Gå til innhold

Kan noen gi meg tips til hva mer jeg bør skrive for å gjøre fortellingen min bedre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er ei 13 år gammel jente som har fått i oppgave å skrive en påskekrim til en fest... Jeg har skrevet et førsteutkast av påskekrimmen, og så lurte jeg på om noen hadde noen tips til hva mer jeg bør ha med i fortellingen for å gjøre den bedre, lengre og mer spennende? Jeg hadde satt veldig stor pris på om noen hadde hatt lyst til å lese gjennom fortellingen og kommet med noen gode tips (:

PÅSKEKRIM

(Sted: Skolen min Karakterer: 4 lærere og en kokk)

Det er en mørk og stormfull morgen. Det er siste skoledag før påskeferien, og tradisjonen tro skal E1, E2, I og H (forbokstaven til lærerne som er med i fortellingen) konkurrere om å lage den beste påskematen. Alfred, den verdensberømte mesterkokken, skal kåre vinneren av konkurransen, og den som vinner, får et kjempestort påskeegg stappfullt av godteri.

E, E, I og H sitter i kantina og spiser lunsj sammen. Det er bare noen få timer til konkurransen starter. «Jeg kommer til å knuse dere!», sier E1 og tar en bit av eplet sitt. «Nei, du kommer nok ikke til å klare å vinne over meg! Jeg har vunnet hvert eneste år, og jeg er overbevist om at jeg kommer til å vinne i år igjen.», sier E2. E1 himler med øynene. Han er så lei av at E2 vinner hvert eneste år. Han skulle ønske at hun ikke fikk være med i konkurransen slik at han også kunne få muligheten til å vinne.

Klokka nærmer seg to, og det er endelig tid for den store påskekonkurransen. E1, E2, I og H går inn på kjøkkenet hvor Alfred står og venter på dem i det rosa påskeharekostymet sitt. «Er dere klare for å vise fram kokkekunnskapene deres?», spør Alfred. «Ja!», roper de i kor. «Den som lager de beste påskemuffinsene, vinner. Lykke til!», sier Alfred.

En time senere er konkurransen over, og det er på tide å kåre den heldige vinneren. «Vinneren av årets påskekonkurranse, er… E2! Gratulerer så mye, E2! Muffinsene dine smakte helt fantastisk! Jeg tror det må være de beste muffinsene jeg noengang har smakt!», sier Alfred. E2 blir så glad at hun begynner å juble og hoppe av glede. Det gikk dessverre ikke helt som planlagt for E1, I og H. E1 klarte å helle altfor mye salt oppi muffinsrøra, muffinsene til I sto for lenge i ovnen og ble helt brente, og H klarte å miste alle muffinsene sine i bakken. «Det er så urettferdig.», tenker H. I år var det min tur til å vinne.».

Alfred og E2 går ned i kjelleren for å hente påskeegget som E2 har vunnet. Alfred har gjemt det på et hemmelig rom som ingen andre på skolen vet om. Plutselig hører de noen langsomme skritt bak seg. «Hallo? Er det noen her?», spør Alfred med skjelvende stemme. Så blir det helt stille. «Det var sikkert ingenting. Skal vi gå videre?», spør E2. De går videre uten å tenke noe mer over det, det var sikkert bare deres egne skritt de hørte.

De er nesten fremme ved det hemmelige rommet, men så hører de skrittene igjen. Skrittene kommer nærmere og nærmere. De blir grepet av frykt. De snur seg forsiktig rundt for å se om det er noen bak dem, men det er bekmørkt der nede, så de ser ingenting. Alfred ser bort på E2 og sier: «Jeg tror det er noen som følger etter oss.». Pulsen stiger. Hjertet slår raskere og raskere. Så får de plutselig øye på en mørk skygge bak seg. «Så du det?», spør E2. «Ja, vi må hente påskeegget og komme oss ut herfra så fort som mulig!», sier Alfred.

De løper så fort de bare kan bort til det hemmelige rommet. Alfred fiisker nøkkelen opp av lomma, og låser opp døra i all hast.  De løper inn på rommet, men før de rekker å hente påskeegget, blir de dyttet i bakken.

«Hva skjedde nå?!», spør E2. «Så du hvem som dytta oss?!», spør Alfred. «Nei! Hvor er påskeegget?! Det er borte!», sier E2. De leter rundt i rommet, men påskeegget er ikke å finne noen steder. Det eneste de finner er et halvspist eple. «Personen som dytta oss må ha tatt med seg påskeegget.», sier Alfred.

Hvem tror du stjal påskeegget til E2? Var det I? Var det E1? Eller var det kanskje H?

Hva mer bør jeg ha med? E1 er den skyldige, og jeg må ha med noen hint i fortellingen, har dere noen tips til hva hintene kan være? Tusentakk til alle som gidder å hjelpe meg (:

Anonymkode: 0e563...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har jo hint i fortellingen. I starten spiser E1 et eple og dere har et eple bevis på slutten. Jeg syntes dette hintet blir for enkelt.

Anonymkode: 4497f...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Synes det er et godt utgangspunkt. Kanskje fylle ut med litt mer om matlagingen? Og så slenge på 50 adjektiver og adverb her og der. 

Anonymkode: bb4e1...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...