Gå til innhold

Underslag av mat i butikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Spør for en slekning som har blitt tatt for underslag av matvarer. Han har gitt gratis varer innimellom til flere familiemedlemmer, det har kanskje blitt 10-15000. Lurer på om politiet kommer til å komme hjem til tiltalte og i tillegg komme hjem til de som har fått varer? Jeg fikk rabatt en gang, men vet at flere har fått slik at det har kommet oppe i 10-15K. Men kommer de hjem å tar alt man eier da eller hva kan skje? Flere som har vært borte i en slik sak? 

Skrevet
Visdomstannaverker skrev (8 timer siden):

Hei. Spør for en slekning som har blitt tatt for underslag av matvarer. Han har gitt gratis varer innimellom til flere familiemedlemmer, det har kanskje blitt 10-15000. Lurer på om politiet kommer til å komme hjem til tiltalte og i tillegg komme hjem til de som har fått varer? Jeg fikk rabatt en gang, men vet at flere har fått slik at det har kommet oppe i 10-15K. Men kommer de hjem å tar alt man eier da eller hva kan skje? Flere som har vært borte i en slik sak? 

Saken blir antageligvis henlagt siden det ikke er snakk om langing av mat for store summer.

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis mister han jobben og må betale for det han har gitt bort. 

Anonymkode: 2d419...7b3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
O.G. skrev (1 time siden):

Saken blir antageligvis henlagt siden det ikke er snakk om langing av mat for store summer.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sannsynligvis mister han jobben og må betale for det han har gitt bort. 

Anonymkode: 2d419...7b3

Han ble tvunget til å skrive under på en kontrakt om å betale tilbake 100 000, de påstår at han har gjort det i flere år men har kun sett fra februar da de begynte med kontroll (men han startet i januar). 

AnonymBruker
Skrevet
Visdomstannaverker skrev (1 minutt siden):

Han ble tvunget til å skrive under på en kontrakt om å betale tilbake 100 000, de påstår at han har gjort det i flere år men har kun sett fra februar da de begynte med kontroll (men han startet i januar). 

Hvorfor i alle dager skrev han under på noe sånt? Ingen som sto der med pistol mot huet hans regner jeg med 

Anonymkode: 3f18e...126

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skrev han under på noe sånt? Ingen som sto der med pistol mot huet hans regner jeg med 

De begynte å si at han fort måtte betale tilbake flere hundre tusen, muligens 2 millioner osv. Manipulerte han . Kan han komme seg vekk fra en slik kontrakt? Det er jo helt vilt at de påstår at det er varer for 100 000

AnonymBruker
Skrevet
Visdomstannaverker skrev (2 minutter siden):

De begynte å si at han fort måtte betale tilbake flere hundre tusen, muligens 2 millioner osv. Manipulerte han . Kan han komme seg vekk fra en slik kontrakt? Det er jo helt vilt at de påstår at det er varer for 100 000

Med mindre det kan bevises at kontrakten ble signert under press og manipulering så tviler jeg på det (uten at jeg har solid kunnskap om akkurat det, så ta det med en klype salt). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med mindre det kan bevises at kontrakten ble signert under press og manipulering så tviler jeg på det (uten at jeg har solid kunnskap om akkurat det, så ta det med en klype salt). 

Nei det blir jo 3 mot 1. Han var alene og fet var 3 mannfolk.

AnonymBruker
Skrevet

Om de har bevis for at det er såpass høye summer, så er det grovt underslag med strafferamme på 6 år. Men nei, de kommer ikke "hjem og tar alt han eier". Om det blir politianmeldt så blir det isåfall etterforsket, og han får eventuelt fengsel, bot og/eller erstatningskrav.

Anonymkode: 20c00...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 1.02):

Om de har bevis for at det er såpass høye summer, så er det grovt underslag med strafferamme på 6 år. Men nei, de kommer ikke "hjem og tar alt han eier". Om det blir politianmeldt så blir det isåfall etterforsket, og han får eventuelt fengsel, bot og/eller erstatningskrav.

6 år for 100.000’på en kontrakt?

Anonymkode: f7450...f66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 1.02):

Det er jo det man får av drap omtrent

AnonymBruker
Skrevet

Altså 6 år

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

6 år for 100.000’på en kontrakt?

Strafferammene r inntil 6 år

Anonymkode: 720f3...329

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han skulle selvfølgelig aldri skrevet under på den kontrakten. Slike saker blir svært ofte henlagt pga det tar for nye ressurser og blir ikke prioritert. Dermed tar butikkene sakene i egne hender. Det er derimot ikke lov det heller. Tviler på de hadde lov å manipulere ham til å skrive inder på en så drøy kontrakt. 

Det lureste han gjør nå er å la være å følge opp kontrakten. Det verste som da vil skje er at de anmelder ham. Da vil han i verste fall få valget mellom en bot på ca 10 000 og 21 dager fengsel. Ingen vil ransake leiligheten hans på grunnlag av dette. Dette er utelukkende kun noe butikksjefen har påstått for å skremme. Regner med de ikke hadde noen advokat med på dette amatørmessige styret her.

Når dette er sagt, så kan jeg ikke si at jeg støtter denne slektningen din på noen måte. Uansett hvor mange ‘fattige familier’ han hjelper med mat. Det er ikke sånn samfunnet fungerer. Vi lever ikke i en Walt Disney- Robin Hood verden.

Og at han er så livredd for at politiet skal komme hjem til ham, tyder på at han har flere svin på skogen.

Det han burde gjort var å kontakte politiet selv og angi seg. Da vil han fortsatt ikke risikere at noen ransaker hjemmet hans, tvert i mot. Men han vil måtte ta (den milde) straffen etter vanlige norske lover. Og det er verken snakk om fengselsstraff eller i nærheten av 100 000 kr. De har jo ikke bevis for mer enn ca 10 000 kr og ingen blir dømt for slike ting basert antagelser.

Anonymkode: c6995...b38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...