper for seg. 

Anonymkode: ee961...d86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i sukker! Jeg har stor nytte av proteinpuddingene fra YT, sjokolade eller vanilje. Metter godt, og gir kroppen noe den trenger, samtidig som det smaker godt. 150 kcal per stykk. Ellers spiser jeg en boks med ananasbiter, 100 kcal. Smaker søtt og gir litt fiber og noe vitaminer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt informasjon om tematikken, og noen ulike synspunkt på spørsmålet om hvorvidt man kan kalle det sukkeravhengighet på samme måte som heroinavhengighet. 

Kan man bli avhengig av sukker? – Foodies – Norske Podcaster (norske-podcaster.com)

Sukker, Avhengighet | Sukkeravhengighet finnes ikke, ifølge Helsekontrollen – jeg vet det er reelt! (nettavisen.no)

Helsekontrollen | TV 2 Play

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært avhengig av både rusmidler og sukker, og selv om sukkeravhengighet er reelt (mener jeg da) og kan være utrolig vanskelig å komme seg ut av, så er det mye mer vanskelig med rusmidler. Feks nå har jeg avvent meg fra sukker og jeg har mistet lysten på det for det meste. Får cravings innimellom. Men rusen tenker jeg på hver eneste dag. Jeg lengter sånn tilbake til den. Den har en ekstrem makt over meg. Og jeg har altså også spiseforstyrrelse og vet om den makten også. 

At man kan få fysiske abstinenser av begge er helt klart, men det ER verre med rus-abstinenser. Så blir litt feil å sammenligne såpass. Man kan faktisk dø av enkelte typer rus-abstinenser, man kan få psykose av det osv. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte meg uten godteri i helgen, og det gikk faktisk veldig bra! Ingen store cravings. 

Men nå derimot, kroppen skriker etter søtsaker. Jeg argumenterer med meg selv om jeg skal handle på vei hjem fra jobb. Men det skal jeg ikke, så må jeg bare ha viljestyrke til det. 

For min del smaker smågodt så ekstremt godt, det er virkelig det beste jeg vet, og jeg elsker livet når jeg spiser smågodt. Tror ikke jeg har noe type avhengighet til sukker egentlig, men smaken av smågodt gjør at jeg vil ha mer og mer. Har ikke abstinenser, eller fysisk ubehag som gjør at jeg lengter etter sukker. 

Har for øvrig gått ned 800 g siden onsdag, det er nok vannvekt, men føles godt :) 

Anonymkode: 5309c...00e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (14 timer siden):

Jeg har vært avhengig av både rusmidler og sukker, og selv om sukkeravhengighet er reelt (mener jeg da) og kan være utrolig vanskelig å komme seg ut av, så er det mye mer vanskelig med rusmidler. Feks nå har jeg avvent meg fra sukker og jeg har mistet lysten på det for det meste. Får cravings innimellom. Men rusen tenker jeg på hver eneste dag. Jeg lengter sånn tilbake til den. Den har en ekstrem makt over meg. Og jeg har altså også spiseforstyrrelse og vet om den makten også. 

At man kan få fysiske abstinenser av begge er helt klart, men det ER verre med rus-abstinenser. Så blir litt feil å sammenligne såpass. Man kan faktisk dø av enkelte typer rus-abstinenser, man kan få psykose av det osv. 

Veldig stekt av deg og du er sykt tøff  ❤️ Det er helt klart verre med rus abstinenser og en helt annen type avhengighet. Jeg håper det blir lettere for deg. Jeg drev mye med rusmidler som ung, og enda den dag i dag, 14 år etterpå kan jeg savne det. Men var aldri tungt avhengig. 

Anonymkode: 27e87...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig stekt av deg og du er sykt tøff  ❤️ Det er helt klart verre med rus abstinenser og en helt annen type avhengighet. Jeg håper det blir lettere for deg. Jeg drev mye med rusmidler som ung, og enda den dag i dag, 14 år etterpå kan jeg savne det. Men var aldri tungt avhengig. 

Anonymkode: 27e87...0a6

Takk. :) Ja, det er fryktelig tøft. Går på en sprekk innimellom, men er i hvert fall rusfri mesteparten av tiden.

Rusmidler er så sterke så tror aldri hjernen vil glemme det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (36 minutter siden):

Takk. :) Ja, det er fryktelig tøft. Går på en sprekk innimellom, men er i hvert fall rusfri mesteparten av tiden.

Rusmidler er så sterke så tror aldri hjernen vil glemme det jeg.

Råtøft av deg ❤️ Veldig leit at det er så tøft, men samtidig viser hvor sterk du er som kjemper deg videre. 

Anonymkode: 27e87...0a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heier på dere alle sammen. Er også sterkt sukkeravhengig, og har siden to uker før påske spist sjokolade, kake,smågodt hver dag og flere ganger om dagen. Suget er enormt. Blir så lei meg, har også en overspisingslidelse, klarer ikke begrense meg. Skal no prøve å kutte sukker helt, eneste som fungerer for meg. Har klart det før, men sprekker stort sett etter et par mnd. Håper jeg klarer det denne gangen...mtp helsa, og at det er veldig slitsomt å tenke på sukker hele tiden. Hilsen voksen dame

Anonymkode: 6ede2...498

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 11.51):

Enig!

Hvis jeg f.eks. bestemmer at godteri kun er lov på lørdag, ender jeg opp med å innta enorme mengder snop på lørdag, fordi jeg føler jeg må spise mens jeg har lov. Innfører jeg totalforbud, holder jeg ut ei stund, før jeg bryter sammen og hiver i meg søtt igjen. Med moderasjon, spiser jeg i det lange løp mye mindre snop, fordi jeg ikke tar helt av. En liten sjokoladebit nå og da er lov, og da trenger jeg ikke binge.

Ja - ved moderasjon vet man at det kommer nye anledninger for "kos", ergo det er lettere å begrense seg fordi man vet at det kommer nye muligheter neste uke\måned.

Færre restriksjoner = sunnere og lykkeligere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnå skrev (23 timer siden):

Her er litt informasjon om tematikken, og noen ulike synspunkt på spørsmålet om hvorvidt man kan kalle det sukkeravhengighet på samme måte som heroinavhengighet. 

Kan man bli avhengig av sukker? – Foodies – Norske Podcaster (norske-podcaster.com)

Sukker, Avhengighet | Sukkeravhengighet finnes ikke, ifølge Helsekontrollen – jeg vet det er reelt! (nettavisen.no)

Helsekontrollen | TV 2 Play

Bente Josefsen er en svindler på lik linje som Pete Evans. Hun har ingen formell utdannelse innen ernæring og baserer seg på egenerfaring og et kurs laget av en dansk sykepleier.

I Foodies podcasten kommer det godt frem at forskningen støtter en mulig matavhengighet (typiske highly-palatable foods i hovedsak) og overspisingslidelse, men ikke sukkeravhengighet. Både norske og utenlandske eksperter innen ernæring har knust myten om sukkeravhengighet flere ganger. 

Selvfølgelig finnes det et fysiologisk behov for sukker, men når problemet kommer ut av kontroll er det nok følelsene knyttet til «highly palatable foods» (sukker, fett og/ eller salt i kombinasjon) som er hovedproblemet. Forhold og følelser til mat har lite med fysiologi å gjøre, men mye med oppvekst, psyke, kontroll og bearbeidingsmetoder å gjøre. 

Anonymkode: fed4a...1d5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bort til bakevarene på butikken og henter meg en pose med tørkede fersken og en boks rosiner, de har samme kilospris omtrent som smågodt men er i det minste naturlig sukker, mer energi og ingen e-stoffer. Jeg kan finne på å økologiske kjøpe solsikkekjerner, mandler og hasselnøtter samtidig, ikke søtt men veldig godt. Så snur jeg meg og henter med litt ananas på boks fra dessertavdelingen, også søtt, litt mindre sunt. (Enda verre er pære og fersken på lake, men uten kremen så er de vel fortsatt i grenseland på å være sunnere en smågodt og sjokkis)

Så går jeg bort til hermetikken og finner oliven, ikke søtt men det stiller suget etter søtt for meg. Og alt dette føles ut som "snop" når man blir vant til det. Jeg har også begynt å kjøpe Farris Bris mer enn jeg kjøper brus.

Kjøper gjerne gresk naturell yoghurt, og selv om jeg gumler ananas rett fra boksen eller har det i mat eller salat, så bruker jeg safta i yoghurten, og blander også rosiner og nøtter osv. oppi der.

Naturell yohurt blandet med potetgulldip (fra pose, aka "Holdiday" osv.) smaker krydret og litt søtt sammen. Skjærer opp gulrøtter, agurk, blomkål, kålrabi, paprika i staver -eple passer og fint.

Og ja, eple er jo litt søtt, og ikke minst druer. På høsten i drusesongen er det jo bare å ta helt av på naturlig sukker om man vil.

Finnes mange muligheter!

Anonymkode: e16f4...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...