Gå til innhold

Hvordan hadde dere taklet dette? Datter som er sur og ufin.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter på 15 år (blir 16 i år). Hun er veldig opp og ned i humøret, men er mye sur mot oss foreldre. Og det takler vi forsåvidt. Men, når vi er hos min mor og far og hos svigermor for å spise middag, så er hun så sur og ufin. Hvis de spør henne om ting, om hun hadde det fint på tur, hva de gjorde osv, så svarer hun skikkelig kort og surt. I en sånn irritert tone. Dette har jeg snakket mye med henne om, men hun gjør det alikevel nesten hver gang vi er der. Det er skikkelig pinlig. 

Hvordan hadde dere taklet dette?

Anonymkode: 1935c...bcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, jeg regner med de andre voksne skjønner at hun er tenåring, de har jo barn selv og har selv vært tenåringer. Det kan også hende at hun har det vanskelig av en grunn, men at dere foreldre ikke klarer se forbi uhøfligheten til hva som faktisk ligger bak. 

Anonymkode: 6119f...a52

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt ærlig, jeg regner med de andre voksne skjønner at hun er tenåring, de har jo barn selv og har selv vært tenåringer. Det kan også hende at hun har det vanskelig av en grunn, men at dere foreldre ikke klarer se forbi uhøfligheten til hva som faktisk ligger bak. 

Anonymkode: 6119f...a52

Ja, hun er tenåring, og det er ikke lett å være tenåring. Men, jeg mener at det ikke er noen unnskyldning for å være sur og ufin mot besteforeldre hver gang hun er hos de. Spesielt ikke når de er bra nok til å kjøre henne hit og dit når hun ikke har skyss for eks. 

ts

Anonymkode: 1935c...bcc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo orientere henne om at besteforeldrene ikke kommer til å kjøre henne rundt mer, hvis hun ikke oppfører seg skikkelig mot dem. Vanlig folkeskikk må man kunne forvente av tenåringer. 

Anonymkode: 6ae49...1ca

• Nyttig 3
Skrevet

Har hun det bra da, kan noe ha skjedd som trigger en slik oppførsel?

Skrevet

Jeg ville alliert meg med besteforeldre - si at de må ta igjen med henne - fortelle hvordan de oppfatter henne, og fortelle henne at om hun fortsetter slik så kan det hende at de ikke synes det er noe kjekt å gjøre ting med henne, eller for henne. 

Så følger du opp med å snakke med henne om det er noen grunn til at hun er slik - hvordan hun ville følt det å bli snakket slik til. 

Og deretter håper dere det går litt bedre, og selvfølgelig gir henne den slacken en tenåring skal ha - men den trenger ikke å frie tøyler! Å oppføre seg som folk en gang i blant må være mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenåring eller ei, normal oppførsel bør man kunne forvente.

Anonymkode: 998db...b55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...