Gå til innhold

Flere som sliter med å takle barnas venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert noe jeg får hets for. For alle barn trenger venner og trenger å ha det sosialt.

Men jeg er sikker på at jeg ikke er alene om å kjenne på dette..

Har en sønn på 9 år som er veldig sosial og har en del venner. Men jeg sliter med å svelge unna noen av dem han vil henge mest med. Her snakker vi gutter som nærmest henger i gardinene hos oss, som er uoppdragne, klåfingra, grisete og bråkete. 
Jeg føler jeg går rundt som et politi og stadig må gi de tilsnakk og være streng. Har egentlig lyst til å være en type foreldre som tar i mot alle barnas venner med åpne armer. Men det sliter jeg med. Jeg foreslår f.eks aldri at han skal ha disse kompisene på overnatting, fordi jeg føler det ødelegger hele helgen for familien..

Er jeg alene om dette? Evt tips til å takle disse ungene man «ikke liker»? Prøver jo å peile han inn på andre barn som også har foreldre som er lettere å forholde seg til. For ja, mitt inntrykk er at krevende barn også har krevende foreldre..

Anonymkode: c6abf...b4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler akkurat det samme! 

har lyst til å være åpen og varm og at det skal være et hus der alle er velkommen men synes mange av vennene er frekke og utakknemmelige og noen av dem er drittunger rett og slett!

vanskelig å vite hvordan man skal være uten å gå å være «politi» som du sier

Anonymkode: b573f...f36

• Liker 3
Skrevet

Helt greit å droppe overnatting, men ikke ekskludering. Synes du skal la være med den styringa, men heller sørge for at overnattingen skjer hos dem og ikke dere. 

Men nei, foreløpig har ingen vært ufordragelige. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg godt igjen. Jeg har landet godt i det at det er mitt hus og mine regler. Jeg sier gjerne i fra både på adferd og ikke minst hvordan de snakker. Vi har så mye besøk at vi kan rett og slett ikke la det skli ut. På samme måte som vi ikke ka ha kosens hver gnag. Bi har ekstra barn rundt middagsbordet. Er også blitt bedre på å si nei til overnatting av de mer krevende barna når jeg selv er sliten og heller inviterer dem når jeg er på plussiden energimessig. Men ja, det koster. Min erfaring er uansett at barn endrer seg og at de barna som er krevende nå kan bli de «letteste» etterhvert. 

Anonymkode: 4ea38...6d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett barn i samme alder i hus og når jeg ser eller hører at hun begynner med tullet sitt så ber jeg dem gå ut. 

Skal de rydde etter seg og det blir noe tull så ber jeg gjestene om å gå og så får hun rydde alene. 

Det er nå nesten alltid hun som starter tullet. 

Anonymkode: 449f6...d12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner meg godt igjen. Jeg har landet godt i det at det er mitt hus og mine regler. Jeg sier gjerne i fra både på adferd og ikke minst hvordan de snakker. Vi har så mye besøk at vi kan rett og slett ikke la det skli ut. På samme måte som vi ikke ka ha kosens hver gnag. Bi har ekstra barn rundt middagsbordet. Er også blitt bedre på å si nei til overnatting av de mer krevende barna når jeg selv er sliten og heller inviterer dem når jeg er på plussiden energimessig. Men ja, det koster. Min erfaring er uansett at barn endrer seg og at de barna som er krevende nå kan bli de «letteste» etterhvert. 

Mye skrivefeil- …..ha kosemat hver gang vi har  ekstra barn rundt middagsbordet skulle det stå.

AnonymBruker
Skrevet

Vær tydelig og konsekvent. Jeg vet ikke hva slags regler disse barna har hjemme. Men noen barn prøver seg hvis det ikke er rammer rundt ting. Det er bare å sende dem på dør hvis det blir for ille. 

Anonymkode: 1f79b...127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...