Gå til innhold

Hva gjør man når sukker er det beste man vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker sukker, og spesielt i form av smågodt. Jeg kunne levd av kun smågodt og spiser store mengder hver eneste dag. Vi snakker mange kilo i uken. Erstatter gjerne måltider med godteri. Skjønner egentlig ikke at kroppen ikke har kollapset.  

Men jeg ønsker ikke dette, jeg ønsker å spise mat. Være sunn og frisk. Men jeg klarer jo ikke kutte ned på eller kutte ut godteriet.

Sier til meg selv hver kveld at nå må jeg gjøre noe. Men neste dag kjøper jeg smågodt igjen. 

Jeg føler at det er som å slutte å røyke, eller annen avhengighet. Jeg vil slutte, men samtidig ikke for det er jo så godt! Vet at det ikke er bra for meg, men det er jo så godt. 

Hva gjør man med dette? Hvordan går jeg frem? Har noen vært i samme situasjon, hva gjorde dere? 

Anonymkode: 5309c...00e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en avhengighet. Det er nok ikke godteriet som smaker så godt, men hva sukkeret gjør med kroppen når du spiser det. Slik som f.eks røyking. Har man gått lenge uten godteri og sukker smaker ikke godteri så veldig godt lengre og man har ikke samme behovet. 

Lureste trikset er å spise mat som holder blodsukkeret stabilt igjennom dagen og spise ofte nok. Ingen raske karbohydrater, nok proteiner og nok fett. I begynnelsen får du selvsagt reaksjoner på endringen som hodepine, slapphet osv, men det går over. 

Anonymkode: 27e87...0a6

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet helt. Alt. 

Tre måltid om dagen. Ingenting utenom. Heller ikke noe som erstattet snopingen, ikke en gang frukt.

En uke var helt forferdelig. Jeg og mannen gikk lange kveldsturer hver dag, og han fikk rollen som "vakt". Deretter gikk det lettere, og lettere. 

Det er ti år siden nå. Jeg kan nå fint ta en bit sjokolade eller et kakestykke i situasjoner der det nærmest er sosialt betinget. Men jeg har aldri lyst på det, og aldri sug. 

Jeg trodde dette skulle være et enormt savn. At jeg skulle nekte meg selv "kos" for resten av livet. Men det er bare en enorm frihet. Merkelig sammenligning, men du kan si at jeg nå skulle følt for sukker blir som om jeg som ikke-røyker plutselig skal ha lyst på en røyk. 

Anonymkode: 6e807...d12

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kuttet helt. Alt. 

Tre måltid om dagen. Ingenting utenom. Heller ikke noe som erstattet snopingen, ikke en gang frukt.

En uke var helt forferdelig. Jeg og mannen gikk lange kveldsturer hver dag, og han fikk rollen som "vakt". Deretter gikk det lettere, og lettere. 

Det er ti år siden nå. Jeg kan nå fint ta en bit sjokolade eller et kakestykke i situasjoner der det nærmest er sosialt betinget. Men jeg har aldri lyst på det, og aldri sug. 

Jeg trodde dette skulle være et enormt savn. At jeg skulle nekte meg selv "kos" for resten av livet. Men det er bare en enorm frihet. Merkelig sammenligning, men du kan si at jeg nå skulle følt for sukker blir som om jeg som ikke-røyker plutselig skal ha lyst på en røyk. 

Anonymkode: 6e807...d12

Takk for svar, og bra jobbet!

Bestemte du deg bare en dag at nå er det nok? Og det gikk på viljestyrke (med hjelp av mannen)? 

Anonymkode: 5309c...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar, og bra jobbet!

Bestemte du deg bare en dag at nå er det nok? Og det gikk på viljestyrke (med hjelp av mannen)? 

Anonymkode: 5309c...00e

Viljestyrke, ja. Selvfølgelig etter flere runder med "kun helg", "kun en sjokoladeplate", "smoothie i stedet", og hele det kjøret.. Akkurat dette med å velge bort absolutt alle substitutter var nok avgjørende for at jeg klarte det. 

Jeg hadde fått nok av at jeg tenkte på sjokolade på jobb, planla hva jeg skulle kjøpe, saumfarte skuffene, måtte han noe hjemme. Det var rett og slett en avhengighet. 

Støtten fra mannen var ganske avgjørende. Han tok alle handleturer. Vi fant på noe om jeg ble for fysen på noe. Om vi fikk sjokolade og slikt i gave tok han vare på det. Og han droppet også all småspising ved TV og mellom måltider når vi var sammen. 

Anonymkode: 6e807...d12

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis næringsrik mat først. Da vil du mest sannsynlig kutte ned på godis helt naturlig. 

Anonymkode: fed4a...1d5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også en som aldri kunne se for meg at jeg skulle slutte med godteri og annen sukkermat. Det virket utenkelig. I alt for mange år så preget det livet mitt. Husker jeg lå i sengen og fantaserte om hvilken sjokolade jeg skulle spise neste dag, og brukte det som belønning etter jeg hadde vært aktiv. Tre timer i fjellet=et halvt kilo smågodt. Spinngstime=en stor melkesjokolade. 

Jeg sluttet tvert etter to år hvor jeg prøvde og rasjonerte (bare i helgen). Og ja, det var utrolig vanskelig. Jeg fikk fysiske abstinenser og enormt sug. Men dette ga seg litt eller litt og etter et par måneder var jeg helt avvent. 

Nå har jeg veldig sjelden lyst på søtt lenger. Kan ta noen biter her og der når andre serverer, men det er ikke så fristende for meg, og jeg får en rar smak i bunnen og ubehagelig belegg i ganen av sjokolade.

Det viktigste mentale grepet du gjør nå er å fortelle deg at det er mulig! Den avhengigheten du føler på nå kan du bli kvitt. Den makten sukker har over deg nå vil forsvinne om du kutter det ut. 

Anonymkode: c74e9...326

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når man ikke har spist godteri på en stund så har man heller ikke det samme suget lenger. Det er en periode med sug man må komme seg gjennom, en ukes tid, og etterpå går det mye bedre. Jeg har vært gjennom dette tidligere, men det siste halvåret har det sklidd litt ut. Jeg begynner å nærme meg en alder hvor jeg snart kan få smake på livsstilssykdommer hvis jeg ikke passer meg. Det har jeg svært lite lyst på. Så jeg tenker at jeg må begynne å oppføre meg som om jeg faktisk er voksen igjen og ta gode valg for helsen min.

Anonymkode: ee70e...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, erfaringer og tips :) 

Jeg skal virkelig ta grep nå, for dette kan jo ikke fortsette. Tror det beste for meg å kutte ut godteri fullstendig. Har i mange år prøvd å spise mindre, men det går jo åpenbart ikke. 

Anonymkode: 5309c...00e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker sjeldent å kutte ut ALT.

Hold deg mest mulig til næringsrik mat. Spis sukker i MODERASJON - for eksempel smågodt kun på lørdager.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (36 minutter siden):

Det funker sjeldent å kutte ut ALT.

Hold deg mest mulig til næringsrik mat. Spis sukker i MODERASJON - for eksempel smågodt kun på lørdager.

Vi er, så langt, to AB i denne tråden som er dypt uenig i det. For moderasjon eskalerer igjen - der var jeg i 5+ år, av og på. Før jeg kuttet helt, noe jeg har levd med i 10+ år. 

Det blir som å si til en som røyker 20 om dagen at kutt ikke fungerer, men å røyke fem, kun lørdag, det går fint. 

(litt sjokolade lørdag fører til et enormt sug etter mer lørdag. Og deretter hele søndag, mandag, tirsdag, onsdag....) 

Jeg håper TS går inn for det hun skriver - fullt kutt. 

Anonymkode: 6e807...d12

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er, så langt, to AB i denne tråden som er dypt uenig i det. For moderasjon eskalerer igjen - der var jeg i 5+ år, av og på. Før jeg kuttet helt, noe jeg har levd med i 10+ år. 

Det blir som å si til en som røyker 20 om dagen at kutt ikke fungerer, men å røyke fem, kun lørdag, det går fint. 

(litt sjokolade lørdag fører til et enormt sug etter mer lørdag. Og deretter hele søndag, mandag, tirsdag, onsdag....) 

Jeg håper TS går inn for det hun skriver - fullt kutt. 

Anonymkode: 6e807...d12

Jeg opplever at søtsuget er større med FORBUD.

Jeg er slankere og lykkeligere med færre restriksjoner, men vi er forskjellige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg elsker sukker, og spesielt i form av smågodt. Jeg kunne levd av kun smågodt og spiser store mengder hver eneste dag. Vi snakker mange kilo i uken. Erstatter gjerne måltider med godteri. Skjønner egentlig ikke at kroppen ikke har kollapset.  

Men jeg ønsker ikke dette, jeg ønsker å spise mat. Være sunn og frisk. Men jeg klarer jo ikke kutte ned på eller kutte ut godteriet.

Sier til meg selv hver kveld at nå må jeg gjøre noe. Men neste dag kjøper jeg smågodt igjen. 

Jeg føler at det er som å slutte å røyke, eller annen avhengighet. Jeg vil slutte, men samtidig ikke for det er jo så godt! Vet at det ikke er bra for meg, men det er jo så godt. 

Hva gjør man med dette? Hvordan går jeg frem? Har noen vært i samme situasjon, hva gjorde dere? 

Anonymkode: 5309c...00e

Joda du klarer det lover! Jeg var presis som deg i over 10 års periode. Det jeg gjorde var først og halvere intaket av snop, og øke matintaket. Ettter hvart så begynte jeg å kutte ut snop 3 dager i uka, hade jeg sikkerlig cravings så spiste jeg Fex en mellombar isteden. Eller lit mørk sjokolade. Etter hvart så satte jeg av snop 2 dager i uka. Og det har jeg idag også. Men jeg spiser kun Litt, kanskje 10 biter. 
 

Jeg Pleier å si til meg selv i hode at snop er for å kose seg, og jeg nyter snopet mer nå en før. 

jeg tror det beste er og ikke prøve å tenke så mye, fyll tiden med noe annet. Som Fex trening, eller gå en tur, rydde hjemme. 
 

prøv å spis hvar 3-4 time :) 

det værste du kan gjore er å kutte ut alt med engang. Det er bedre å halvere, for å sen sette av to dager eller en dag i uka. Og holde det! 
 

 

Anonymkode: c9d4f...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dag 2 uten godteri 😄 

Anonymkode: 5309c...00e

Heia! Det er tøft!

Anonymkode: 04f2b...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår deg godt! Anbefaler å bestille mat via Oda en periode, så du ikke skal innom en matbutikk. Jeg tror du bør starte slik. 

Anonymkode: 57452...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 9.41):

Jeg elsker sukker, og spesielt i form av smågodt. Jeg kunne levd av kun smågodt og spiser store mengder hver eneste dag. Vi snakker mange kilo i uken. Erstatter gjerne måltider med godteri. Skjønner egentlig ikke at kroppen ikke har kollapset.  

Men jeg ønsker ikke dette, jeg ønsker å spise mat. Være sunn og frisk. Men jeg klarer jo ikke kutte ned på eller kutte ut godteriet.

Sier til meg selv hver kveld at nå må jeg gjøre noe. Men neste dag kjøper jeg smågodt igjen. 

Jeg føler at det er som å slutte å røyke, eller annen avhengighet. Jeg vil slutte, men samtidig ikke for det er jo så godt! Vet at det ikke er bra for meg, men det er jo så godt. 

Hva gjør man med dette? Hvordan går jeg frem? Har noen vært i samme situasjon, hva gjorde dere? 

Anonymkode: 5309c...00e

Les om kreft. Sukker er mat for mange typer kreft. De gir også mye betennelse i kroppen og dårlig hud. Sukker er like avhengighetsdannende som heroin og nikotin. Du må bare ville kutte inntaket for å bedre helsen din 🌷

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coronas skrev (14 timer siden):

Les om kreft. Sukker er mat for mange typer kreft. 

Dette er en myte. 

Anonymkode: 9e9b1...e6c

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...