AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Jeg har en jente på 10 som elsker mat. All mat. Og har dermed vansker for å stoppe i tide. Spiser gjerne 3 rundstykker, egg og bacon til søndagsfrokost, en voksen burger med pommes frites på restaurant (og vil gjerne ha dessert), 3 tacolefser med alt fyll. Klarer ikke begrense seg når det er kake/godteri på bordet. Velger alltid den største isen. Jeg tenker at det er min oppgave som mor å regulere dette. Lære henne å skille sulten fra fysen, kjenne etter i feks 15 min om hun virkelig orker (da vil hun nesten aldri ha mer), be henne velge blant de små isene på butikken osv. Men er selvfølgelig livredd for å påvirke henne negativt. Hun er aktiv, vi spiser sunt, ikke usunn mat/godteri/is hjemme til hverdags- problemet er alle situasjoner hun får servert usunn mat hos andre: bake muffins etter skolen, de uendelige mengdene is gjennom sommeren, enorme mengder lørdagsgodt på overnatting, press om vaffel OG godis i pause på håndballcup osv osv. Dermed har hun nå begynt å få litt mage, selv om hun fremdeles har normal bmi. Jeg tror at hvis jeg ikke hadde regulert på hjemmebane, ville hun vært betydelig overvektig. Men er det likevel riktig, det jeg gjør? Eller er det «oppskriften på spiseforstyrrelse»? Og hvis det er riktig å regulere- hva sier man helt konkret? Når man står ved isdisken/sitter rundt middagsbordet? Når hun vil forsyne seg med kakestykke nr 3? Tenker mange familier står i tilsvarende problemstillinger, men finner overraskende lite når jeg prøver å finne info. Takknemlig for konstruktive innspill. Anonymkode: 1ef28...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Jeg tenker det du gjør er ganske riktig. Å kjenne forskjell på fysen og sulten. Du kan snakke med henne om dette med nok og riktig næring, at kroppen trenger nok og variert av det som gjør den sterkere og mindre av det som ikke er så sunt. Når det er sagt, tiåringer skal legge seg ut litt. Kroppen forbereder seg på pubertet med vekstspurt, menstruasjon, bryster og mer til. Da lagrer den litt energi i form av 'valpefett' først. Fortsett å gjøre henne bevisst på hva som er bra for kroppen, og la være å bekymre deg for vekt og fasong - det er nettopp fokus på dette siste som gir økt risiko for et anstrengt forhold til mat. Anonymkode: f11a7...fc6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Barn vokser i rykk og napp, litt mage nå kan bety null mage om fem mnd når hun har strukket seg mer. Hvis hun er sulten så la henne få spise tenker jeg, i alle fall når dere spiser sunt og hun er aktiv. Man kan fint ta en samtale om å begrense det usunne i hverdagen, samtidig er min personlige erfaring at streng kontroll i hverdagen blir totalt løsslipp når man kommer seg unna foreldrenes kontroll, f.eks på vgs og opp. På håndballcup går det fint an å si at hvis du er sulten så kan du ta en skive fremfor å spise deg mett på is, eller at det blir dyrt å kjøpe alt i kiosken så hun kan få is eller vaffel, og så må man spise seg mett på matpakke. Personlig ser jeg ikke et problem med å spise ett tredje kakestykke hvis man er i besøk og alle har fått, barn liker kake og det kommer tidsnok at hun ikke vil ha fordi hun skal se tynn og slank ut. Anonymkode: 4d416...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Vi har en gutt som er slik som du beskriver. Han er snart ni, veldig glad i mat og har ikke bunn hvis han får noe godt. Vi har blitt nødt til å begrense han. Og vi har koblet på helsesykepleier på skolen. Vi snakker med han om at kroppen trenger mat for å virke, men for mye mat blir vondt for kroppen å jobbe med. Vi har gjort avtaler med han om at en posjon til middag er nok, to skiver pr måltid er nok. Hvis han er mer sulten kan han drikke vann eller ta en gulrot. Men det er en jobb. Og man kan ikke alltid være rigid. Anonymkode: 60061...55b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 42 minutter siden, AnonymBruker said: - hva sier man helt konkret? Når man står ved isdisken/sitter rundt middagsbordet? Når hun vil forsyne seg med kakestykke nr 3? Anonymkode: 1ef28...6fb "Nei, du har fått to stykker [kake/rundstykker/tacolefser] allerede. Det rekker." "Nei, du fikk is igår. Du kan ikke få is hver dag." "Nei, den isen er for dyr. Velg en mindre." "Nei, du skal ikke både ha vaffel og godis." "Nei, vi skal ikke ha dessert idag." Osv. 'Nei' er det magiske ordet. Anonymkode: 60335...9e6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Vet ikke om det er relevant, men når det gjelder kake så kan man si at det skal være nok til alle, og at 2 stykker er nok, for eks Ellers er det det med helsen da. At det er dårlig for kroppen å spise mye godteri og sånn. Noen ganger trenger man ikke mer enn å si "nei, du har fått 2 is, det er nok godteri". Om hun har tendenser til å spise mye uten å ha en ordentlig metthetsfølelse så tenker jeg du må fortsette ta grep som du gjør Anonymkode: 26937...f5b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Vår tenåring kunne spise mye når han var liten så vi jobbet mye med begrensning av porsjoner og hva som kroppen trenger. Det ga resultat. Nå kan han si i selskap at han ikke vil ha mer og tar aldri mer enn en porsjon middag. Han har rett og slett fått bedre impulskontroll når det gjelder mat. Det hadde nok ikke bare kommet med alderen. Han er ikke heeelt i mål, og derfor veien han mer enn kompisene og vi tør fortsatt ikke ha snacks liggende midt i uka. Han må også være veldig aktiv og det rant på noen kg i coronatiden når han ikke lenger trente 3-4 ganger i uka. Anonymkode: c6a0c...555 1
regnbuebarn Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Det tar jo en stund å kjenne at man er mett etter at man har spist, ofte opp til 30min. Så å spise sakte kan hjelpe. Sørg for at det er mer grønnsaker enn karbo og kjøtt på tallerken. Og ved kake osv ville jeg sagt at 1 stykke er nok. Mine fikk ikke spise kaker på kamper osv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 Løser det her ved at vi ikke lager/kjøper inn så mye. Til taco har vi f.eks 2 lefser til hver, og er man mer sulten kan man lage seg tacosalat av grønnsakene. Vi steker ikke haugevis av vafler, varmer ikke kjempemasse rundstykker osv. Men nevner ikke dette for barna. Is og godteri kjøper vi bare inn for en kveld i uka. Hva de spiser hos andre har vi ikke kontroll på, selvsagt, men vi kan i allefall til en viss grad regulere hjemme. Anonymkode: 4e6c2...7fd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå