Gå til innhold

Flertallet har tillit til medienes Ukraina-dekning

Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Tre av fire nordmenn har tillit til den norske mediedekningen av krigen i Ukraina, ifølge Medieundersøkelsen. Langt færre mener mediene forberedte dem på krig.

https://www.tv2.no/nyheter/14718741/

Har du tillitt til medienes Ukraina dekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har for så vidt det. Jeg kan noen ganger tenke at mediedekningen heller for mye til fordel for Ukrainas befolkning enn Russlands befolkning, men siden media har mye, mye bedre tilgang til hendelser i Ukraina enn Russland, er det slik det blir. 

Jeg følger helst med via NRK, og legger merke til at de er nøye med å gi beskjed hvis nyheter ikke er verifisert. De stiller også kritiske spørsmål. Jeg følger ikke med via VG og Dagbladet av den enkle grunn at jeg har ingen tro på at det vil gi den samme kvaliteten.

At media ikke forberedt oss på krig, tenker jeg er et underlig spørsmål å stille. Ble ikke til og med Nato ganske overrasket over invasjonen?

Det blir for øvrig interessant når resten av undersøkelsen publiseres i mai. Mener folk f eks at de ikke blir godt informert om den meget nærliggende miljøkatastrofen vi går i retning mot? Hvis folk flest mener at media ikke har forberedt dem på det, er ikke undersøkelsen vært noe som helst.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (5 timer siden):

Tre av fire nordmenn har tillit til den norske mediedekningen av krigen i Ukraina, ifølge Medieundersøkelsen. Langt færre mener mediene forberedte dem på krig.

Har ikke ubetinget tillit til noen som helst, ei heller media. Av norske medier syns jeg NRK og Aftenposten ofte er gode edruelige kilder, VG og Dagbladet er som regel mer sensasjonelle men har styrke i at de ofte er hurtigere ute med nyheter enn f.eks NRK. Føler alt i alt at media i Norge er edruelige, retter opp feil når de gjør feil og forsøker gi et troverdig og rettferdig bilde av krigen. De er f.eks flinke med å opplyse om hva som er verifisert og hva som ikke er det. Ellers syns jeg spørsmålet om hvorvidt mediene forberedte oss på krigen er bare underlig. Media rapporterte om alt som skjedde i ukene før krigen og vi var informert om Russlands styrkeoppbygging helt fra september i fjor og selv ikke Ukraina trodde at Russland ville gå til en full invasjon av Ukraina før krigen startet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (3 timer siden):

Ja, jeg har for så vidt det. Jeg kan noen ganger tenke at mediedekningen heller for mye til fordel for Ukrainas befolkning enn Russlands befolkning, men siden media har mye, mye bedre tilgang til hendelser i Ukraina enn Russland, er det slik det blir. 

Jeg følger helst med via NRK, og legger merke til at de er nøye med å gi beskjed hvis nyheter ikke er verifisert. De stiller også kritiske spørsmål. Jeg følger ikke med via VG og Dagbladet av den enkle grunn at jeg har ingen tro på at det vil gi den samme kvaliteten.

At media ikke forberedt oss på krig, tenker jeg er et underlig spørsmål å stille. Ble ikke til og med Nato ganske overrasket over invasjonen?

Det blir for øvrig interessant når resten av undersøkelsen publiseres i mai. Mener folk f eks at de ikke blir godt informert om den meget nærliggende miljøkatastrofen vi går i retning mot? Hvis folk flest mener at media ikke har forberedt dem på det, er ikke undersøkelsen vært noe som helst.

Jeg lurer på når Norge visste sikkert at det skulle bli krig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (15 timer siden):

Tre av fire er egentlig litt lavt, men i forbindelse med pandemien har vi sett hvor mange konspirasjonsteoretikere som finnes der ute. Folk som heller følger jallamedier, lytter til Kari J og hennes likesinnede osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke, men jeg fikk en mail om at jeg ikke hadde lov til å uttale meg om krigen så 😅 jeg synes det er spesielt at det faktisk har blitt sånn her i Norge at man ikke engang kan mene hva man vil offentlig.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne mailen fikk jeg i dag:

Kjære publisist
spacer_11.gif
På grunn av krigen i Ukraina stanser vi inntil videre all inntektsgenerering av innhold som utnytter, fornekter eller aksepterer krigen.
spacer_11.gif
Vær oppmerksom på at vi allerede har innført sanksjoner mot personer som har fremsatt påstander om krigen i Ukraina, der påstandene utgjorde brudd på eksisterende retningslinjer (f.eks. retningslinjene om farlig eller nedsettende innhold, som forbyr inntektsgenerering av innhold hvor vold fremmes eller tragiske hendelser fornektes). Hensikten med denne oppdatering er å tydeliggjøre – og i enkelte tilfeller utvide virkeområdet til – retningslinjene våre for publisister i relasjon til denne konflikten.
spacer_11.gif
Dette tiltaket inkluderer, men er ikke begrenset til, påstander om at ofre selv er ansvarlige for sine egne lidelser, og lignende tilfeller der skylden blir lagt på ofrene, for eksempel påstander om at Ukraina begår folkemord eller med viten og vilje angriper sine egne borgere.
spacer_11.gif
Vennlig hilsen
Google AdSense-teamet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (54 minutter siden):

Jeg veit ikke, men jeg fikk en mail om at jeg ikke hadde lov til å uttale meg om krigen så 😅 jeg synes det er spesielt at det faktisk har blitt sånn her i Norge at man ikke engang kan mene hva man vil offentlig.  

Greit å forby tøys og tull, som vi med relativt høy sikkerhet kan si at ikke stemmer, om alvorlige temaer som krig og sykdom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (2 minutter siden):

Greit å forby tøys og tull, som vi med relativt høy sikkerhet kan si at ikke stemmer, om alvorlige temaer som krig og sykdom. 

Så hvem skal bestemme hva vi får lov til å mene? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (Akkurat nå):

Så hvem skal bestemme hva vi får lov til å mene? 

Mene, eller poste opplysninger som ikke stemmer? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (1 minutt siden):

Mene, eller poste opplysninger som ikke stemmer? 

Hvem bestemmer hva som stemmer? Siden de skriver andre ting i andre land. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke på et ord. Eliten vil ha verdenskrig pga kommenda kollaps av dollaren, og da pumper de ut krigspropaganda som de siste 30 årene: vi må kjempe for demokratiet. Pfft.. Folk roper hissig på atomkrig etter å ha blitt løyet for og lurt av myndighetene- media som har pushet løgner og skapt splid i befolkningen under korona er nå plutselig blitt troverdige. Folk er så lettlurte at jeg ikke gidder å bry meg mer. Den store uttynningen kommer, men jeg er i det minste forberedt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thaila skrev (8 minutter siden):

Hvis Google mener at noe åpenbart ikke stemmer, med den infoen de har tilgjengelig, så er det ok å begrense muligheten til å spre dette. Jeg har tillit til Google, Twitter osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (12 timer siden):

Fakta bestemmer hva som stemmer. Og hvilke andre land sikter du til? Løgnmaskiner som Russland og Kina? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (15 timer siden):

Denne mailen fikk jeg i dag:

Kjære publisist
spacer_11.gif
På grunn av krigen i Ukraina stanser vi inntil videre all inntektsgenerering av innhold som utnytter, fornekter eller aksepterer krigen.
spacer_11.gif
Vær oppmerksom på at vi allerede har innført sanksjoner mot personer som har fremsatt påstander om krigen i Ukraina, der påstandene utgjorde brudd på eksisterende retningslinjer (f.eks. retningslinjene om farlig eller nedsettende innhold, som forbyr inntektsgenerering av innhold hvor vold fremmes eller tragiske hendelser fornektes). Hensikten med denne oppdatering er å tydeliggjøre – og i enkelte tilfeller utvide virkeområdet til – retningslinjene våre for publisister i relasjon til denne konflikten.
spacer_11.gif
Dette tiltaket inkluderer, men er ikke begrenset til, påstander om at ofre selv er ansvarlige for sine egne lidelser, og lignende tilfeller der skylden blir lagt på ofrene, for eksempel påstander om at Ukraina begår folkemord eller med viten og vilje angriper sine egne borgere.
spacer_11.gif
Vennlig hilsen
Google AdSense-teamet

Hvis du tror det å bruke google-tjenester til å profitere på å spre uverifserbar informasjon som benekter krigshandlingene til Russland inngår i din ytringsfrihet, så har du mistforstått hva ytringsfrihet er. Har du behov for å spre tull så er det bare å marsjere i gatene med plakter.

Endret av kar90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gereon Rath skrev (På 13.4.2022 den 10.17):

Stort sett ja vil jeg si. Men det er nå sånn at det første offeret i en krig er sannheten, og det må man ha i bakhodet.

(Jeg har f.eks meget liten tillit til hvordan mediene i Norge formidler hva som skjer med Israel/Palestina konflikten. Det er ikke så uvanlig å lese overskrifter som "ISRAELSKE SOLDATER SKJØT PALESTINER", så må man nærmest bruke forstørrelsesglass for å lese at det var fordi palestineren først stakk ned folk på gaten med kniv i et terrorangrep...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tre av fire har tillit er vel omtrent en selvfølge, siden vi er påvirket av disse mediene. 
Jeg synes dekningen er lav. Jeg hadde forventet at Jentoft skulle publisere gode intervjuer og reportasjer fra Butsja, men disse har jeg ikke sett. BBC derimot har gjort slik jobb. Min kritikk er altså manglende journalister på bakken, men det er også forståelig. Det er farlig og koster penger.

Nyhetsbildet er preget av et vestlig perspektiv, og er ikke oppdatert på hva som skjer i Russland. Russiske krigsforbrytelser hauses opp mens ukrainske forties. Det skilles heller ikke mellom de forskjellige soldatgruppene der det finnes alt fra snille og hjelpsomme til sadister på begge sider. De russiske heltene, ungguttene som saboterte tanksfremrykkingen mot Kiev skrives det ikke om. Det skrives heller ikke om lærere og andre utrente fra DPR som hentes ut av sine hjem og  kastes rett inn i krigen for å dø. Rykker de utrente fram blir de drept på flekken av Ukraina, og rykker de ikke fram blir de drept på flekken av tsjetsjenerne.

Man får inntrykk av at Ukraina er de gode  og Russland de onde. På overordnet nivå er det ganske sant, men på bakken er det mye mer sammensatt.

Noe som er  mystisk med russere/tsjetsjeneres plyndring i Butsja er at de stjal mange vaskemaskiner men lot oppvaskmaskinene stå igjen. Det er skrevet lite i Norsk presse om plyndring.

Endret av I Grosny
korrektur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.
Mediene dekker Ukraina-konflikten som om Norge var med i krigen, eller at Norge var en del av Ukraina.
Land i krig svartmaler fienden og hvitvasker seg selv. At norske medier da skriver utelukkende fra ukrainsk perspektiv blir litt spesielt. Jada, de legger pliktskyldigst inn noen forbehold, "mulig", "kanskje", "det ble sagt at..", iallfall de mer seriøse av dem, men det ignorerer jo de fleste leserne/seerne glatt uansett, 

Men Norge er ikke i krig, iallfall ikke foreløpig, og ikke et fylke i Ukraina, og mediene sløser dermed bort en gyllen mulighet til å komme til bunns i de faktiske forhold. Jeg blir både provosert og forbauset over det uutalte kravet om at man værsågod skal ta parti for Ukraina om det så går på bekostning av fakta. Hvorfor det? Ukraina er ikke et uproblematisk land, vi er ikke i noen allianse med noen av partene og Ukraina er heller ingen vesentlig handels- eller annen form for partner, så hvorfor håndteres ikke dette som enhver annen konflikt som ikke direkte angår oss, med litt brumming mot den angripende part, oppfordring til humanitær hjelp og diplomati, og ellers et skuldertrekk?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

Jeg synes dekningen er lav. Jeg hadde forventet at Jentoft skulle publisere gode intervjuer og reportasjer fra Butsja, men disse har jeg ikke sett. BBC derimot har gjort slik jobb. Min kritikk er altså manglende journalister på bakken, men det er også forståelig. Det er farlig og koster penger.

Da kunne det kanskje være av interesse å se videoene til den amerikanske uavhengige journalisten Patrick Lancaster. Han dekket også borgerkrigen i Donbass og har bodd i Ukraina iallfall siden da. I videoene har han ofte lengre samtaler med folk på stedet. Han er å finne på Twitter og YouTube iallfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...