Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 28. september 2018 #701 Del Skrevet 28. september 2018 10 timer siden, Kk47463kkkkkkkkkkk skrev: Jeg har lest boken og kan gjerne svare på konkrete spørsmål jeg ELSKET Anniken i begynnelsen, hun var åpen om det som var tøft før det var kult føler jeg. Hun virker dyp og reflektert. Hun mister meg mer for hver dag som går. Tenk å være så frekk med andre, feks som med Anders i bloggerne. Jeg har flere ganger fått helt sjokk over hvor utakknemlig hun virker. Jeg syns det var interessant å få et innblikk i hvor avhengig og desperat etter han hun var, men jeg syns det er ganske krise at hun omtrent skylder på han for alle sine psykiske problemer. Jeg tror de hadde vært der uansett, det var bare det som utløste det. Ikke at jeg har fasiten.. og ja, det stemmer som noen her sier - hun ville først være med han fordi andre skulle se det. Det var kult og status. Ja. Han må få fryktelig dårlig samvittighet av å lese boka om han sitter igjen med følelsen av å være syndebukk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
medlem1234 Skrevet 28. september 2018 #702 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Jeg har selv lest boken fra start til slutt og gjort meg opp noen tanker rundt den. Boken er enkel på mange måter. En slags oppsummerende dagbok fra hennes liv som 15-åring til i dag (dog noen tilbakeblikk fra barndom) hvor skildring av smerte, oppturer og nedturer blir skrevet gjennom et hverdagslig språk. Til stadighet dukket det opp noen tankevekkende setninger som var verdt å stoppe opp for, før man fortsatte lesningen. Rent stilmessig ser jeg ingen svakheter rundt bokens enkle utrykk. Den er skrevet slik at barn/ungdommer, unge voksne og voksne forstår hvordan forfatteren, Anniken hadde det der og da. Det føles rent og ekte - som om en venninne åpner seg for deg, og forteller deg hvorfor hun har blitt som hun er. For meg var det mange puslebrikker som falt på plass. Man kan tenke det man vil om henne, men jeg mener likevel at dette ikke bør fargelegge boken. For om hennes kriser var små eller store, er det hennes opplevelse. Jeg jobber i en krisetelefon hvor jeg snakker med mennesker som ofte ønsker å ta sitt eget liv - og grunnene kan være så mangt. Mange tåler mye motstand, noen tåler ikke like mye. Det synes jeg folk skal respektere. Jeg synes Anniken har grunn til å være stolt over boken sin. For er det ikke slik at man blir litt trangsynt/selvsentrert når ting føles vanskelig og mørkt? Det mener jeg er helt naturlig, og ikke minst normalt. Hun er en spesiell person med en vond historie, og hun var tøff som deler så mye. Når det kommer til utlevering av enkeltpersoner håper tenker jeg at disse menneskene selv får vurdere om hun har brutt loven eller ikke - hun er tydeligvis klar på at det kan bli konsekvenser for henne. Jeg synes bokanmeldelsen var noe streng, og har en mistanke om at VG ønsket å skape et «sjokk» for selv å få klikk (jf.overskriften) - ikke noe jeg påstår, men bare en liten tanke.. Endret 28. september 2018 av medlem1234 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annihilator Skrevet 28. september 2018 #703 Del Skrevet 28. september 2018 4 timer siden, Sobril skrev: Ja. Men hun har faktisk hatt tid til å få det ned på papir, samt hatt noen til å lese korrektur. Det burde blitt stoppet før det kom på trykk. Hvis hun ikke SER at denne "øyevipproblematikken" burde vært skjermet for offentligheten, så har hun veldig dårlig refleksjonsevne. Tror at de som svarer imot med dette med øyenvippene enda ikke forstår hva jeg mente med det jeg skrev. Det er slik deprimerte mennesker kan reagere, med å blåse alt som skjer ut av proposjoner. Jeg sier ikke at jeg er enig i at det er noe en frisk person kunne sagt, jeg sier at deprimerte mennesker ofte oppfører seg slik og jeg tror at det er det hun har prøvd å skildre. Ja det er uheldig skrevet men føler det blir så snodig å ikke forstå den sammenhengen. Men jeg er tydeligvis ikke flink nok til å få frem poenget mitt så lar det være med det. (Jeg mener dette seriøst at jeg ikke får til å få det frem riktig- ikke sarkastisk, det hadde vært lettere muntlig, hehe 😊) Når jeg var langt nede så opplevde jeg at det at en sokk vridde seg under påkledning eller strømpebuksa ikke var medgjørlig var nok til at jeg kunne begynne å grine for jeg følte at alt gikk imot meg. Nå ler jeg av meg selv og de øyeblikkene for det var jo ikke det som skjedde i seg selv som var grusomt, jeg hadde det bare så jævlig at jeg fant ut at jeg var et offer for strømpebuksen pga frynsete nerver og depresjonshode som så alt svart🤣 Er også helt enig i det med at hun har hatt tid og at noen burde gitt henne et vink om at ting kom veldig uheldig frem. For all del, det trenger ikke være at jeg har rett i at det er det jeg trodde hun prøvde å skildre. Det er så dumt når det blir slik og tenker faktisk hun kommer til å være flau over fortiden sin om ti år, dessverre. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 28. september 2018 #704 Del Skrevet 28. september 2018 Hun topper boklista https://www.nrk.no/kultur/slaktet-for-personlige-utleveringer-i-ny-bok-1.14226208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moi04 Skrevet 28. september 2018 #705 Del Skrevet 28. september 2018 3 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Ja, selvfølgelig. Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg kan innrømme at jeg selv synes noen ganger at det kan være skummelt å bli frisk, for jeg er redd for å miste behandlingen for å så få tilbakefall. Jeg er også redd for å miste relasjonen til behandleren ettersom jeg har knyttet meg til han og har separasjonsangst pga traumer i barndommen. Men- jeg vil jo ikke ha det sånn. Jeg vil ikke ha det vondt. Jeg ønsker jo å bli frisk og leve uten begrensninger. Hun sier jo at hun håper hun får det slik igjen, at hun vil ha det vondt. Det er det som ikke gir mening. Redsel ja, men et ønske om å føle på sorg virker rart for meg. I det heletatt måten hun sa det på. Da er vi helt enig! Og jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Klem til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandin Skrevet 28. september 2018 #706 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Jeg har ikke lest boken, og kommer heller ikke til å gjøre det. Å skildre håpløs kjærlighetssorg og påfølgende selvopptatthet ut av en annen verden tenker jeg er helt greit, så lenge man har den nødvendige distansen til å innse hvor langt ute å kjøre man VAR. Hvis man fremdeles bruker det bruddet som nærmest en unnskyldning til hvordan ens mentale tilstand er nå, ja så har man skrevet en bok i ren selvmedlidenhet, hvilket jeg ikke synes er særlig imponerende. Det kan virke som at hun ikke har truffet helt med denne boken ut i fra anmeldelsen. Tematikken kunne vært interessant i seg selv. For eksempel ved at hun innrømmet at hun forstod at hennes følelser knyttet til dette er unormalt sterke. Og med det satt fokus på det faktum er at vi alle har ulik grad av "robusthet". Hun fremstår som svært lite robust, noe hun må komme til en erkjennelse av, og dermed jobbe ut i fra. Robusthet skapes ikke ved at foreldre lar seg behandle som barnets tjenere. Faktisk er denne type oppdragelse langt på vei en trussel for psykiatrien, og er etter min mening en form for omsorgssvikt. Nå vil jeg understreke at det siste avsnittet ikke nødvendigvis gjelder i dette tilfellet, men er en generell betraktning når man nå ser generasjon krenka. Endret 28. september 2018 av Sandin 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 28. september 2018 #707 Del Skrevet 28. september 2018 Jeg er så lei av at man ikke kan debattere saker uten at det må inngå persondebatt og føleri. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/On9dMw/forlaget-reagerer-vg-har-rigget-opp-en-skikkelig-drittpakke-for-anniken-joergensen Nå velger forlagets kommunikasjonssjefen (!!) å gå til angrep på anmelderen (ikke anmeldelsen). I kjent bloggerstil har Annijor skrevet en bok om seg selv. Og i kjent stil, når innholdet og virkemidlene blir kritisert, så mener man at det er personen som angripes. Blogglandia-retorikk. «ALLE som har lest boka har latt seg berøre», «Unge kvinner står nå opp for Anniken». Akkurat, mer Blogglandia-argumentasjon: dette er jo ikke akkurat dokumenterbare påstander, sanne er de heller ikke. Det går jo ikke an å ta et forlag seriøst, som ikke evner å diskutere problemene med virkelughetslitteratur uten å ty til denne typen angrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
El Duderino Skrevet 28. september 2018 #708 Del Skrevet 28. september 2018 Forlag og forlag. Jeg hadde aldri hørt om dette fjaseforlaget før jeg leste denne saken om "fortfatteren" annijor. Fra "forlagets" sider: Sitat Bak hver utgivelse hos oss ligger en drivkraft, et ønske om å forandre verden litt. Gjesp.. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 28. september 2018 #709 Del Skrevet 28. september 2018 På 27.9.2018 den 14.18, Samme skrev: Kanskje jeg er veldig ufølsom nå, men jeg kan ikke skjønne at hun skal ha så lang kjærlighetssorg etter 6 måneder langt forhold når hun var 17(?) år? Sitte enda å gråte om det, brette ut om hvor jævlig "alt" fremdeles er, skrive en BOK om det. Altså det var 6 måneder !! Kan virke som hun har noe dystert over seg og bare ser halvtomme glass. Som når hun beklager seg over at hun gjennom oppveksten måtte reise til familiens feriehus i Spania stakkar. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fvonk Skrevet 28. september 2018 #710 Del Skrevet 28. september 2018 Noen som ser/hører på Dax18 nå? Annijor og anmelder er der. Jeg synes det er direkte pinlig å høre på hvordan Annijor argumenterer og hva hun henger seg opp i. Går ikke an å gjengi, må høres. Merket meg at hun nesten ikke klarte å vente med å slenge ut: "Men du er jo debattutvikler, ikke anmelder!" Akkurat som forlagets kommunikasjonssjef skrev i linken @CecilieX la ut. Her er hva Annijor sa om terningkastet: "Jeg er oppegående nok, smart nok og har lest nok bøker og har nok hjerneceller til å forstå at denne boken ikke er en toer." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 28. september 2018 #711 Del Skrevet 28. september 2018 20 minutter siden, Fvonk skrev: Noen som ser/hører på Dax18 nå? Annijor og anmelder er der. Jeg synes det er direkte pinlig å høre på hvordan Annijor argumenterer og hva hun henger seg opp i. Går ikke an å gjengi, må høres. Merket meg at hun nesten ikke klarte å vente med å slenge ut: "Men du er jo debattutvikler, ikke anmelder!" Akkurat som forlagets kommunikasjonssjef skrev i linken @CecilieX la ut. Her er hva Annijor sa om terningkastet: "Jeg er oppegående nok, smart nok og har lest nok bøker og har nok hjerneceller til å forstå at denne boken ikke er en toer." Hun diskuterer med hun som skrev bokanmeldelsen for VG? Det var en dårlig anmeldelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speedmaster Skrevet 28. september 2018 #712 Del Skrevet 28. september 2018 33 minutter siden, Fvonk said: Noen som ser/hører på Dax18 nå? Annijor og anmelder er der. Jeg synes det er direkte pinlig å høre på hvordan Annijor argumenterer og hva hun henger seg opp i. Går ikke an å gjengi, må høres. Merket meg at hun nesten ikke klarte å vente med å slenge ut: "Men du er jo debattutvikler, ikke anmelder!" Akkurat som forlagets kommunikasjonssjef skrev i linken @CecilieX la ut. Her er hva Annijor sa om terningkastet: "Jeg er oppegående nok, smart nok og har lest nok bøker og har nok hjerneceller til å forstå at denne boken ikke er en toer." Oj, dette var en butthurt, bortskjemt jentunge som ikke var vant til å få kritikk! Vanvittig festlig å se VG-anmelderen på slutten der, hun visste jo ikke om hun skulle le eller gråte. Fantastisk! 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berga Skrevet 28. september 2018 #713 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Anmeldelsen i VG var vel grei nok. Hun mente boken var dårlig, og begrunnet det saklig, men - er det ikke litt rart av NRK å invitere en amatør som Annjor til å forsvare seg mot en dreven VG-journalist? Burde ikke forlaget vært den som forsvarte utgivelsen og ikke minst; hvorfor de valgte å gi ut boken uten at alle omtalte personer har fått anledning til å lese manus? Endret 28. september 2018 av Berga Rettet feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puffin Skrevet 28. september 2018 #714 Del Skrevet 28. september 2018 Reagerte litt på svaret til forlaget der han påpeker at hun er en "22 år gammel bokdebutant". Skal alderen hennes veie opp for alt, eller gjøre henne ufeilbarlig? Hun er ung, så alt skal tolereres? 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 28. september 2018 #715 Del Skrevet 28. september 2018 Jeg så dax18 nå. Jeg vekslet mellom å bli flau og begynne å le av å høre på hva Annijor sa. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 28. september 2018 #716 Del Skrevet 28. september 2018 42 minutter siden, Speedmaster skrev: Oj, dette var en butthurt, bortskjemt jentunge som ikke var vant til å få kritikk! Vanvittig festlig å se VG-anmelderen på slutten der, hun visste jo ikke om hun skulle le eller gråte. Fantastisk! Jeg kan faktisk forstå at hun ble lei seg og gikk i forsvar når de kritiserer noe hun har brukt flere år på å skrive. Selvfølgelig er det skuffende. Likevel blir det rart å si at man vet at boka er bedre enn 2, at man har nok hjerneceller til å forstå det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 28. september 2018 #717 Del Skrevet 28. september 2018 12 minutter siden, parmanoia skrev: Jeg så dax18 nå. Jeg vekslet mellom å bli flau og begynne å le av å høre på hva Annijor sa. Hvor kan man se det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marixxx Skrevet 28. september 2018 #718 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) 8 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Hvor kan man se det? NRK netttv, NRK2. https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv Endret 28. september 2018 av Marixxx 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 28. september 2018 #719 Del Skrevet 28. september 2018 Dagsnytt atten er det flaueste jeg noengang har sett 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 28. september 2018 #720 Del Skrevet 28. september 2018 14 minutter siden, Marixxx skrev: NRK netttv, NRK2. https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv 😱 Dette var bare så pinlig å se på... For en utrolig flau opptreden av bloggeren.... Oh my god... 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå