Gå til innhold

Dere med barn som ikke ser norske ut, viktig å være ekstra pen i tøyet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn som ikke fremstår som etnisk norske, føler dere på et press om at de må være ekstra rene, pene, velstelte etc.? Jeg er veldig nøye med barnas klær, alltid matchende, alltid rene etc. Jeg ser hvordan min mann (som ikke er etnisk norsk) blir behandlet hvis han mot formodning går i «dasseklær». Ansatte fotfølger han i butikken, folk krysser gata om han kommer gående mot dem om kvelden, ingen sitter ved siden av han på bussen etc. Jeg vet jo at fine klær ikke kan beskytte barna mot hverdagsrasisme, men jeg føler at barn som ser norske ut ikke blir dømt like hardt om de har en genser med hull i. 

flere som tenker sånn? 

Anonymkode: 86b63...8fc

• Liker 7
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler alle i hullete eller dasseklær dømmes. En som ser etnisk norsk ut med bustete hår, joggebukse og gammel jakke, er like mistenkelig som hvis det hadde vært farge i huden. En unge med hullete klær ser jeg på som aktive typer der det er bra å ikke ødelegge naturen med for mange klær. Det er verre om de ikke er snille med andre. Da kan jeg tenke at de ikke kommer fra gode hjem selv om det selvfølgelig ikke trenger å være tilfelle. Men jeg har flere blandinger av norsk og afrikansk i nær familie, så kanskje det farger meg.

Anonymkode: 8ca47...220

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg føler alle i hullete eller dasseklær dømmes. En som ser etnisk norsk ut med bustete hår, joggebukse og gammel jakke, er like mistenkelig som hvis det hadde vært farge i huden. En unge med hullete klær ser jeg på som aktive typer der det er bra å ikke ødelegge naturen med for mange klær. Det er verre om de ikke er snille med andre. Da kan jeg tenke at de ikke kommer fra gode hjem selv om det selvfølgelig ikke trenger å være tilfelle. Men jeg har flere blandinger av norsk og afrikansk i nær familie, så kanskje det farger meg.

Anonymkode: 8ca47...220

Nja, jeg ser i hvert fall stor forskjell på hvordan folk reagerer på min mann, kontra andre menn med norsk utseende. Jeg kan ikke si at jeg direkte har merket det med barna enda, men jeg vet jo ikke hva folk tenker i sitt stille sinn. Føler det er lett at man ser et «norskt» barn med hull i klærne og tenker «for en aktiv gutt», i mens man ser et brunt barn i samme klær og tenker, «har ikke foreldrene hans råd til å kjøpe klær.» 

Kanskje er jeg litt paranoid, men det er så tydelig med mannen min. Jeg tenkte aldri over det før jeg ble sammen med han og så forskjellen. 

ts

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja desverre og veldig trist at hverdagsrasismen påvirker på så enkle og små ting som tøy bare pga hudfarge. Lei meg for at dere opplever dette, jeg er ikke i samme situasjon men hører det samme fra venninner med blandede barn 

Anonymkode: b1585...013

• Liker 3
Gjest brødskalle
Skrevet

Du gjør sannsynligvis barna dine en tjeneste, om jeg skal være ærlig. Har en svart kompis og, ja, man merker den hverdagsrasismen. Alt til når folk er ukomfortabel rundt han, til at de henvender seg til meg etter han spør de noe på norsk (han er norsk) og lignende. 

Du bidrar sannsynligvis til at barna dine blir sett på som de "ressurssterke, bra utenlendingene" (selv om de er norske), i motsetning til de "fattige, voldelige flyktningene"

Folk er nok ikke alltid klar over at  de har disse fordommene heller. Dess mer positivt innstilt lærere og annet er til barna dine, dess bedre karakterer, dess bedre behandling, dess høyere sjanse for suksess senere i livet. Barn som trives og blir behandlet bra, vil nok i snitt gjøre det bedre på skolen enn de som blir behandlet som skurker allerede før de åpner munnen. 

Skal sies at disse tendensene sannsynligvis er sterkere og svakere alt etter hvor du er i landet. Jeg bor på landet med relativt få som ser "utenlandske" ut

Skrevet

Nei men det ligger i kulturen vår å kle seg pent og ha god hygiene 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (1 minutt siden):

Nei men det ligger i kulturen vår å kle seg pent og ha god hygiene 

Tja, har du vært i en norsk barnehage? Det er mye hullete ull, nuppete fleesgensere, og snørrete neser. 

ts

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Somaliske menn legger stor ære i å kle seg pent. De går ofte i formelle klær, som ser ut som de kommer rett fra kontoret. 

Anonymkode: 9a399...8b7

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man gjør barna en tjeneste ved at de er velstelte og pent kledd uansett - i tillegg til god oppdragelse selvsagt.

Det gjelder etnisk norske barn også. Mannen min og hans eks var mye uenige om hvordan deres sønn skulle kle seg, da hun syntes han kunne gå med fotballskjorte osv. og han gjerne vil ha penere klær. Gutten deres er også en villstyring og kan teste folks tålmodighet, og jeg skal ærlig si at alt blir litt verre når man i tillegg ikke er pent kledd.

Anonymkode: dcc13...4ab

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tja, har du vært i en norsk barnehage? Det er mye hullete ull, nuppete fleesgensere, og snørrete neser. 

ts

Nei. Det er det ikke. En hull der og her og det meste loppet pent hvis man er bevisst miljøvennlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

ts

Hvordan man kler opp barna til å være i barnehagen og hjemme er ganske ulikt.  I barnehagen kan jeg forvente mye herjing i klærne, kanskje litt maling og matgris.    Hjemme er det mer 2-1 med voksne som kan sørge for renere nese.     

Anonymkode: 11529...cd5

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

ts

Ja jeg har selvsagt vært i norsk Bhg, men jeg er heller ikke norsk! Og mine barn er også utlenninger( de er voksene nå) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nja, jeg ser i hvert fall stor forskjell på hvordan folk reagerer på min mann, kontra andre menn med norsk utseende. Jeg kan ikke si at jeg direkte har merket det med barna enda, men jeg vet jo ikke hva folk tenker i sitt stille sinn. Føler det er lett at man ser et «norskt» barn med hull i klærne og tenker «for en aktiv gutt», i mens man ser et brunt barn i samme klær og tenker, «har ikke foreldrene hans råd til å kjøpe klær.» 

Kanskje er jeg litt paranoid, men det er så tydelig med mannen min. Jeg tenkte aldri over det før jeg ble sammen med han og så forskjellen. 

ts

Jeg synes du virker i overkant paranoid, ts…

Jeg har også utenlandsk mann (som tydelig ser utenlandsk ut, med svart hår, brune øyne og gyllen hud). Han er programmerer (og de er jo generelt ikke kjent for å ha den beste stilen 😅) og har hjemmekontor hver dag, og går da ofte ekstremt dassete kledd. Type utvaskede joggebukser og hullete ullgenser osv.

Innimellom går han også i butikken i de klærne, henter barna på skolen etc, men jeg har aldri sett at noen har leet så mye som et øyenbryn for det. Vi bor i et dyrt område, der mange av fedrene er direktører o.l., og går i dressbukse og pen skjorte på jobb hver dag. Likevel overhode ingen som bryr seg om at mannen min går subbete kledd (og jeg bryr meg forøvrig heller ikke om at barna våre går på skolen i umatchende eller litt hullete klær).

Anonymkode: 54155...1ee

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også utenlandsk mann (som tydelig ser utenlandsk ut, med svart hår, brune øyne og gyllen hud). Han er programmerer (og de er jo generelt ikke kjent for å ha den beste stilen 😅) og har hjemmekontor hver dag, og går da ofte ekstremt dassete kledd. Type utvaskede joggebukser og hullete ullgenser osv.

Innimellom går han også i butikken i de klærne, henter barna på skolen etc, men jeg har aldri sett at noen har leet så mye som et øyenbryn for det. Vi bor i et dyrt område, der mange av fedrene er direktører o.l., og går i dressbukse og pen skjorte på jobb hver dag. Likevel overhode ingen som bryr seg om at mannen min går subbete kledd (og jeg bryr meg forøvrig heller ikke om at barna våre går på skolen i umatchende eller litt hullete klær).

Dette kommer vel an på miljø.

Vi bor i Oslo, og jeg jobber i en bransje der det er et ekstremt (nesten utmattende) fokus på mangfold. Jeg er vant med ganske mange innvandrere med høyere utdannelse - primært innen IT/programmering, som din mann.

Det er selvsagt også forskjell på folkegrupper her. Tech-jobbene er bl.a. dominert av mange med sør-asiatisk bakgrunn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror nok mye av forskjellen her er om vedkommende er afrikaner eller helt tydlig arabisk. Andre mørke kommer unna med mye mer..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at man gjør barna en tjeneste ved at de er velstelte og pent kledd uansett - i tillegg til god oppdragelse selvsagt.

Det gjelder etnisk norske barn også. Mannen min og hans eks var mye uenige om hvordan deres sønn skulle kle seg, da hun syntes han kunne gå med fotballskjorte osv. og han gjerne vil ha penere klær. Gutten deres er også en villstyring og kan teste folks tålmodighet, og jeg skal ærlig si at alt blir litt verre når man i tillegg ikke er pent kledd.

Forskjellen er at et norsk barn vil ikke bli stemplet som kriminell, lat, fattig og utsatt for systematisk diskriminering pga hudfarge fordi hen har på seg vanlige klær. Så å sammenligne med eget hvitt barn i denne sammenhengen blir helt på jordet 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At du ikke ser hverdagsrasismen er jo nettopp fordi du er hvit og privilegert og ikke opplever den selv. At dere bor i privilegert område har også mye å si 

Anonymkode: b1585...013

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

ts

De fleste fleecegenserne er nuppete.

Anonymkode: 277af...fce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kommer vel an på miljø.

Vi bor i Oslo, og jeg jobber i en bransje der det er et ekstremt (nesten utmattende) fokus på mangfold. Jeg er vant med ganske mange innvandrere med høyere utdannelse - primært innen IT/programmering, som din mann.

Det er selvsagt også forskjell på folkegrupper her. Tech-jobbene er bl.a. dominert av mange med sør-asiatisk bakgrunn.

Kaneel skrev (2 minutter siden):

Tror nok mye av forskjellen her er om vedkommende er afrikaner eller helt tydlig arabisk. Andre mørke kommer unna med mye mer..

Mannen min er fra Sør-Amerika, men blir ofte tatt for å være tyrker, eller fra Midtøsten. Det er m.a.o mange som antar at han kan være muslim, uten at det forandrer noe som helst om hvordan de ser på han.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med/har barn med en mørkhudet mann, men dette har jeg aldri tenkt over, eller merket noe til.

Anonymkode: 98cfb...f15

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mannen min er fra Sør-Amerika, men blir ofte tatt for å være tyrker, eller fra Midtøsten. Det er m.a.o mange som antar at han kan være muslim, uten at det forandrer noe som helst om hvordan de ser på han.

Sikkert for selv om han kan gå for å være tyrker eller bli antatt å være muslim virker han fremdeles vestlig.. mest utsatt er afrikanere

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...