Gå til innhold

Dyrt med barnehagebarn…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn i barnehage og føler det er kjempedyrt. Selvsagt visste vi at barn koster og at hva barnehagen koster før vi fikk ungen. Og vi er to foreldre i gode jobber med normal lønn, men føler likevel at det er dyrt. Lurer på om vi gjør noe galt eller om det er realiteten andre også? 

Barnehagen vår krever klær og utstyr som koster flere tusen kroner. Her er en liste over ting som MÅ være der til enhver tid: 

- Vinterdress

- Parkdress

- Regnsett 

- Tykk ullsett til soving 

- Tykk ullsett som mellomlag under yttertøy. 
- 3 hele klesskift (body, genser, bukse) 

- 3 par sokker 

- ullsokker til soving 

- Fleecesett til soving 

- ull lue til soving 

- bomullslue til soving 

- Ullvanter til soving 

- vinterpose til soving 

- sovevogn 

- fleecesett til mellomlag 

- bomullslue 

- Ull lue

- Votter

- regnvotter 

- Hansker 

- tøfler 

- regnstøvler 

- Cherrox støvler 

- Vintersko 

- regntrekk til sovevogn 

Jeg har sikkert glemt en del ting her. Men det er det jeg kommer på i farta. Dette er klær og utstyr til flere tusen kroner, selvom jeg har vært flink og kjøpt 90% av det på salg der jeg kunne. Kjøpte f.eks reima dresser til 450kr stykk. Men sluttsummen blir høy. Jeg klandrer ikke barnehagen her, men heller samfunnet vi lever i. Har vi blitt helt gærne? Jeg vokste opp på 1990-tallet og hadde halvparten av utstyret ovenfor. Og jeg overlevde fint. Hva her skjedd? Hvorfor trenger dagens unger så mange ting? 

Anonymkode: 56d98...5ab

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper mye brukt og på salg. Og vinterdress er jo 1 gang i året. Og regn trekk kan kjøpes til 199 kroner. Kjøper også ting på loppemarked. 

Ja det er ikke billig. Men iallefall ikke kjøpe dyre merker som reima, Helly Hansen etc så sparer mann litt der å.

Og arve fra andre:) 

Anonymkode: 85b21...67b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

dette er jo helt vanlige ting man ville hatt ellers til barnet sitt? skjønner ikke problemstillingen. man får mye penger utbetalt ved fødsel. budsjettet er langt fra oppbrukt ila de få årene barnet er i bhg?

Anonymkode: 22acf...28a

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

dette er jo helt vanlige ting man ville hatt ellers til barnet sitt? skjønner ikke problemstillingen. man får mye penger utbetalt ved fødsel. budsjettet er langt fra oppbrukt ila de få årene barnet er i bhg?

Hva mener du med at man får mye penger utbetalt ved fødsel? Man gjør da ikke det?

Anonymkode: f4fb2...7b5

• Liker 25
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo masse dobbelt på den lista di. Fire luer for eksempel. Men ja, klær må de ha. Så mange forskjellige ullsett og fleezesett som du ramser opp trenger de ikke, men sko og dress og regntøy og votter og luer, ja.

Skolebarn er dyrere, trøst deg med det.

Anonymkode: 4da83...25d

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva mener du med at man får mye penger utbetalt ved fødsel? Man gjør da ikke det?

Mener hun engangsstønad for de som ikke er i jobb? 🤔

Anonymkode: 694c7...728

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen krever ingenting, det der er anbefalinger og ting folk vanligvis har hjemme enten barna går i barnehage eller ikke, for jeg regner med at barnet dere leker ute i ny og ne og ikke er hjemme 24/7?

Alt av klær og utstyr man bruker i barnehagen kan man kjøpe til en billig penge på FINN.

Anonymkode: c6de1...aa8

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye av det du nevner her, må man jo ha selv om barnet ikke skal være i barnehagen også. Man kjøper ikke dobbelt opp. Og sovevogn trenger ikke være en ny, dyr vogn! Den kan fint kjøpes brukt, da den blir brukt kun til soving 1-2 timer pr dag. Har opplevd mange skranglete, gamle sovevogner i barnehagen, altså. 

Klær, sko og annet utstyr kan man jo også ønske seg i gaver av besteforeldre og andre i familien. Og mye kan kjøpes brukt. Vinterdress kan man kjøpe på salg på våren, da er det ofte gode rabatter. 

Anonymkode: 5f403...e58

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva står på den lista mangla du på 90-tallet? Jeg mangla litt yttertøy, og syntes derfor det var kjipt å være ute på de kalde årstidene. Var ikke så mye ull den gangen, men så frøs jeg også en del da...

Anonymkode: d440c...80a

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke så mye til våre eldste. Hun eldste tålte heller ikke ull mot huden, og ingen av dem har eid mer enn ett sett regntøy. Yngste arvet mer, så hun hadde litt mer. Det er fint at de kan være ute, og ha skift om de blir våte. Men ingen av mine har sovet i vogn ute i barnehagen. 

Anonymkode: 654d1...2db

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tøfler, og ikke så voldsomt mange votter og luer som det der. Men ellers er det jo ting jeg har lell, vi er jo ute og trenger det utstyret hjemme og? 

Kjøper mye brukt da. Og du må ikke ha egen sovevogn, jeg har bare hatt ei vogn.

Anonymkode: 98ff8...e9f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

"Du får en engangssum på 90 300 kroner for hvert barn du føder eller adopterer. Adopterer du barnet til ektefellen din, har du ikke rett til engangsstønad. Det samme gjelder hvis du adopterer barn over 15 år."

jo? 90k er en enorm sum.

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo helt normalt utstyr å ha til barn? Skjønner ikke problemet her 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Du får en engangssum på 90 300 kroner for hvert barn du føder eller adopterer. Adopterer du barnet til ektefellen din, har du ikke rett til engangsstønad. Det samme gjelder hvis du adopterer barn over 15 år."

jo? 90k er en enorm sum.

Det er jo de som ikke jobber som får den summen. 

Anonymkode: 21437...d3b

• Liker 31
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

jo? 90k er en enorm sum.

For de med engangsstønad ja. Ikke for de som får permisjonspenger fra nav. 

Anonymkode: bd8bb...a3b

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jo? 90k er en enorm sum.

Dette er i stedet for permisjonspenger for de som ikke har opparbeidet seg rett til det. 

Anonymkode: 98ff8...e9f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo de som ikke jobber som får den summen. 

Anonymkode: 21437...d3b

For de med engangsstønad ja. Ikke for de som får permisjonspenger fra nav. 

så dere sier at det er mulig å få enda mer fra nav, altså permisjonspenger? hva er det å klage på da?

AnonymBruker
Skrevet

så dere sier at det er mulig å få enda mer fra nav, altså permisjonspenger? hva er det å klage på da?

For de som velger 80 % lønn under permisjon, så går de jo betydelig ned i lønn det første året. 

vi har fantastiske ordninger, jeg klager ikke. Men man får ikke masse penger ekstra når man får barn. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Med første levde vi på 1 inntekt,med 2 levde vi på en inntekt fast og min som variert. Men forsatt var snuppa alt hun trenger. Følg med på HM.com der har de ofte 50-70 ,% på klær etc. Det er jo klær hun trenger til vanlig.

Har en på 9 nå og går på ski..han er dyrere synes jeg da jo større str på klær og sko jo dyrere. Og han vokser jo så mye og dermed ikke så lett å finne arveklær i hans str. 

Anonymkode: 85b21...67b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, les bittelitt om det da? Engangsstønad er for de som ikke har rett på permisjonspenger. Dette er ganske lite penger når det skal dekke mat, husleie og ting til baby i 1 år eller mer mens babyen ikke går i barnehage. Man får for øvrig ikke begge deler. 

Anonymkode: 1107b...7e9

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...