Gå til innhold

Kjøpe My heritage til svigermor eller samboer i gave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min søster fikk en DNA test med brukerprofil til my heritage av min far og stemor og det var en stor suksess som hun var veldig begeistret over . Hun synes det var fascinerende og spennende å se kart og beskrivelser av hvor forfedrene våre kommer fra og se på slektstrær. Det fikk meg inn på tanken om å kjøpe en til min samboer eller svigermor. Min svigermor har alltid vært veldig opptatt opphavet sitt, hvor slekten kommer fra og historie og hvor i Europa forfedrene har vandret rundt for tusenvis år siden. Kunne det være en ide å kjøpe et sånt sett? Eller er det litt kontroversielt/innblanding i noe som man skal holde seg unna? Jeg aner virkelig ikke om en slik gave er en slager eller katastrofe. 

Anonymkode: 438b3...c81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si. Noen av oss ville ikke gitt DNA til kommersielle selskap. Tror jeg faktisk hadde spurt først 

Anonymkode: ce935...eb7

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg ikke kjøpt uten å ha spurt på forhånd. 

Det kan slå begge veier. Ja, det er gøy, men det er også folk som er skeptiske til å dele dna fritt med et utenlandsk selskap. Jeg ville ikke likt det.

Og en legger jo ikke bare til sitt eget dna, man er jo i slekt med mange. Som da kan spores, få opp risikoer for sykdom mm. 

https://nrkbeta.no/2019/11/20/jeg-sendte-mitt-dna-til-usa-na-angrer-jeg/

https://www.nrk.no/norge/helsetesten-du-kan-fa-pa-nett-er-forbudt-for-norske-selskaper-a-selge-1.14690205

https://www.nrk.no/norge/forbrukerradet-mener-dna-testen-til-myheritage-bryter-norsk-lov-1.14930379

Anonymkode: 29b00...223

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde luftet idéen først. 

Men hold deg unna MyHeritage, det finns andre selskaper som er seriøse (Google). 

Anonymkode: 3f3d0...d3d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke likt å få den gaven. Grunnene er nevnt over. 

Jeg vil ikke gi bort DNA til kommersielle aktører. 

Anonymkode: a848e...ade

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde luftet idéen først. 

Men hold deg unna MyHeritage, det finns andre selskaper som er seriøse (Google). 

Anonymkode: 3f3d0...d3d

Er ikke MyHeritage seriøse?

Kjøpte dette til både min mor og min mann. Begge veldig glade og spente på resultatet😄 Stor suksess her i allefall.

Anonymkode: c4b0d...9a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du i tvil, ville jeg latt det være. Hvis dette er noe hun er opptatt av og snakker om, kan du jo nevne at det finnes og se hvordan hun reagerer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg tenker enhver må ta stilling til selv og da kjøpe selv. Ikke alle ønsker å teste seg. Så ville snakket med hun først og spurt direkte om dette var noe hun kunne tenke seg. 

Anonymkode: 171d4...110

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...