AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Del Skrevet 14. april 2022 Jeg ønsker gjerne tips ift det med friluftsliv. Hvordan kle seg, det å sove i telt/hengekøye, tenne bål/primus, gå lengre turer, bruke kart og kompass osv. Jeg er ikke helt 100% uerfaren da jeg har gått litt på fjellet i nærområdet der jeg bor, men da dagsturer på noen timer på godt merkede stier. Jeg har lyst til å bli mer erfaren, utfordre meg selv mer, gå lengre turer over flere dager, lære orientere meg osv. Kjenner jeg har mye igjen å lære. Hvor er det best å lære alt dette? Finnes det noen gode bøker eller? Noen fjellvante med erfaring her? Anonymkode: 91a05...78b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Del Skrevet 14. april 2022 Start smått, gjerne kort gangavstand hjemmefra. Telt i hagen eller nærskogen er faktisk en fin start hvis du ikke har sovet ute før. Ha et godt liggeunderlag som isolerer, «gammeldagse» er ofte bedre enn oppblåsbare. Og varm nok sovepose. Merkingen på soveposer er minst 10 grader kaldere enn jeg synes er komfortabelt. Kart og kompass er ikke så vanskelig. Orienteringslag arrangerer ofte kurs, eller du kan begynne å ha med deg kart og kompass på steder du er kjent, og følge med på hvor du er og hvor du vil gå. Av bøker finnes det sikkert masse fint hvis du spør på biblioteket, ellers så er speiderboka en klassiker. Anonymkode: 1c9bb...f9f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Del Skrevet 14. april 2022 Sjekk ut psykolog med sovepose på Instagram! Hun har skrevet myyyye om dette!😊 Anonymkode: bf15e...cec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Del Skrevet 14. april 2022 Sjekk ut fjellforum.no. Er vel et mer tilpasset forum å spørre på enn KG 😉 Anonymkode: 9259a...415 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #5 Del Skrevet 19. april 2022 Kle deg etter årstid, men ull er gull hele året. Ha alltid et tørt skift og spesielt tørre sokker. Telt er mer komfertabelt, helt klart. Hengekøye er en rimeligere investering i starten og lettere å bære med seg. Utrolig kos med bål, men gassbluss er mer effektiv. Hva er viktigst, kosen med å lage camp og sanke ved eller fyre i gang blusset for energipåfyll? Kosen kan heller være smågodt, hodelykt og bok? Anonymkode: 4d9f6...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 20. april 2022 #6 Del Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kle deg etter årstid, men ull er gull hele året. Ha alltid et tørt skift og spesielt tørre sokker. Telt er mer komfertabelt, helt klart. Hengekøye er en rimeligere investering i starten og lettere å bære med seg. Utrolig kos med bål, men gassbluss er mer effektiv. Hva er viktigst, kosen med å lage camp og sanke ved eller fyre i gang blusset for energipåfyll? Kosen kan heller være smågodt, hodelykt og bok? Anonymkode: 4d9f6...c29 Hengekøye er jo mye mer behagelig enn telt!?😅 Jeg har bare en av de rimligste, men det er så deilig å ikke måtte lete etter en fin teltplass, man ligger mykt med vanlig liggerunderlag og slipper å våkne opp i et telt der det er så varmt at man bare må komme seg ut så fort som mulig😆 Men enig i at ull er gull, og at det er fint å ha med noe kos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #7 Del Skrevet 24. april 2022 Diamant20 skrev (På 20.4.2022 den 11.33): Hengekøye er jo mye mer behagelig enn telt!?😅 Jeg har bare en av de rimligste, men det er så deilig å ikke måtte lete etter en fin teltplass, man ligger mykt med vanlig liggerunderlag og slipper å våkne opp i et telt der det er så varmt at man bare må komme seg ut så fort som mulig😆 Men enig i at ull er gull, og at det er fint å ha med noe kos. Ordla meg kanskje litt feil. Er enig i at det er mer digg å ligge i hengekøye. Elsker det! Men fra mitt ståsted er totalen av komfort best i telt siden jeg turer med hund som finner roen i teltet bedre enn under åpen himmel. Teltet er tett, så slipper å tenke på regn. Kan rote rundt i teltet og har alt enkelt tilgjengelig hele tiden. Enklere å holde varmen etc etc. Men det er min mening 😅 har uansett alltid med meg hengekøya på telturer siden det er digg. Anonymkode: 4d9f6...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå