Sansx Skrevet 13. april 2022 #1 Skrevet 13. april 2022 Hvordan deler man boutgiftene når man kjøper bolig sammen og eier den 50/50, men ene parten har egenkapital? La oss si at huset koster 4 mill. Ene parten skyter 1 mill inn som egenkapital. Hva blir den riktige måten og fordele utgiftene på? Vi blir ikke enige....
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #2 Skrevet 13. april 2022 Den ene får 1 million i lån og den andre 2 millioner. Så betaler dere ulikt på lånet alt etter hvem som har hva i lån. Alt annet deler dere 50/50 Anonymkode: e4d35...ae9 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #3 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den ene får 1 million i lån og den andre 2 millioner. Så betaler dere ulikt på lånet alt etter hvem som har hva i lån. Alt annet deler dere 50/50 Anonymkode: e4d35...ae9 Så enkelt og rett kan det gjøres. Anonymkode: ebfef...aac 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #4 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så enkelt og rett kan det gjøres. Anonymkode: ebfef...aac Det blir jo sjelden riktig, fordi den med minst lån da ender opp med å betale mer av felles løpende utgifter fordi den andre ikke har råd. Jeg synes eierandel 2/5 og 3/5 med likt lån er mest rettferdig. Anonymkode: 1a558...20a 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #5 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det blir jo sjelden riktig, fordi den med minst lån da ender opp med å betale mer av felles løpende utgifter fordi den andre ikke har råd. Jeg synes eierandel 2/5 og 3/5 med likt lån er mest rettferdig. Anonymkode: 1a558...20a Jeg hadde første svar her. Nå var forutsetningen at alt skulle eies 50/50. Anonymkode: e4d35...ae9
Sansx Skrevet 13. april 2022 Forfatter #6 Skrevet 13. april 2022 Ja så enkelt kan det gjøres. Da huset ble kjøpt ble det tinglyst med eierandel 50/50. Men samboeren mener at lånet skal deles 50/50 siden det er spesifisert i samboerkontrakt at jeg har egenandel som jeg skal sitte igjen med hvis huset selges. Jeg mener det er feil. Egenandelen har jeg uansett. Med hans forslag betaler jeg i praksis på endel av hans del av lånet.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #7 Skrevet 13. april 2022 Sansx skrev (1 minutt siden): Ja så enkelt kan det gjøres. Da huset ble kjøpt ble det tinglyst med eierandel 50/50. Men samboeren mener at lånet skal deles 50/50 siden det er spesifisert i samboerkontrakt at jeg har egenandel som jeg skal sitte igjen med hvis huset selges. Jeg mener det er feil. Egenandelen har jeg uansett. Med hans forslag betaler jeg i praksis på endel av hans del av lånet. Hvis du iht samboerkontrakt eier mer, så er jo saken en litt annen. Min mann og jeg har også tinglyst 50/50, men jeg har i samboerkontrakt at jeg skal ha utbetalt min egenkapital først før vi deler resten 50/50. Dette er fordi vi ikke kunne hatt så høyt lån om vi ikke begge delte det halvt om halvt. Jeg eier ikke mer på papiret, men jeg skal først ha ut min ekstra egenkapital før resten deles i to. Og da er det riktig å betale likt også på lånet. Anonymkode: e4d35...ae9
Frk Midnattsol Skrevet 13. april 2022 #8 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du iht samboerkontrakt eier mer, så er jo saken en litt annen. Min mann og jeg har også tinglyst 50/50, men jeg har i samboerkontrakt at jeg skal ha utbetalt min egenkapital først før vi deler resten 50/50. Dette er fordi vi ikke kunne hatt så høyt lån om vi ikke begge delte det halvt om halvt. Jeg eier ikke mer på papiret, men jeg skal først ha ut min ekstra egenkapital før resten deles i to. Og da er det riktig å betale likt også på lånet. Anonymkode: e4d35...ae9 Regner med at dere har bestemt at egenandelen skal økes prosentmessig like mye som verdiøkningen når huset selges? Altså hvis du f,eks har 1 mill i egenkapital, og det blir en verdiøkning ved salg på 10%, så har din egenandel økt til 1 100 000,-? 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #9 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du iht samboerkontrakt eier mer, så er jo saken en litt annen. Min mann og jeg har også tinglyst 50/50, men jeg har i samboerkontrakt at jeg skal ha utbetalt min egenkapital først før vi deler resten 50/50. Dette er fordi vi ikke kunne hatt så høyt lån om vi ikke begge delte det halvt om halvt. Jeg eier ikke mer på papiret, men jeg skal først ha ut min ekstra egenkapital før resten deles i to. Og da er det riktig å betale likt også på lånet. Anonymkode: e4d35...ae9 Må legge til at vi begge er økonomer og vet at vår avtale er litt på siden av sånn man kanskje objektivt sett burde hatt det (mtp regulering av prisstigning osv), men det er noe vi har blitt enige om i fellesskap som gjorde det mulig å kjøpe akkurat dette huset og makse ut hva vi fikk til med vår samlede ek (det jeg hadde betydelig mer), og vår mulighet for et større lån om vi tok det 50/50. Anonymkode: e4d35...ae9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #10 Skrevet 13. april 2022 Frk Midnattsol skrev (1 minutt siden): Regner med at dere har bestemt at egenandelen skal økes prosentmessig like mye som verdiøkningen når huset selges? Altså hvis du f,eks har 1 mill i egenkapital, og det blir en verdiøkning ved salg på 10%, så har din egenandel økt til 1 100 000,-? Se svar nedenfor. Vi har ikke knyttet det til prisstigning, men brukt en annen mekanisme. Som nevnt, vi er begge økonomer og vet fordeler og ulemper med løsningen vi har valgt. Anonymkode: e4d35...ae9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #11 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det blir jo sjelden riktig, fordi den med minst lån da ender opp med å betale mer av felles løpende utgifter fordi den andre ikke har råd. Jeg synes eierandel 2/5 og 3/5 med likt lån er mest rettferdig. Anonymkode: 1a558...20a Dersom den ene ikke har råd til å betale sine utgifter så lar man enten være å kjøpe et så dyrt hus eller man har en annen prosentfordeling på eierskapet. Anonymkode: 24e16...086
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #12 Skrevet 13. april 2022 Sansx skrev (13 minutter siden): Ja så enkelt kan det gjøres. Da huset ble kjøpt ble det tinglyst med eierandel 50/50. Men samboeren mener at lånet skal deles 50/50 siden det er spesifisert i samboerkontrakt at jeg har egenandel som jeg skal sitte igjen med hvis huset selges. Jeg mener det er feil. Egenandelen har jeg uansett. Med hans forslag betaler jeg i praksis på endel av hans del av lånet. Samboeren din har rett - egenkapitalen trekkes jo ut før dere deler resten. Anonymkode: 72da9...92c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #13 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Den ene får 1 million i lån og den andre 2 millioner. Så betaler dere ulikt på lånet alt etter hvem som har hva i lån. Alt annet deler dere 50/50 Anonymkode: e4d35...ae9 Ja. Anbefaler at dere har hvert deres lån, da slipper dere uklarheter og konflikter, og den ene kan også betale ned raskere på lånet uten at det berører den andre parten (eller eierbrøken). Anonymkode: 4c5ed...883
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #14 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Samboeren din har rett - egenkapitalen trekkes jo ut før dere deler resten. Anonymkode: 72da9...92c Dett er kun riktig hvis egenkapitalen stiger i takt med prisen på huset. Anonymkode: 1a558...20a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #15 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det blir jo sjelden riktig, fordi den med minst lån da ender opp med å betale mer av felles løpende utgifter fordi den andre ikke har råd. Jeg synes eierandel 2/5 og 3/5 med likt lån er mest rettferdig. Anonymkode: 1a558...20a Da har de jo kjøpt et hus som den ene parten ikke har råd til = de burde kjøpt et billigere hus, eller hatt en annen brøk enn 50/50. Anonymkode: 4c5ed...883
Sansx Skrevet 13. april 2022 Forfatter #16 Skrevet 13. april 2022 Ok. Ja egenandelen stiger ved verdiøkning på boligen. Kan se ut som han har rett da.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #17 Skrevet 13. april 2022 Sansx skrev (2 minutter siden): Ok. Ja egenandelen stiger ved verdiøkning på boligen. Kan se ut som han har rett da. Da har han rett ja. Anonymkode: e4d35...ae9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå