AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Vi har en nokså stor rhododendron som står midt på plenen som ser litt vissen ut. Dvs i midten av busken er det mye døde blader og grener. Ytterst er den bra. Ser ikke så fin ut lenger. Vi ser ned på den fra stuen og ser godt det visne. Vurderer å klippe den, men ønsker også å fjerne den fra der den står. Kan vi klippe den helt ned og så grave opp og flytte den? Og hvilken plassering er best? Anonymkode: 862b9...840
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Klippe ned bør en gjøre rett etter blomstring. Flytte den kan dere nok gjøre nå. Den vil gjerne ha litt skygge. Anonymkode: d4780...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 Jeg hadde prøvd. Har ikke grønne fingre, men min erfaring er at det ofte går bra selv om ting ikke gjøres helt etter boka! Har klippet ned mye forskjellig gjennom hele året, har alltid gått fint. Men jeg tør ikke garantere noe, så klart. Men høres ut som om den ikke er så fin uansett, så da er det kanskje verdt å prøve? Anonymkode: b1dfd...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Klippe ned bør en gjøre rett etter blomstring. Flytte den kan dere nok gjøre nå. Den vil gjerne ha litt skygge. Anonymkode: d4780...0b2 Det enkleste hadde vært å klippe den først, men da vil den ikke overleve kanskje eller tar det bare lenger tid før den kommer i blomst igjen? Anonymkode: 862b9...840
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det enkleste hadde vært å klippe den først, men da vil den ikke overleve kanskje eller tar det bare lenger tid før den kommer i blomst igjen? Anonymkode: 862b9...840 Det hadde selvfølgelig vært det enkleste, men det er ikke det beste for busken. Så dere kan jo eventuelt vente til etter avblomstring med å klippe og flytte den? Anonymkode: d4780...0b2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 Rhododendron blomstrer jo om ikke så lenge, så hvis du vil at den skal blomstre i år bør du vente til etter blomstring med både flytting og beskjæring. Hvis det ikke er så farlig at den ikke blomstrer i år tror jeg det går fint å gjøre det nå. Så kommer den seg nok til neste år. Anonymkode: deb47...e70 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Rhododendron blomstrer jo om ikke så lenge, så hvis du vil at den skal blomstre i år bør du vente til etter blomstring med både flytting og beskjæring. Hvis det ikke er så farlig at den ikke blomstrer i år tror jeg det går fint å gjøre det nå. Så kommer den seg nok til neste år. Anonymkode: deb47...e70 Det er sant. Er ikke så lenge til. Vi venter nok litt enda tenker jeg. 🍀 Anonymkode: 862b9...840
Rumle Skrevet 16. april 2022 #8 Skrevet 16. april 2022 Du kan nok ikke klippe den helt ned og forvente at den skal vokse opp igjen, trenger du å kutte den helt ned for å flytte den? 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #9 Skrevet 16. april 2022 Rumle skrev (37 minutter siden): Du kan nok ikke klippe den helt ned og forvente at den skal vokse opp igjen, trenger du å kutte den helt ned for å flytte den? MÅ ikke klippe den helt ned pga flytting, men den er nokså stor og bred, med visne grener og blader i midten av den. Så den bør få vel få en kraftig beskjæring og da er det greit å gjøre det før den flyttes. Det var det jeg tenkte. Den er ikke så fin slik den er nå. Vi kunne også bare fjernet den helt, men har stor hage så den kunne fått en ny plass som den kan vokse seg fin igjen på. Verdt et forsøk. Anonymkode: 862b9...840
Rumle Skrevet 16. april 2022 #10 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): MÅ ikke klippe den helt ned pga flytting, men den er nokså stor og bred, med visne grener og blader i midten av den. Så den bør få vel få en kraftig beskjæring og da er det greit å gjøre det før den flyttes. Det var det jeg tenkte. Den er ikke så fin slik den er nå. Vi kunne også bare fjernet den helt, men har stor hage så den kunne fått en ny plass som den kan vokse seg fin igjen på. Verdt et forsøk. Anonymkode: 862b9...840 Jeg ville passet på at det var en del grener med blader igjen i alle fall, det blir et stort sjokk for den å både å bli beskåret så kraftig og samtidig flyttet. Jeg ville prøvd å lese meg litt opp om kraftig beskjæring av rhododendron på nett først feks. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #11 Skrevet 17. april 2022 Klipp vekk det visne og flytt så snart faren for nattefrost er over- vann godt hele dommeren så den får satt seg. Blomstrer den kan du klippe mer etter det ev til neste år Anonymkode: 4e294...483 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #12 Skrevet 17. april 2022 *sommeren 🙈 lykke til Anonymkode: 4e294...483 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå