AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #1 Skrevet 1. april 2022 Jeg føler at jeg har gjort en tabbe ved å ikke lære sønnen min norsk. Min mann har engelsk som morsmål, og vi planla egentlig ikke å flytte til Norge da jeg fødte gutten vår. Men en ting ledet til en annen, og vi fant ut at det faktisk var det beste alternativet. Planen var at han skulle få language immersion ved å gå i barnehagen her, men corona så jo til å spolere det. Jeg har prøvd å leke med ham og snakke norsk, men han plukker liksom ikke opp noe av det jeg sier. Han er fem nå og skal begynne på skolen. Hvordan skal det gå til høsten når han ikke snakker et ord av norsk? Vi har sett på å kanskje sende ham til en International School, men jeg er fortsatt i tvil. Har noen her inne erfaring med International School? Anonymkode: 92b84...7c3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #2 Skrevet 1. april 2022 Hvorfor gikk han ikke i barnehage? Barnehagene var jo stort sett åpne gjennom hele pandemien. Anonymkode: 50a00...da2 17
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #3 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor gikk han ikke i barnehage? Barnehagene var jo stort sett åpne gjennom hele pandemien. Anonymkode: 50a00...da2 Mannen min har nedsatt immunforsvar, så vi tenkte det var best å holde gutten vår hjemme i starten av pandemien til det ble mer sikkert. Ellers har det vært mye pga uregelmessig nedstenging og at et barn ble sykt og resten måtte i karantene i noen dager. Det ble ikke så mye immersion som vi hadde håpt på 😓 Anonymkode: 92b84...7c3
Uglems Skrevet 1. april 2022 #4 Skrevet 1. april 2022 Altså han kommer nok fort inn i det! Norsk barne tv, venner som snakker norsk og være på steder det snakkes norsk. Han kommer til å plukke det opp og det kommer til å gå fint 😊 prøv et år på norsk skole, og hvis det er skikkelig krise,kan man gå på internasjonal skole. 11
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #5 Skrevet 1. april 2022 Han vil jo lære seg norsk i skolen. Kan ikke se noe problem her jeg. Anonymkode: b8ee0...bc8 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #6 Skrevet 1. april 2022 Mine barn er tospråklige,så når dem begynte i barnehagen så kunne de ikke snakke norsk,riktig nok så var de ett år. Etter to måneder så plapret de i vei. Jeg flyttet hit når jeg var 9 år,begynnte på skolen og etter 3 måneder var jeg flyttende i språket. Du må ikke bekymre deg. Unger lærer seg fort ett annet språk gjennom skole og venner. Anonymkode: aaa13...6ba 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #7 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg føler at jeg har gjort en tabbe ved å ikke lære sønnen min norsk. Min mann har engelsk som morsmål, og vi planla egentlig ikke å flytte til Norge da jeg fødte gutten vår. Men en ting ledet til en annen, og vi fant ut at det faktisk var det beste alternativet. Planen var at han skulle få language immersion ved å gå i barnehagen her, men corona så jo til å spolere det. Jeg har prøvd å leke med ham og snakke norsk, men han plukker liksom ikke opp noe av det jeg sier. Han er fem nå og skal begynne på skolen. Hvordan skal det gå til høsten når han ikke snakker et ord av norsk? Vi har sett på å kanskje sende ham til en International School, men jeg er fortsatt i tvil. Har noen her inne erfaring med International School? Anonymkode: 92b84...7c3 Du trenger ikke å være redd for at han ikke snakker norsk. Jeg har vært dagmamma til et barn som ikke snakket norsk i det hele tatt, men har lært seg norsk etter at han begynt på skolen. Slapp av, og vær glad for at du har et tospråklig barn🤣 Anonymkode: 5c68b...8b6 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #8 Skrevet 1. april 2022 Barnet kommer nok til å lære seg norsk. Jeg ville vært mer bekymret for at han ikke har gått i barnehage før skolestart. Det merker man godt når barna begynner i barnehage. Jeg har undervist 1. klasse, og det er merkbar forskjell mellom barn som aldri har gått i barnehage, og de som har det. Spesielt på det sosiale samspillet, men også i modenhet og selvstendighet. Anonymkode: 46404...60a 14
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Skrevet 1. april 2022 Men, snakker du ikke norsk til barnet alltid? Den anbefalte tilnærmingen er vel at hver forelder snakker sitt morsmål, og ditt er vel norsk da? Anonymkode: ddb20...6c5 26 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #10 Skrevet 1. april 2022 Erfaring med international school er høyt press (særlig høyere klassetrinn) og stor grad av gjennomtrekk på grunn av mye flytting. Vil ikke anbefale dere å oppdra barn i norge uten at de kan norsk, så synes ikke språkopplæring er grunn til å sende på internasjonal skole. Anonymkode: ddb20...6c5 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #11 Skrevet 1. april 2022 Språket kommer det, så lenge han ikke har problemer med språk, noe det virker som han ikke har om han snakker engelsk aldersadekvat. Jeg syns ikke du skal få han inn på en internasjonal skole, skal dere bo i Norge bør han lære seg språket godt først som sist. Dette er jo viktig for videre skolegang, jobb osv. Anonymkode: 397e1...7ad 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #12 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men, snakker du ikke norsk til barnet alltid? Den anbefalte tilnærmingen er vel at hver forelder snakker sitt morsmål, og ditt er vel norsk da? Anonymkode: ddb20...6c5 Vi hadde aldri planer om å lære ham norsk når vi bodde i utlandet. Det kom bare naturlig å snakke til ham på engelsk når engelsk var språket jeg hørte rundt meg hele tida. Jeg bruker også engelsk når jeg leker med ham sammen med mannen. Det føles merkelig å prate norsk når de er vi tre sammen. Men alle svarene her inne har beroliget meg litt. Jeg var mest redd for ekskludering blant medelever. Anonymkode: 92b84...7c3 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #13 Skrevet 1. april 2022 Hva mener du med at han ikke plukker opp det du sier? Forstår han deg ikke, eller svarer han på engelsk? Mine barn er også tospråklige. De forstår begge språk, men svarer kun med det ene. Dersom vi flytta til det andre landet er jeg sikker på at de ville ha begynt å snakke språket der nærmest fra dag en. Anonymkode: 56216...99e 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #14 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Barnet kommer nok til å lære seg norsk. Jeg ville vært mer bekymret for at han ikke har gått i barnehage før skolestart. Det merker man godt når barna begynner i barnehage. Jeg har undervist 1. klasse, og det er merkbar forskjell mellom barn som aldri har gått i barnehage, og de som har det. Spesielt på det sosiale samspillet, men også i modenhet og selvstendighet. Anonymkode: 46404...60a Nei, det kan man ikke. Jeg jobber i en barnehage der 5 åringene er på stadiet som en 3 åring når det kommer til selvstendighet. Her snakke vi ikke etnisk norske barn som vokser opp med null krav og blir dulla med. Vi har jobbet i alle år for å få de selvstendige, men når 17 unger på 5 år setter seg ned for å gråte fordi de må ta på seg dressen selv er det håpløst. Vi har tatt kampene, men ender da med at utetiden ikke skjer pga evig lang trass. Vi har også barn som har gått hjemme til de er nesten fem. Og kan ærlig innrømme at de er mer selvstendig en de barna jeg har i barnehagen. To språklige lærer seg språket etterhvert og når det skjer så skjer det fort 😊 Anonymkode: fb296...4c6 4
Ulrikke Skrevet 1. april 2022 #15 Skrevet 1. april 2022 Men selv om han ikke prater, så forstår han kanskje en del? Jeg ville kastet ham inn i det. Bedre å la ham lære norsk skikkelig nå enn å sende ham på internasjonal skole og at han kanskje alltid vil snakke litt "rart" norsk. Gitt at dere planlegger å bli i Norge da, selvfølgelig. 3
AnonymBruker 31 Skrevet 1. april 2022 #16 Skrevet 1. april 2022 Jeg var tospråklig som barn. Mitt første språk var spansk, men jeg lærte også norsk. Problemet var bare at jeg ikke var god nok i norsk når jeg flyttet hjem. Jeg fikk 1 år i bhg før barneskolen, hvor det hjalp mye. På barneskolen fikk jeg forsterket norsk timer og ekstra støtte, men det gikk på bekostning av engelsken. Nå var jo dette på slutten av 90 og starten av 2000 tallet. Idag er jeg helt norsk, ingen kan se at jeg er tospråklig. MEN jeg lå alltid etter i norsk skriftlig på ungdomsskolen/videregående. Når en skal formulere seg kort ved analyser av dikt osv. Først på høyere utdanning ble det bedre.
Jøyemeg Skrevet 1. april 2022 #17 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Barnet kommer nok til å lære seg norsk. Jeg ville vært mer bekymret for at han ikke har gått i barnehage før skolestart. Det merker man godt når barna begynner i barnehage. Jeg har undervist 1. klasse, og det er merkbar forskjell mellom barn som aldri har gått i barnehage, og de som har det. Spesielt på det sosiale samspillet, men også i modenhet og selvstendighet. Anonymkode: 46404...60a Dette er spennende! Søstera mi har 2 barn på 3 og 5 år. De har ikke gått i barnehage, kun vært med moren eller faren i åpen barnehage. Hun har ikke ønsket å sende dem i barnehage for hun ønsker ikke å gå glipp av noe i barndommen deres. Nå skal eldre barnet begynne på skolen til høsten og vi er alle bekymret for hvordan dette skal gå. Hvordan tror du barnet vil takle å være så lenge borte fra mor hver dag? 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #18 Skrevet 1. april 2022 Jeg kom til norge som 12åring og lærte ganske fort norsk. Etter 6 måneder var jeg langt kommet. Han vil nok glemme engelsken når han kommer til norge. Foreldre ofte klager på at barna glemmer det første språket, ikke at barna ikke snakker norsk. Anonymkode: 2b3a9...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #19 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg føler at jeg har gjort en tabbe ved å ikke lære sønnen min norsk. Min mann har engelsk som morsmål, og vi planla egentlig ikke å flytte til Norge da jeg fødte gutten vår. Men en ting ledet til en annen, og vi fant ut at det faktisk var det beste alternativet. Planen var at han skulle få language immersion ved å gå i barnehagen her, men corona så jo til å spolere det. Jeg har prøvd å leke med ham og snakke norsk, men han plukker liksom ikke opp noe av det jeg sier. Han er fem nå og skal begynne på skolen. Hvordan skal det gå til høsten når han ikke snakker et ord av norsk? Vi har sett på å kanskje sende ham til en International School, men jeg er fortsatt i tvil. Har noen her inne erfaring med International School? Anonymkode: 92b84...7c3 Du bør gjøre en iherdig innsats nå for å lære ham mest mulig norsk før han begynner på skole til høsten. Barn lærer jo, men får det veldig tøft i starten. Så det er viktig at du støtter ham så mye som mulig. Men ikke send ham på internasjonal skole. Å vokse opp i Norge uten å kunne norsk er en voldsom ulempe. Anonymkode: 33f67...8f5 14 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #20 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde aldri planer om å lære ham norsk når vi bodde i utlandet. Det kom bare naturlig å snakke til ham på engelsk når engelsk var språket jeg hørte rundt meg hele tida. Jeg bruker også engelsk når jeg leker med ham sammen med mannen. Det føles merkelig å prate norsk når de er vi tre sammen. Men alle svarene her inne har beroliget meg litt. Jeg var mest redd for ekskludering blant medelever. Anonymkode: 92b84...7c3 Men kjære deg, da må dere jo endre den planen når dere bor i Norge og planlegger at han skal gå på skole her! Begynn og snakk norsk til barnet når du henvender deg direkte til det NÅ! Fellesspråket kan fremdeles være engelsk. Mannen din bør jo også lære seg norsk når dere bor her, så han har ikke vondt av å høre det hjemme daglig han heller. Vi er en trespråklig familie, med norsk, spansk og engelsk. Fungerer helt fint da alle forstår alle tre språkene. Vi snakker engelsk felles, mannen snakker spansk til barna og jeg snakker norsk til barna. Når vi har gjester snakkes det språket gjestene snakker. Barna snakker hovedsakelig norsk i siden de merker at far også forstår og snakker norsk (til andre). Men de forstår alt på spansk, og snakker med besteforeldre og øvrig spansktalende familie på spansk. Engelsk forstår de grunnleggende (de er bhg-alder fremdeles) og sier noen ord. Skjønner generelt hva det snakkes om. At det føles «merkelig» å snakke et annet språk før en blir vant til det er jo klart, men det er virkelig ikke uoverkommelig, og er en ekstremt dårlig unnskyldning for å ikke lære ditt eget barn norsk når dere til og med bor i Norge. Beklager om jeg høres streng ut, men du må bare ta deg sammen, det er virkelig ikke verre enn å stå i det i noen dager/uker til det blir en vane. Anonymkode: ddb20...6c5 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå