Gå til innhold

Fordeling av utgifter når den ene har barn og begge eier bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har flyttet sammen og synes det er vanskelig å vurdere hvor mye hver enkelt av oss skal bidra økonomisk. Situasjonen er slik:

- Vi har omtrent lik inntekt

- Han har to barn 50/50, jeg har ingen

- Han eier boligen vi bor i, jeg leier ut min bolig

- Vi har hver vår bil

Hva tenker dere / hvordan løser dere dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av tiden har han det økonomiske ansvaret for 3/4 av husholdningen. 

Dere bor trolig også i en bolig som 100% av tiden har to soverom mer enn det du trenger. 

Han bør dekke 75% av boutgifter og dekke mat osv for halvparten 50% og 3/4 50%

Anonymkode: fa39e...636

AnonymBruker
Skrevet

Betal inn et beløp hver mnd til mat (felleskonto/kort). Han betaler 60%, du 40%.

Betal også inn et gitt beløp hver mnd som dekker strøm, bredbånd etc. Dette deler dere likt.

Vurder å kjøpe deg inn i hans leilighet!

Anonymkode: 6468e...b2b

AnonymBruker
Skrevet

Han betaler 2/3 av løpende utgifter. Dere deler overskuddet etter utleie av din leilighet.

Anonymkode: 160bb...702

Skrevet

Jeg har ikke overskudd etter utleie, jeg skatter 22% på utleie, betaler kontingent til sameie og velforening samt kommunale utgifter og har nå billån da jeg må pendle til jobb etter at jeg flyttet. Jeg har derfor nesten tilsvarende faste utgifter sånn sett som da jeg bodde alene. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Filifjonk said:

Jeg har ikke overskudd etter utleie, jeg skatter 22% på utleie, betaler kontingent til sameie og velforening samt kommunale utgifter og har nå billån da jeg må pendle til jobb etter at jeg flyttet. Jeg har derfor nesten tilsvarende faste utgifter sånn sett som da jeg bodde alene. 

Er det sånn å forstå at du flytter til ham pga barna, deres skolekrets, nærhet til venner/mor osv? 

Isåfall synes jeg ikke du skal finansiere hans valg av bydel/bolig for sine barn. Betal din del av strøm, mat osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det sånn å forstå at du flytter til ham pga barna, deres skolekrets, nærhet til venner/mor osv? 

Isåfall synes jeg ikke du skal finansiere hans valg av bydel/bolig for sine barn. Betal din del av strøm, mat osv. 

Ja, jeg flyttet til en annen by fordi han har barn som fortsatt bor hjemme.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Filifjonk said:

Ja, jeg flyttet til en annen by fordi han har barn som fortsatt bor hjemme.

Så, han og hans barn velger hvor dere bor og du skal bare tilpasse deg dem og finansiere deres bolig? 

Hadde valgt særbo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så, han og hans barn velger hvor dere bor og du skal bare tilpasse deg dem og finansiere deres bolig? 

Hadde valgt særbo. 

Det er akkurat det jeg ikke har tenkt, jeg eier derfor min egen bolig i hjembyen og ønsker å fordele utgiftene rettferdig og unngå at jeg verken finansierer deres bolig eller forsørger samboeren og hans eks sine barn. 
Han mener vi skal dele alle løpende utgifter (mat, strøm, husforsikring, kommunale utgifter, internett osv) 50/50. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Filifjonk said:

Han mener vi skal dele alle løpende utgifter (mat, strøm, husforsikring, kommunale utgifter, internett osv) 50/50. 

Blir du sett på en fullverdig voksen i husholdningen på alt annet også, eller kun når det kommer til å betale? 

Velger du like mye middagsmenyer, husregler, om dere har råd til nye slalomskitil bonusbarna, ferieplaner, interiør osv som du ville ha gjort om dette var felles barn? 

At du betaler 50% av utgiftene på mat og strøm virker rart. Menn spiser mer enn kvinner, og han har dessuten to barn. Altså tre munner å mette. Disse barna skal sikkert også dusje, ha varme på rommene sine osv. Og hvorfor sksl du betale husforsikring for hans hus? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...