Gå til innhold

Arveoppgjøret


Marvelous

Anbefalte innlegg

Gjest shalott
totti_1 skrev (1 time siden):

Dagens episode. Er dette en gjeng vestlendinger?

Litt spess at de har hytte i Larvik... Hva var grunnen?

Far i familien snakket om at han hadde vokst opp med den hytta, så han kan ha arvet den fra sine foreldre, for eksempel.

I motsetning til Inger med landstedet i Sverige, som kanskje var i overkant åpen om at hun godt kunne tenke seg "alt", var søstrene Stephansen, kanskje spesielt eldste, svært så ydmyke og rause.  Jeg synes det var rimelig at bror i det minste betalte noe.

Endret av shalott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin familie i dag. Alle så ut til å ha mer fokus på familieforholdene, enn å få noe.

 Tror det er lurt å unngå altfor mange heftelser, det ødelegger jo verdien. Er tross alt en dagsreise fra hjemmet, og en del tid vil nok gå til vedlikehold av eiendommen. Så ut til å være fine folk, så er helt sikker på at de klarer å finne gode ordninger videre.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte godt familien Stephansen. Synes de virket som fine mennesker alle sammen. Fornuftig mor som ville gi arv uten heftelser. Bra Ø valgte å betale litt for hytta, selv om de andre sa at det ikke var nødvendig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (12 timer siden):

Hva feiler hun mora? Gi de to søstrene en bruksrett!

Det er frekt å ikke gi de to i det minste én uke samlet hvert år.

For eksempel skoleferien 15 august til 25 august. Da er ikke bror der med barn uansett. 

Folk ass. Hva om han blir skilt og casher inn hytta?!

Edit: Øystein var gem, var bare mora som var så heslig

Søstrene kan fint låne hytten uten å få en slik bruksrett. De virket veldig glade i hverandre alle sammen, tipper det går knirkefritt. Øysteins bruker den 3-4 uker på sommeren (i de ukene som passer han best), mens foreldrene og søstrene helt sikkert får tilbud om å bruke den de andre ukene. De har jo en hytte til- og kanskje Ø er interessert i å få låne den en helg i ny og ne? Man høster som man sår, og her tror jeg det gode forholdet gjør det mulig. 
Jeg og mannen min eier en hytte. Innimellom spør mine foreldre om å få låne den, og det får de med glede (helt uten at de har en bruksrett). 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, totti_1 said:

Hva feiler hun mora? Gi de to søstrene en bruksrett!

Det er frekt å ikke gi de to i det minste én uke samlet hvert år.

For eksempel skoleferien 15 august til 25 august. Da er ikke bror der med barn uansett. 

Folk ass. Hva om han blir skilt og casher inn hytta?!

Edit: Øystein var gem, var bare mora som var så heslig

HELT uenig, syns mora var veldig realistisk. Øystein med 3 barn får selv avgjøre når det passer å være på hytta, jeg tror det blir langt mindre konflikter ved å ha tydelige avtaler. Og søstrene får helt sikkert bruke hytte flere uker årlig om de vil, men kanskje ikke midt i skoleferien. 

Denne episoden ble jeg ganske rørt av. Var så tydelig at Synnøve bare ville beholde de gode relasjonene, det var langt viktigere for henne enn å få eiendom. Forstår godt hun tenker ekstra mye på det når hun selv ikke har barn eller partner. En skikkelig fin familie. 

  • Liker 16
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det jeg savner i denne serien er mer konkrete regnestykker/løsninger. Men samtidig har jeg full forståelse for at familiene ikke vil flashe hele selvangivelsen i beste sendetid.

Men feks:

  • Hvor mye er de ulike eiendommene verdt
  • Hvordan beregner man evt bruksrett
  • Siste familien undertegnet et gavebrev - hva er dette vs forskudd på arv
  • Hvis en arving arver en hytte i 2022. Hvordan beregner man verdien på dette  når arvelater dør i år 20xx.

Sånne ting hadde vært lærerikt og nyttig å få vite - når man først har med en advokat. Men det er vel først og fremst underholdning, og ikke undervisnings-tv:)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes søstrene var veldig snille her, bra de kan være på den lille hytta da. Øystein kom særdeles godt ut av dette, og kunne slippe å betale søstrene, om han ville. Var i en lignende situasjon med broren min og fikk ikke være med i prosessen engang. Synes man burde få bruksrett, når man ikke får noe kompensasjon. Heftelser er jo bare positivt, slik at ikke hytta kan selges så lett. Tipper broren min selger så fort foreldrene våre dør. Mye bedre at foreldrene eier hytta til helsa svikter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
acna skrev (På 16.4.2022 den 19.58):

Reagerte på det samme. Han og den eldste søsteren forventet at moren skulle gi de hvert sitt hus. Jeg skjønner ikke hvorfor de to ikke har investert i bolig tidligere? Spesielt Magne som påstår at han hadde hatt råd til å få lån på Smestad-boligen. 
 

(jeg ville aldri stilt opp i et sånt program….) 

https://www.nrk.no/norge/7-av-10-imot-arveavgift_-_-jeg-hadde-aldri-hatt-rad-til-denne-boligen-1.16049193

Hus fikk han. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (10 timer siden):

Oj.  Har de tilsvarende verdier til de 2 yngste? Jeg trodde seriøst beste løsningen for familien var å selge denne.

Ble nok noen millioner i lån uansett, for å kjøpe ut søsteren. Hennes eiendom hadde nok en del lavere takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengebuksvinet skrev (11 minutter siden):

Oj.  Har de tilsvarende verdier til de 2 yngste? Jeg trodde seriøst beste løsningen for familien var å selge denne.

Ble nok noen millioner i lån uansett, for å kjøpe ut søsteren. Hennes eiendom hadde nok en del lavere takst.

Jeg så ikke hele episoden, husker ikke mye heller. Kanskje mer interessant å se hele nå som jeg vet hva utfallet ble. 😅

Var han ikke veldig opptatt av dette huset? Og opptatt av penger og status?

Lættis at fyren er imot arveavgift og blir spurt i artikkelen hvorfor "fordi jeg ikke ville hatt råd til dette huset hvis vi hadde hatt arveavgift". Som om det er et argument hva som gangner deg. Pluss, hvem trenger et så stort hus egentlig...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (17 minutter siden):

Jeg så ikke hele episoden, husker ikke mye heller. Kanskje mer interessant å se hele nå som jeg vet hva utfallet ble. 😅

Var han ikke veldig opptatt av dette huset? Og opptatt av penger og status?

Lættis at fyren er imot arveavgift og blir spurt i artikkelen hvorfor "fordi jeg ikke ville hatt råd til dette huset hvis vi hadde hatt arveavgift". Som om det er et argument hva som gangner deg. Pluss, hvem trenger et så stort hus egentlig...

Det spesielle her, var vel at foreldrene hadde 3 hus, verdifull hytte og en tomt. Om jeg ikke husker feil. Forstår jo at folk vil holde barndomshjemmet i familien, men dumt om man ikke kan gi tilsvarende til de 2 yngste. (Som virket null interesserte i det materielle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengebuksvinet skrev (30 minutter siden):

Det spesielle her, var vel at foreldrene hadde 3 hus, verdifull hytte og en tomt. Om jeg ikke husker feil. Forstår jo at folk vil holde barndomshjemmet i familien, men dumt om man ikke kan gi tilsvarende til de 2 yngste. (Som virket null interesserte i det materielle).

Så fort igjennom nå og det stemmer det du sier.

Jeg forstår ikke helt at verdiene ble fordelt rettferdig, men men. Vi fikk aldri vite de faktiske verdiene på ting, så det er vanskelig å vite. Det jeg stusset mest over var at de to eldste arvet sine verdier allerede før/i etableringsfasen, mens de to yngste må vente til foreldrenes død. Men som du sier, de virket ikke spesielt materialistiske så de bryr seg kanskje ikke?

Lillebroren er medlem av Rødt, så han synes vel det er greit å leve fra hånd til munn i en leid leilighet? Lillesøstra var mer opptatt av det med affeksjonsverdi. Et klart skille mellom de to eldste og de to yngste når det kom til å græbbe til seg. 😅 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (På 7.8.2022 den 10.36):

Jeg så ikke hele episoden, husker ikke mye heller. Kanskje mer interessant å se hele nå som jeg vet hva utfallet ble. 😅

Var han ikke veldig opptatt av dette huset? Og opptatt av penger og status?

Lættis at fyren er imot arveavgift og blir spurt i artikkelen hvorfor "fordi jeg ikke ville hatt råd til dette huset hvis vi hadde hatt arveavgift". Som om det er et argument hva som gangner deg. Pluss, hvem trenger et så stort hus egentlig...

Ja, det var vel han som ville ha det smelldyre huset (og som overhoooooode ikke kunne tenke seg å bo noe annet sted enn på Smestad), OG han ville egentlig ha den dyre hytta også, for han var jo mest handy. 
Men jeg skjønte ikke hvorfor han bare måtte betale endel millioner «til søsteren sin», regner med det er den søsteren som skulle pusse opp den rønna og som også var veldig opptatt av penger. Hva med de to yngste søsknene? Han påstår at han har en helt vanlig inntekt, og da må han ha fått MYE i forskudd på arv om han kan sitte på et hus til 19 mill. For det er begrenset hvor stort lån han kan betjene. Hva med de to yngste søsknene? Virker som om de ble litt straffet for å være så unge at de ennå ikke er helt der mentalt hvor de skal kjøpe seg egen bolig. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmwhatever skrev (44 minutter siden):

Ja, det var vel han som ville ha det smelldyre huset (og som overhoooooode ikke kunne tenke seg å bo noe annet sted enn på Smestad), OG han ville egentlig ha den dyre hytta også, for han var jo mest handy. 
Men jeg skjønte ikke hvorfor han bare måtte betale endel millioner «til søsteren sin», regner med det er den søsteren som skulle pusse opp den rønna og som også var veldig opptatt av penger. Hva med de to yngste søsknene? Han påstår at han har en helt vanlig inntekt, og da må han ha fått MYE i forskudd på arv om han kan sitte på et hus til 19 mill. For det er begrenset hvor stort lån han kan betjene. Hva med de to yngste søsknene? Virker som om de ble litt straffet for å være så unge at de ennå ikke er helt der mentalt hvor de skal kjøpe seg egen bolig. 

Ja, det hele virket ganske sykt for meg.

Skulle det blitt rettferdig slik jeg ser det så skulle alle ha kjøpt ut alle. Det betyr at Magne ikke bare måtte kjøpe ut sin søster, men gi sine to yngste cash i tillegg. At de yngste må vente 20-30år på sin arv er jo... ganske spesielt når de to eldste kan bygge seg opp store formuer og bo i svære dyre hus den samme perioden.

Jeg skjønner at de ønsker å beholde alle eiendommene i familien, men det kunne de også gjort om alle måtte kjøpe ut alle ut ifra verdiene på boligene og hyttene.

At mor hadde hjulpet storesøster inn på boligmarkedet uten å hjelpe de andre var jo litt uheldig, da det ble ganske skjevt pga det og kanskje var utslagsgivende for at Magne følte at det var hans tur til å få sin arv. Men igjen, hva med de to yngste? Stakkars dem. Eller, jeg synes hvertfall synd på dem, men på den annen side virket det ikke som om dette var ting de brydde seg om, så de lever vel godt med det som ble.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker også at det virket veldig skjevt. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å unngå at det blir skjevt når det er så store verdier, mange barn (og i tillegg tre ulike fedre), men man skulle jo i det minste tro at pengene Magne måtte betale skulle gå til å kjøpe ut de to yngste, ikke søsteren som allerede hadde fått et hus. 
Dessuten er jeg såpass usentimental at jeg tenker at det er bare et hus. De burde bare solgt det og delt pengene på fire. Tipper Magne ikke hadde vært like knyttet til det huset og historien til huset hvis det hadde ligget på Elverum eller Kongsvinger, gitt. Det hjelper nok mye at det er verdt MYE penger! Det huset er billetten til et priviligert liv, og det vet han veldig godt. 
Men det er bra de fant en løsning. Men denne saken er jo ikke egentlig et argument MOT arveavgift, men FOR arveavgift! 🤣 Et innslagspunkt på 7,5-10 millioner tenker jeg hadde vært greit, kanskje 5-7% (kunne vært progressivt - høyere arv = høyere arveavgift). Men det er en annen sak. Jeg håper alle i familien ble fornøyd med denne løsningen, og at de to yngste fremdeles synes dette var en god løsning også for dem om en 10-15 år! Når huset på Smestad er verdt 30+ millioner, og de to yngste eier… en tomt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...