Gå til innhold

Pubertet jenter, hva er tidlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (5 minutter siden):

Begynnende pubertet i fjerde klasse er ikke unormalt, men hun er nok blant de de første. Gjennomsnittsalderen for pubertet og menstruasjon har sunket de siste årene, men det er ingen grunn til å sykeliggjøre det; det er da vitterlig ingen sykdom. Å være den første i klassen som kommer i puberteten og som får mensen kan derimot være psykologisk tøft, så det er veldig viktig at du støtter jenta di og at hun forstår at hun er helt normal, slik at hun ikke begynner å skamme seg over kroppen sin og utvikler spiseforstyrrelser, angst, begynner med selvskading  e.l. 

Jeg ser flere av jentene på trinnet er litt "i gang" og min er av de minste høydemessig så jeg tror ikke hun er blant de første faktisk. Men du har helt rett, dette er en alder hvor det er viktig å støtte opp under jenters selvtillit🥰

Anonymkode: 8f7f5...5dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 11 år da jeg fikk mensen og var nok den første i klassen. Ikke akkurat noe bra siden jeg var ikke helt klar psykologisk. Og det er problem med tidlig mens, selv i dag. Fysisk er jentene klar,de får mens mens psykisk er de det ikke og det er vanskelig å akseptere. Så når vi snakker om mens i 8årsalder så er det trist å høre nå de får mens så tidlig. Jeg synes de jentene bør besøke psykolog først og fremst for når mensen kommer i gang, er det ikke måte å stoppe det på.

4.klasse er ikke tidlig ute for begynnende pubertet,bare håper det drøyer med første mens.

Anonymkode: 737d1...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Er født i 81 og kan huske at flere jenter i klassen/parallellklassen fikk pupper på barneskolen, fra det som dengang var 3.klasse, og flere fikk mensen i 11 års alder, bl.a min søster og noen venninner.

Selv fikk jeg ikke mensen før jeg var nesten 15.. Og puppene kom også sent. 

Anonymkode: eff2f...893

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt og kan gå flere år før de store endringene som menstruasjon kommer i gang enda. 

Fikk selv mensen som 12 åring og trodde det var tidlig. Viste seg senere at de fleste jentene i klassen fikk mensen i 11-13 års alderen når vi ble tryggere og mindre private senere i tenårene. Noen få fikk ikke mensen før 14-16 års alderen, og noen få fikk mensen før 11 år, men begge deler gjaldt bare et par jenter. 

Anonymkode: 7ced2...b09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men 14 år er nok sent ute i dag.

Takk for alle svar forøvrig, TS

14 år var sent på 90-tallet også, da jeg vokste opp.

Anonymkode: 779ae...7a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vel ca 12 da jeg kom i puberteten, og 14 da mensen kom

Anonymkode: 63851...071

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (2 timer siden):

Det har du ikke vitenskapelig belegg for å si!

Hva er det da som gjør folk så "syke"?

Anonymkode: f1145...ac4

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (2 timer siden):

Forskning viser at overvekt kan føre til tidligere pubertet (mensen) og at hvite jenter (som det er flest av i Norge) kommer i gjennomsnitt i puberteten senere enn blant annet jenter med aner fra Afrika.  
Snittet for når jenter har sunket med flere år de siste 150 år, men bare med noen måneder  de siste 20 kanskje.  

Anonymkode: f1c05...a2e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Vi var 5 jenter i mitt klassetrinn som fikk mensen 10-11 år gamle, og dette var på 90-tallet.

Anonymkode: 05d49...573

AnonymBruker
Skrevet

Selv var jeg relativt sent ute i forhold til vennene mine. Husker jeg var sist med å få mensen i klassen og fikk den i slutten av 8. klasse. Da var jeg 13-14 år. Puppene kom ikke ordentlig før jeg var 15-16. Husker bestevennina mi var veldig tidlig ute, og fikk pupper og mensen i 4-5. klasse.

Tror ikke det er noe å bekymre seg over. Alle utvikler seg forskjellig

Anonymkode: 76207...d4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rent medisinsk er det ikke for tidlig pubertet med mindre den begynner før jenta er 7. Men selv da er det ikke nødvendigvis sånn at man prøver å bremse det. Det er også sånn at selv om de første tegnene kommer ved 7-årsalder, kan mensen utebli fram til 15. Hvor fort ting går er forskjellig fra person til person.

Til sammenligning fikk min jente første tegn som seksåring og hadde kjønnshår, pupper og mensen før hun fylte 10.

Anonymkode: 78445...238

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rent medisinsk er det ikke for tidlig pubertet med mindre den begynner før jenta er 7. Men selv da er det ikke nødvendigvis sånn at man prøver å bremse det. Det er også sånn at selv om de første tegnene kommer ved 7-årsalder, kan mensen utebli fram til 15. Hvor fort ting går er forskjellig fra person til person.

Til sammenligning fikk min jente første tegn som seksåring og hadde kjønnshår, pupper og mensen før hun fylte 10.

Anonymkode: 78445...238

Og hvor høy ble hun da som utvokst? Vurderte dere å gjøre noe for å stanse puberteten, eller forsinke den.

Skrevet (endret)
Grüner skrev (3 timer siden):

Kommer puberteten tidligere nå enn før? (aftenposten.no)

"Tidlig pubertet er forbundet med økt forekomst av fedme og overvekt, økt risiko for hjerte- og karsykdommer i voksen alder og økt risiko for kreft. Tidlig kjønnsmodne jenter har også kortere skolegang."

Ikke bra med for tidlig pubertet, med andre ord.

Endret av Anonymburker
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De første pubertetstegnene hos min datter var også da hun var 8-9 år. Heldigvis kom ikke mensen før hun var nesten 12, så hun rakk å vokse en god del på den tiden. Men jeg lurer på om veksten (gjennomsnitt, hos kvinner) kommer til å dale i Norge når puberteten kommer så tidlig. Selv er jeg 180 og fikk ikke mensen før jeg var 16 år.

Anonymkode: eb615...631

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (10 timer siden):

Å få mensen som 14-åring er ikke sent i dag heller. Alder for pubertet og mens har ikke sunket med flere år, bare med noen måneder, så jeg vil tro de fleste får det når de er mellom 12-15, vanligst mellom 13-14. 

Det er temmelig lenge siden snittet var 13-14, altså, om det noen gang har vært det. Godt over halvparten har fått mens i løpet av de to siste årene av barneskolen, er min erfaring. 

Anonymkode: 931ff...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at jeg hadde ei venninne med store bryster, hår under armene, mensen osv. allerede i 5.klasse. Hun følte seg meget utenfor, da alle vi andre ikke hadde noen tegn til dette. Jeg fikk for eksempel ikke mensen før i 9. klasse. Det varierer veldig og jeg tror datteren din er helt normal :)

Anonymkode: ca3a5...777

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er temmelig lenge siden snittet var 13-14, altså, om det noen gang har vært det. Godt over halvparten har fått mens i løpet av de to siste årene av barneskolen, er min erfaring. 

Anonymkode: 931ff...51c

Jeg fant en undersøkelse fra 2020 fra Helse Vest som viste at gjennomsnittsalderen for første pubertet hadde sunket fra 13 år til 12,7 år, så vi har nok begge rett. Første begynnende tegn til pubertet hos jenter hadde sunket til 10,5 år. 

Skrevet

Jeg kjenner ei dame som fikk mensen i 11 års alder. Pupper og slikt begynnte i 9 års alder. Hun fortalte selv at hun var tidligst ute i klassen sin. Hun var helt ferdig som dame tundt 13 års alder mtp. vekst og slikt. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymburker skrev (18 timer siden):

Kommer puberteten tidligere nå enn før? (aftenposten.no)

"Tidlig pubertet er forbundet med økt forekomst av fedme og overvekt, økt risiko for hjerte- og karsykdommer i voksen alder og økt risiko for kreft. Tidlig kjønnsmodne jenter har også kortere skolegang."

Ikke bra med for tidlig pubertet, med andre ord.

En venninne av meg jobbet med barn og ungdom og sa at det var en stor andel jenter fra belastede hjem som kom tidlig i puberteten. De visste ikke akkurat hvorfor, men hadde noen hypoteser om at det var stressutløst. Dersom du mentalt ble tvunget til å bli voksen tidlig (grunnet omstendigheter), ble du også det rent fysisk. Det gir jo mening.

Jeg synes alt før 10 er tidlig pubertet, men man kan selvsagt vise tegn en stund før man får menstruasjon.

Anonymkode: 4ccc8...1d6

AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker veldig tidlig ja.

Datteren min er 152, går i 6.klasse og har ikke engang begynt å få pupper. Men er flere i klassen som er mer utviklet, og en av hennes venninner fikk mensen for noen måneder siden.

Men min datter er slank og ikke antydning til ordentlig pubertet ennå.

Jeg selv fikk ikke mensen før jeg var nærmere 13 år, så satser på at hun ikke får det før heller.

Anonymkode: d6ea0...54b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...