Gå til innhold

Mor til stebarna slenger med leppa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

men ikke til meg.

Vi bor på et lite sted og har til dels samme omgangskrets, og det har blitt viderefortalt til meg flere ganger at mor til barna har snakket stygt om meg.

Det siste nå er at jeg har planlagt en vårtur. Egentlig skulle jeg dra alene siden mannen har barna, men så ønsket den eldste å bli med meg. Hen har fri fra skolen og er såpass gammel og ordentlig at jeg ikke trenger gjete hen på tur. Jeg sa at det var greit hvis det var greit for foreldrene, noe det var. Yngste spurte meg hvorfor hen ikke fikk være med og jeg svarte at det var fordi jeg skulle slappe av og ikke orket å ha med noen jeg må passe på. Hen er 13, men vimsete og ufokusert, så det blir ikke ferie for meg da.
Vi skal dessuten på ferie alle sammen noen uker i sommer, så yngste blir ikke ferieløs hen heller. 

Men nå har altså mor til barna snakket til andre om at jeg ikke liker yngste og at hun vurderer å kreve full omsorg blant annet. Barna er gamle nok til å bestemme selv, så hun må jo gjerne gjøre det. Det som ergrer meg er at hun kunne så enkelt ha sagt nei til at eldste fikk dra, med den begrunnelse at da måtte begge få dra. Hun gjorde ikke det, hun sa det var greit. Og så er det visst ikke helt greit likevel.

Jeg kjenner at jeg begynner å få nok av henne. Hun oppfører seg veldig fint mot meg når vi treffes, inviterer på kaffe og slike ting, men i alle år har hun likevel kommet med små stikk bak ryggen min. Jeg antar også at hun vet at jeg vet siden det er felles venner hun kommer med bakvaskelsen sin til.

Jeg har hele tiden tenkt at jeg ikke vil skape åpenlyst ufred og at hun nok ville stoppe stikkene sine med tiden. Nå tenker jeg at jeg har tatt feil, og at jeg skal konfrontere henne.

Så spørsmålet til ekspertpanelet her inne er: Konfrontere eller svelge kameler noen år til? Begrunn svaret ;)

Anonymkode: aa5ec...402

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes du kanskje kunne sagt til 13 åringen at dere skulle ta en alenetur når den ble eldre.

Anonymkode: 6ebcb...a50

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes du kanskje kunne sagt til 13 åringen at dere skulle ta en alenetur når den ble eldre.

Anonymkode: 6ebcb...a50

Det har jeg sagt :) At det blir en tur på hen med enten meg eller far når hen blir litt eldre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sa jo det på en innmari sårende måte da…

Anonymkode: 547a2...537

• Liker 30
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Om 13 åringen spurte deg om å bli med på tur , og du sa at det får han ikke fordi du vil slappe av og ikke vil ha med noen å passe på. = han er slitsom, uselvstendig, liten, til bry og du liker han ikke. 

klart han reagerte på det. Og at mor også reagerte da hun fikk høre det. Du må tenke litt på hvordan du formulerer deg. Det er mange andre måter du kunne sagt dette på uten å såre. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (Akkurat nå):

Om 13 åringen spurte deg om å bli med på tur , og du sa at det får han ikke fordi du vil slappe av og ikke vil ha med noen å passe på. = han er slitsom, uselvstendig, liten, til bry og du liker han ikke. 

klart han reagerte på det. Og at mor også reagerte da hun fikk høre det. Du må tenke litt på hvordan du formulerer deg. Det er mange andre måter du kunne sagt dette på uten å såre. 

Men 13-åringen reagerte ikke på det. Hen forsto at  hen var for liten til å bli med på en "hvile-ferie". Og mor visste at det var årsaken på forhånd.

Skrevet

Du kan ikke si til ett eneste menneske, at det blir ikke ferie for meg om du er med.

Med mindre du mener å være stygg.

At 13-åringen ikke synlig reagerte med en gang, betyr ikke at det ikke sank inn senere....

Det der kunne du spart deg for....

• Liker 25
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sa jo det på en innmari sårende måte da…

Hvorfor er det sårende å høre at man ikke får være med denne gangen fordi man må passes på? Hen vet det da selv allerede.

13-åringen har verken vært sur eller opprørt over det. Og selv tenker jeg at det er ikke verre å høre at man er for uselvstendig (nå) til å være med på "hvile-ferie" enn det er å høre at man for eksempel ikke får kjøre moped fordi man er for ung.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det sårende å høre at man ikke får være med denne gangen fordi man må passes på? Hen vet det da selv allerede.

13-åringen har verken vært sur eller opprørt over det. Og selv tenker jeg at det er ikke verre å høre at man er for uselvstendig (nå) til å være med på "hvile-ferie" enn det er å høre at man for eksempel ikke får kjøre moped fordi man er for ung.

Fordi du hadde aldri sagt det til en venninne.

"Nei du jeg vil hvile jeg, så da orker jeg ikke ha med deg"

• Liker 13
Skrevet

Det er vel mer du som slenger med leppa ..🙄

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
MizzVic skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke si til ett eneste menneske, at det blir ikke ferie for meg om du er med.

Med mindre du mener å være stygg.

At 13-åringen ikke synlig reagerte med en gang, betyr ikke at det ikke sank inn senere....

Det der kunne du spart deg for....

Ikke bare reagerte hen ikke med en gang, hen har utvist forståelse for det senere. Det er ganske mange ting de ikke får lov til eller får være med på, og ofte med henvisning til alder.

Men jeg skjønner jo av svarene så langt, at vi (både jeg, barnefar, tanter og onkler og barnemor) har en annen måte å snakke med barna på enn mange andre har.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
MizzVic skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde helt klart sagt til en venninne at mitt poeng med denne ferien er å slappe av. Jeg skal ligge på en solseng og lese bøker. Så hvis du vil være med så kan du ikke mase på meg eller forvente noe.
Jepp - jeg hadde sagt det.

Ville ikke DU sagt det? Ville du heller ødelagt din egen miniferie og brukt den på å fylle andres forventninger? Jeg, for min del, oppfyller andres forventninger omtrent hele tiden, så akkurat det lille våravbrekket skal jeg beholde for MEG.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke bare reagerte hen ikke med en gang, hen har utvist forståelse for det senere. Det er ganske mange ting de ikke får lov til eller får være med på, og ofte med henvisning til alder.

Men jeg skjønner jo av svarene så langt, at vi (både jeg, barnefar, tanter og onkler og barnemor) har en annen måte å snakke med barna på enn mange andre har.

Og barnet har vel videreformidlet dette til sin mor.

At hen ikke fikk bli med fordi du ikke orket.

Er vel ikke unaturlig at mor og vennekrets reagerte?

Du spurte etter flere synspunkter, og fikk de.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
MizzVic skrev (1 minutt siden):

Og barnet har vel videreformidlet dette til sin mor.

At hen ikke fikk bli med fordi du ikke orket.

Er vel ikke unaturlig at mor og vennekrets reagerte?

Du spurte etter flere synspunkter, og fikk de.

Mor visste det allerede før hun sa ja til at eldste kunne bli med.

Vennekretsen har reagert på mor, det er derfor de fortelle det videre til meg :)

Og jeg spurte etter synspunkter på om jeg bør konfrontere mor med skitsnakket hennes, eller om jeg skal leve med det noen få år til (og vi uansett flytter). 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men 13-åringen reagerte ikke på det. Hen forsto at  hen var for liten til å bli med på en "hvile-ferie". Og mor visste at det var årsaken på forhånd.

At han forsto det betyr ikke at han ikke ble såret. Greit du syntes han var for liten. 

Det jeg sier, nå en gang til, er at du må tenke nøyere over hvordan du formidler et budskap. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi det er ikke så kjekt å høre at en ikke får være med fordi en er vimsete og ufokusert og at andre ikke kan ferie når en er tilstede når en er tretten år, eller, egentlig uansett alder! Sannsynligvis er trettenåringen klar over det, kanskje hen gjør alt en kan men likevel ikke klarer det! Det er myyyye som skjer i hodet til en tenåring og selv om hen ikke har vist deg og far at hen har vært sur eller opprørt så betyr det ikke at hen ikke er det! 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, MizzVic said:

En trettenåring er et barn og ikke ts' venninne. 

At ts har sagt at trettenåringen er for ung til å ikke trenge tilsyn og derfor kreve noe av ts er slettes ingen grunn til omsorgsovertakelse 

Anonymkode: 5b0f0...ddd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mor visste det allerede før hun sa ja til at eldste kunne bli med.

Vennekretsen har reagert på mor, det er derfor de fortelle det videre til meg :)

Og jeg spurte etter synspunkter på om jeg bør konfrontere mor med skitsnakket hennes, eller om jeg skal leve med det noen få år til (og vi uansett flytter). 

Da konfronterte sikkert deres felles venner denne moren.

Og sa det var fint du tok med stebarn på ferie osv osv Det vanlige høflige.

Det er sjeldent mødre og stemødre blir bestevenner uansett. Forholdet blir ikke bedre av at du tar ut din frustrasjon, etter at hun har tatt ut sin.

Her kan du lære stebarna at skitsnakket stopper HER.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (2 minutter siden):

At han forsto det betyr ikke at han ikke ble såret. Greit du syntes han var for liten. 

Det jeg sier, nå en gang til, er at du må tenke nøyere over hvordan du formidler et budskap. 

Og det jeg sier er at både 13-åringen sog søskenet er vante til at de får ærlige svar. De er vante til at de selv kan være ærlige også, og si for eksempel at de ikke har lyst til å ha med mor på en tilstelning fordi hun sier så mye rart, eller være med meg på noe med mine slektninger fordi de synes tantebarna mine er kjedelige. Det er ok å være ærlig.

Jeg tror ikke jeg trenger å "tenke over" fordi barnet selv forsto at jeg skulle på avslapningsferie og at hen ikke kan styre over seg selv ennå, mens søskenet kan.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det er ikke så kjekt å høre at en ikke får være med fordi en er vimsete og ufokusert og at andre ikke kan ferie når en er tilstede når en er tretten år, eller, egentlig uansett alder! Sannsynligvis er trettenåringen klar over det, kanskje hen gjør alt en kan men likevel ikke klarer det! Det er myyyye som skjer i hodet til en tenåring og selv om hen ikke har vist deg og far at hen har vært sur eller opprørt så betyr det ikke at hen ikke er det! 

Men så har jeg heller ikke sagt at hen er vimsete til hen. Jeg sa at jeg må gjete hen og da får ikke jeg de fem dagene med å kun tenke på meg selv som jeg trenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...