AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #1 Skrevet 1. april 2022 Hei. Jeg er fortvilet og trenger hjelp. Mitt barn er 3 år og har feber på 40 i tinningen. Hen nekter all form for flytende medisin, og vi ble nødt for å ty til stikkpiller. Det er det verste jeg har gjort, og føler meg helt forferdelig. Hen hylgråter og sier hen ikke vil. Vi forsøkte i lang tid å forklare hen viktigheten og hvorfor hen må ta, og ga hen et valg til slutt om flytende eller stikkpiller. Hvor langt skal man gå ved så høy feber for å få i hen den stikkpilla? Det føles som overgrep og jeg sitter her med verdens verste følelse 😭 Han er kok varm når feberen er på det høyeste, og veldig slapp. Anonymkode: 1d172...218
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #2 Skrevet 1. april 2022 Ærlig talt, ta å vær en voksen nå å få inn den stikkpillen. Enkelte avgjørelser er kjipe å gjøre som foreldre men du kan da for pokker ikke la han lide fordi du føler det er et «overgrep» å sette inn en stikkpille!! Anonymkode: a0441...544 4 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #3 Skrevet 1. april 2022 Så lenge han drikker og har det rimelig ok innimellom ville jeg ikke tvunget det i ham. Anonymkode: 7efd2...479 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #4 Skrevet 1. april 2022 Ved så høy feber må man rett og slett gi stikkpiller om det er totalnekt. Hadde også følt meg fæl men må man så må man. Eneste vi klarer flytende her er banan smeltetablett blandet i saft, da klarer vi å overtale henne til slutt. Anonymkode: 0a2c7...8ad 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #5 Skrevet 1. april 2022 Det jeg egentlig spør om at hvor mye skal man tvinge. Når man må holde bein og armer nede, mens den andre forelderen tar i stikkpillen mens ungen gråter og skriker. Er det ok? Anonymkode: 1d172...218
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #6 Skrevet 1. april 2022 Du vet det finnes brustabletter, smeltetabletter og noe pulvergreier? Neurofen kan man også bruke, der følger det med en slags sprøyte som hjelper mye på. Anonymkode: 3ccc8...d26 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #7 Skrevet 1. april 2022 Syns overhodet IKKE det er ok å tvinge i de en pille i baken når de ikke vil.. Men 40 i feber så må de ha paracet om de er dårlig.. Ville tatt flytende om det gikk.. eller smeltetablett som de kan spise. Si det er drops. Men må du så må du ta stikkpille. Men ville virkelig prøvd noe annet neste gang.. Forstår godt at du har det fælt no men du må bare tenke at det går over og at barnet trenger det no. Prøv andre ting neste gang. Anonymkode: cda48...003
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #8 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet det finnes brustabletter, smeltetabletter og noe pulvergreier? Neurofen kan man også bruke, der følger det med en slags sprøyte som hjelper mye på. Anonymkode: 3ccc8...d26 Det er nurofen vi har, som ikke funker dessverre. Vi har prøvd alt altså! 😐 Anonymkode: 1d172...218
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Syns overhodet IKKE det er ok å tvinge i de en pille i baken når de ikke vil.. Men 40 i feber så må de ha paracet om de er dårlig.. Ville tatt flytende om det gikk.. eller smeltetablett som de kan spise. Si det er drops. Men må du så må du ta stikkpille. Men ville virkelig prøvd noe annet neste gang.. Forstår godt at du har det fælt no men du må bare tenke at det går over og at barnet trenger det no. Prøv andre ting neste gang. Anonymkode: cda48...003 Alle som kommenterer lignende, les gjerne innlegget igjen. A L T er prøvd, stikkpiller var siste utvei. Hjelper ikke å si "prøv andre ting neste gang", når dette alltid er første jeg gjør. Dessverre.. Anonymkode: 1d172...218 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #10 Skrevet 1. april 2022 Før flere kommentere. Alt annet er prøvd. Samt måter å gi det på. Altså blandet i yoghurt, smoothie, saft, you name it. Det jeg spør om er hvor langt kan skal gå for å tvinge i disse små stikkpiller. Anonymkode: 1d172...218
Rhodiola Skrevet 1. april 2022 #11 Skrevet 1. april 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring. - Rhodiola, mod.
Anonym6789 Skrevet 1. april 2022 #12 Skrevet 1. april 2022 Vi blander flytende paracet med skogsbærsmak i saft. Da kjennes det jo ikke. Ikke det du spurte om, men. Jeg klarer heller ikke tvinge i stikkpiller, han presser de bare ut. Så jeg har gitt opp, det føles grusomt å tvinge ja 1
Sofakona Skrevet 1. april 2022 #13 Skrevet 1. april 2022 Her gir vi bruspulver som smaker jordbær..smaker goderi eller paracetamol med solbær smak Gi henne litt flytende i flaske smokken om hun bruker tåteflaske:)
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #14 Skrevet 1. april 2022 Da mitt barb som da var litt over 2 bikka 40 i feber ringte jeg legevakta for å forhøre meg og fikk beskjed om at det var viktig å få ned feberen(og hvis den ikke gikk ned med Paracet måtte vi ta kontakt igjen). Vi hadde ikke stikkpiller, saft kamuflerte ikke smakeN, han nekta! Han får «aldri» brus, men har av og til funnet en slurk Pepsi Max glemt fra kvelden før som han styrter før vi får det med oss, og fått smake litt solo, samt elsker vann med bobler, så vi tenkte det var verdt å prøve. Pepsi Max med en stor mengde flytende paracet(han er stor for alderen, så dosen er ganske stor) gikk ned på høykant (vi vet at så små barn ikke skal ha hverken koffein eller aspartam, men vi hadde ikke annen brus. Kjøpte solo med sukket til neste runde og sørger for å alltid ha stikkpiller i bakhånd etter dette). Anonymkode: 40284...d24 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #15 Skrevet 1. april 2022 Har dere prøvd med en fuktig klut først? Hvordan er allmenntilstanden? Hvis barnet klarer å drikke, er det ikke nødvendig å gi febernedsettende. Anonymkode: 01944...e5f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #16 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har dere prøvd med en fuktig klut først? Hvordan er allmenntilstanden? Hvis barnet klarer å drikke, er det ikke nødvendig å gi febernedsettende. Anonymkode: 01944...e5f Ved veldig høy feber er det det jo. Samme råder legevakt til. Anonymkode: 47972...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #17 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ved veldig høy feber er det det jo. Samme råder legevakt til. Anonymkode: 47972...4e6 Tja, Helsenorge sier dette: "Høy feber, over 40°, kan være en belastning for kroppen, imidlertid er feber i seg selv ikke farlig." Men om legevakten råder til å gi febernedsettende, så må man jo bare gjennomføre, selv om det innebærer tvang. Ts, sikkert best å spørre legevakt, og ikke høre på synsingen vår.♥️ Anonymkode: 01944...e5f 1 2
sonush Skrevet 1. april 2022 #18 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor langt skal man gå ved så høy feber for å få i hen den stikkpilla? Det føles som overgrep og jeg sitter her med verdens verste følelse 😭 Anonymkode: 1d172...218 Temmelig langt..... Ved så høy feber MÅ/BØR barnet få i seg febernedsettende, på en eller annen måte. Selv om barn kan ha høy feber uten at det er farlig, så er det jo andre problemer den gir. Nedsatt alm.tilstand, nedsatt mat og drikke inntak. osv. Forsøke andre ting også, I TILLEGG Åpne vinduer, og frisk luft i rommet. Ligge uten dyne/teppe når feber er på sitt høyeste. Gjerne i bleie/truse. Få på dyne/teppe igjen, om det forekommer frostrier/frysninger. Da er tempen på vei opp, og man fryser Gi nok drikke, gjerne sukkerholdig. Ikke tving i mye mat. Drikke er viktigst, men noe næring gjennom yoghurt/smoothie osv. Gi paracet på en eller annen måte UANSETT. Må du holde, så holder du. Det er et større "overgrep" å la være å gjøre noe, fordi "barnet ikke vil" Ta gjerne på litt krem/lotion, hva som helst som gjør at den sklir rett inn. Den er inne på par tre sekunder. Vær ærlig, si at det må du gjøre, så gjør du det. AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns overhodet IKKE det er ok å tvinge i de en pille i baken når de ikke vil.. Men 40 i feber så må de ha paracet om de er dårlig.. Ville tatt flytende om det gikk.. eller smeltetablett som de kan spise. Si det er drops. Men må du så må du ta stikkpille. Men ville virkelig prøvd noe annet neste gang.. Forstår godt at du har det fælt no men du må bare tenke at det går over og at barnet trenger det no. Prøv andre ting neste gang. Anonymkode: cda48...003 Eh. Nei. Ikke si at det er drops. Barn skal ikke lures, de vil i så fall ikke stole på den voksne. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har dere prøvd med en fuktig klut først? Hvordan er allmenntilstanden? Hvis barnet klarer å drikke, er det ikke nødvendig å gi febernedsettende. Anonymkode: 01944...e5f Jo, man BØR gi paracet på høy feber, og med 40 i feber, så begynner det å bli litt vel høyt. Personlig så har jeg ikke gitt på 39,3 i feber, og den har kommet alikevel ned av seg selv. Kan dog anbefale fuktig klut, i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #19 Skrevet 1. april 2022 Vi gir på 39,5 på vår som er en feberunge. Da er almenntilstanden dårlig, og vi tør ikke vente for å se om feberen stopper å stige av seg selv. (Vi har målt oppunder 41 ved et uventet febertilfelle på natt) På dagtid gir vi flytende og på natt stikkpille om barnet er i halvsøvne når vi måler høy feber. Om barnet ikke samarbeider blir der tvang. Fælt der og da, men det må til. Anonymkode: 44e5e...3a0
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #20 Skrevet 1. april 2022 sonush skrev (2 timer siden): Temmelig langt..... Ved så høy feber MÅ/BØR barnet få i seg febernedsettende, på en eller annen måte. Selv om barn kan ha høy feber uten at det er farlig, så er det jo andre problemer den gir. Nedsatt alm.tilstand, nedsatt mat og drikke inntak. osv. Forsøke andre ting også, I TILLEGG Åpne vinduer, og frisk luft i rommet. Ligge uten dyne/teppe når feber er på sitt høyeste. Gjerne i bleie/truse. Få på dyne/teppe igjen, om det forekommer frostrier/frysninger. Da er tempen på vei opp, og man fryser Gi nok drikke, gjerne sukkerholdig. Ikke tving i mye mat. Drikke er viktigst, men noe næring gjennom yoghurt/smoothie osv. Gi paracet på en eller annen måte UANSETT. Må du holde, så holder du. Det er et større "overgrep" å la være å gjøre noe, fordi "barnet ikke vil" Ta gjerne på litt krem/lotion, hva som helst som gjør at den sklir rett inn. Den er inne på par tre sekunder. Vær ærlig, si at det må du gjøre, så gjør du det. Eh. Nei. Ikke si at det er drops. Barn skal ikke lures, de vil i så fall ikke stole på den voksne. Jo, man BØR gi paracet på høy feber, og med 40 i feber, så begynner det å bli litt vel høyt. Personlig så har jeg ikke gitt på 39,3 i feber, og den har kommet alikevel ned av seg selv. Kan dog anbefale fuktig klut, i tillegg. Ibux holder feber borte lenger sa vår lege. Anonymkode: 576bb...351
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå