Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enoksen har ikke gjort noe som helst kriminelt, og med mindre det faktisk kommer frem noe kriminelt så kommer han heller ikke til å bli dømt for noe kriminelt. Kvinnen var over myndighetsalderen, og stor aldersforskjell er ikke ulovlig. 

Dersom kvinnen for eksempel hadde vært tilbakestående, eller hatt psykiske problemer, så kunne saken selvfølgelig vært annerledes.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg syns det er problematisk at Hr. Enoksen må gå av fordi han har rotet det til. Han har ikke gjort noe som er straffbart ifølge norsk lov. Man kan ikke be alle mulige folk om å gå av, bare fordi de har en seksualitet. Da gjelder dette både menn og kvinner. Jeg er ikke enig i at man skal hetse Fru Grande heller, fordi hun har hatt det moro på fest, ved ett enkelt tilfelle. Ungdommene bør lære seg dette; Det er ubehagelig å være menneske. Seksualitet er komplekst og vanskelig. Noen ganger når man har hatt sex, så angrer man dagen etterpå. Dette er normalt. Men nå selger VG tonnevis med abonnementer, fordi de setter denne ubehagelige saken på dagsorden. Dette er urimelig og helt feil. Vi kan ikke ha et samfunn der alle statsråder skal være munker eller nonner. Det blir feil. Denne saken er kristenfundamentalisme fortkledd som velmenende feministisk psykologi. Få det bort. Bort med offerrollen, bort med misforstått feminisme som handler om slike "maktforhold". Er man over 16, og oppsøker en voksen mann, må man regne med å bli misforstått. Menn er slik. Man kan ikke fordømme dem og skyve dem ut av samfunnet bare på grunn av dette. Det er på grunn av slike drifter at vi har det privilegiet at vi kan sitte her og skrive. Våre forfedre var sikkert også svin. Ned på jorden folkens. Vær liberale med hverandre!!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 11
Skrevet
StinkySocks skrev (16 minutter siden):

Enoksen har ikke gjort noe som helst kriminelt, og med mindre det faktisk kommer frem noe kriminelt så kommer han heller ikke til å bli dømt for noe kriminelt. Kvinnen var over myndighetsalderen, og stor aldersforskjell er ikke ulovlig. 

Dersom kvinnen for eksempel hadde vært tilbakestående, eller hatt psykiske problemer, så kunne saken selvfølgelig vært annerledes.

Han har ikke gjort noe kriminelt, men han har utnyttet sin maktposisjon som folkevalgt politiker. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (På 2.4.2022 den 9.39):

Synes denne saken er helt tullete. Voksne dama dra opp dette 20 år etter. Greit at det var talentløst sosialt sett, men når Enoksen ba om unnskyldning senere på dagen burde dette vært avsluttet. I alle fall ikke dratt opp 20(!) år etter. Dette er en filleting, ærlig talt. 

Fremstår mer som en drittpakke mot en politisk motstander. 

…og sånne meninger som dette gjør at mange kvier seg for å fortelle. 

• Liker 5
Skrevet

Based on analyses of more than 900 individuals between the ages of 10 and 30 years, Steinberg et al. (2009a) observed that cognitive capacity, for example, logical reasoning and memory, matures by age 16 years. Nevertheless, psychosocial maturity – self-control and future orientation, especially in the presence of peers and social contexts – does not fully mature until the person is in his/her 20s. 

Så der enkelte i tråden forsøker å fremstille 18-åringer som ansvarlige på lik linje med 50-åringer, fordi 18-åringer "kan jo stemme, kjøpe alkohol, våpen osv" så ja, de kan dette med god grunn fordi de har en velutviklet logikk i denne alderen. Men det 18-åringer generelt IKKE har, er den psykososiale modenheten (selvkontroll, se konsekvenser langt frem i tid SÆRLIG mht. psykososiale forhold). Disse kapasitetene utvikler seg ikke fullt før personen er oppi 20-årene. 

Med andre ord er det rått parti, 50 år mot 18 år. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er dette maktforhold?

Det er ikke snakk om at han har vært en lærer, sjef, eller noen som kan direkte påvirke henne på noe vis. Hans 'makt' består av at han er eldre og et yrke hun er interessert i.

Hun hadde all mulighet til å avslutte relasjonen deres uten at det skulle resultere i en profesjonell sanksjon eller sosial.

Er dette moralsk feil at en på rundt femti er "seksuell mentor" for en 19-åring? Yup. Er det ulovlig? Nope.

Etter min mening er dette med på å vaske ut begrepet om maktubalanse og kvinner som opplever genuine overgrep og press i yrkeslivet.

• Liker 4
Gjest Nimbus2000
Skrevet
Olaug Olsen skrev (1 time siden):

Jeg syns det er problematisk at Hr. Enoksen må gå av fordi han har rotet det til. Han har ikke gjort noe som er straffbart ifølge norsk lov. 

Så man skal kun gå av om man har brutt norsk lov? I dette tilfellet har ikke bare Enosken vist dårlig dømmekraft, men han har både løyet til sine sjefer(statsministeren og partilederen) og han har satt seg opp i en situasjon hvor han kan bli utsatt for utpressing. 

Statsrådpostene handler om tillit ikke kun om man er en kjeltring. 

Skrevet
Katten.2.0 skrev (13 minutter siden):

Hvordan er dette maktforhold?

Det er ikke snakk om at han har vært en lærer, sjef, eller noen som kan direkte påvirke henne på noe vis. Hans 'makt' består av at han er eldre og et yrke hun er interessert i.

Hun hadde all mulighet til å avslutte relasjonen deres uten at det skulle resultere i en profesjonell sanksjon eller sosial.

Er dette moralsk feil at en på rundt femti er "seksuell mentor" for en 19-åring? Yup. Er det ulovlig? Nope.

Etter min mening er dette med på å vaske ut begrepet om maktubalanse og kvinner som opplever genuine overgrep og press i yrkeslivet.

Stor aldersforskjell, hvor den yngste fremdeles er i tenårene, er i seg selv en maktforskjell i favør den som er godt over middagshøyden. Visste du ikke det da. Det er jo sånt alle skjønner. Selv de som begår overtramp. Hvis ikke hadde vel Enoksen sagt til Støre at han hadde hatt et forhold til ei på 18 da han selv var 50. 

• Liker 5
Skrevet

Synes flere ting er rart i denne saken. For det første. Hva i alle dager har denne 18 år gamle jenta sett i en 50 år gammel fyr.

For det andre. Hvorfor reagerte ingen da de så ham komme drassende på denne unge jenta?

Og for det tredje. Han må jo ha skjønt selv at dette var særdeles upassende?

• Liker 7
Skrevet

Etter å ha lest hele VGs intervju av begge to sitter jeg igjen med en følelse av dette er pinlig - for begge to.

En ung kvinne som prøver å bruke flørting og sex for å få innpass i det politiske Norge og en kåt gammel gris som utbytter dette. 

Jeg sliter med å se hvorfor hun er et offer her. Det er å vanne ut begrepet. 

Det kommer vel også frem at disse også møttes før den skoleturen, noe som kompliser situasjonen en del i mine øyne med tanke på om dette er en sak man burde kjørt.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er det feil å tenke at det er håpløst av henne å komme drassende med dette først nå 🤔? Nå får jeg vel masse tyn, tenker jeg. 

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, SmuleSMitt said:

Stor aldersforskjell, hvor den yngste fremdeles er i tenårene, er i seg selv en maktforskjell i favør den som er godt over middagshøyden. Visste du ikke det da. Det er jo sånt alle skjønner. Selv de som begår overtramp. Hvis ikke hadde vel Enoksen sagt til Støre at han hadde hatt et forhold til ei på 18 da han selv var 50. 

Utroskap er gjerne ikke noe en forteller om.

Dessuten skrev jeg jo at det eneste han hadde av "makt" var alderen. Synes dette fortsatt er å vanne ut begrepet og en bjørnetjeneste for hele #metoo.

• Liker 2
Gjest Nimbus2000
Skrevet

Sola de skrev (31 minutter siden):

For det andre. Hvorfor reagerte ingen da de så ham komme drassende på denne unge jenta?

Vet ikke. Men da ordføreren i Vågå holdt på så løy han til folk og sa det var hans niese for at folk ikke skulle stille spørsmål. 

Tror også man bør huske at de fleste er konfliktskye og ikke tar opp ting de synes skurrer. 

Skrevet

Har Enoksen barn? Har han døtre? Hvor gamle var disse da han var "seksuell mentor" for tenåringen? Ikke for å dra barna inn i dette, men det er det dessverre Enoksen selv som gjør. Synes det blir ekstra ille dersom han har døtre. At han ikke klarer å se for seg sine egne barn havne i en tilsvarende situasjon og hvor usunt sånt er for de aller fleste tenåringer å havne borti. 

• Liker 9
Skrevet
Ixion skrev (19 minutter siden):

Hvorfor er det feil å tenke at det er håpløst av henne å komme drassende med dette først nå 🤔? Nå får jeg vel masse tyn, tenker jeg. 

Jeg synes det er bra at disse sakene blir avdekket akkurat nå. Enoksen er forsvarsminister i Norge mens det er krig i Europa og sikkerhetssituasjonen til Norge er utfordret.  Med disse sakene hengende over seg kunne han ha blitt utsatt for utpressing. I tillegg kunne han ha blitt lokket opp i en honningfelle av for eksempel russisk etterretning. Vi kan ikke ha en forsvarsminister som setter sine egne behov så i høysetet at han utnytter sin maktposisjon og tilliten han har fått for å skaffe seg sex. Det går bare ikke. 

• Liker 8
Skrevet
CrossRoad skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er bra at disse sakene blir avdekket akkurat nå. Enoksen er forsvarsminister i Norge mens det er krig i Europa og sikkerhetssituasjonen til Norge er utfordret.  Med disse sakene hengende over seg kunne han ha blitt utsatt for utpressing. I tillegg kunne han ha blitt lokket opp i en honningfelle av for eksempel russisk etterretning. Vi kan ikke ha en forsvarsminister som setter sine egne behov så i høysetet at han utnytter sin maktposisjon og tilliten han har fått for å skaffe seg sex. Det går bare ikke. 

Det er jo greit og jeg skjønner tankegangen, men det har jo ikke vært hennes motivasjon for å blåse saken må. Som var det jeg var opptatt av. 

• Liker 1
Skrevet
Ixion skrev (3 minutter siden):

Det er jo greit og jeg skjønner tankegangen, men det har jo ikke vært hennes motivasjon for å blåse saken må. Som var det jeg var opptatt av. 

Jeg vet ikke hva hennes motivasjon er. Vet du? Men er uansett glad for at hun gjør dette nå slik at vi får en forsvarsminister med litt mer integritet. 

• Liker 2
Skrevet
Bacteria skrev (På 2.4.2022 den 9.39):

Synes denne saken er helt tullete. Voksne dama dra opp dette 20 år etter. Greit at det var talentløst sosialt sett, men når Enoksen ba om unnskyldning senere på dagen burde dette vært avsluttet. I alle fall ikke dratt opp 20(!) år etter. Dette er en filleting, ærlig talt. 

Fremstår mer som en drittpakke mot en politisk motstander. 

Enig! Hadde det vært en jente under 18 hadde det vært veldig annerledes..og hvorfor komme med dette nå??

• Liker 1
Skrevet
CrossRoad skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hva hennes motivasjon er. Vet du? Men er uansett glad for at hun gjør dette nå slik at vi får en forsvarsminister med litt mer integritet. 

Ikke sikker, men det er ingenting i VG saken som peker i retning av rikets sikkerhet i alle fall. Men ja. Kan være enig med deg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gorgonzola skrev (6 timer siden):

Slik har verden blitt, og det må også vi menn innrette oss etter. Eventuelt forsøke å endre på dette. Samtidig har denne saken en ganske brukbar slagside mot metoo kampanjen, så jeg er litt enig med VGs kommentator Aglen at dette handler vel ikke like mye om "hvorfor har hun ikke varslet tidligere" som "hvorfor reagerte ikke Enoksen før?"

Men ja, oppblåst ikke-sak, slik det fremstår, synes jeg (men er neppe i flertallet med den meningen)

Anonio skrev (4 timer siden):

Meninger som denne er for meg som mann helt latterlige.

Hva mener du Enoksen ikke har gjort feil? Han tok i mot en klasse på stortinget, og fant så ut at han skulle sjekke opp en 18 åring i denne klassen. Det kalles maktmisbruk, noen en lærer ville blitt straffet for. Fyren mangler moralsk kompass og grenser. Jeg er latterlig glad for at jeg ikke kjenner denne slibrige fyren.

Dette er helt garantert bare toppen av isfjellet. Det ble varslet på han sist uke, nå en uke etter kommer den enda en alvorlig sak. Jeg tror ikke dette er de to eneste tilfellene han har gått langt over streken.

Tipper noen i bygda hans kommer til å ta et skikkelig oppgjør med han når han returnerer hjem, hans kones famile, venner eller lignende. Dette er en klassisk sak om en gris som ikke forstår hvor liten han er som person.

Gi det et par uker, så kommer nok historiene fra partikonferanser, samlinger osv. Blir nok Giske-størrelse på denne.

Helt fair å mene det, og du er slett ikke alene. Media og opinionen elsker slike saker, ikke ofte en tråd på KG genererer 15 sider med nær 300 (mange av dem harmdirrende) innlegg men når det kommer til voksen mann i posisjon som påstås å ha utnyttet svært ung kvinne i en sårbar situasjon (er de ikke alltid det?), da fyres det på, overalt. I et land som knapt har vederstyggeligheter å framheve. 

Jeg kjenner ikke saken annet enn gjennom media, og det er som kjent et dårlig utgangspunkt for å konkludere bastant. Det som imidlertid er på grensen til et faktum er at slike saker alltid ender med umiddelbar "skyldig", "korsfest" fra både media, kommentatorfelt og de fleste diskusjonsforum. Det finnes nok av saker/hendelser der umiddelbar offentlig gapestokk ikke nødvendigvis er treffende eller juridisk korrekt. Det er nok å nevne all viraken rundt en hendelse i Hemsedal for noen år siden. 

Jeg er av den mening at Enoksen ikke skulle vente til hun valgte å si fra, jeg mener at han, for 17 år siden, selv burde ha reagert, med dømmekraft og moralsk kompass, og erkjent at dette ikke var forsvarlig, fornuftig eller spesielt lurt. 

Endret av Gorgonzola

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...