Gå til innhold

Arveoppgjøret


Marvelous

Anbefalte innlegg

totti_1 skrev (14 timer siden):

Magne var ihvertfall villig til å betale (om enn veldig naiv type)

Søstera skulle ha eiendommer, bunader og hindre utbygging for de andre 🤣

Ja søstra skulle ha omtrent ALT, og ble furt når andre sa noe som helst om det. 😅

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Linebekk skrev (21 minutter siden):

Anne-sofie var jo nydelig da. 

Hvem er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (På 15.4.2022 den 0.22):

Magne var skuffet over å ikke få et hus på Smestad med rabatt.

Reagerte på det samme. Han og den eldste søsteren forventet at moren skulle gi de hvert sitt hus. Jeg skjønner ikke hvorfor de to ikke har investert i bolig tidligere? Spesielt Magne som påstår at han hadde hatt råd til å få lån på Smestad-boligen. 
 

(jeg ville aldri stilt opp i et sånt program….) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

acna skrev (54 minutter siden):

Reagerte på det samme. Han og den eldste søsteren forventet at moren skulle gi de hvert sitt hus. Jeg skjønner ikke hvorfor de to ikke har investert i bolig tidligere? Spesielt Magne som påstår at han hadde hatt råd til å få lån på Smestad-boligen. 
 

(jeg ville aldri stilt opp i et sånt program….) 

Magne har sikkert tjent godt på corona fordi alle har innredet hjemmene sine. Driver med lys-installasjoner gjør han vel? Paradise-folk er vel impulsive 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (På 15.4.2022 den 15.53):

Fremtidsfullmakt bør alle ha. Koster 3-4000 hos advokat og den bør være veldig enkel. 

Det handler om å fordele deler eller hele arven likt hvis du blir dement. Sånn at barna kan få deler av arven mens pappa/mamma er dement e.l.

Mange kompliserer dette, men jeg har skrevet min med mine foreldre hos god advokat og den bør være no nonsense 

Det er veldig sjeldent de brukes i praksis

Så lenge dette ikke ligger hos Tingretten er det null verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Noen som så dagens episode, om familien på Hadeland? Virket ikke som de kom noen vei, annet enn å få snakket om hva de ønsket mht gården. Forstår godt at far ikke vil i leilighet, kjenner til flere eldre som har angret på det. 

Google forteller meg ellers at datter + samboer har kjøpt en gård i nabolaget, så jeg tipper at alt fortsatte som før. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipa skrev (15 timer siden):

Noen som så dagens episode, om familien på Hadeland? Virket ikke som de kom noen vei, annet enn å få snakket om hva de ønsket mht gården. Forstår godt at far ikke vil i leilighet, kjenner til flere eldre som har angret på det. 

Google forteller meg ellers at datter + samboer har kjøpt en gård i nabolaget, så jeg tipper at alt fortsatte som før. 

Ok, de var hyggelige de. Like så greit at datter kjøpte noe på egenhånd. Hun hadde tross alt bare siklet på tomten i ett år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns programmet var veldig interessant. Langt unna min situasjon som har 1 søsken og kun 1 hus som skal deles på 2 en gang i fremtiden. 

Den første familien med 4 barn og 3 ulike fedre: Det var egentlig en veldig rotete situasjon, hvor jeg mener de minste barna ikke kom så godt ut av det. Forstå man ikke kan måle alt i kroner og øre, men Magne som fikk Smestad fikk veldig veldig mye mer enn de yngste. Jeg vil tippe det huset i dag er verdt minst 15 millioner, og sikkert det dobbelte den dagen han har blitt gammel og kanskje selger det. Hans barn vil arve langt mer enn de som blir boende på Nesodden. 

Den andre familien: Syns han broren var så fin som snakket åpent om bekymringene sine. Men jeg fikk bismak av faren der som kanskje syns dette kom brått på. Tydelig at han ikke ville endre noe og bli boende i huset, mens kona var veldig klar for et litt lettere liv i en leilighet. Og interessant at datter ikke hadde odel likevel, for det endret jo alt.

Tenker dette er et viktig program for mange.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette åpner for samtalen om arven i mange familier fremover, kanskje spesielt min egen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (På 14.4.2022 den 21.24):

Jeg skjønner meg ikke på folk som velger å stå fram med slike ting på tv...

Det finnes så mange pr.kåte mennesker som desverre ikke scorer mye på Mensa. 

Endret av Hr. Aktiv
Så er det jo NM i å drite seg mest mulig ut
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (På 16.4.2022 den 20.55):

Magne har sikkert tjent godt på corona fordi alle har innredet hjemmene sine. Driver med lys-installasjoner gjør han vel? Paradise-folk er vel impulsive 😅

Ryktet hans fikk seg jo en real smell under første koronanedstengning mtp grottefest, men mulig han har gjort det bra etterpå. Spess fyr. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (På 15.4.2022 den 15.53):

Fremtidsfullmakt bør alle ha. Koster 3-4000 hos advokat og den bør være veldig enkel. 

Det handler om å fordele deler eller hele arven likt hvis du blir dement. Sånn at barna kan få deler av arven mens pappa/mamma er dement e.l.

Mange kompliserer dette, men jeg har skrevet min med mine foreldre hos god advokat og den bør være no nonsense 

Det er veldig sjeldent de brukes i praksis

Vis din mann eller kone blir dement eller skadet ,så kan du ikke selge huset ditt engang  og kjøpe leilighet. Uten samtykke fra ektefelle . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper vi får en oppdatering i slutten av siste episode. Har lyst å vite om Hadeland-familien kommer nærmere en løsning. 

Foreldrene hadde kun møtt datterens kjæreste en gang. Aner ikke hvor lenge de hadde vært sammen, men det har vel kanskje ikke vært så lenge da? Syns det var bra det ikke var odel. Er synd når ikke alle søsken stiller likt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perleblomst skrev (På 26.4.2022 den 13.58):

Håper vi får en oppdatering i slutten av siste episode. Har lyst å vite om Hadeland-familien kommer nærmere en løsning. 

Foreldrene hadde kun møtt datterens kjæreste en gang. Aner ikke hvor lenge de hadde vært sammen, men det har vel kanskje ikke vært så lenge da? Syns det var bra det ikke var odel. Er synd når ikke alle søsken stiller likt. 

Oppdatering på Hadelands-familien:
De startet en prosess med kommunen for bygging på tunet. Da måtte de ha revet det gamle, lille huset og bygget nytt der. Da ble tunet for lite. De planla da dispensasjonssøknad til kommunen med tanke på at hun kunne bygge annet sted på tomta, men før de fikk satt i gang den, ble det lagt ut et annet småbruk for salg i nabolaget. Så da kjøpte hun og kjæresten det i stedet. Sissel og Per bor fortsatt på gården, og er ikke helt enige om framtida. Hun er veldig klar for leilighet, mens han ikke er klar for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasier skrev (4 timer siden):

Oppdatering på Hadelands-familien:
De startet en prosess med kommunen for bygging på tunet. Da måtte de ha revet det gamle, lille huset og bygget nytt der. Da ble tunet for lite. De planla da dispensasjonssøknad til kommunen med tanke på at hun kunne bygge annet sted på tomta, men før de fikk satt i gang den, ble det lagt ut et annet småbruk for salg i nabolaget. Så da kjøpte hun og kjæresten det i stedet. Sissel og Per bor fortsatt på gården, og er ikke helt enige om framtida. Hun er veldig klar for leilighet, mens han ikke er klar for det.

Tror det er en god løsning for datteren og kjæresten. Faren virket ganske steil, hadde utrolig mye rot og søppel som det hadde vært et mareritt å tømme gården for, og han ville garantert ha lagt seg opp i alt datteren gjorde. Det hadde endt med konflikt 100% sikkert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Perleblomst skrev (På 26.4.2022 den 13.58):

Håper vi får en oppdatering i slutten av siste episode. Har lyst å vite om Hadeland-familien kommer nærmere en løsning. 

Foreldrene hadde kun møtt datterens kjæreste en gang. Aner ikke hvor lenge de hadde vært sammen, men det har vel kanskje ikke vært så lenge da? Syns det var bra det ikke var odel. Er synd når ikke alle søsken stiller likt. 

Jeg synes også det var veldig spesielt at foreldrene kun hadde møtt kjæresten én gang, og det fikk meg til å lure på om familieforholdene er like gode som de ga inntrykk av… Evt om forholdet var veldig kortvarig og at datteren hoppet inn i en stor felles forpliktelse etter svært kort tid sammen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Jeg synes også det var veldig spesielt at foreldrene kun hadde møtt kjæresten én gang, og det fikk meg til å lure på om familieforholdene er like gode som de ga inntrykk av… Evt om forholdet var veldig kortvarig og at datteren hoppet inn i en stor felles forpliktelse etter svært kort tid sammen. 

Hun flyttet fra Hadeland for 33 år siden, så kanskje ikke hatt så tett forhold med foreldrene i og med hun bor langt unna. Det kan også se ut som de ble kjærester i 2020/2021, midt under pandemien. Så det kan jo være en grunn til at foreldene ikke har møtt han mer enn en gang. Så vidt meg bekjent er det gode familieforhold her, og jeg skjønner jo egentlig faren også. Når man har bodd så fint til hele livet, så er det vanskelig å se for seg å skulle bo i en leilighet. I hvert fall så lenge de er såpass spreke at de fint kan holde dette i orden selv, og klarer seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasier skrev (2 timer siden):

Hun flyttet fra Hadeland for 33 år siden, så kanskje ikke hatt så tett forhold med foreldrene i og med hun bor langt unna. Det kan også se ut som de ble kjærester i 2020/2021, midt under pandemien. Så det kan jo være en grunn til at foreldene ikke har møtt han mer enn en gang. Så vidt meg bekjent er det gode familieforhold her, og jeg skjønner jo egentlig faren også. Når man har bodd så fint til hele livet, så er det vanskelig å se for seg å skulle bo i en leilighet. I hvert fall så lenge de er såpass spreke at de fint kan holde dette i orden selv, og klarer seg selv. 

Ja, det kan hende. 
Og jeg forstår også faren her, altså. Han var rett og slett ikke klar til å flytte til leilighet. Men de hadde jo en stor bygningsmasse, og mye av det ble ikke tatt skikkelig vare på, så det er jo ting som tyder på at en ny generasjon kanskje burde ta over. Slike overtakelser kan være vanskelige, og det er mange fedre/mødre som gjør livene til barna sine vanskelige fordi de blander seg i alt barna gjør på gården. Det er spesielt ille når alle bor på samme gård (her snakket de jo om å bygge kårbolig på gården). Så jeg tror nok det er en god løsning at datteren kjøper et småbruk hvor hun kan gjøre hva hun vil, og så må faren bruke den tiden han trenger for å bli klar for å gi slipp på sitt småbruk. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Inger i familie Skjærholt er så selvopptatt og egoistisk. Var helt grusomt å se på. Ville ha absolutt alt for seg selv! Skjønner hvorfor moren vil ordne opp i dette så fort som mulig, hun ser at Ingen kommer til å pushe en dårlig løsning over Arne, etter mor blir borte. 

Skamfull rett og slett. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...