Gå til innhold

Hva er definisjonen på en kvinne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Definisjonen av en kvinne.. uhm. Et menneske som har overvekt av feminine trekk😅

Anonymkode: cb00c...7cc

De fleste er mer eller mindre både feminine og maskuline. Det er et interessant tema. I visse yoga metoder handler det om å finne balansen mellom det maskuline og feminine i seg, noe som skal gjøre at man finner en indre ro.

Jeg er like mye kvinne de dagene jeg er omringa av verktøy i møkkete og svette klær som de dagene jeg har på kjole og høye hæler.

Anonymkode: c094b...574

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påkrevd skrev (15 timer siden):

Ingen biologi? Er også alle som definerer seg som 60-åringer 60 år? Jeg mener det er forskjell på å leve som kvinne eller 60-åring, og å faktisk være det.  

Kan du utdype det med 60 åringer er du snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Er man ikke kvinne lenger om man må fjerne disse organene?

Anonymkode: f691f...074

Jo, man må ha vært kvinne for å fjerne de. Så da er man fortsatt kvinne. Noen er født uten, men man må være født kvinne for å mangle de.

Akkurat som en mann født uten testikler er en mann født uten testikler, og ikke en kvinne. Dette vet du , men du bare kverulerer. 

Anonymkode: 64363...781

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne er i alle fall mer enn en mann med lave testosteronnivåer. Det at man ikke ser det gjør at vi for tiden er i ferd med å ødelegge kvinneidrett. 

Anonymkode: befd0...99e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne er kun kjønnsorgan og biologi. Ikke noe annet. *ironi*

Anonymkode: e2884...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

 

Ja, men nei. Fordi det er så mye forskjellig informasjon om hva som er den biologiske definisjonen, eks menn som er kvinner er kvinner, kvinner er kvinner, hva er egentlig en kvinne?

 

 

Jeg vil bare bestå i faget, og er usikker på hva min lærer sin politiske ideologi er så det er ikke lett og vite hva som er riktig og svare..

Anonymkode: 72b99...388

Poenget med en slik oppgave er drøftingen. Hør på ab...e0f. Det er ikke om å gjøre å finne rett svar.

Anonymkode: 27f78...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg lurer på om noen av dere kunne hjulpet meg med min skole oppgave der jeg skal finne definisjonen på hva en kvinne er?

Hva vil DU si er definisjonen av en kvinne?

 

Anonymkode: 72b99...388

Det er vanskelig. Biologisk kan det knyttes til kromosomer, men så går man fra genotype til fenotype, og da har man begrepet gender på engelsk, som jeg tror må oversettes med kjønnsrolle. Transpersoner sier de er kvinner, og det er de mentalt sett. Men på det nåværende tidspunktet kan ikke vitenskapen forandre deres kromosomer. Dette er dessverre et faktum. Men dermed er det ikke sagt at man ikke kan behandle som kvinner, og at de ikke kan få lov til å oppføre seg som kvinner. Slike ting krever ikke kromosomendringer. 

Det er veldig mange som sier at homofile har et eget gen, men det har de ikke i følge ny forskning. Man har et spektrum av genetiske disposisjoner for ulike preferanser. Ikke noen av og på knapp. Betyr dette at homofile ikke er det de sier (jeg er homo). Nei, det betyr det ikke. Man kan ikke endre et voksent menneske på et slikt plan uten å ødelegge det fullstendig mentalt. Man kan heller ikke lage en slags perfekt oppvekst manual for å unngå slike ting. Ikke vet man hvordan folk blir homo, og om man visste det ville oppvekst manualen trolig bli fullstendig bisarr. Livet består av en rekke tilfeldigheter. Det kan ikke dikteres. Bottom line: når noen har en viss personlighet, så må man respektere at dette er den de er. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som noensinne lurer på hva definisjonen av en mann er ?

Anonymkode: 64363...781

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle som definerer seg som kvinne, er kvinner. 🙂 

Anonymkode: a8446...5eb

Nei. Man må gjerne fremstå som en kvinne, selv om man ikke er det, hvis man ønsker det, men kjønn er en biologisk greie og ikke føleri. 

Min første tanke er XX-kromosomer, men jeg vet ikke om det er godt nok. Vet ikke hvordan de gjorde det for å avgjøre om Caster Semenya er kvinne. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, norw said:

Nei. Man må gjerne fremstå som en kvinne, selv om man ikke er det, hvis man ønsker det, men kjønn er en biologisk greie og ikke føleri. 

Min første tanke er XX-kromosomer, men jeg vet ikke om det er godt nok. Vet ikke hvordan de gjorde det for å avgjøre om Caster Semenya er kvinne. 

Caster Semenya er kvinne med høye testosteronnivåer. Hun måtte senke testosteronnivået sitt til under 5 nmol/L for å delta på de kortere distansene slik som 400m. Dette ville hun ikke og får derfor kun delta på mellomdistanseøvelser. Menn kan konkurrere i kvinneklassen så lenge de kan vise til at de har hatt testosteronnivå på under 10 nmol/L i 12 mnd. Det at de har gått igjennom puberteten som mann og har skjelett, muskulatur og kroppsstørrelse som en mann har ingen betydning. Forstå det den som kan! 

Anonymkode: befd0...99e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (4 timer siden):

Kan du utdype det med 60 åringer er du snill?

Det sier seg vel selv? Man er født på et gitt tidspunkt, med et gitt kjønn. Etterhvert kan man finne ut at opplevd kjønn eller opplevd alder ikke stemmer overens med det man faktisk er. Man kan operere seg så man ser både eldre og yngre ut, og man kan operere seg så man likner på det kjønnet man vil, men biologisk går det ikke å helt endre noen av delene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (20 timer siden):

Ingen biologi? Er også alle som definerer seg som 60-åringer 60 år? Jeg mener det er forskjell på å leve som kvinne eller 60-åring, og å faktisk være det.  

Joe Biden har sagt at dette 🙂 "Alle som definerer seg som kvinner, er kvinner." Og dette er ikke hans personlige mening, men med bakgrunn i den intellektuelle og akademiske elites forskning på dette området. Dere som sutrer om "biologi" bruker utdatert forskning.

Joe Biden har verdens smarteste mennesker bak seg. Men dere er vel smartere enn dem? 😂

Anonymkode: a8446...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg lurer på om noen av dere kunne hjulpet meg med min skole oppgave der jeg skal finne definisjonen på hva en kvinne er?

Hva vil DU si er definisjonen av en kvinne?

 

Anonymkode: 72b99...388

Enkelt..

Livmor..innovertiss og XX kromosom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påkrevd skrev (15 minutter siden):

Det sier seg vel selv? Man er født på et gitt tidspunkt, med et gitt kjønn. Etterhvert kan man finne ut at opplevd kjønn eller opplevd alder ikke stemmer overens med det man faktisk er. Man kan operere seg så man ser både eldre og yngre ut, og man kan operere seg så man likner på det kjønnet man vil, men biologisk går det ikke å helt endre noen av delene. 

Jeg har fått med meg at folk vil være yngre, men ikke eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (57 minutter siden):

Jeg har fått med meg at folk vil være yngre, men ikke eldre.

Folk kan også definere seg som et helikopter, men de blir aldri det. Verden er gal, det er to kjønn ferdig med det!

Anonymkode: 7db03...e09

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en skoleoppgave og du skal mene noen tusen ord om dette, så skjønner jeg jo at den biologiske definisjonen blir i korteste laget. Du kan selvfølgelig nevne åpenbare ting som eggstokker, livmor, kjertler i brystene som kan produsere melk osv. 
Men du kan også velge å snakke om at biologien stikker mye dypere en det, om du vil snakke om muskler, bentetthet, kroppsfett eller at hjernen til en mann er ca. 200g tyngre. Det er også et hav av sykdommer som i stor grad følger kjønnet du har. Fibromyalgi er f.eks. mye vanligere hos kvinner, mens f.eks. hjerteproblemer er langt mer vanlig hos menn. Dette endrer seg ikke om du har tatt kjønnskorrigerende kirurgi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som sutrer om "biologi" bruker utdatert forskning.

Kromosom og DNA lyver ikke, og blir ikke utdatert. 

Anonymkode: 64363...781

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kromosom og DNA lyver ikke, og blir ikke utdatert. 

Anonymkode: 64363...781

Definisjonen er utdatert. Joe Biden er enig i dette. Alle vitenskapsfolk bak ham er enig i dette. 

Anonymkode: a8446...5eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucius skrev (På 12.4.2022 den 13.45):

En kvinne er et kjønnsmodent eller voksent menneske av hunkjønn. Hun er en betegnelse for individer av hunkjønn til forskjell fra han. Hunkjønn er det biologiske kjønnet med forplantningsorganer som inneholder/utvikler eggceller. Hunnene skiller seg fra hannene ved at de har to XX-kromosomer, til forskjell fra hannenes XY.

 

10614621-BC2D-402E-94C8-F2306F5CDD8F.jpeg.51d0d3774acdf0cfc54b3f378f3e544f.jpeg

Venusspeil er et utbredt kjønnssymbol for individer av hunkjønn. 

Ja,
Men man bør nok heller si at hankjønn er de med minst ett Y-kromosom, hunkjønn er de uten, ellers kommer folk drassende med alle mulige kromosomavvik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Joe Biden har sagt at dette 🙂 "Alle som definerer seg som kvinner, er kvinner." Og dette er ikke hans personlige mening, men med bakgrunn i den intellektuelle og akademiske elites forskning på dette området. Dere som sutrer om "biologi" bruker utdatert forskning.

Joe Biden har verdens smarteste mennesker bak seg. Men dere er vel smartere enn dem? 😂

Anonymkode: a8446...5eb

Forskning??
Dette har ike noe med forskning å gjøre, det er misbruk av språk i form av en politisk beslutning.
Det er uredelig å omdefinere betydningen av ordet "kvinne" som inntil nylig har vært forankret i biologi til å bli noe som beskriver en følelse. Finn et nytt ord for dette eller bruk eksisterende ord som "kvinnelig" eller "feminin".
Uttalelsen til Biden er forøvrig enten intetsigende eller absurd.
Tar man utgangspunkt i nytaleversjonen av ordet kvinne dvs noen som føler seg som kvinne, så sier den bare at de som føler seg som kvinner er de som føler seg som kvinner.
Tar man utgangspunkt i den opprinnelige definisjonen av kvinne påstås det at man kan ønske seg fram til  et kromosom- og kjønnscellebytte. Sorry men det lar seg nok ike gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...