Gå til innhold

Er alltid utviklingssamtaler på barneskolen så positive?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg var i utviklingssamtale med sønnen min sist uke som går i fjerde klasse. Har aldri følt meg som en så god mor som etter samtalen🤣 Bare skryt på hele linja. 

Fikk meg tenke på om de bare forteller om barnets positive sider. Fikk høre at han var sterk faglig og god sosialt. Satt likevel med inntrykk av at de dysset ned på eventuelle ting som ikke var like bra. 

Hvordan har deres utviklingssamtale på skolen vært? Forteller læreren kun det positive? 

Anonymkode: 0b9c6...1f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 8e7d1...1ec

AnonymBruker
Skrevet

Vi har blitt fortalt om utfordringer vårt barn har i klassen, men har likevel fått høre 95% positivt. Tenker de prøver å legge mest vekt på det positive uansett, og det er mulig de utelater småting som er negative, men er det noe som bør jobbes med så må man jo snakke om det.

Anonymkode: 76fa8...e57

AnonymBruker
Skrevet

Læreren vår forteller at barnet ligger langt bak i alle fag, ikke har venner, ikke får til gymtimene, aldri følger med, og lista bare fortsetter. Aldri et godt ord å si. Svartmaler litt også, for barnet  har faktisk flere gode venner og er flink i flere typer sport. Så varierer nok litt fra lærer til lærer...

Anonymkode: 74ae1...e65

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Læreren vår forteller at barnet ligger langt bak i alle fag, ikke har venner, ikke får til gymtimene, aldri følger med, og lista bare fortsetter. Aldri et godt ord å si. Svartmaler litt også, for barnet  har faktisk flere gode venner og er flink i flere typer sport. Så varierer nok litt fra lærer til lærer...

Anonymkode: 74ae1...e65

Det er sant, jeg glemte å skrive "de fleste" i innlegget mitt over. Jeg tror de fleste lærere legger mest vekt på det positive. Og det er nok lurt, jeg blir i alle fall mer mottagelig for tilbakemeldinger fra en jeg føler vil barnet mitt vel og ser det gode i ham, og ikke bare ser ham som et problem. Det gjør samarbeidet mye lettere.

Men det finnes selvsagt gode og dårlige lærere, som i alle yrker.

Anonymkode: 76fa8...e57

AnonymBruker
Skrevet

Har  veldig varierende erfaringer med småbarnskolelærere. Har ikke fått så mye generelt ut av samtaler. 

Anonymkode: 639e5...262

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er både mor til 2 på barneskolen (som klarer seg uten problemer faglig/sosialt/atferd) og lærer på barneskole selv. 

I min erfaring som mor: det eneste som ikke kan regnes som «positivt» er forsåvidt fremovermeldinger, hva som kan jobbes med faglig. Men dette er konstruktive tilbakemeldinger som jeg forventer! Mine barn klarer seg fint, men de kan ikke stoppe opp av den grunn? Hvordan lærere legger dette frem, varierer veldig. Samme innhold kan føles som kritikk for barnet, eller som et vennlig dytt videre. Har ikke opplevd å måtte ta opp større problemer, fordi mine barn tilfeldigvis foreløpig har null problemer ift skolegang. Men har opplevd at barnet går ut med følelsen av at de 2% som skulle være veiledning videre føles som et stort nederlag som overskygger de resterende 98% av samtalen som var skryt.. (da er jeg mindre fornøyd med ordlegging til læreren kan du si..)

Erfaring som lærer: man fokuserer på det positive, absolutt! Mitt mål må være at eleven (og foreldre) går ut fra samtalen med en god følelse og en tanke om at:

- Læreren liker meg og er fornøyd med innsatsen (Merk, trenger ikke være all innsats alltid, det kan bli uærlig - men at det finnes! Jeg legger merke til NÅR du gjør en innsats, og er stolt når du tar nye skritt faglig eller sosialt)

- Jeg får til/mestrer noe faglig, og læreren har tro på meg.

Uten dette, så tror jeg barnets faglige utvikling vil lide. Det er ingen hensikt i å fokusere på alt som ikke er så bra, det dreper motivasjon. Samtidig må (i situasjoner der det er mye en kunne kommentert..) en plukke ut noen ting/områder som en fokuserer på. Det som er viktigst å prøve å få til en endring i forhold til. Foreldre må ikke oppleve at de blir ført bak lyset, eller presentert en virkelighet som ikke stemmer. Balansegang. Noen ting tar jeg heller på tomannshånd uten eleven til stede.

I forhold til elever som klarer seg fint på alle områder (ikke perfekt, men ingen store problem), så ser jeg ingen grunn til å lete med lupe etter noe å pirke på. Utenom konstruktive fremovermeldinger.

Anonymkode: 01ee4...127

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vi fikk sjokk når h*n begynte på ungdomsskolen. Trodde jo vi hadde et «vidunderbarn»😅

Anonymkode: f5c1f...e46

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig. Også på ungdomsskolen har lærerne vært veldig flinke til å komme med positive ting og ta det som må jobbes med på en god måte. Og de snakker til eleven og ber om elevens meninger og tanker. Det var ikke helt sånn da jeg gikk på barne-og ungdomsskolen. 

Og jeg elsker ordet fremovermeldinger. Trekker på smilebåndet hver gang de sier det. 

Anonymkode: cda24...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...