Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg må bare dele litt..

Ble gravid når jeg var 17, og kjøpte både bolig og bil med barnefaren som 18 åring. Ble gravid igjen, tenkte at vi måtte pusse opp. Så vi tok opp forbrukslån for å pusse opp, siden jeg var lærling og ikke fikk mer enn boliglån i banken (vet at det var dumt).

Samboer mistet jobben og det ble tungt for han. Vi sleit med å betale regninger, det ballet på seg, og gjelda føltes uoverkommelig. dette ble veldig vanskelig, så vi gikk fra hverandre og han flyttet til hjemlandet sitt.
Da ble jeg sittende igjen med to barn og en stor inkassogjeld (han betalte ikke sin del). flere ganger fikk jeg varsel om tvangssalg av bolig, bilen ble tatt. jeg klarte å betale minimum for bolig hver gang, så huset har jeg enda. Så fikk jeg en god jobb, og årslønn på 800 000, så jeg har de siste årene hatt en grei utbetaling og 12 000 i trekk fra namsmann hver mnd., så jeg har fått betalt inn mye mer de siste årene enn hva jeg klarte de første.. Vi har levd på satsene til namsmann i sikkert 10 år. jeg er nå 30 år.

I dag oppdaget jeg at det kun gjenstår 60 000, altså 5 mnd - så er jeg gjeldsfri!!

Det føles helt surrealistisk. Jeg har ikke hatt telefonabonnement, internett og forsikringer må forhåndsbetales for 1 år, jeg har ikke kunnet kjøpt noe på faktura, og jeg har ikke hatt en ordentlig bil eller noe sånt, hele mitt voksne liv. 
Denne gjelds-livsstilen har blitt det normale for meg, jeg har hatt det bra og vi har hatt det vi trenger, men gud hvor deilig det skal bli når bonusen kommer og jeg faktisk kan bruke den på ferie eller annet kos, istedenfor å betale regninger. Det er deilig å vite at barna arver en bolig når jeg dør, og ikke gjeld. Det er fantastisk å tenke på at vi skal ha 12 000 ekstra hver mnd. Herregud!! 

Selvfølgelig er det mye skam rundt dette med gjeld, så jeg har ingen å dele gleden med.. for det er Ingen som vet om dette. Men s.h.i.t så lykkelig jeg er nå! 

Anonymkode: d7d5a...d1a

• Liker 7
  • Hjerte 17
AnonymBruker
Skrevet

utrolig godt jobba!! 

Anonymkode: ec448...0c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg må bare dele litt..

Ble gravid når jeg var 17, og kjøpte både bolig og bil med barnefaren som 18 åring. Ble gravid igjen, tenkte at vi måtte pusse opp. Så vi tok opp forbrukslån for å pusse opp, siden jeg var lærling og ikke fikk mer enn boliglån i banken (vet at det var dumt).

Samboer mistet jobben og det ble tungt for han. Vi sleit med å betale regninger, det ballet på seg, og gjelda føltes uoverkommelig. dette ble veldig vanskelig, så vi gikk fra hverandre og han flyttet til hjemlandet sitt.
Da ble jeg sittende igjen med to barn og en stor inkassogjeld (han betalte ikke sin del). flere ganger fikk jeg varsel om tvangssalg av bolig, bilen ble tatt. jeg klarte å betale minimum for bolig hver gang, så huset har jeg enda. Så fikk jeg en god jobb, og årslønn på 800 000, så jeg har de siste årene hatt en grei utbetaling og 12 000 i trekk fra namsmann hver mnd., så jeg har fått betalt inn mye mer de siste årene enn hva jeg klarte de første.. Vi har levd på satsene til namsmann i sikkert 10 år. jeg er nå 30 år.

I dag oppdaget jeg at det kun gjenstår 60 000, altså 5 mnd - så er jeg gjeldsfri!!

Det føles helt surrealistisk. Jeg har ikke hatt telefonabonnement, internett og forsikringer må forhåndsbetales for 1 år, jeg har ikke kunnet kjøpt noe på faktura, og jeg har ikke hatt en ordentlig bil eller noe sånt, hele mitt voksne liv. 
Denne gjelds-livsstilen har blitt det normale for meg, jeg har hatt det bra og vi har hatt det vi trenger, men gud hvor deilig det skal bli når bonusen kommer og jeg faktisk kan bruke den på ferie eller annet kos, istedenfor å betale regninger. Det er deilig å vite at barna arver en bolig når jeg dør, og ikke gjeld. Det er fantastisk å tenke på at vi skal ha 12 000 ekstra hver mnd. Herregud!! 

Selvfølgelig er det mye skam rundt dette med gjeld, så jeg har ingen å dele gleden med.. for det er Ingen som vet om dette. Men s.h.i.t så lykkelig jeg er nå! 

Herlighet, jeg er glad på dine vegne! Du har jo vært RÅFLINK! Tenk hva du har fått til!! Gratulerer! ❤️

Anonymkode: 55c06...2da

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fantastisk 💕🤩 Jeg ble oppriktig glad på dine vegne! Så fantastisk at du har klart å finne deg en jobb med så høy lønn! Det har jo gjort at du har klart deg på tross av alt. 

Hva jobber du med, kanskje jeg må skifte yrke😅 Så fantastisk det må være å plutselig ha 12.000 mer i mnd, nesten som å vinne i lotto det jo 🤩

Anonymkode: 4b22e...b70

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånne innlegg er så hyggelig å lese! Du har vært kjempeflink! I september (?)ca blir du altså gjeldfri. Det blir en strålende jul på dere i år :)

Du har all grunn til å være stolt og glad over at du har klart å betale ned gjelden alene, uten den slasken som stakk av og lot deg i stikken med all gjelden. 

Og post gjerne et nytt innlegg her når du har betalt ditt siste avdrag, eller enda bedre; når du får din første hele lønning UTEN noen form for tvangstrekk eller noe, og kan kose deg med alle dine penger, ærlig fortjent!

Anonymkode: 290a8...2a4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk bra jobbet!

(men vær forberedt på at tråden din kan bli stengt pga manglende beskrivende overskrift, du kan rapportere tråden din og be mod om å endre den😊 (f.eks til «snart fri fra forbruksgjelden!))

Anonymkode: e0adf...6b3

• Hjerte 1
Skrevet

GRATULERER! Så fantastisk 🥳

Skrevet

KJempebra jobba :duskedame::5:

AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra gjort! Flott jobba!

Meeen litt spesielt at du betegner det å kunne bruke minst 36.000/mnd* som å ha en "gjelds-livsstil" og at du ikke har kunnet ha ferie eller noe annet kos og tilnærmet lever i fattigdom. Mange nordmenn lever med langt mindre disponibel inntekt enn dette.

*800.000 årsinntekt -250.000 skatt = 550.000/12 = 46.000 -12.000 gjeld +3000 barnetrygd = 36.000/mnd

Anonymkode: cd165...95c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meeen litt spesielt at du betegner det å kunne bruke minst 36.000/mnd* som å ha en "gjelds-livsstil" og at du ikke har kunnet ha ferie eller noe annet kos og tilnærmet lever i fattigdom. Mange nordmenn lever med langt mindre disponibel inntekt enn dette.

*800.000 årsinntekt -250.000 skatt = 550.000/12 = 46.000 -12.000 gjeld +3000 barnetrygd = 36.000/mnd

37.000 mente jeg, ikke 36.000.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

37.000 mente jeg, ikke 36.000.

Hei! 

takk for alle de fine tilbakemeldingene! 😊♥️ Det varmer virkelig! Jeg skal lage et til innlegg når jeg har betalt det siste avdraget 😍

Og til deg som sier at jeg kan bruke 37 000 hver mnd.. jeg har utbetalt 17 000 som skal dekke alle utgifter. 

Jeg nevnte jo bonus, denne er en stor del av lønnen og ellers er det diverse tillegg(vakt blant annet) som blir betalt ut 2 ganger i året, alt dette går som nevnt i første innlegg til å betale gjeld.😊

Av disse 17000 må jeg selvfølgelig betale huslån, strøm, SFO, mat, forsikringer, og alle andre ting som dukker opp. Jeg synes ikke det er mye.. men skjønner at du reagerte hvis du trodde det var fastlønna. :) 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du har regna alt for lite skatt. 

Anonymkode: 51d7f...5c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...