Mamajune11 Skrevet 11. april 2022 #41 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Haha så j.. tull! Noen får det uansett!! Og nei min var ikke tidlig. Anonymkode: df80d...49e Det er alle hormonene i meieriprodukt vi nordmenn stapper i oss.
Mamajune11 Skrevet 11. april 2022 #42 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva er det da som gjør folk så "syke"? Anonymkode: f1145...ac4 Giftstoff, hormoner, kunstig tilsetning osv. vi nordmenn spiser 80% ultraprosesert mat. Det er dårlig kosthold som også gjør kvinner og menn sliter med fruktbarheten mer enn noen sinne.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #43 Skrevet 11. april 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Aj, det er ikke bra. Var ikke slikt tidligere, nå er de fleste i ubalanse grunnet dårlig mat. Anonymkode: f1145...ac4 Ah, før i tiden var alt i balanse, men slik er det ikke nå lengre? 😕 Anonymkode: 53b0a...8a1
urenluren Skrevet 11. april 2022 #44 Skrevet 11. april 2022 Er ikke det ganske vanlig, egentlig? Syntes å huske at de første pubertetstegnene kom i 4-5 klasse hos de fleste jentene (kviser, svette, hår), og mange begynte med bh i 5-klasse. Jeg var hverken først eller sist til noen av delene, og begynte vel å komme i puberteten i 4.klasse. Mensen kom noen år senere, da jeg akkurat hadde begynt på ungdomsskolen. Så selv om hun har startet puberteten, kan de gå flere år før hun får mensen.
Gjest DislayName Skrevet 11. april 2022 #45 Skrevet 11. april 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: En venninne av meg jobbet med barn og ungdom og sa at det var en stor andel jenter fra belastede hjem som kom tidlig i puberteten. De visste ikke akkurat hvorfor, men hadde noen hypoteser om at det var stressutløst. Dersom du mentalt ble tvunget til å bli voksen tidlig (grunnet omstendigheter), ble du også det rent fysisk. Det gir jo mening. Jeg synes alt før 10 er tidlig pubertet, men man kan selvsagt vise tegn en stund før man får menstruasjon. Anonymkode: 4ccc8...1d6 Det er fordi kroppen forsøker kjappe seg å få barn før stresset tar overhånd. Epigenetikk. Ved mindre stress føler kroppen ikke på noe stress for å sikre reproduksjon.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #46 Skrevet 11. april 2022 Mamajune11 skrev (23 minutter siden): Det er alle hormonene i meieriprodukt vi nordmenn stapper i oss. Vi nordboere kommer i puberteten mye senere enn mange fra andre kontinenter, så det er ikke mengden meieriprodukter som avgjør pubertet. Anonymkode: f1c05...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #47 Skrevet 11. april 2022 Det høres tidlig ut ja. Husker når jeg gikk på barneskolen så var det vel i 6-7 klasse vi satt og snakket om at vi hadde fått hår der nede (13 år) og først på ungdomsskolen (16 år) at jeg fikk mensen. Anonymkode: 9407b...287
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #48 Skrevet 11. april 2022 Uansett om noen tegn har kommet så tar det som noen har skrevet allerede flere år før mensen kommer. Anonymkode: 9407b...287
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #49 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det høres tidlig ut ja. Husker når jeg gikk på barneskolen så var det vel i 6-7 klasse vi satt og snakket om at vi hadde fått hår der nede (13 år) og først på ungdomsskolen (16 år) at jeg fikk mensen. Anonymkode: 9407b...287 Å få mensen som 16-åring både var og er ekstremt sent. Det er ikke normalen. Normalen er rundt 13 år. Anonymkode: d6ea0...54b 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #50 Skrevet 11. april 2022 Hr. Aktiv skrev (11 timer siden): Jeg kjenner ei dame som fikk mensen i 11 års alder. Pupper og slikt begynnte i 9 års alder. Hun fortalte selv at hun var tidligst ute i klassen sin. Hun var helt ferdig som dame tundt 13 års alder mtp. vekst og slikt. Man er ikke dame når man er 13 uansett! 🤦♀️ Jeg visste at enkelte menn kom til å bruke denne tråden som noe slags bevis på at det er OK å ha sex med mindreårige jenter. Jeg fikk mensen da jeg var 13, var overhode ikke klar for sex med en mann før i 20 åra. Anonymkode: 23869...394
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #51 Skrevet 11. april 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Hva er det da som gjør folk så "syke"? Anonymkode: f1145...ac4 Hvem er det som er så syke? Anonymkode: 21576...a3e
Hr. Aktiv Skrevet 11. april 2022 #52 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man er ikke dame når man er 13 uansett! 🤦♀️ Jeg visste at enkelte menn kom til å bruke denne tråden som noe slags bevis på at det er OK å ha sex med mindreårige jenter. Jeg fikk mensen da jeg var 13, var overhode ikke klar for sex med en mann før i 20 åra. Anonymkode: 23869...394 Hva er det du prater om? Du er ikke i samme univers bare for å oppklare det.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #53 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Man er ikke dame når man er 13 uansett! 🤦♀️ Jeg visste at enkelte menn kom til å bruke denne tråden som noe slags bevis på at det er OK å ha sex med mindreårige jenter. Jeg fikk mensen da jeg var 13, var overhode ikke klar for sex med en mann før i 20 åra. Anonymkode: 23869...394 Det er forskjell på hva man ser ut som og hva man er. Noen er helt ferdigvokst i alle kroppsdeler som 13-åring, men så klart henger ikke psyken med. Vi bodde i USA når datteren gikk i 6. klasse, når hun drev med idrett der møtte hun jenter jeg hadde tippet var i 20-årene på grunn av tidlig pubertet, spesielt «hispanics». Alder er virkelig relativ. Det er ikke uten grunn det forskes på relativ alderseffekt og idrett. Anonymkode: f1c05...a2e 1
fru Alving Skrevet 12. april 2022 #54 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): En venninne av meg jobbet med barn og ungdom og sa at det var en stor andel jenter fra belastede hjem som kom tidlig i puberteten. De visste ikke akkurat hvorfor, men hadde noen hypoteser om at det var stressutløst. Dersom du mentalt ble tvunget til å bli voksen tidlig (grunnet omstendigheter), ble du også det rent fysisk. Det gir jo mening. Jeg synes alt før 10 er tidlig pubertet, men man kan selvsagt vise tegn en stund før man får menstruasjon. Anonymkode: 4ccc8...1d6 Ja det er nok mye som spiller inn. Barn som vokser opp under ikke optimale forhold tvinges til å bli voksne for tidlig. Mange får også barn ganske tidlig og gjentar slik mønstre. Og de blir også tidlig "gamle". Ser jo at de som holder seg godt som gamle, lever lenge og har god helse er de som har vært privilegerte.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #55 Skrevet 12. april 2022 Datteren min gikk i 4. klasse da hun begynte å komme i puberteten, og jeg kjente på lukta at flerr av venninnene hennes også burde ha startet med deodorant. To år senere kom mensen på datteren min. Anonymkode: b22a9...a91
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #56 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Datteren min gikk i 4. klasse da hun begynte å komme i puberteten, og jeg kjente på lukta at flerr av venninnene hennes også burde ha startet med deodorant. To år senere kom mensen på datteren min. Anonymkode: b22a9...a91 Ja den tidlige svettelukten og manglende deo kan være en utfordring. Datteren hadde en ny venninne på besøk i den alderen og det stinket så j… at hele huset måtte nærmest luftes etterpå. Virker som ungene er helt immun mot både egen og andres lukt i den alderen til å kjenne alt av lukt noen år senere.. Anonymkode: f1c05...a2e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #57 Skrevet 12. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja den tidlige svettelukten og manglende deo kan være en utfordring. Datteren hadde en ny venninne på besøk i den alderen og det stinket så j… at hele huset måtte nærmest luftes etterpå. Virker som ungene er helt immun mot både egen og andres lukt i den alderen til å kjenne alt av lukt noen år senere.. Anonymkode: f1c05...a2e Har en 6.klassing som barnevakt her innimellom. Hun stinker! Jeg ga henne en deo og prøvde så sensitivt aom mulig å si noe om hvorfor hun trengte den, men hun stinker ennå. Skjønner ikke hvorfor foreldrene ikke har sagt noe ennå. Anonymkode: d80fa...da2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #58 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har en 6.klassing som barnevakt her innimellom. Hun stinker! Jeg ga henne en deo og prøvde så sensitivt aom mulig å si noe om hvorfor hun trengte den, men hun stinker ennå. Skjønner ikke hvorfor foreldrene ikke har sagt noe ennå. Anonymkode: d80fa...da2 Foreldrene kan nok ha sagt noe, men ikke sikkert det går inn. Ikke alle barn liker å dusje heller, mange foreldre er også mot deodorant på yngre barn. Selv er jeg glad for at mine unger har gym eller trening 5 dager i uka slik at de dusjer mye, for ikke snakk om at de vil dusje bare for å dusje, deo er noe som det for mange tar tid å få rutiner for. Anonymkode: f1c05...a2e
Paulinetta Skrevet 12. april 2022 #59 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (På 10.4.2022 den 21.38): Haha så j.. tull! Noen får det uansett!! Og nei min var ikke tidlig. Anonymkode: df80d...49e Hvis du ser til forskningen så er dette slett ikke tull, men fakta. Økt vekt i befolkningen fører til en generell tidligere debut av pubertet.
SaySomething Skrevet 12. april 2022 #60 Skrevet 12. april 2022 Jeg fikk mens som 13 åring, og datteren min fikk mens som 13 åring. Pubertetstegn begynte vel 1-1,5 år tidligere. Det er vel ganske gjennomsnittlig. "Normalen" er jo mellom 9 og 16 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå