AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Skrevet 2. april 2022 Vi har søkt barnehageplass fra høsten av, men et godt stykke unna der vi bor. Har ikke mulighet til å få plass nærmere. Min samboer ønsker at vi skal ha barnet hjemme ett år til, siden vi har muligheten til (vi jobber «på skift», så en av oss er alltid hjemme), men jeg er skeptisk. Jeg tenker barnehage er viktig, og at det blir kjedelig for han å gå hjemme med oss så lenge. Han fyller 3 år i juni. Hvilke konsekvenser kan det få å ha han hjemme? Kan han bli veldig understimulert? Må jeg regne med det blir mye mer krevende å gå hjemme med han, ettersom han blir større? Han er normal i forhold til utvikling, så er ikke bekymret i forhold til det. Anonymkode: 81c62...971
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #2 Skrevet 2. april 2022 Kan absolutt ikke se en eneste fordel med å ikke ha en 3-åring i barnehagen. Herlighet så mye barnet vil gå glipp av sosialt. Anonymkode: 8dc34...306 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Skrevet 2. april 2022 Vi har fått* barnehageplass fra høsten av, skulle det står i HI. Ts Anonymkode: 81c62...971
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #4 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan absolutt ikke se en eneste fordel med å ikke ha en 3-åring i barnehagen. Herlighet så mye barnet vil gå glipp av sosialt. Anonymkode: 8dc34...306 Tenker litt det samme, men samboer er ganske uenig. Ts Anonymkode: 81c62...971 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan absolutt ikke se en eneste fordel med å ikke ha en 3-åring i barnehagen. Herlighet så mye barnet vil gå glipp av sosialt. Anonymkode: 8dc34...306 Enig, min 3-åring har lært så utrolig mye i barnehagen, som han ikke kan lære hjemme. Anonymkode: d0663...678 2 1
Million Skrevet 2. april 2022 #6 Skrevet 2. april 2022 De begynner jo å bli ganske opptatt av venner og sosial omgang med jevnaldrende i den alderen, leker aktivt med hverandre. Så ja, jeg tror det blir stusselig for treåringen, som vil nærme seg fire til neste år, å tusle hjemme med mamma og pappa bare. Finnes det åpen barnehage der dere bor? Jeg var hjemme noen måneder ekstra med min ettåring, og vi besøkte ofte åpen barnehage. Der samles andre småbarnsforeldre som av ulike grunner er hjemmeværende med barnet sitt, og så får barna omgås hverandre og leke. Foreldrene er tilstede hele tiden og passer sitt eget barn, det er ingen ansatte der. Men åpen barnehage er et veldig fint tilbud for foreldre i din situasjon, der det finnes som tilbud. Hvis du ikke er sikker, ring barnehageetaten i din kommune og spør om det finnes og ev hvor de holder til. Hos oss holdt de til i en liten sal i idrettshallen/idrettsanlegget. 3 1
Mt3 Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 Om det bor andre barn i nærheten som dere kan besøke/møte ofte så en får dekket den sosiale biten så kan det jo være greit å ha han hjemme ett år til, men det kan bli veldig krevende å klare å fylle dagene med greie aktiviteter så barnet ikke kjeder seg ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #8 Skrevet 2. april 2022 Jeg hadde min hjemme til litt over 2 år og det var fint. Han er 4 nå og elsker barnehagen. Tror det hadde blitt kjempe kjedelig for han og hektisk for oss å ha han hjemme det året som har gått nå (fra 3 til 4). Dere kan ha korte dager og fri når dere vil, samtidig som han får alt det positive med barnehagen Anonymkode: 9d6c2...e9a 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #9 Skrevet 2. april 2022 Million skrev (11 minutter siden): De begynner jo å bli ganske opptatt av venner og sosial omgang med jevnaldrende i den alderen, leker aktivt med hverandre. Så ja, jeg tror det blir stusselig for treåringen, som vil nærme seg fire til neste år, å tusle hjemme med mamma og pappa bare. Finnes det åpen barnehage der dere bor? Jeg var hjemme noen måneder ekstra med min ettåring, og vi besøkte ofte åpen barnehage. Der samles andre småbarnsforeldre som av ulike grunner er hjemmeværende med barnet sitt, og så får barna omgås hverandre og leke. Foreldrene er tilstede hele tiden og passer sitt eget barn, det er ingen ansatte der. Men åpen barnehage er et veldig fint tilbud for foreldre i din situasjon, der det finnes som tilbud. Hvis du ikke er sikker, ring barnehageetaten i din kommune og spør om det finnes og ev hvor de holder til. Hos oss holdt de til i en liten sal i idrettshallen/idrettsanlegget. Vi har faktisk vært med han i åpen barnehage noen ganger, men ikke mer enn én - maks to dager i uka, og da bare noen timer i slengen. Personlig savner jeg litt egentid, det å kunne levere han fra seg, for så å hente, lage middag og gjøre noe hyggelig sammen - uten å måtte underholde absolutt hele dagen (som jeg ser for meg at vi må gjøre). Frykter det skal bli krevende, og at han blir understimulert. Kjenner ikke mange med barn heller (og de er jo opptatt med barnehage på dagtid). Ts Anonymkode: 81c62...971 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #10 Skrevet 2. april 2022 Jeg hadde helt klart sendt ham i barnehage. Dere har jo muligheten til å gi ham korte, fine dager og fridager innimellom. Da er det helt perfekt med barnehage. Han får lekt og sosialisert seg der, og så har han fortsatt muligheten til å få en del tid med mamma og pappa. Barnehagen gir veldig viktig sosial trening som er gull verdt ved skolestart. Jeg er barneskolelærer og ser som regel stor forskjell på barna som har gått i barnehage og de som ikke har gjort det. Anonymkode: 431ed...f17 4
myMa Skrevet 2. april 2022 #11 Skrevet 2. april 2022 Har dere mulighet til å få deltidsplass i barnehagen så kan jo det være et alternativ. Vi jobber også på skift og pappan er hjemme annenhver uke. Kunne klart oss med korte dager annenhver uke. Startet med full plass og tenkte å redusere, men 2 åringen trives så utrolig godt. Hun vil ikke hjem når vi skal hente så korte dager kan vi glemme (hun blir levert ganske sent da). Jeg er utrolig overrasket over hvor mye forskjellig de opplever og lærer i barnehagen. Og hvor sosial hun har blitt. Det er altså ikke noe tema med redusert plass men hun tar en fridag innimellom. Jeg ville sendt ham i barnehagen definitivt 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #12 Skrevet 2. april 2022 Jeg ville sendt barne i barnehagen...der vil barnet få rutiner, venner, spise med andre, være med andre voksne, turer, der lærer de å dele, synge, gå på tur etc. Karnevalet, påskefrokost, jule ting...masse å gjøre i en barnehage. Jeg går hjemme og hat vi i barnehagen i 3 år...hun får korte dager og jeg får tid til meg selv her hjemme..og det så må gjøres. Send barnet i barnehagen med god samvittighet:) Anonymkode: 45abf...c2c 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #13 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan absolutt ikke se en eneste fordel med å ikke ha en 3-åring i barnehagen. Herlighet så mye barnet vil gå glipp av sosialt. Anonymkode: 8dc34...306 Bare tull! Om foreldre hr muligheten til det får de mange fine minner og gode stunder. Barnet får roligere og mindre stressfulle dager enn mange barb i barnehagen har. De kan sosialisere med andre barn, lekeland,badeland,fjellturer ,lekeplasser osv! Mine lå LANGT forann alle i bhg når de begynte som 3åringer. De var sosiale og snille og snakket ,løp og gikk tidlig. Veldig mange syns det er styr og slitsomt å være hjemme med barna sine eller litr givende. De får mer ut av å gå på jobb eller tenke pp seg selv! Barna har LANGE dager i bhg ofte. Tungt for stakkars små! 3år er perfekt å begynne i bhg! Da trenger de det mer i forhold til sosialisering osv! Anonymkode: 732a5...5d7 2
Xfreya Skrevet 2. april 2022 #14 Skrevet 2. april 2022 Jeg blir svett og lettere panisk av tanken på 3 ukers ferie fra barnehagen i sommer....synes helgen er mer enn lang nok...deilig å komme på jobb på mandag og slappe av litt... For meg er det aldeles utenkelig å ikke ha treåringen min i barnehage. Han storkoser seg, leker hele dagen, løper rundt og lærer nye ting. Jeg hadde aldri klart å stimulere ham tilsvarende hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #15 Skrevet 2. april 2022 Ville hvis du har mulighet sendt barnet i barnehagen. Det er jo mulig med deltidsplass evt? Har en nabo som har hatt ungen hjemme lenge, tror h*n nærmer seg 3 år. Hver gang vi ser de ute, og jeg hilser på barnet, begynner det å grine 😏🙄 Tror de fleste barn har godt av å gå i barnehagen i den alderen, for å lære og få masse sosial erfaring. Anonymkode: de3f2...18d 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #16 Skrevet 2. april 2022 Få barnet i barnehage. Så kan dere heller gi han fridager ved behov og mulighet. Anonymkode: 2890c...b3e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #17 Skrevet 2. april 2022 Min 3 åring maser om å dra ned i barnehagen hver morgen . Hun hadde kjedet seg hadde det ikke vært for andre barn, ny læring hele tiden, ting de gjør osv. Anonymkode: 81dc4...8d3 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #18 Skrevet 2. april 2022 Vårt barn begynte i barnehage når han var to og jeg følte (for hans del) at det var seks mnd for sent. Det er ting de lærer i barnehagen som de ikke kan lære hjemme, jeg hadde stått på mitt om jeg var deg. Det er så viktig for sosial kompetanse å gå i barnehagen, ha heller korte dager om dere kan. Anonymkode: a264b...b6c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #19 Skrevet 2. april 2022 Hadde ikke orket å hatt en tre åring hjemme når jeg hadde fri. Anonymkode: ea32b...a8a
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #20 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenker litt det samme, men samboer er ganske uenig. Ts Anonymkode: 81c62...971 Ja, drit i samboer Anonymkode: e7752...d41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå