AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Er det vanlig? Vet om en gutt på 14 år som bor på Østlandet som en gang i måneden besøker moren sin på Vestlandet, så stor avstand og gutten må reise med fly. Han har samvær fra torsdag til søndag 1 gang i mnd. Er ikke skolen litt striksne rundt dette med fritak fra undervisningen? Tenker ikke da på tannlege/legetimer. Grunnen til jeg lurer er fordi jeg har fått jobb i en annen by og har en datter på 15 som da må ta fly for å besøke faren sin å lurer da på hvordan dette fungerer mtp fravær i skolen om det blir samvær fks fra torsdag til søndag. Anonymkode: 13929...642
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Det syntes jeg hørtes spesielt ut, men kan ikke reglene. Anonymkode: 34ecc...2dc
regnbuebarn Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Mulig de har en avtale med skole og får hjemmeundervisning de dagene han er borte. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Barn SKAL gå på skolen, så får besøket vente til ferier og langhelger. Du kan ikke ta barn utav skolen i hytt og pine. Anonymkode: 294c3...b37 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barn SKAL gå på skolen, så får besøket vente til ferier og langhelger. Du kan ikke ta barn utav skolen i hytt og pine. Anonymkode: 294c3...b37 Barn har også rett til samvær med foreldrene, og den retten forsvinner ikke selv om foreldrene bor på hver sin side av landet. Men hvordan en slik konflikt mellom skoleplikt og samværsrett løses i praksis aner jeg ikke. Det er heldigvis ikke en problemstilling som har dukket opp blant mine venner og familie. Anonymkode: 9ec63...7a2 5 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Uten at jeg kan reglementet rundt dette, så tror jeg at det kunne blitt fikset en sånn ordning på ungdomsskolen her. Men på videregående er det bare å glemme.... Der er fraværsreglementet så strengt at jeg aldri hadde turt å ta "fri" en dag det ikke var tvingende nødvendig. Kjipt å ikke få vurderingsgrunnlag i et fag eller to fordi man alltid er borte samme ukedag hvor det er de samme fagene.... Anonymkode: d8df6...583 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Barn SKAL gå på skolen, så får besøket vente til ferier og langhelger. Du kan ikke ta barn utav skolen i hytt og pine. Anonymkode: 294c3...b37 Barn SKAL ikke gå på skole. Det er undervisningsplikt, og det kan man gjøre hjemme. I denne saken er samvær også viktig. Man kan ikke holde barna borte fra far i 13 år pga skole. Anonymkode: fff54...290 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Det kommer nok endel an på barnet, og hva skolen godtar. Jeg har kun samvær med mitt barn i ferier og langhelger pga det ikke er mulig at barnet er vekke fra skolen. Barnet sliter nok i utgangspunktet til at det ville vært lurt ta det utav skolen 1-2 dager i måneden. Jeg kjenner til endel tilfeller det barn har fått avslag på ferier i løpet av skoleåret, og skoler som synes det er greit med 1 uke. Anonymkode: fc6dc...25a
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn SKAL gå på skolen, så får besøket vente til ferier og langhelger. Du kan ikke ta barn utav skolen i hytt og pine. Anonymkode: 294c3...b37 Det finnes IKKE skoleplikt i Norge! Anonymkode: e567c...63a 5
tussi680 Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 Nei. Ungene har kontakt via pc, tlf. osv. La det reise når de har ferie og krev såpass av faren. Kjenner en som praktiserte dette og det var helt greit. Skole prioriteres.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det finnes IKKE skoleplikt i Norge! Anonymkode: e567c...63a Det finnes ikke skoleplikt, men holder en seg eventuelt ikke til reglene skolen har satt kan en visstnok miste skoleplassen. Så om en skal gjøre noe slikt burde en være sikre på reglene til skolen barnet eventuelt skal gå på. Anonymkode: fc6dc...25a 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #12 Skrevet 3. april 2022 tussi680 skrev (16 minutter siden): Nei. Ungene har kontakt via pc, tlf. osv. La det reise når de har ferie og krev såpass av faren. Kjenner en som praktiserte dette og det var helt greit. Skole prioriteres. Krev såpass av faren? Så far sitt samvær skal "straffes" foir at mor vil flytte? Anonymkode: dffb5...25a 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #13 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det vanlig? Vet om en gutt på 14 år som bor på Østlandet som en gang i måneden besøker moren sin på Vestlandet, så stor avstand og gutten må reise med fly. Han har samvær fra torsdag til søndag 1 gang i mnd. Er ikke skolen litt striksne rundt dette med fritak fra undervisningen? Tenker ikke da på tannlege/legetimer. Grunnen til jeg lurer er fordi jeg har fått jobb i en annen by og har en datter på 15 som da må ta fly for å besøke faren sin å lurer da på hvordan dette fungerer mtp fravær i skolen om det blir samvær fks fra torsdag til søndag. Anonymkode: 13929...642 Sikker på at datteren din vil flytte? Anonymkode: dffb5...25a
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #14 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det finnes ikke skoleplikt, men holder en seg eventuelt ikke til reglene skolen har satt kan en visstnok miste skoleplassen. Så om en skal gjøre noe slikt burde en være sikre på reglene til skolen barnet eventuelt skal gå på. Anonymkode: fc6dc...25a Da må man være borte over 14 dager i strekk uten avtale/kontakt før de kan avslutte skoleplassen. Anonymkode: db282...b7a
Mt3 Skrevet 3. april 2022 #15 Skrevet 3. april 2022 Det enkleste er jo å spørre skolen om hvordan dere sammen kan løse dette på best mulig måte. Den 15åringen du nevner går jo bare glipp av 1 skoledag pr mnd, og så lenge skolen og lærerene vet om det så legger de jo ikke prøver eller viktige gjennomganger til disse dagene. Når det gjelder vgs som en nevnte så er det jo mye som spiller inn, alt fra hvilken skole, hvilken linje... Om det er yrkesfag så har elevene ofte utplassering i løpet av skoleåret og det kan være alt fra faste dager, uker til måneder, da kan en jo prøve å legge utplasseringen til en bedrift der den 2.foreldren bor.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #16 Skrevet 3. april 2022 2 dager skolefri i måneden, sikkert med egne hjemmelekser, er da ikke mye for å se sin egen foreldre. Anonymkode: ca7ff...297 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #17 Skrevet 3. april 2022 Jeg er lærer og har vært med på at elever innimellom er en fredag hos samværforelder som bor langt borte, og gjerne to-tre dager etter en ferie. Det pleier å gå fint, men man må jo ha kommunikasjon med skolen om det. Anonymkode: 90ae2...92c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #18 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det vanlig? Vet om en gutt på 14 år som bor på Østlandet som en gang i måneden besøker moren sin på Vestlandet, så stor avstand og gutten må reise med fly. Han har samvær fra torsdag til søndag 1 gang i mnd. Er ikke skolen litt striksne rundt dette med fritak fra undervisningen? Tenker ikke da på tannlege/legetimer. Grunnen til jeg lurer er fordi jeg har fått jobb i en annen by og har en datter på 15 som da må ta fly for å besøke faren sin å lurer da på hvordan dette fungerer mtp fravær i skolen om det blir samvær fks fra torsdag til søndag. Anonymkode: 13929...642 Dette er oss! Datteren min er hos far på østlandet en gang i mnd. Hun er der fra tor-søn alle planleggingsdagene, halve vinterferien, halve påskeferien, 3 uker om sommeren og hele høstferien. Da er det to mnd der det ikke er fri fra skolen (mars og november). Far har to fredager han kan ta barnet ut fra skolen. Dette godtar skolen til barnet mitt. På denne måten er hun hos far en gang i mnd. Anonymkode: f2c78...a01
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #19 Skrevet 3. april 2022 det samme er det med en i klassen til barnet mitt, han drar alltid 1 gang i mnd og alltid en dag før ferien begynner Anonymkode: 31299...652
tussi680 Skrevet 4. april 2022 #20 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Krev såpass av faren? Så far sitt samvær skal "straffes" foir at mor vil flytte? Anonymkode: dffb5...25a Dette blir opp til den enkelte, det fungerte fint for de jeg kjenner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå