Gå til innhold

Hva gjør man når sukker er det beste man vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på butikken i dag. Hadde handleliste og holdt meg til den, og gikk rett forbi smågodtet :) 

Anonymkode: 5309c...00e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink du er TS 😃

For litt over ett år siden sluttet jeg helt med søtt og godteri. Jeg spiste sunnere og mer råvarebasert. Veldig raskt fikk jeg mer energi og kiloene av gikk jevnt og trutt. Nå har det sklidd litt ut, og i påsken har jeg spist mye godteri. Søtsuget er trigget, og jeg har stadig lyst på noe snacks. I dag har jeg gått rundt trøtt og litt vondt i hodet, og det slo meg at det er slik jeg føler meg etter å ha spist godteri. Jeg kjenner igjen følelsen fra tidligere.  Så nå er det slutt. Søtt tuller med kroppen min og får meg til å føle meg trøtt og dårlig, men samtidig trigger det mer søtsug 🙃 så nå er det slutt for min del også. Vet hvor mye bedre jeg kan føle meg. Moderasjon fungerer ikke for meg heller.
 

 

Anonymkode: ee961...d86

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 9.41):

 

Hva gjør man med dette? Hvordan går jeg frem? Har noen vært i samme situasjon, hva gjorde dere? 

Anonymkode: 5309c...00e

Jeg kan ofte føle sug på sjokolade og noe godt. Det jeg gjør, er å ikke kjøpe det. Da har jeg det ikke, og kan ikke gå amokk. Vel, jeg går kanskje amokk fordi jeg ikke har, ha, ha. Men jeg får ikke spist noe.

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var på butikken i dag. Hadde handleliste og holdt meg til den, og gikk rett forbi smågodtet :) 

Anonymkode: 5309c...00e

Så bra.

Det er det jeg og gjør mange ganger. Jeg ser ned i frysedisken på all isen jeg har lyst på, men lar være å kjøpe. Noen ganger angrer jeg når jeg kommer hjem at jeg ikke kjøpte. Men neste dag er jeg glad for det 😄 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (14 minutter siden):

Så bra.

Det er det jeg og gjør mange ganger. Jeg ser ned i frysedisken på all isen jeg har lyst på, men lar være å kjøpe. Noen ganger angrer jeg når jeg kommer hjem at jeg ikke kjøpte. Men neste dag er jeg glad for det 😄 

 

Ja det var faen ikke lett å se men ikke røre. Og akkurat nå har jeg jo også lyst på noe godt. Men jeg blir glad for det i morgen :) 

Anonymkode: 5309c...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er en myte. 

Anonymkode: 9e9b1...e6c

Det kan så være. Men er det noe kroppen aldri har behov for så er det rafinert sukker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 9.41):

Jeg elsker sukker, og spesielt i form av smågodt. Jeg kunne levd av kun smågodt og spiser store mengder hver eneste dag. Vi snakker mange kilo i uken. Erstatter gjerne måltider med godteri. Skjønner egentlig ikke at kroppen ikke har kollapset.  

Men jeg ønsker ikke dette, jeg ønsker å spise mat. Være sunn og frisk. Men jeg klarer jo ikke kutte ned på eller kutte ut godteriet.

Sier til meg selv hver kveld at nå må jeg gjøre noe. Men neste dag kjøper jeg smågodt igjen. 

Jeg føler at det er som å slutte å røyke, eller annen avhengighet. Jeg vil slutte, men samtidig ikke for det er jo så godt! Vet at det ikke er bra for meg, men det er jo så godt. 

Hva gjør man med dette? Hvordan går jeg frem? Har noen vært i samme situasjon, hva gjorde dere? 

Anonymkode: 5309c...00e

ja, i mange år var jeg avhengig av smågodt, potetgull, cola, og is. føltes helt umulig å gå en kveld ved tven uten dette. visste jo at det var galt.

jeg vokste det bare av meg. kunne aldri tenke meg å spise noe som helst av det i dag. det er flere år siden jeg sluttet.

syns det er vulgært at voksne folk spiser smågodt. det er rent sukker. og er for barn i helgene.

husker jeg følte meg i dårlig form hver dag. var konstant trøtt, sliten, tom og nedstemt. nå som jeg spiser bare frukt og grønt føler jeg meg aldri trøtt eller sur eller sliten. og frukt syns jeg smaker kjempegodt. ananas, plomme, mango. druer, jordbær mm. nam nam. 

du må bare bestemme deg for å slutte og ta tiden til hjelp. det du vil, det klarer du. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelig UTEN restriksjoner og MED smågodt. Lover deg at det er det beste. Du lever bare en gang...Hvorfor ta vekk noe så deilig? Mat og gode kaker, godteri, bakst...Det er mye om hva livet handler om. Moderasjon er nøkkelen, ikke å kutte ut. Det er bare trist.....

Anonymkode: 46a85...9e5

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta1980 skrev (54 minutter siden):

ja, i mange år var jeg avhengig av smågodt, potetgull, cola, og is. føltes helt umulig å gå en kveld ved tven uten dette. visste jo at det var galt.

jeg vokste det bare av meg. kunne aldri tenke meg å spise noe som helst av det i dag. det er flere år siden jeg sluttet.

syns det er vulgært at voksne folk spiser smågodt. det er rent sukker. og er for barn i helgene.

husker jeg følte meg i dårlig form hver dag. var konstant trøtt, sliten, tom og nedstemt. nå som jeg spiser bare frukt og grønt føler jeg meg aldri trøtt eller sur eller sliten. og frukt syns jeg smaker kjempegodt. ananas, plomme, mango. druer, jordbær mm. nam nam. 

du må bare bestemme deg for å slutte og ta tiden til hjelp. det du vil, det klarer du. :)

Du synes det er vulgært at voksne spiser godteri? Hva i all verden.

Mat og godteri er glede. Alt med måte

Anonymkode: 46a85...9e5

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lykkelig UTEN restriksjoner og MED smågodt. Lover deg at det er det beste. Du lever bare en gang...Hvorfor ta vekk noe så deilig? Mat og gode kaker, godteri, bakst...Det er mye om hva livet handler om. Moderasjon er nøkkelen, ikke å kutte ut. Det er bare trist.....

Anonymkode: 46a85...9e5

Når man er avvent så er det ikke deilig lenger. Det er intetsigende. Noe du ikke tenker over.

Dette blir som å si til en ikke-røyker at de bør ta seg en røyk innimellom, i og med at det er "så deilig"

Anonymkode: 6e807...d12

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 9.41):

Jeg elsker sukker, og spesielt i form av smågodt. Jeg kunne levd av kun smågodt og spiser store mengder hver eneste dag. Vi snakker mange kilo i uken. Erstatter gjerne måltider med godteri. Skjønner egentlig ikke at kroppen ikke har kollapset.  

Men jeg ønsker ikke dette, jeg ønsker å spise mat. Være sunn og frisk. Men jeg klarer jo ikke kutte ned på eller kutte ut godteriet.

Sier til meg selv hver kveld at nå må jeg gjøre noe. Men neste dag kjøper jeg smågodt igjen. 

Jeg føler at det er som å slutte å røyke, eller annen avhengighet. Jeg vil slutte, men samtidig ikke for det er jo så godt! Vet at det ikke er bra for meg, men det er jo så godt. 

Hva gjør man med dette? Hvordan går jeg frem? Har noen vært i samme situasjon, hva gjorde dere? 

Anonymkode: 5309c...00e

Bare tenk på dette.  Kroppens ph verdi er lagd perfekt for at parasitter ikke skal bosette seg i kroppen. Om man spiser for mye sukker endrer ph verdien seg og parasitter trives i det miljøet.  Parasitter får dem fleste spesielt som batn, og ved å spise rå grønnsaker. Mangen har bendelorm  og masse andre parasitter  mangen år uten å merke det til dem enten kommer ut igjenn eller skaper sykdom🤮 så om man kutter sukker slipper man dette.  Sukker mater også all form for innflamasjon og dårlige bakterier i kroppen spesielt i tarmene.

Anonymkode: 89a0b...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lykkelig UTEN restriksjoner og MED smågodt. Lover deg at det er det beste. Du lever bare en gang...Hvorfor ta vekk noe så deilig? Mat og gode kaker, godteri, bakst...Det er mye om hva livet handler om. Moderasjon er nøkkelen, ikke å kutte ut. Det er bare trist.....

Anonymkode: 46a85...9e5

Nå er problemet for mange av oss at moderasjon er umulig å få til. Vi har rett og slett vært avhengig av sukker, og spiser store mengder. Da er det å kutte ut dritten det beste for oss. "Livet handler om" å leve i frihet fra avhengighet. 

Anonymkode: c74e9...326

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du synes det er vulgært at voksne spiser godteri? Hva i all verden.

Mat og godteri er glede. Alt med måte

Anonymkode: 46a85...9e5

bamsemums, krokodiller og sure føtter - er barns gleder.

har bare fått et annet syn på det siden å ha holdt opp i flere år. at voksne folk dagdrømmer etter sure føtter er vulgært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare tenk på dette.  Kroppens ph verdi er lagd perfekt for at parasitter ikke skal bosette seg i kroppen. Om man spiser for mye sukker endrer ph verdien seg og parasitter trives i det miljøet.  Parasitter får dem fleste spesielt som batn, og ved å spise rå grønnsaker. Mangen har bendelorm  og masse andre parasitter  mangen år uten å merke det til dem enten kommer ut igjenn eller skaper sykdom🤮 så om man kutter sukker slipper man dette.  Sukker mater også all form for innflamasjon og dårlige bakterier i kroppen spesielt i tarmene.

Anonymkode: 89a0b...a12

Bare tull. Kroppens pH verdi endrer seg ikke, da hadde du dødd momentant. Kroppen opprettholder den pH verdien den skal ha uavhengig av hva du spiser. 

Anonymkode: fed4a...1d5

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på 5. dagen uten godteri, og nå blir det ekstra vanskelig ettersom det er fredag og helg.

Helg har forsåvidt ikke vært noe anderledes fra ukedager ettersom jeg har spist mye smågodt hver dag. Men likevel, helg betyr ekstra mye kos, og det er en tanke jeg må avvenne meg. Så de neste par dagene blir spennende å se om jeg klarer å holde meg til planen. 

-TS 

Anonymkode: 5309c...00e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er jeg på 5. dagen uten godteri, og nå blir det ekstra vanskelig ettersom det er fredag og helg.

Helg har forsåvidt ikke vært noe anderledes fra ukedager ettersom jeg har spist mye smågodt hver dag. Men likevel, helg betyr ekstra mye kos, og det er en tanke jeg må avvenne meg. Så de neste par dagene blir spennende å se om jeg klarer å holde meg til planen. 

-TS 

Anonymkode: 5309c...00e

Dette klarer du!

Det å spise er en veldig kortvarig glede. Da må du bare gjennom alt av sug og kamp igjen neste uke. Bare litt ødelegger mye. 

Men om du klarer å stå over denne helgen, så blir dagene bare lettere og lettere. 

Anonymkode: 6e807...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker at det kan bli vanskelig å bare kutte, når du er så avhengig. Hva med å fokusere på å få i seg nok av mat som er bra for deg? Få i deg nok protein til hvert måltid, nok frukt og grønt osv

Da blir det sikkert ikke plass til like mye godteri. 
 

Har hørt at man kan få cravings på sjokolade, hvis man trenger magnesium. Så spis annen mat som har mye magnesium kanskje.

Godteri er godt, men du kommer nok til å føle deg myye bedre, når du spiser mat som faktisk gir deg energi :)

 


 

Anonymkode: 6b578...e3e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 2.19):

Lykkelig UTEN restriksjoner og MED smågodt. Lover deg at det er det beste. Du lever bare en gang...Hvorfor ta vekk noe så deilig? Mat og gode kaker, godteri, bakst...Det er mye om hva livet handler om. Moderasjon er nøkkelen, ikke å kutte ut. Det er bare trist.....

Anonymkode: 46a85...9e5

Dette! 🥐🍰🍦

Viktig å unne seg noe godt i blant😋 Men også viktig å ta vare på seg selv, og spise mat som gir en energi🥗🫐🥭🍉

Anonymkode: 6b578...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tenker at det kan bli vanskelig å bare kutte, når du er så avhengig. Hva med å fokusere på å få i seg nok av mat som er bra for deg? Få i deg nok protein til hvert måltid, nok frukt og grønt osv

Da blir det sikkert ikke plass til like mye godteri. 
 

Har hørt at man kan få cravings på sjokolade, hvis man trenger magnesium. Så spis annen mat som har mye magnesium kanskje.

Godteri er godt, men du kommer nok til å føle deg myye bedre, når du spiser mat som faktisk gir deg energi :)

 


 

Anonymkode: 6b578...e3e

 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette! 🥐🍰🍦

Viktig å unne seg noe godt i blant😋 Men også viktig å ta vare på seg selv, og spise mat som gir en energi🥗🫐🥭🍉

Anonymkode: 6b578...e3e

 

Men hvorfor fortsetter dere som aldri har hatt et avhengighetsforhold til dette å svare i tråden?

Kosthold hjelper ikke - man stapper i seg 200+ gram sjokolade, også etter tre sunne og solide måltider gjennom dagen, tross magnesiumtilskudd.

Litt godt i blant = sug nesten hver time av hver dag, de neste dagene. 

Om TS fortsatt tenker på godteri som "unne seg", og "kos" om to måneders tid, da får vi diskutere andre løsninger. Men akkurat nå er det eneste riktige at hun prøver å gjennomføre totalkutt.

 

Anonymkode: 6e807...d12

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4/17/2022 den 9.41):

Jeg elsker sukker, og spesielt i form av smågodt. Jeg kunne levd av kun smågodt og spiser store mengder hver eneste dag. Vi snakker mange kilo i uken. Erstatter gjerne måltider med godteri. Skjønner egentlig ikke at kroppen ikke har kollapset.  

Men jeg ønsker ikke dette, jeg ønsker å spise mat. Være sunn og frisk. Men jeg klarer jo ikke kutte ned på eller kutte ut godteriet.

Sier til meg selv hver kveld at nå må jeg gjøre noe. Men neste dag kjøper jeg smågodt igjen. 

Jeg føler at det er som å slutte å røyke, eller annen avhengighet. Jeg vil slutte, men samtidig ikke for det er jo så godt! Vet at det ikke er bra for meg, men det er jo så godt. 

Hva gjør man med dette? Hvordan går jeg frem? Har noen vært i samme situasjon, hva gjorde dere? 

Anonymkode: 5309c...00e

Suge på gode sukkertøy. Tross alt mye bedre enn smågodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...