Gå til innhold

Hva er levelig størrelse på leilighet i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde begrenset med penger og måtte si et minimum, hvor mange kvadratmeter eller rom hadde du behøvd for å kunne leve ok om du var for syk til å komme deg ut av leiligheten? Merk at det gjelder permanent bolig for voksen som lever helt isolert og er forhindret fra å gå ut, ikke midlertid bolig for student som har studier/jobb/venner/aktiviteter utenfor leiligheten. 

Hadde du kunnet ha et ok liv i en ettroms på 14 kvm du aldri kom deg ut fra, eller bør en voksen ha en 2-roms eller større når man skal bo der kanskje resten av livet? Hvor stor/liten leilighet mener du en i den livssituasjonen bør minimum ha? 

Anonymkode: c9bc6...295

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer så an på. 14 kvm er vel i minste laget uansett, men for stort er ikke noe fordel det heller. Jo mer man bor på, jo mer har man å vaske på, og det kan jeg ikke se for meg er en fordel som alvorlig syk. Jeg tenker at rundt 40 kanskje er ok, men jeg hadde i den situasjonen prøvd å finne meg noe med en liten veranda eller lignende, så en kan komme seg litt på utsiden av boligen, og. 

Anonymkode: 310e3...7b7

• Liker 6
Skrevet

Viktig med eget soverom tenker jeg, men sånn fast kvm er ikke godt å si da.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer så an på. 14 kvm er vel i minste laget uansett, men for stort er ikke noe fordel det heller. Jo mer man bor på, jo mer har man å vaske på, og det kan jeg ikke se for meg er en fordel som alvorlig syk. Jeg tenker at rundt 40 kanskje er ok, men jeg hadde i den situasjonen prøvd å finne meg noe med en liten veranda eller lignende, så en kan komme seg litt på utsiden av boligen, og. 

Anonymkode: 310e3...7b7

Enig 40-50kvm er minimum/passe men helst litt større kanskje. Er ikke levbart i ettroms hvis man aldri kommer seg ut.. Støtter veranda! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

40 kvadrat. Eget soverom da det er viktig for min søvn å relatere det rommet med hvile. Plass nok til møbler, så jeg har mulighet til å ha plass til ting jeg kan pusle med. Og for å kunne rydde det vekk også. Viktig å ha møbler for å kunne ha ting i, så man kan ha det ryddig. 

Anonymkode: ee3b9...771

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at man burde i det minste ha et separat soverom. 50 kvm ca minimum. jeg personlig hadde nok ønsket minst 65, men det er fordi jeg har så mange ting. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

40 m2, terrasse og bod. 

Anonymkode: 04dcc...9b3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde på ca 40 kvm da jeg var singel voksen leilighet med et lite soverom, stue/kjøkken, bad og gang. Liten uteplass utenfor. Jeg hadde alt jeg trengte. Det var viktig for meg å ikke være i en kjeller, men ha utsikt til noe grønt, ikke bare grå betong. Det må jo være ekstra viktig når man er syk og sitter mye og ser ut. Jeg hadde også et kjæledyr, så følte meg ikke alene. Veldig kort vei til butikk, buss og turområde. Selv om man er syk og ikke kan gå ut er sånne ting fint, for da er det jo lettere å få besøk. Stortrivdes der! Nå har jeg mann, barn og rekkehus, men jeg er sikker på at jeg hadde hatt en fint liv i den leiligheten. 

Anonymkode: 5c252...f91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja fint å ha litt grønt utenfor. Hadde bodd på et hjem eller noe om jeg plutselig ikke kunne bevege meg selv.

Anonymkode: 8908b...408

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg handler det mest om planløsning og lys. Jeg har én nabo som bor i en leilighet på 22 kvadrat og en annen på 27, og jeg hadde trivds best i den på 22 da den har mer lys og løsninger der plassen utnyttes bedre. Man kan også påvirke mye ved å kjøpe de riktige møblene. Jeg kunne ha bodd greit uten soverom, men da ville jeg investert i møbler som kan brukes på flere måter.

Ellers har jeg enslige venner som er godt voksne og bor på 38 - 50 kvadrat, de har det helt fint og ønsker seg ikke noe større.

Anonymkode: a5823...73d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For meg handler det mest om planløsning og lys. Jeg har én nabo som bor i en leilighet på 22 kvadrat og en annen på 27, og jeg hadde trivds best i den på 22 da den har mer lys og løsninger der plassen utnyttes bedre. Man kan også påvirke mye ved å kjøpe de riktige møblene. Jeg kunne ha bodd greit uten soverom, men da ville jeg investert i møbler som kan brukes på flere måter.

Ellers har jeg enslige venner som er godt voksne og bor på 38 - 50 kvadrat, de har det helt fint og ønsker seg ikke noe større.

Anonymkode: a5823...73d

Hadde du trivdes på 22kvm om du aldri fikk komme deg ut av leiligheten? Det er størrelsen på halvannen fengselscelle og selv i fengsel er man ute av cellen store deler av dagen. Vil tro denne naboen din er mye ute av hjemmet hver dag og hovedsakelig tilbringer mest tid der når vedkommende skal sove, og sannsynligvis får kjøpt seg noe større om få år. Regner med du er enig i at å leve 20 år sånn og helt innesperret er ikke menneskelig.. 

Anonymkode: c9bc6...295

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

En syk slektning av meg, voksen, har 32 kvm med bare en sovealkove i tilknytning til stue. Hennes store sorg er at hun ikke har eget soverom. Skulle være en mellomleilighet når hun var yngre, men så ble hun alvorlig syk og tilbringer nå mye tid på en madrass, er ikke plass til seng i alkoven.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

14 m² er i minste laget. Tror det finnes større fengselsceller i Norge. 30 m² med eget soverom tror jeg er det minste jeg kunne trives med alene, hadde 25 som student. Men det kommer an på så mye, blant annet ryddedisiplin og "suget" etter å eie mange unødvendige og plasskrevende ting. Kommer også an på om det er veranda med sol. Skulle gjerne ofret 20% av min 56 m² leilighet for en 4 m² solrik og støyfri veranda.

Anonymkode: d7641...f64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at to soverom og ca 75 m2 er et minimum hvis man skal være i leiligheten hele tiden. Helst bør den være over 100 m2

Anonymkode: 950ce...39b

AnonymBruker
Skrevet

50 kvm alene. 75 kvm og to soverom om vi var to

Anonymkode: 5fcfb...99c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at to soverom og ca 75 m2 er et minimum hvis man skal være i leiligheten hele tiden. Helst bør den være over 100 m2

Anonymkode: 950ce...39b

Hva skal én person med to soverom?

Anonymkode: 7879e...290

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 34 og har de siste 3årene levd helt fint i en 2roms på 30kvm. Men så har jeg diger veranda med lang solgang, så jeg er mye ute. 

Vil ha ca 50-60kvm om et par år, om jeg ikke får mann og barn. 

Anonymkode: 441a6...457

AnonymBruker
Skrevet

40-60 kvm minimum tenker jeg ☺️ Man skal jo ha det hyggelig hjemme om man ikke er så mye ute. 

Anonymkode: 2aeb9...b4e

Skrevet

Det hadde gått fint med liten leilighet, typ 20-30 kvm, hvis det var veranda og jeg kom meg ut dit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ca 30 kvm er absolutt minimum for å ha det ok, men ville nok helst hatt 40-50.

Anonymkode: d5cce...f67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...